Diarre, bör jag vara orolig?

Bellini

Trådstartare
Mitt föl fick sprutande diarre för 2 dagar sedan. Jag förstår ju att det måste ha med fölbrunsten att göra (8 dygn när diarren började). Hur länge kan de ha diarre innan man bör oroa sig? Det bara sprutar ut där bak på henne :(. Har tvättat med vatten och tempat (38,9 båda dagarna), finns det något man kan ge dem som hjälper?

Sv: Diarre, bör jag vara orolig?

Äter fölet som vanligt? Är den pigg?
Om svaren på frågorna är ja, håll bara koll på så att den fortsätter med det och att den inte blir uttorkad.
(nyp ett hudveck på halsen - börjar den bli uttorkad så stannar hudvecket kvar, har den nog med vätska så slätar huden ut sig ganska direkt)

När mitt föl råkade ut för det fick jag rådet av min veterinär att ge morotspure samt minska stoets kraftfoder.

Håll koll, ge morotspure, och förutom att tvätta därbak, smörj med något riktigt fett. Jag brukar ta en näve vaselin. (Har en stoor burk :D)
Vaselinet gör att avföringen inte fastnar och kan fräta lika lätt.
Morotspuren ger jag med en avmaskningsspruta i smal modell. (Noromectin.) Funkar jättesmidigt.

Minska drastiskt på kraftfodret ett par dagar.

det brukar ge med sig....men givetvis ska man inte noncha det hela.

Förmodligen har det redan vänt när du läser det här :-)

Mitt sto har inte fått kraftfoder sen hon fölade så på henne kunde jag inte dra ner på det utan jag väntade 2-3 dagar och så länge fölets AT var ok och hon ej blev uttorkad så avvaktade jag, trots super noja eftersom mitt första föl i år hamnade på HGB för diarré, dock så blev den fölungen snabbt slö och uttorkad så jag såg skillnaden tydligt.

Annars finns Diarsanyl att köpa på apoteket, det är en pasta men ger i munnen (verkar smaka gott) 2x/dag i 3 dagar (om man ger hela kuren)
Samt tvätta rumpan och smörj. Jag tvättar med skum tvätt lappar för barn (sånna där gula) och ljummet vatten. Sen har jag smörjt med Helosan med solskydds faktor :D
Min hade sin diarré när det var så varmt och solen stekte så jag ville inte smörja med nåt med olja eller dyl i. (hade inget vaselin)
Annars är nog vaselin eller sånt där fälttävlans fett det bästa :)

det där är en viktig grej-:bow: att ta upp att man inte ska smörja med några salvor som kan börja "koka" i solen...

Av vilken anledning gav du inte ditt sto kraftfoder i början?
mest nyfiken om jag "missat något":angel:

Mjölken körde på som in i h*lvete!
Hon körde upp fölungen ofta och tvingade den till att dia, bara 5-10 min efter att bebis hade diat så var juvret superspänt igen.
Nu har det dock lugnat sig och bebis får äta när hon vill.. utan att mamma får ont i tuttarna :o

Dessutom var hon väldigt rund och go och släpptes ut på gräs i stället så jag tyckte inte hon behövde nåt kraft foder utan hon fick lite betfor och kli med mineraler i i stället.
Hon är väldigt lättfödd också :D

Jag såg det på apoteket senast jag var där, i djurhyllan, receptfritt.
Brukar gå att hitta via djursjukhus också.

*kl*

Såg att min gamla tråd kommit upp igen. Glömde nog bort den i virrvarret men att ta hand om fölis ;)

Hon åt och mådde bra i övrigt helatiden, och diarrén lade sig efter ett par dagar utan övriga åtgärder :)

Då ska jag bege mig till apoteket i morgon.
Min 3 v har lite diarre som inte riktigt vill ge me sig.
Han är mycket pigg och glad och smakar på allt just nu, kanske beror det på det??

Sökte både i fass och på apoteket.se har det slutat sälja detta?

nope...jag frågade faktiskt i torsdags då jag var in,
dom säljer det fortfarande och de är inte på väg att försvinna:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 238
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 603
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka