L

lillfina

Min kille diar ännu!Han är 2½ år och går med sin mamma 21 sin syster4 år och en hingst 1år.Egentligen skulle jag väl sära på dem..är det skadligt?mamma är i gott hull,problemet är att jag inte är säker på att hon säger ifrån när hon inte vill,han är ganska stöddig och nästan lika stor.Tycker han blir mer och mer mammig :love: :love:

Skadligt er det nog inte, men han er eller blir rett snart kjønnsmogen så då tycker han det er ennu mer roligt med mamma :( Sära på dem, dem har gått i hop alldeles for lenge. Också denna 1 åringen!

Oj, jag skulle sära på dem bums. (jag skulle gjort det för LÄNGE sen)

Jag har förvisso aldrig träffat hingstar/valacker som gått så länge med sina mammor, men endel ston och de är sällan roliga att ha att göra med.

Jag skulle inte ha en ett-årshingst tillsammans med ston, de kan vara könsmogna. För att inte tala om din 2 1/2 åringen om den fortfarande är hingst.

skulle sära på dom väldigt fort eftersom han kan suga sönder mjölk kanalerna på ditt sto dom har en fruktansvärd kraft,samma som kor, dom kallas sugare.

Sära på dom!!!! Låt hingstarna gå tillsammans om det går.

Har du inte för avsikt att få hingstarna godkända så kastrera dom! Då kan de (EFTER avvänjningen) gå tillsammans med övriga UTAN betäckningsrisk!

Måste dock ge dig en "känga" - dålig kunskap (eller bekvämlighet? platsbrist?) att du inte särat på dom tidigare?

Dessutom blir ju "fölet" inte vuxen och mogen utan väldigt mammig och bara det är ju ett problem vid hanteringen!

Som någon skrev ovan: det kan vara skadligt för stoets juver att en så vuxen häst diar fortfarande!

Jag tycker det är förskräckligt dåligt att inte ha särat på dom. Det stackars stoet som är 21 år har fått stå ut med detta. Och 1 års hingsten som går ihop med ston..... Du borde skaffa dig mer kunskap innan du fortsätter med hästar. :eek:

Att du dessutom avlat på ett sto med spatt gör inte att du verkar så kunnig och seriös direkt.

Tack för svaren,jag visste väl detta i och för sig.Har haft dem en del särade men när vi sålde vårt ena sto så var de tre och då hade ju en häst fått gått ensam men det kanske hade vart OK.1-årshingsten är en liten en på 1.10 inköpt för 2v sedan,de andra är 165, vet att det inte har betydelse med storleken,det är tänkt att sära på dem. 2åringen är kastrerad som 1-åring.Den lille ska vi försöka få godkänd.Vi frågade en del vetrinärer och andra s.k hästkunniga angående spatten och ärftligheten.Jag skall sära på dem idag,Tack en gång för alla vänliga svar och uppmuntande ord :banana:

"Fölisen" (som inte är någon fölis längre) måste få möjlighet att skapa en egen personlighet och bli självständig och bör avvänjas. Stoet ska dessutom inte behöva dras med en överårig bebis. I naturen stöts fölet bort då det nya fölet kommer. Och som flera andra påpekat... det finns definitivt möjlighet för oönskade fölisar om du inte tar bort de två ungkillarna ifrån tjejerna.

Storleken har definitivt inget med saken att göra, vet en minishettishingst som betäckte ett halvblod på 173cm o det blev ett föl. Sära på dom nu

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 844
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 752
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar