Detta med Bett.. behöver hjälp:P

Sv: Detta med Bett.. behöver hjälp:P

skarpare menar jag ju såklart inte starkare. hahah

Hej! Inte för att jag så mkt om bett o sånt men jag har en medryttar häst (oxå travare :D) som rids med hackamore (lr vad det heter) han gillar inte vanliga bett ..

först tycker jag att du bör koll aupp utrutsningen som sadel och sedan hur ser tänderna ut? min travare sprang på liknande sett pch det visade sig att det var en vargtand!
vet inte hur länge du haft hästen men, har du inte haft den så länge så kräv inte så mycket ifrån den, är den otränad och omusklad, huvudet brukar sjunka ner med tiden efter lite träning, försök inte att rycka ner hästen, utan låt huvudet sänka sig själv, Att tvinga ner huvudet med inspänningar tycker jag e vansinne, olika sorters hjälp tyglar ger bara problem i slutändan. och sedan testa med lite olika bett för vad som just kan passa din häst, många travare går bättre med hackamore då det har blivit sönderdragna i munnen på travet! lycka till

Jag varierar mellan kapson (ridkapson), tredelat eggbett, rakt och tredelat med tungfrihet. Fungerar finfint. Vid särskilda tillfällen då jag vet att hon är het får hon ibland ha jaktkandar men det är max 2 ggr/månad. Växlar inte så ofta som var fjärde gång men har olika träns till olika saker, ett hoppträns, ett dressyrträns och ett galoppträningsträns typ :)

Det allra bästa du kan göra är att kolla upp hästen, sadeln, munnen, därefter om ni inte hittar några "fel" så ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig.

Det låter som en bra ide det med att byta bett ofta, men det är bara det att min 25 åriga vbl kille är väldigt vresig när det gäller bett....
Jag har haft honom i 15 år och provat otaliga bett och bettlöst, men de senaste 10 åren har han haft 3 delat och verkar trivas på det, bytar jag bett så går det mycket tid för honom att försöka komma på hur det verkar och en del av kontakten går förlorad.
Herrn i fråga är väldigt het och hetsig när man rider ut men efter många års träning så bromsar jag honom endast med sits/vikthjälper, så vilket bett han har spelar nog inte så stor roll bara han gillar det!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar