Detta med avmaskning....

Iris71

Trådstartare
Jag blir tokig...alla säger olika!!!

Vilka grupper med avmskningsmedel finns? Hur hänger de ihop? Hur ska man kombinera dem och vilka ska man använda när? När ska jag avmaska och med vad? Har tidigare använt Fyrantel och Ivomec, sist jag avmaskade var i början av januari....

Och så detta med träckprov? Kolla masken kostar 250.... är det per häst? Måste jag ta prov på mina 3 hästar? Eller räcker det med en??

HJÄLP!!! Alla kunniga Bikefalister :bow:
 
Sv: Detta med avmaskning....

Jag har inte provat kolla masken, men ska göra. Så vitt jag förstod ska man ta en "boll" per häst o stoppa i påsen, men är inte 100 på det. Är det så att en har mask så bör det ju påverka alla hästar o då ska alla avmaskas?

Jag gör så, att jag tar ett prerapat i ett eller två år. Sedan byter jag preparat. T ex Ivomec ett-två år, sedan byter jag till Fyrantel el dyl o använder ett år, byter till Cydectin 2 år o så följer jag exakt rekommendationerna för preparatet. Har gett preparat mot bandmask en gång.

Jag avmaskar innan hästarna byter hage, tre dagar innan. Sedan följer jag rekommendationerna o gör sista avmaskningen i oktober. Det är väl lite olika var man bor o smittrycket, men... På ett ungefär.

Har man kollat mask o det ej finns så är det ju att hoppa över avmaskningen, då.
 
Sv: Detta med avmaskning....

Läs på Agrias hemsida, där finns det mycket nyttigt att läsa om, även avmaskning.
 
Sv: Detta med avmaskning....

Det finns två grupper som tar blodmasken. Den ena är pyrantel (Banminth och Fyrantel) och den andra är ivermectin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell och Equimax) samt moxidectin (Cydectin).

De medel som tar bandmask är pyrantel (dubbel dos, tar bara vuxna maskar) och prazikvantel (Droncit och Equimax, tar fler stadier av maskarna).

Träckprov bör göras enskilt på varje häst. Efter ett par år brukar man se var hästarna brukar ligga, vissa har alltid mycket mask oavsett avmaskningsrutiner, andra klarar sig bra utan avmaskning och har knappt något alls.

I januari avmaskas enbart föl/åringar mot spolmask, inga andra. Och helst bara efter konstaterad infektion av spolmask.

Har du tre hästar kan du få bättre pris direkt från Vidilab än att köpa tre stycken KollaMasken, se hemsidan www.vidilab.se för mer info.
 
Sv: Detta med avmaskning....

Balderum Norr skrev:
Jag har inte provat kolla masken, men ska göra. Så vitt jag förstod ska man ta en "boll" per häst o stoppa i påsen, men är inte 100 på det. Är det så att en har mask så bör det ju påverka alla hästar o då ska alla avmaskas?

Jag gör så, att jag tar ett prerapat i ett eller två år. Sedan byter jag preparat. T ex Ivomec ett-två år, sedan byter jag till Fyrantel el dyl o använder ett år, byter till Cydectin 2 år o så följer jag exakt rekommendationerna för preparatet. Har gett preparat mot bandmask en gång.

Jag avmaskar innan hästarna byter hage, tre dagar innan. Sedan följer jag rekommendationerna o gör sista avmaskningen i oktober. Det är väl lite olika var man bor o smittrycket, men... På ett ungefär.

Har man kollat mask o det ej finns så är det ju att hoppa över avmaskningen, då.

Bara de som utskiljer parasitägg ska avmaskas! Har hästarna 0 EPG eller väldigt lågt ska de inte avmaskas, detta för att förhindra uppkomst av resistens.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 035
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 838
Senast: jemeni
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp