Detta eviga tjat om vem som ska betala vad.

saltopeppar

Trådstartare
Vad säger ni om det här?

Person 1 äger en mindre gård.
Person 2 är sambo med person 1.

P1 och P2 har bott tillsammans i 3-4 år (minns ej exakt ) P2 har bara intresse för huset med tillhörande trädgård och garage då P2 inte är så hästintresserad och inte heller har behov av arealen.
Under de år de bott tillsammans har diverse omfattande renoveringar gjorts på huset, däribland takbyte, fasadbyte, total köksrenovering, renovering av ena toaletten, omtapetsering av 5 rum samt golvbyte i 4 rum.
P1 är den som betalt och ombesörjt allt detta. P2 har blivit tillfrågad om hen vill äga gården tillsammans med P1, men avböjt då P2 inte anser sig ha pengar att lägga på ett husköp.

P1 och P2 har haft delad ekonomi i alla år. P2 betalade till en början en hyra som motsvarade halva omkostnaderna som fanns för huset (ej stall inräknat, ej lån, men räntan delades på hälften), men efter att blivit tvungen att gå ner i tid på jobbet betalade P2 mindre hyra vilket motsvarar strax under 35 % av vad kostnaderna verkligen är.
Nu sedan 1,5 år tillbaka har P2 heltid igen om får full betalning vilket motsvarar mer betlat än vad P2 hade när P1 och P2 flyttade ihop.

P1 ber nu P2 att hjälpa till mer ekonomiskt och vill höja hyran till motsvarande 50% av boende kostnaderna för huset. För P2 innebär det en höjning på 60% (detta iom höjning som blivit på allt annat som hör boende till)

P2 känner att denne inte har råd medans P1 känner att P2 utnyttjar P1 för billigt och fint boende.
 
Anser inte p2 att hyran är rimlig så får väl p2 hitta ett nytt eget boende.
Vad gäller p1 så känns det som den är lite girig eller sitter taskigt till ekonomisk,vad ska den göra om p2 flyttar.
 
Att subventionera någons boende är väl inte kul, P1 vill väl också ha mer kvar efter att alla omkostnader är betalda. Om det hjälper för husfridens skull så är det väl rimligt att dela 50/50 på kostnader för boendet, om de har hyfsat lika inkomst.
 
P2 har blivit erbjuden att köpa halva gården, men tackat nej
Det är inte mer än rätt att p2 betala halva kostnaden för boendet (inte amortering) Om dom båda har ungefär samma inkomst.
 
Vad säger ni om det här?

Person 1 äger en mindre gård.
Person 2 är sambo med person 1.

P1 och P2 har bott tillsammans i 3-4 år (minns ej exakt ) P2 har bara intresse för huset med tillhörande trädgård och garage då P2 inte är så hästintresserad och inte heller har behov av arealen.
Under de år de bott tillsammans har diverse omfattande renoveringar gjorts på huset, däribland takbyte, fasadbyte, total köksrenovering, renovering av ena toaletten, omtapetsering av 5 rum samt golvbyte i 4 rum.
P1 är den som betalt och ombesörjt allt detta. P2 har blivit tillfrågad om hen vill äga gården tillsammans med P1, men avböjt då P2 inte anser sig ha pengar att lägga på ett husköp.

P1 och P2 har haft delad ekonomi i alla år. P2 betalade till en början en hyra som motsvarade halva omkostnaderna som fanns för huset (ej stall inräknat, ej lån, men räntan delades på hälften), men efter att blivit tvungen att gå ner i tid på jobbet betalade P2 mindre hyra vilket motsvarar strax under 35 % av vad kostnaderna verkligen är.
Nu sedan 1,5 år tillbaka har P2 heltid igen om får full betalning vilket motsvarar mer betlat än vad P2 hade när P1 och P2 flyttade ihop.

P1 ber nu P2 att hjälpa till mer ekonomiskt och vill höja hyran till motsvarande 50% av boende kostnaderna för huset. För P2 innebär det en höjning på 60% (detta iom höjning som blivit på allt annat som hör boende till)

P2 känner att denne inte har råd medans P1 känner att P2 utnyttjar P1 för billigt och fint boende.
Varför ska 2 inte betala för sig? Det är klart man betalar vad det kostar.
Har man inte råd får man skaffa större inkomst eller mindre andra utgifter.
 
Man kan ju ta hänsyn till P2s ekonomi, har hen råd att betala för sig? Svaret verkar vara ja.
Jag tycker man kan dela lika + en ev. "slitagekostnad". Så länge P1 inte sätter in guldkranar i vaskarna..
 
Tackar för alla svar!

Försökte hålla det så neutralt jag kunde inför vad jag tycker och anser själv, vet inte om jag lyckades, men verkar som många håller med mig.

Enligt mig så delar man lika.
Renoveringar i huset har till stora delar skett då P2 ansett att det behöver ordnas och vill ha det finare/modernare hemma. Kan intyga att huset aldrig varit i dåligt skick eller ofräscht. Kan hända att det upplevts lite omodernt med furuluckor i kök och då det handlar om äldre hus så var kanske husplaneringen lite omodernt planerat med mindre och fler rum, dock alla renoverade runt 2003-2005 med nya tapeter och slipade golv. Nu är ju detta ändrat till modernt kök och öppen planlösning och nyslipade golv men till skillnad från innan har man lagt i pigment.
Tak och panel är ju sånt som alltid kommer med äldre hus så där har jag inget att säga faktiskt, det är bara så det är, men renoveringen inomhus tycker jag personligen varit lite onödig i den omfattningen som den gjorts.

Ang inkomster så är det lite svårt i detta fall. P1 driver företag som går ganska bra, dock plockar P1 inte ut mer än skälig timpenning (= så att man klarar av omkostnader för hus, mat, hygienartiklar och får lite pengar över till annat som kan vara allt i fråga om lite vardagslyx som restaurangbesök eller oväntade veterinärbesök) P1 skulle kunna plocka ut mer i lön, men då på bekostnad av företaget.
Så just nu så får P2 ut mer i lön efter skatt än P1.
Tycker ni det gör skillnad?

Till P2 "försvar" så är det P1 val att bo på landet pga företaget och hästintresset. Detta medför att P2 har något längre väg att köra till jobbet än P1. Men ska detta spela någon roll? Vänder man på det så kommer P1 behöva skaffa ett nytt jobb då gården är P1 inkomst samt at hyra in hästarna på anläggning. P1 bodde på gården när denne träffade P2, och P2 valde att flytta in på gården.
 
Jag funderar på om det verkligen är ekonomin som är den springande punkten här eller om det ligger något mer bakom. O då tänker jag på respekt och välmående för själva förhållandet.
 
Man kan ju ta hänsyn till P2s ekonomi, har hen råd att betala för sig? Svaret verkar vara ja.
Jag tycker man kan dela lika + en ev. "slitagekostnad". Så länge P1 inte sätter in guldkranar i vaskarna..

haha, nä det hade man verkligen inte velat betala för om det inte var ens egna ide.:p

Och ja, P2 har råd att betala för sig. Dock tror jag att "har inte råd" kommer ifrån att denne satt en typ av levande och är van att det finns en viss summa av pengar över varje månad
 
Jag funderar på om det verkligen är ekonomin som är den springande punkten här eller om det ligger något mer bakom. O då tänker jag på respekt och välmående för själva förhållandet.

Skulle nog vilja säga så med, men eftersom detta är den aktuella frågan undrar jag mest om det.
Det är inte ett hälsosamt förhållande i grund och botten, men ibland krävs det att personerna i fråga kommer på det själva.
 
Skulle nog vilja säga så med, men eftersom detta är den aktuella frågan undrar jag mest om det.
Det är inte ett hälsosamt förhållande i grund och botten, men ibland krävs det att personerna i fråga kommer på det själva.
Om dom/någon av dom/ frågar dig vad du tycker i den här frågan, så kan du lite vagt och svävande säga att det kanske handlar om andra saker egentligen. Så att dom får en liten putt på traven att tänka lite annorlunda.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 057
Senast: lundsbo
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 983
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten. Jag var då 20...
Svar
6
· Visningar
2 129
Senast: jennieflum
·
Hemmet Jag och sambon har vunnit en budgivning på en mindre gård i ett relativt attraktivt område. Vi har pratat med banken och fått lånelöfte...
2
Svar
36
· Visningar
3 298
Senast: malllle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp