Detaljerad Bild sökes på hästben

Instämmer! Kotsesamben är den riktiga benämningen.

Men frågan kvarstår:
Är det normalt att detta ben "sticker" ut hos vissa hästar.
Som jag nämnt så tycker jag att det blivit mer utstickande på det ENA frambenet. Kan också förnimma viss värme där....

Märker dock ingen hälta, men hästen är lite kort/öm i steget på asfalt och grusväg trots att hon är skodd med sulor. Finns något samband??

Enda sättet att få svar är väl att röntga, i mina böcker står förresten kotsenben, jag blev ju tvungen att kolla ;)

Ja, det enda sättet är väl att rönta för att få svar...
Men eftersom hästen inte visar hälta, så känns det inte jätteaktuellt just nu...

Jag undrar mest om detta är nån form av missbildning, början på skada, eller om det helt enkelt är normalt att det kan se ut på detta sätt... :confused:

Själv har jag inte sett detta på någon häst tidigare, åtminstone inte så här tydligt. På andra hästar så kan man visserligen känna benet, men man ser det inte som nån utbuktning med blotta ögat på nån meters avstånd, om ni förstår vad jag menar...

Tycker inte det låter normalt.Och jag tycker det är värt att kolla upp.Jag vet en häst som opererades för problem med kotsesambenet och blev sedan T-märkt..Pga skadan finns inte denna häst kvar i dag..Hur som helst så tror jag inte att din häst har samma skada som den jag pratar om men hon hadde i allfall pålagringar på Kotsesambenet.fast då inte på alla fyra utan på ett bakben.

Kotsenben är den riktiga benämningen och det sitter 2 st sådana på varje ben. Kotsenben är av typen sesamben. Sesamben är sådana ben som inte sitter fast i skelettet utan "flyter" omkring litegrann, finns på några ställen i kroppen (strålben, kotsenben och patella).

Så, då har vi rett ut den begreppsförvirringen :D

/Lisa

Är det så?För i den literatur jag har i bokform om hästens skelett så omnäms det som kotsesambenet.. :confused:

Kotsenben är den riktiga benämningen och det sitter 2 st sådana på varje ben.
TVÅ??! känner mig just nu väldigt okunnig :crazy:
Finns det nån bild? *fattar inte hur du menar* :o

Men vill förstå :)

Omöjligt att svara på så här, låt en veterinär eller någon som är insatt i hästens normala anatomi titta på det.
Där du ritat sitter ungefär toppen på kotsenbenet där gaffelbandet fäster, vid en inflammation i infästningen får man en extra knöl där. Men som sagt det kan vara vad som helst eller helt normalt.
PL

Är det så mycket låter det inte helt normalt. Du säger ju själv att du jämfört med andra hästar, så då vet du ung vad som är normalt. Omöjligt att säga utan att ha sett hästen. Men, du säger att hästen inte är halt, men eftersom den har detta "problem" runt om, kan den mycket väl vara halt utan att du märker det. I så fall skulle den ju inte ha något friskt ben att lägga över vikt på sas. Men du säger ju också att hästen är lite stum i sitt steg, så det kanske vore läge att åtminstone rådfråga en veterinär?

Att hon har detta på alla 4 ben är egentligen inget som oroar mig, med tanke på att jag märkt det under föregående somrar också. På vintern däremot så "försvinner" de i all päls...iallafall är de inte lika framträdande då och därför blir man lika fundersam varje sommar. Hon är nu väldigt torr i benen (bara lite lite galla i "botten" på kotsenskridan) och dessutom är hon helt utan hovskägg. Så man ser verkligen konturerna bra.

För sannolikheten att hon fått nån missbildning/inflammation/hälta el dylikt på samliga ben vid samma tid är nog ganska liten tror jag.

I synnerhet eftersom ridningen fungerar så himla bra.
På ridvolt/gräs o stigar är hon nämligen inte det minsta stum i steget...bara på asfalt o grusväg. Om detta beror på vanlig hovömhet eller ej är jättesvårt att avgöra.

""Där du ritat sitter ungefär toppen på kotsenbenet där gaffelbandet fäster, vid en inflammation i infästningen får man en extra knöl där. ""

Det är typ nåt sånt här som jag oroar mig för, när det gäller det ena frambenet. Eftersom jag nu tycker att det blivit lite större på just det ena benet.

Senast i gårkväll så palperade jag frambenen ordentligt, klämde och kände igenom senor. leder, benhinnor mm millimeter för millimeter. Både i stående och upplyft läge. Ingen reaktion trots mina hårda grepp..

Ska nog ta ett snack med min veterinär ialla fall...

Jag ska väl inte svära 100% på att kotsenben är den riktiga svenska benämningen (men 99.9% :smirk:). Jag har iallafall aldrig hört någon annan benämning under alla år och det är även det namnet jag har fått lära mig under min utbildning till hästmassör. Kanske finns det någon annan benämning också.

Kotsenbenen sitter i par "inkilade" mellan kotbenet och djupa böjsenan. Jag har tyvärr ingen bild i datorn men så här står det i en av mina böcker:
"Proximal sesamoid bones (pair of sasamoids taking part in formation of fetlock joint)"
På latin heter de "Ossa sesamoidea". Ossa = ben i plural. Kanske är det lätt att uppfatta de som endast ett ben om man läser svensk litteratur eftersom ben heter lika både i singular och plural.

/Lisa

Jag vill inte vara en viktig petter på nått vis.Men jag blev fundersam.Tittade nu i en annan bok och där så heter benet som du beskriver.Och i håll hästen frisk står det kotsesambenet..Samma ben med två namn kanske :confused:((och ja vi menar samma ben)) :D
Det jag var mer fundersam över som du skrev var just det med två ben.Det var det jag inte fick i hop :o

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII