Det var trots allt Magnus fullblodshäst

Ja visst är det så att stona går till hoppningen. Fälttävlan och dressyr ligger på ungefär samma procentandel ston i startlistorna, medans hoppningen ligger på det dubbla. Dressyren är den gren som har störst andel hingstar, men hoppningen är inte långt efter.
Jag kollade på skoj startlistorna i OS för att se fördelningen på ston/hingstar/valacker:
Fälttävlan: 9,3 % mare (7 st), 4 % stallion (3 st), 86,7% gelding (65 st).
Hoppning; 18,9 % mare (17 st), 28,9 % stallion (26 st), 52,2% gelding (47 st).
Dressyr; 9,6 % mare (5 st), 30,8 % stallion (16 st), 59,6% gelding (31 st).

Sv: Re: Det var trots allt Magnus fullblodshäst

Jag skrev inte att alla ston fegar ur men majoriteten är för rädda om sig, därför tror jag det är minst ston i ft.

Ta tex Trip Up, Piia bestämde sig "nästan" efter Segersjö att inte rida mer ft på henne eftersom hon är för försiktig om sig och stannar hellre, ändå har detta sto gått fantastiskt bra med seger upp tom Internationell ** ft , vi får se om Trip Up kommer ut mer på ft banorna igen eller om hon blir hopphäst på heltid.

olgaklara skrev:
Håller med dig!
De tuffaste hästar jag suttit på är ston, de fegaste hingstar. Valackerna kommer därimellan.

Stona idag är mycket bättre i psyket än de var tidigare. Vet en viss ryttare som skall hoppa OS nu som bara avskydde ston förut, men det mesta framgångarna han haft är just på ston :D
Jag tycker nog att hingstar är tuffa nog, men ganska få är tillräckligt arbetsvilliga för att gå fälttävlan, med långa terrängbanor. Trots allt är stona nog mest känsliga, även om de är underbara när de vill... Valacker klart enklast, men jag tror att MYCKET sitter hos ryttaren, alla passar inte på varken ston el hingstar.

olgaklara skrev:
Fast det är väl i regel så och i många fall så är det de korsade som inte kan lyfta på benen i hoppningen e.88 ;)

Keymaster har ju ett bra möderne

Hur menar du? :confused: "de korsade" tex syftar du då på u: hbl-ston e: 88? Eller menar du u: någon annan ras? Har haft funderingar på 88an till mitt polska sto (e Dido - Polonez xx) men bara om det är lönt! Vill ju inte riskera få avkomma som inte kan lyfta på benen... Jag kanske är ovanligt trög i huvet idag :angel:

Tja jag har inte sett så många 88 med halvblodsmöderne som hoppar bra direkt, på ditt sto hade jag satsat på Quite easy eller For Feeling.

Ok, då missförstod jag dig rätt i alla fall. Tack för att du klargjorde vad du menade.

Mitt lilla sto är typisk hur ett sto är, hon får man be om saker och ting om, och så är hon jäkligt rädd om sig, hattar att slå i en bomm.

Men hingsten jag red, han hade jäklar vilja och mod i sig fast i och för sig så beetede han sig mer som en valack än som en hingst...

Fast det är rätt roligt, jag har inte tänkt på det innan, hur lite hingstar det är som går FT!

Men jag tror det är att det är väl inte så kul för en hingst att slå i kulorna i nerhoppen, liksom det inte är kul för killarna att få ett slag på ballarna, det gör väl skitont och då vill dom väl inte hoppa mer.

*spekulerar*

men drar inte hopphästarna upp kulorna??? Det gör iallafall travarna. :D

Men du är på fälttävlansforumet nu du, inte på hoppforumet ;)

Innebär den där funktionen "Nya Inlägg" att man får se dig ööööveraaaaalllltttt nu då :p *fniss* :banana:

Det var faktiskt just det jag satt och funderade på efter jag hade skrivit mitt inlägg. Men jag funderade även på att man kanske inte vill riskera att skada hingstarna "familje lycka", att det är däför det är så få hingstar i FT??

fio skrev:
Men jag tror det är att det är väl inte så kul för en hingst att slå i kulorna i nerhoppen, liksom det inte är kul för killarna att få ett slag på ballarna, det gör väl skitont och då vill dom väl inte hoppa mer.

*spekulerar*

hehe...jag får väl formulera om mig då....Drar inte FT hingstarna upp sina kulor?? Det gör travarna iallafall :rofl:

fio skrev:
Men du är på fälttävlansforumet nu du, inte på hoppforumet ;)

Innebär den där funktionen "Nya Inlägg" att man får se dig ööööveraaaaalllltttt nu då :p *fniss* :banana:

Ja nu går ingen säker längre ;)

Sedan när kasar travarna ner för ett uthopp med 2 meters djuplandning :angel:

fio skrev:
Sedan när kasar travarna ner för ett uthopp med 2 meters djuplandning :angel:

:rofl: Det spelar väl ingen roll.....om dom drar upp kulorna så ÄR dom ju uppe i testikelgångarna och då är det ju harmlöst....då har dom ju inget att slå i heller.... ;)

Men det finns ju hingstar som har svårigheter med att dra upp dom, och dom sätter vi suspensoir på för att hjälpa till.....

Att springa med kulorna nere gör ont i vilket fall somhelst, så normalt så dras dom ju upp naturligt...

Jag har precis blivit rekommenderad Szkopul och Marwin till mitt sto. Tankar om det?

Sv: Det var trots allt Magnus fullblodshäst

Beror väl lite på vem som sitter på ryggen oxå? Det är ju inte enbart hästen som skall ta sig runt banan utan även ryttaren...

Fast det är allmänt känt att det inte är många hingstar som går ft. Finns bara ett par som varit bra och typ hur många vallacker som helst.

Visst spelar det roll vem som sitter på ryggen , men om de bästa i världen anser att hinstar inte är lämpade för ft så borde det ligga något i det annars så hade de ju ridit dem för där är det inte mkt fel på ryttarna..

Jag har inte kommenterat något om hingstar vad jag vet, kommentaren gäller ursprungsinlägget där det konstateras att Magnus häst gick bättre än de två svenska halvbloden och jag menar på att hoppförmåga är inte allt det beror väldigt mkt på piloten oxå!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar