Det var trots allt Magnus fullblodshäst

H

HillsBon2

som hoppade bäst av dom svenska hästarna, Robban hade 12 fel och Bullen 8.

Nu är det ju för tidigt att diskutera utslaget i denna nya form men det var ju ändå så att halvblodshästarna skulle gynnas av det nya formatet eftersom dom hoppar bättre överlag.
Sitter på jobbet och spelar just nu in den individuella hoppningen så det skall bli spännande att se hur utslaget blir egentligen.
fio / helt ensam här :D

Ja jäklars!
Det blir till att sälja nyinskaffade halvblodshästen och återgå till fullblodshästar igen! :D

Visst, det var endast fullblodshästarna som var felfria i hoppningen :D

Och LC och TS som rackade ner på fullblodshästarna och sa att de inte hade hoppförmåga bla bla bla osv...

Att den svenska aveln av halvblodshästar skulle passa bättre för den nya formen. :angel:

Får jag bara fråga en sak?
Varför har nästan alla fälttävlansryttare valacker? Jag la märke till att det nästan uteslutande var valacker med i os.
Eller har jag missat något? :confused: :D

Fast det är väl i regel så och i många fall så är det de korsade som inte kan lyfta på benen i hoppningen e.88 ;)

Keymaster har ju ett bra möderne

Det betyder att jag har en chans med mitt sto..rent fullblod, och vi hoppas förstås på OS.. ;)

Och jag har alltid oxå skrivit att Magnus häst är typ det enda undantaget oxå och det beror nog som sagt på mödernet.

Jag tror att ston överlag är för rädda om sig helt enkelt och stannar hellre än att gå i ett hinder, eller när dom går i ett hinder blir dom rädda och stannar sedan.

Givetvis finns det undantag

Nej det tror jag inte på, men det finns ett talesätt som jag tror på:

Ston måste övertalas, valacker talar man om för och hingstar "slåss" man med.

Tror nog att det är så att det är hingstarna som är för rädda om sig och därför är de oerhört underrepresenterade i just fälttävlan. Många hingstar har tendens att bli sura när de är trötta.

Det finns många ston i fälttävlan och framförallt så har det tidigare funits bra ston som tom vunnit OS tex Fine Dame sedan har vi ju Hilly Trip, My Fair Lady osv!

Men jag tror att just hoppryttarna fått upp ögonen för stona så fler ston går till hoppning nu än förut, då kunde vi ft ryttare få tag i de ;) Men nu har vi inte den ekonomin att vi kan slåss mot hoppryttarna och deras sponsorer.

sedan så är det väl också som så att de bästa fullblodstona går i avel medan valackerna säljs.

Eller detta talesätt:

Valacker befaller man
Hingstar frågar man
och ston lämnar man in en ansökan 2 veckor i förväg

Tycker det stämmer ganska så bra... :D

Där tror ja du har väldigt fel.
visserligen kan ja bara jämföra med dem ponnyston ja ridit men dom har när dom litat på ryttaren gått på allt o skulle inte fega ur i första taget.
ston som man får med sej på sin sida e nog dom bästa tävlingshästar.
Valacker däremot e riktiga fega saker.... som man visserligen gör lite som man vill med..
men i en knepig situation sitter ja hellre på ett sto.
självklart beror d på individen men överlag har stona ställt upp mer (som ja har ridit då)

Håller med dig!
De tuffaste hästar jag suttit på är ston, de fegaste hingstar. Valackerna kommer därimellan.

Stona idag är mycket bättre i psyket än de var tidigare. Vet en viss ryttare som skall hoppa OS nu som bara avskydde ston förut, men det mesta framgångarna han haft är just på ston :D

har aldrig ridit hingst så kan inte säga hur dom e.
men kan tänka mej att dom gärna hittar på andra saker än att vara till lags..lite macho :D

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar