Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske sen på bollen men Himalaja-salt har ni väl ätit?
Alltså, det ska väl vara HimAlaja-salt?
Det är ett omständigt ord .
Byt ut havssalt mot vägsalt så blir det mer rätt Himalayasalt (som inte alls bryts i Himalaya) har samma renhet som vägsalt. Mums liksom, gott med lite arsenikEller ”Himalyanskt havssalt” som jag kallade det. Och fick en lång blick av min (något mer geografiskt orienterade) make.
En person som försökte övertyga om det saltets förträfflighet hävdade att det minsann innehöll ALLA grundämnen. Det är ju en väl förborgad hemlighet måste jag säga, tänk de puckade forskarna som fortfarande tror att Fermium inte förekommer naturligt på jorden tex.Byt ut havssalt mot vägsalt så blir det mer rätt Himalayasalt (som inte alls bryts i Himalaya) har samma renhet som vägsalt. Mums liksom, gott med lite arsenik
En person som försökte övertyga om det saltets förträfflighet hävdade att det minsann innehöll ALLA grundämnen. Det är ju en väl förborgad hemlighet måste jag säga, tänk de puckade forskarna som fortfarande tror att Fermium inte förekommer naturligt på jorden tex.
Jepp. Sådeså.Alla? Ojdå...
Dramaten (dvs väskan/vagnen) kan vara det fulaste ord jag vet, så långt man kan komma från det riktiga Dramaten Det förvirrade mig totalt när jag fick lära mig det för inte så längesedan och jag stör mig fortfarande på det när jag möter på ordetIn direkt fel uttal men en dramatenvagn har jag alltid trott hade något med ett ursprung från Dramaten att göra. Inte länge sen jag fick reda på att det var en vagn att "dra maten" i.
Sen stör jag mig något otroligt på att jag envisas med att säga "även fast". Jag vet att det heter även om, eller fastän, men ändå lyckas jag med att säga "även fast" alldeles för ofta
Om inte annat kan man väl skryta för gästerna om att det minsann är rent guld i detta saltet, det du. Lyx och flärd, fint skare vaJepp. Sådeså.
Dem saltstenarna innehåller alla grund ämnen. Så de är super nyttigt.
Lite uran och plutonium ska det vara också, det blir ju strålande!Om inte annat kan man väl skryta för gästerna om att det minsann är rent guld i detta saltet, det du. Lyx och flärd, fint skare va
U:et uttalas väl inte? Så qInoa.Quinoa har jag uttalat QuinOa, men nu lärt mig att det heter QuInoa med betoning på i:et.
Jag uttalar dem med olika ljud.Det är intressant med sj-ljudet. Här kan ni jämföra; uttalar ni ordparen med samma ljud eller olika? Just stjärna och kärna hade jag en diskussion om i en språkgrupp. Jag hävdar att det finns dialekter där sj-ljudet blir lika, men blev häftigt motargumenterad ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_minimala_par_mellan_sj-_och_tj-ljudet
Va?Det är intressant med sj-ljudet. Här kan ni jämföra; uttalar ni ordparen med samma ljud eller olika? Just stjärna och kärna hade jag en diskussion om i en språkgrupp. Jag hävdar att det finns dialekter där sj-ljudet blir lika, men blev häftigt motargumenterad ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_minimala_par_mellan_sj-_och_tj-ljudet
Borde ju finnas folk som uttalar stjärna som tjärna istället för schärna? Lite som de finns de som uttalar choklad som tjoklad istället för schoklad.Va?
Kärna är väl tje- ljud?
Ja...säkert...Borde ju finnas folk som uttalar stjärna som tjärna istället för schärna? Lite som de finns de som uttalar choklad som tjoklad istället för schoklad.
Ja tjärna har jag aldrig hört men tjoklad verkar ganska vanligt, jag tycker också det låter helt knäppt.Ja...säkert...
Aldrig hört såklart... Vissa har bredare sje ljud och andra spetsigare men tjoklad låter helgalet i mina öron!
Ja, såklart! Tänkte mest på betoningen.U:et uttalas väl inte? Så qInoa.
Hade sådana lektioner i skolan jag med (90-tal) men å andra sidan har skolan jobbat stenhårt för rikssvenska väldigt länge, så om dialektala skillnader finns säger det ändå inte så mycket om huruvida det är rätt eller fel. Om en inte anser att rikssvenska är det enda rätta, då.När jag gick i grundskolan hade vi lektioner där man skulle lära sig skilja på de olika sche-ljuden, förekommer det inte längre? Ingen i klassen hade några svårigheter, varken med det eller skilja på när man använder e eller ä.