Det står ju här överst..

E

Egonson

"Ej foderstater för enskilda hästar". Jag tycker dock det förekommer en del sådant trots detta, vad beror det på och varför tas inte dessa bort?

Kanske jag som har fått ngt om bakfoten, vet inte ;) Men jag funderade lite på detta och tycker det verkar lite konstigt.

Oops.. Kanske skulle den här tråden vara under Bukefalos-hjälp, flytta den isf :bow:
 
Sv: Det står ju här överst..

Jag tror att vi uppfattar det lite olika, åtminstone var det så i en annan tråd för ett tag sedan. Jag tolkar det som att det är inte ok att berätta vad man har för häst, berätta näringsvärdet i grovfodret och sedan be om en färdig foderstat grundat på det. Om man själv däremot räknat på en foderstat och stött på patrull, tex får man inte ihop mineralbalansen, så är det ok att be om hjälp med det.
 
Sv: Det står ju här överst..

Jag har sett att det står så i reglerna, men jag som inte kan så mycket om att räkna foderstater, hur ska jag göra då? I reglerna står det att jag kan annonsera under "tjänster" bland radannonserna, men går ni som kan räkna foderstater verkligen dit och letar upp såna som mig då? Om jag annonserar där, får jag hjälp då?
 
Sv: Det står ju här överst..

Men visst kan man väl få hjälp om man åtminstone försökt och är en bit på väg? Eller vill lära sig och ber om råd och kommer med specifika frågor. Annars finns ju alltid fodertillverkarnas rådgivning, och på en del andra ställen finns det också foderrådgivare. (typ hushållningsällskapet mfl.)
 
Sv: Det står ju här överst..

Okej. Så det är okej då att fråga om hjälp för att själv kunna räkna en foderstat till sin häst eller att få tips på hur man kan göra, men inte att fråga direkt "kan någon räkna ut en foderstat åt Brunte".

Jag hajjar :idea:
 
Sv: Det står ju här överst..

Álin skrev:
"Ej foderstater för enskilda hästar". Jag tycker dock det förekommer en del sådant trots detta, vad beror det på och varför tas inte dessa bort?

Om det förekommer, kan det bero på att jag ej hinner läsa alla trådar. Ser man att något avviker från bukefalos regler, i detta fall enskilda foderstater så använder man
report.gif
och meddelar synpunkt.

Boj/moderator foder
 
Sv: Det står ju här överst..

Man kan ju leta bland gamla trådar och se vilka där som verkar tycka det är kul att räkna foderstater och pm:a dem om hjälp. Alt. ta kontakt via pm direkt med dem man tycker verkar kunniga helt enkelt för att fråga om de har lust att hjälpa till.

Jag tycker det finns två fördelar med att inte ta frågor direkt här; dels blir det ganska tråkigt med bara en massa foderstatstrådar och dels kan frågeställaren bli överhopad med diverse mer eller mindre kvalificerade förslag från folk som inte har en aning om vad de håller på med men gärna hjälper till.
 
Sv: Det står ju här överst..

En bra idé, men hur söker man på trådar som ligger längre tillbaka än det senaste året?

Men en tanke... HUR vet jag att den jag väljer att PM:a och be om hjälp är kunnig då? Jag som inte kan så mycket om hur man räknar kan ju inte avgöra det. Sånt där med kvoter och dylikt säger mig liksom inte ett smack.
 
Sv: Det står ju här överst..

Vet inte om det går att söka längre tillbaka men det finns ju en hel uppsjö trådar om foderstater bara det senaste året.

Det är ju lite det jag menar. Du kan ju aldrig veta om den du PM:ar kan det hela på riktigt, menb det är ju ännu mer så om du lägger ut en tråd. De flesta som räknar menar nog väl men alla har kanske inte fullt den kunskap som behövs. Speciellt om det blir fel någonstans.

Vill man inte chansa tar man hjälp av någon med utbildning för det hela och får kanske vara beredd att betala för det (helst en oberoende då och inte någon som vill sälja sitt foder). Eller så kollar man igenom gamla trådar som sagt och ser vem som verkar ha koll och man själv tycker verkar vettig. Kanske blir det i alla fall bättre än om man räknar själv och inte vet alls?
 
Sv: Det står ju här överst..

Lär dig att räkna själv det är inte så svårt, köp en bra bok ex Christina Plancks bok, el. försök att gå en kurs, hushållningssällskapet brukar ha kurser, och man kan ta ut Kraffts foderrådgivare och ha kurs i ridklubben. Har man häst så är det här att räkna en återkommande uppgift så fort man byter grovfoder, har erfarenhet av hur viktigt det är på egen häst.
 
Sv: Det står ju här överst..

Jag har hört att det finns datorprogram att köpa, som man använder på liknande sätt som Hippocampus. Vet nån vad de heter?

Om jag PM:ar någon som räknar ut en foderstat åt min häst, då får ju bara jag se den. Om det då visar sig att den personen jag PM:at inte kan ett skvatt om räkning, då får jag ju aldrig veta det. Ligger foderstaten i en tråd så att alla kan se den, så kan ju dem som är mer utbildade på forder säga till om något är knasigt.
 
Sv: Det står ju här överst..

Fast risken är ju att ingen som kan foder "ordentligt" läser din tråd...

Hursomhelst så fins det alltid en risk att det blir fel om någon som aldrig sett hästen räknar en foderstat. Det är ju alltid tabellvärden man räknar efter i grund och det kanske inte alls passar din häst. Eller också kanske du har en helt anan uppfattning om t ex hästens arbete eller hull än den som räknar.

Det bästa är ju rent krasst att lära sig grunden själv. Och sen ta hjälp om man behöver det vidare.
 
Sv: Det står ju här överst..

Jag lär mig gärna, men jag har försökt förut och inte lyckats.

Det var någon här som räknade ut en jättebra foderstat åt mitt fullblod för typ två år sen, men jag minns inte vad hon kallade sig... Hästen var mager och skulle tränas inför jakt, så jag behövde en foderstat som kunde hjälpa henne både byggga muskler/kondition och få upp hullet. Foderstaten jag fick på förslag var super, tror aldrig hästen varit så fin som då!
 
Sv: Det står ju här överst..

Då får du gräva i hjärnkontoret efter namnet...(man ska alltid spara namnen på bra kontakter!).
 
Sv: Det står ju här överst..

Bara en fundering kring just det här med att många vill ha foderstater och svämmar över forumet med sina trådar.

Är det inte lite samma grej på avelsforumet? Där handlar ju var och varannan tråd om "den här hingsten är fin, vad vet ni om honom" eller "jag vill betäcka, hjälp mig välja hingst". Avel handlar ju om så himla mycket mer, precis som foder handlar om så mycket mer än att räkna foderstater. Jag som inte avlar med halvblod kan tycka att många av trådarna på Avel är helt ointressanta, även om jag för den sakens skull inte fördömer dem som faktiskt läser dem.

Men det kanske kunde finnas att speciellt forum för frågor rörande hingstar och ett speciellt forum rörande foderstater? Inte kritik till någon moderator, bara en fundering.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 664
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp