Det som inte sägs

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får då och då höra positiva saker om mig själv. Men den andra sidan av myntet då? Vad är det som inte sägs? Eftersom jag inte vet så diktar jag upp en egen verklighet; att jag är ganska tråkig, är obehaglig, har en konstig världsbild o.s.v. Något måste det ju vara. Annars skulle mitt liv inte se ut som det gör.

Men det saknar ju betydelse. Jag räknar alltid med att bli huggen i ryggen eller lämnad vid ett senare tillfälle.
Det saknar inte betydelse. Jag har varit där du är, o förmodligen är vi många som varit där.
När jag sökte upp min psykoanalytiker flera år efter att jag gått där så fick jag kalla handen, jag blev helt knäckt, men reste mig igen.
Det tog många år att resa mig. Den resan jag fick göra fick jag resa själv.

Det saknar inte betydelse. Jag har varit där du är, o förmodligen är vi många som varit där.
När jag sökte upp min psykoanalytiker flera år efter att jag gått där så fick jag kalla handen, jag blev helt knäckt, men reste mig igen.
Det tog många år att resa mig. Den resan jag fick göra fick jag resa själv.
Det tog över 10 år att komma över senaste återfallet i panikångest. Det var tredje eller fjärde gången och den svåraste av alla. Vården gav upp och ansåg mig terapiresistent. Jag tog mig ur det på egen hand.

Jag kan inte svara.

Jag har ont i magen.

Av frågan eller måendet i övrigt? Släpp frågan, och om/när du vill kan du i lugn och ro återkomma till den och fundera över den. Kan man bryta ner saker i mindre små saker och kanske våga prova ändra en liten "delsak" känns det oftast mer genomförbart. Men det finns ingen anledning eller behov att göra det exakt i detta nu.

Av frågan eller måendet i övrigt? Släpp frågan, och om/när du vill kan du i lugn och ro återkomma till den och fundera över den. Kan man bryta ner saker i mindre små saker och kanske våga prova ändra en liten "delsak" känns det oftast mer genomförbart. Men det finns ingen anledning eller behov att göra det exakt i detta nu.
Måendet i övrigt.

Finns det nåt som skulle få dig att må mindre dåligt just nu?
Kramar. Att nån fixar mat. (Jag äter bara färdigmat just nu i den mån jag äter.) Nån som släpar ut mig i ett stall och sätter upp mig på en snäll häst (men inte tidig morgon eller sen kväll). Sällskap utan krav på att prata.

Men det är ju rätt få jag kan tänka mig släppa så nära att något är möjligt.

Kramar. Att nån fixar mat. (Jag äter bara färdigmat just nu i den mån jag äter.) Nån som släpar ut mig i ett stall och sätter upp mig på en snäll häst (men inte tidig morgon eller sen kväll). Sällskap utan krav på att prata.

Men det är ju rätt få jag kan tänka mig släppa så nära att något är möjligt.

Ja blir lite moment 22 där. Finns det någon du skulle kunna tänka dig släppa närmare just nu?

Det är ju suveränt att det finns två du kan tänka dig släppa närmare!

Om du släpper de liiiite närmare kan du kanske få lite av det som skulle underlätta ditt mående?
Det är större geografiska avstånd och lite annat som ligger i vägen. Men en av dem pratade jag med för cirka en vecka sen. Eventuellt kan vi träffas vid något tillfälle snart. Vi får se hur det blir med den saken.

Om de tar emot dig ska ju landstinget ersätta? Jag går hos privat hudläkare. Det är inget landstinget gjort någon bedömning av om jag behöver eller ej liksom.
Jag hittade en lista med terapeuter som har avtal med Region Örebro län. Men det är som jag trodde. Man måste ha blivit beviljad terapin för att kunna gå hos någon av dem.

Jag hittade en lista med terapeuter som har avtal med Region Örebro län. Men det är som jag trodde. Man måste ha blivit beviljad terapin för att kunna gå hos någon av dem.

Man måste vara beviljad psykoterapi för att få det ja. Så dumt system. Men andra terapiformer och samtalskontakter då? Bara en samtalskontakt med en kurator kan göra stor skillnad! Det kan du söka själv och behöver inte godkännande eller remiss.

Kanske kan du prova onlinebehandlingen mot depression?

Man måste vara beviljad psykoterapi för att få det ja. Så dumt system. Men andra terapiformer och samtalskontakter då? Bara en samtalskontakt med en kurator kan göra stor skillnad! Det kan du söka själv och behöver inte godkännande eller remiss.

Kanske kan du prova onlinebehandlingen mot depression?
Jag har träffat kuratorn här en gång. Det kändes som att prata med en vägg och jag upplevde inte att hon hade några terapeutiska verktyg. Dessutom får man inte gå oftare än var tredje vecka hos kuratorn här.

Onlinebehandlingen är nog kbt. Jag är osäker på om det kommer att hjälpa då hela grunden jag står på är rutten. Panikångesten blev jag inte heller av med genom kbt.

Jag har träffat kuratorn här en gång. Det kändes som att prata med en vägg och jag upplevde inte att hon hade några terapeutiska verktyg. Dessutom får man inte gå oftare än var tredje vecka hos kuratorn här.

Onlinebehandlingen är nog kbt. Jag är osäker på om det kommer att hjälpa då hela grunden jag står på är rutten. Panikångesten blev jag inte heller av med genom kbt.

Den är kbt. Men den är gratis och vad förlorar du på att prova medan du väntar?

Byt kurator! Eller gå dit ändå. Ibland har man själv svårt att avgöra vad som hjälper. Jag satt tyst med armarna i kors i månader i terapi. Övertygad att det var skit och inte skulle hjälpa mig. Efter ett tag började jag prata men var idiotnegativ. Det skulle ju inte hjälpa mig.

Det hjälpte...

Den är kbt. Men den är gratis och vad förlorar du på att prova medan du väntar?

Byt kurator!
Jag kan prova men behöver orka ta tag i det. Jag är inte riktigt där än. Just nu är jag i läget "säg åt mig vad jag ska göra". Initiativförmåga finns inte riktigt.

Jag behöver byta vårdcentral om jag ska kunna gå hos en annan. Frågan är vart jag kan vända mig. Det är nog samma visa på VC en bit längre bort. Hur det ser ut i grannkommunen vet jag inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 382
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka