Det som har hänt....

Sv: Det som har hänt....

Du är otroligt stark!

Jag är också emot mediciner men har faktiskt valt att testa nu, och de hjälper för mig i alla fall. 2 tabletter före sängdags och sen 1 tablett under dagen om man behöver.

Skönt att få ett svar, jag var ganska snabb med att googla och jag tror er Jonathan drabbades av liknande som min kamrats barn.

Tack Pmm, det värmer verkligen :bow:J

Jag har ännu inte gogglat, men enligt BM & läkaren så var det en bakterie man kan ha i tarm & underliv men som normalt inte inverkar på en graviditet.
Men den kunde bli "aggressiv" & angripa fostret. visste man om det så kunde man behandla modern med ett par kurer med pencillin under graviditeten & under förlossningen för att förhindra att barnet skall insjukna.

Ska goggla sen när jag förstått alla papperna, vill inte skrämma upp mig själv i onödan eller dra förhastade slutsatser.
Synd dom har skrivit i facktermer, inte så lätt för en "utomstående" att förstå alla benämningar.

Senast ändrad:

Stort tack för länkarna, nu vet jag bättre vad det är för en infektion. :bow:
Ska undersöka Vårdguiden lite bättre imorgon när jag har papperna framför mig vid datorn.

Nu ska jag försöka sova lite..

Mvh
Spirit

Jag tycker du ska ta insomningstablett och vaknar du på natten så kan du alltid ta en till!

Säg till om du behöver hjälp att översätta ngt från papprena (jobbar som sjuksköterska och är bekant med "termerna")

Kramar till dig och din familj

Jag tipsar om Propavan eller liknande tabletter (receptbelagda), de är INTE för insomning utan för att man skall hålla sig sovande när man väl somnat. De är snälla också, man blir inte bakis av dem eller så. Jag fick såna för att kunna få sova lite under graviditeten när fogarna var som värst ... Sömn är ju a och o för att man skall kunna orka med.
GBS är gräsligt, jag var väldigt rädd för det under min graviditet. Kramar till dig och sambon.

Jag hade den under min sista graviditet.
Barnet riskerade att komma alldeles för tidigt p.g.a. det.
Det är en ruggig sjukdom.

Jag låg inlaggd för att stoppa upp värkarbetet och minns min oro.
Jag känner med er.

Jag drabbades av GBS när jag var gravid med dottern och läkarna TROR att det var därför den graviditeten satte igång för tidigt (v32).
Vid denna graviditeten så tog de prov på mig för att se så att jag inte hade det nu oxå, vilket jag slapp få denna ggn (annars hade jag som nån skrev fått gå på lite pencillin)

Jag hade oxå GBS under den senaste graviditeten. Det upptäcktes när jag hade en urinvägsinfektion. Jag behandlades för urinvägsinfektionen, men GBS behandlas inte här, eftersom det oftast kommer tillbaka.

Däremot skulle jag ha fått dropp under förlossningen ifall den startade mer än två veckor före bf.

Usch vad orolig jag var! Men det gick ju bra.

En tjej här i byn fick sin pyttelilla bebis tre månader för tidigt pga GBS.

I många andra länder tar man GBS mycket allvarligare än här. Man tar t ex prover på alla gravida.

Tänker på er och er lilla ängel.

Jag hade oxå GBS under den senaste graviditeten. Det upptäcktes när jag hade en urinvägsinfektion. Jag behandlades för urinvägsinfektionen, men GBS behandlas inte här, eftersom det oftast kommer tillbaka.

Däremot skulle jag ha fått dropp under förlossningen ifall den startade mer än två veckor före bf.

Usch vad orolig jag var! Men det gick ju bra.

En tjej här i byn fick sin pyttelilla bebis tre månader för tidigt pga GBS.

I många andra länder tar man GBS mycket allvarligare än här. Man tar t ex prover på alla gravida.

Tänker på er och er lilla ängel.

Usch då.
Vad hemskt att höra. Men är glad att det gick bra.

Jag hade aldrig hört talas om GBS förrän jag fick det som svar av läkaren från Obduktionen.
Har läst lite om det nu, men håller fortfarande på att "översätta" alla facktermer från jorunalerna.
För mig är kunskap makt. Ju mer jag vet, desto tryggare & lugnare blir jag.

Vi har beslutat oss för att göra nytt försök längre fram. Vet inte om det blir iår, nästa år eller nästa år igen. Djupa sår som skall läkas.

Min syster miste sitt första barn i slutet av åttonde månaden. Hon är både mormor och farmor nu! Så skönt att ni ser framåt igen! :)

Känner inte dig, men gråter iallafall när jag läser din berättelse. Beklagar så!

Du skulle bara veta hur mycket jag har tänkt på er :(.

Men jag blir orolig över din sömn! Får man sova, mår man ju inte alls bättre.
Kan du inte höra om du kan få långtidsverkande (tex propavan), och sen insomningstablett på det? När jag sov lika knasigt så åt jag det, och tog bara en halv insomn. på kvällen, vaknade jag på natten kunde jag ta den andra halvan och somnade oftast om ganska fort igen.

Sen vill jag också säga, att jag tyckerväldigt mycket om er :love: *kramar om*

Har läst lite om det nu, men håller fortfarande på att "översätta" alla facktermer från jorunalerna.
För mig är kunskap makt. Ju mer jag vet, desto tryggare & lugnare blir jag.

Hör av dig om du behöver hjälp!

Det finns andra typer av sömntabletter också, som är till för dem som inte har problem med själva insomningen utan att stannat kvar i sömnen. Prata med din läkare! Saker blir ju inte lättare för att man inte får sova ordentligt. :crazy:

Dras själv med denna jäkla bakterie och fick ju missfall i höstas, nu är jag mer än orolig... har ätit 8 Antibiotikakurer under ett år men det har inte släppt.

Kan bara hålla tummar och hoppas at det går bra denna gång, de behandlar ju inte under själva grav. när man är så långt gången som jag är nu.

Tackar också för länken

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=4532

Spirit: Många många och varma tankar.

Jag hade den under min sista graviditet.
Barnet riskerade att komma alldeles för tidigt p.g.a. det.
Det är en ruggig sjukdom.

Jag låg inlaggd för att stoppa upp värkarbetet och minns min oro.
Jag känner med er.

Jag hade oxå GBS bakterie under min sista graviditet. Behandlades under hela graviditeten med pencilin och var inlagt sista månaden. Mina GBS bakterier upptäcktes i vecka 22 när jag fick en kraftig blödning och värkarna startade. Vid förlossningen fick både jag och barnet extra pencilin genom dropp.

Tänker på er!

Jag håller tummarna för dig C_L
Tror det kommer gå galant för dig, du har trots allt två underbart vackra döttrar sedan tidigare ;) Med tanke på hur väl du har lyckats med dom så kommer även detta gå bra.

*peppdans* :banana:

Dras själv med denna jäkla bakterie och fick ju missfall i höstas, nu är jag mer än orolig... har ätit 8 Antibiotikakurer under ett år men det har inte släppt.

Kan bara hålla tummar och hoppas at det går bra denna gång, de behandlar ju inte under själva grav. när man är så långt gången som jag är nu.

Tackar också för länken

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=4532

Spirit: Många många och varma tankar.

Har skrivit lite tidigare i tråden & följt den.
Tänkte bara skriva ang. sömnproblem att det finns mediciner som hjälper en att sova lite tyngre, inte enbart insomningstabletter.Utöver vad du varit med om så är det ju extra påfrestande att inte ens kunna sova, hör gärna med läkarna om du vill.

Har skrivit lite tidigare i tråden & följt den.
Tänkte bara skriva ang. sömnproblem att det finns mediciner som hjälper en att sova lite tyngre, inte enbart insomningstabletter.Utöver vad du varit med om så är det ju extra påfrestande att inte ens kunna sova, hör gärna med läkarna om du vill.

Hej.

Tyvärr så har jag en gentisk defekt som heter intermittent Porfyri vilket gör att jag inte "tåler" en hel del mediciner.
Finns säkert preparat som jag får ta, men jag ser helst att jag löser det på "naturlig" väg först & främst.
Någongång måste jag få sova då kroppen är slutkörd. (hoppas jag)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar