Det påven sa...........

Milene

Trådstartare
.....gör mig ganska chockad. Två stycken sådana uttalanden under en och samma intervju, har den gode påven tappat omdömet helt?? O_o Kvinnoprästfrågan är väl ingen nyhet precis, men det andra var ju helt... ja jag hittar inte ens rätt ord..............:meh:

Synpunkter från er andra..?

.....gör mig ganska chockad. Två stycken sådana uttalanden under en och samma intervju, har den gode påven tappat omdömet helt?? O_o Kvinnoprästfrågan är väl ingen nyhet precis, men det andra var ju helt... ja jag hittar inte ens rätt ord..............:meh:

Ja, jag och många andra har reagerat. :confused:

Vad sa han? Och då jag misstänker att det är något med kvinnor? Är du ens förvånad? Det är väl fasen så mycket konstigare att det finns kvinnliga katoliker än att påven säger något förlegat.
I korta drag att det inte är så konstigt att svenska män söker kvinnor med annan nationalitet eftersom svenska kvinnor är starka. Typ. Vilket för min del kan tolkas på olika sätt.
Men katolska kyrkan är ju inte direkt kända för att vara några moderna typer. Eller kvinnorättskämpar.

Men hur kan det vara en nyhet eller en chock för människor att katolska kyrkan är maktgirig och kvinnofientlig. Kvinnor ska serva annars har de ingenting inom kyrkan att göra. Den svenska biskopen eller vem det var försvarade påven med att det funnits flera kvinnor som varit väldigt viktiga för kyrkan såsom Heliga Birgitta mfl. Men det är ju inga kvinnor med makt! Det är ju kvinnor som gett upp hela sina liv för att hjälpa och serva andra människor.

Katolska kyrkan är antagligen den mest ruttna av alla religiösa samfund.

Jag tänker att det är minst lika mycket en känga åt våra män. Skulle våra män vara så svaga och veka att de inte klarar av starka, självständiga partners? MIN gubbe gör det iaf... ;)

Och så tycker jag absolut inte att påven är rätt man att uttala sig om samlevnad öht, han har ju liksom ingen direkt erfarenhet............ (vad vi vet...:cool:)

Jag hade väl snarare blivit förvånad om han sagt motsatsen. Visst, den här påven har gjort vettigare uttalanden om flera saker än många av föregångarna men han är fortfarande överhuvudet för en ärkekonservativ organisation. Dvs man ska inte förvänta sig så mycket vad gäller feminism och HBTQ-personers rättigheter.

Jag hade väl snarare blivit förvånad om han sagt motsatsen. Visst, den här påven har gjort vettigare uttalanden om flera saker än många av föregångarna men han är fortfarande överhuvudet för en ärkekonservativ organisation. Dvs man ska inte förvänta sig så mycket vad gäller feminism och HBTQ-personers rättigheter.
Det som förvånar mig är att han är klumpig nog att säga det, inte vad han tycker i sig. Han har ju som du säger ändå verkat som en ovanligt realistisk och nutidsorienterad person som insett att världen förändrats sedan inkvisitionens dagar.

Den katolska kyrkan har med rätt långa mellanrum bestämt sig för vilka regler som ska gälla. Celibat är en fråga som verkar komma upp(där har man ju tidigare haft en annan åsikt) och frågan om kvinnliga präster.
Fast det lär nog dröja många år innan en ändring kommer till stånd

Tja det var otroligt, väldigt puckat sagt. Ska vi aldrig mer förlåta honom nu säger 3:e statsmakten, journalistkåren.

Dock han är inte van att utsättas för svenska journalister vilka letar fel. Istället för att beskriva samarbetsmöjligheterna som öppnas så saluterar de jantelagen som vanligt.

Katolska kyrkan är konservativ. Det är uppenbart.

Detta avtal är förmodligen unikt. Ett bättre samarbete och bannlysningen av Lutheraner är hävd. Tydligen möjliggör avtalet att lutheranska och katolska välgörenhetsorganisationer kan samarbeta i bla Syrien. Det är klart det gillar inte ryska troll. Ryska troll eller deras trolljournaluster gillar inte bättre samarbete on Syrien. Det kan ju hända att ryssarna är tvungna att avsluta att ha syrien som testplats för deras militär och vapenarsenal.

Det finns folk som inte vill ha kärlek och kommunikation mellan människor, troll och vi ser det i amerikanska debatten och våra debatter. Hat, hat, hat.

Ett icke-problem, eftersom jag anser att det är typiskt Sverige och svenska journalister och folk som vill bråka, troll.

Utan att ha lusläst allt så tycker jag nog ändå att påven gör ett riktigt bra jobb.

Han leder en oerhört stor och mäktig organisation. Han måste balansera på en skapligt skör tråd om han ska kunna föra kyrkan i den riktning han verkar vilja - dvs reformera och modernisera. Det är inte vilket litet företag som helst han leder. 1,2 miljarder melemmar är inget att bortse från.

Jag kommer att träffa en person som var på plats i det närmaste och det ska blir jättespännande att höra hens berättelse.

/tant ateisten

Jag tyckte svaret från Antje Jackelén var lysande ;

"
Nu reagerar den svenska ärkebiskopen Antje Jackelén på påvens uttalande om att vissa svenska män söker kvinnor från andra länder. – Att leva i enkönade miljöer kanske inte gör det så lätt att i alla stycken uppnå en balanserad människosyn, säger hon till SVT Nyheter.

I samband med att påven lämnade Sverige uttalade han sig om kvinnlig prästvigning och om svenska kvinnor. Ärkebiskopen reagerar på påvens påstående om att svenska kvinnor är ”mycket starka, mycket duktiga. Och därför finns det en och en annan man som söker kvinnor från andra länder”.

I dag säger Antje Jackelén till SVT Nyheter att på grund av att påven rör sig i enkönade miljöer – mansdominerade – kanske han inte har en fullt ut balanserad människosyn.
"

http://www.svt.se/nyheter/arkebiskopen-paven-har-obalanserad-manniskosyn

Jag tyckte faktiskt båda uttalandena var ovanligt bra mot väntat!

Det som förvånar mig är att han är klumpig nog att säga det, inte vad han tycker i sig. Han har ju som du säger ändå verkat som en ovanligt realistisk och nutidsorienterad person som insett att världen förändrats sedan inkvisitionens dagar.
Jag tror att han tyckte han var jättesmidig och mycket diplomatisk :D

Fast det lär nog dröja många år innan en ändring kommer till stånd

Ursäkta, men... med tanke på diskussionens ämne... kommer de till stånd? :rofl:

Så...eh... liksom den riktiga delen av inlägget:

Som många andra skrivit, varken Påven eller den katolska kyrkan har väl aldrig direkt varit särskilt frammåtsträvande. Det är synd, för de har stort inflytande över en stor del av befolkningen i världen, och jag tror att en mjukare/öppnare linje hade varit till stor hjälp för många.

Men, Påven väljs av personer som i sin tur har fått sina ämbeten för att de följer en viss mall (typ ultrakonservativ). De väljer då, ganska naturligt, en Påve som följer det mönster som ger dem mest makt, de har ju inget att förlora och allt att vinna på att patriarket hålls starkt och kvinnor nedtryckta.

För mig var det delvis aningen förvånande att han säger det, men inte att han har den åsikten. Jag tycker inte att man behövervara troll för att ifrågasätta en dammig kvinnosyn oavsett vem som står för den.

Jag reagerade en del på att den kvinnliga präst (hon var på nyheterna, tv4 m fl) som ville att man skulle kunna ifrågasätta överhetens kvinnosyn fick kritik av andra (kvinnliga även) präster, man får typ inte kritisera påven, han är ju närmast en rockstjärna med idolstatus. Det köper inte jag. Får vi aldrig diskutera och ifrågasätta kommer vi ingenstans och det bästa borde väl vara om det fortsätter gå åt rätt håll istället för att man ska stagnera.

Det har inget med hat att göra, isåfall är det lika mycket hat som presenteras åt andra h¨llet när man antyder att svenska män måste hitta lämpliga kvinnor på annat håll. Hat och ifrågasättande av taskig människo/kvinnosyn är inte samma sak.

Ursäkta, men... med tanke på diskussionens ämne... kommer de till stånd? :rofl:

Så...eh... liksom den riktiga delen av inlägget:

Som många andra skrivit, varken Påven eller den katolska kyrkan har väl aldrig direkt varit särskilt frammåtsträvande. Det är synd, för de har stort inflytande över en stor del av befolkningen i världen, och jag tror att en mjukare/öppnare linje hade varit till stor hjälp för många.

Men, Påven väljs av personer som i sin tur har fått sina ämbeten för att de följer en viss mall (typ ultrakonservativ). De väljer då, ganska naturligt, en Påve som följer det mönster som ger dem mest makt, de har ju inget att förlora och allt att vinna på att patriarket hålls starkt och kvinnor nedtryckta.
eller som man plägar säga: kvinnans list övergår mannens förstånd, men den listen förgår när mannen får ....

Katolska kyrkan har varit ett konserveringsmedel för att bevara gamla maktstrukturer och kontroll över ett samhälle.

Dels genom att kyrkans maktpersoner tillsätts genom kyrkans eget system och dels genom det intima samarbetet med det världsliga samhället, bikten är ju ett ypperligt sätt att hålla koll.

Därför har kyrkan varit motståndare till allt som gett folk frihet o upplysning.Från det att mässor hölls på latin till att förbjuda p medel o aborter

Ärkebiskopen reagerar på påvens påstående om att svenska kvinnor är ”mycket starka, mycket duktiga. Och därför finns det en och en annan man som söker kvinnor från andra länder”.
Och ... det är ju sant ....! Obehagligt nog. Det finns män som söker utomlands efter kvinnor som är mer underdåniga och som ser upp till dem som nån slags Silverback dominant male. Att kvinnorna de "hittar" sen inte nödvändigtvis (lyckligtvis) uppfyller deras förväntningar är en annan sak.

Dock misstänker jag att Påven kanske menade annorlunda. Tyvärr. Jag undrar vad som skulle hända om han helt släppte fördämningarna och välkomnade både starka kvinnor OCH en kvinnlig påve? Skulle han bli avsatt från sitt ämbete med omedelbar verkan?

Jag såg det bandade uttalandet. Han sa -"Jag har HÖRT att....." och han skrattade samtidigt.

Fast å andra sidan verkar inte svenska kvinnor vilja veta av de numera svenska kuvade feministiska männen och skaffar sig en riktig man. En exotisk.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar