Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag och många andra har reagerat......gör mig ganska chockad. Två stycken sådana uttalanden under en och samma intervju, har den gode påven tappat omdömet helt?? Kvinnoprästfrågan är väl ingen nyhet precis, men det andra var ju helt... ja jag hittar inte ens rätt ord..............
Synpunkter från er andra..?
I korta drag att det inte är så konstigt att svenska män söker kvinnor med annan nationalitet eftersom svenska kvinnor är starka. Typ. Vilket för min del kan tolkas på olika sätt.Vad sa han? Och då jag misstänker att det är något med kvinnor? Är du ens förvånad? Det är väl fasen så mycket konstigare att det finns kvinnliga katoliker än att påven säger något förlegat.
Det som förvånar mig är att han är klumpig nog att säga det, inte vad han tycker i sig. Han har ju som du säger ändå verkat som en ovanligt realistisk och nutidsorienterad person som insett att världen förändrats sedan inkvisitionens dagar.Jag hade väl snarare blivit förvånad om han sagt motsatsen. Visst, den här påven har gjort vettigare uttalanden om flera saker än många av föregångarna men han är fortfarande överhuvudet för en ärkekonservativ organisation. Dvs man ska inte förvänta sig så mycket vad gäller feminism och HBTQ-personers rättigheter.
Tja det var otroligt, väldigt puckat sagt. Ska vi aldrig mer förlåta honom nu säger 3:e statsmakten, journalistkåren......gör mig ganska chockad. Två stycken sådana uttalanden under en och samma intervju, har den gode påven tappat omdömet helt?? Kvinnoprästfrågan är väl ingen nyhet precis, men det andra var ju helt... ja jag hittar inte ens rätt ord..............
Utan att ha lusläst allt så tycker jag nog ändå att påven gör ett riktigt bra jobb.Jag hade väl snarare blivit förvånad om han sagt motsatsen. Visst, den här påven har gjort vettigare uttalanden om flera saker än många av föregångarna men han är fortfarande överhuvudet för en ärkekonservativ organisation. Dvs man ska inte förvänta sig så mycket vad gäller feminism och HBTQ-personers rättigheter.
.....gör mig ganska chockad. Två stycken sådana uttalanden under en och samma intervju, har den gode påven tappat omdömet helt?? Kvinnoprästfrågan är väl ingen nyhet precis, men det andra var ju helt... ja jag hittar inte ens rätt ord..............
Jag tror att han tyckte han var jättesmidig och mycket diplomatiskDet som förvånar mig är att han är klumpig nog att säga det, inte vad han tycker i sig. Han har ju som du säger ändå verkat som en ovanligt realistisk och nutidsorienterad person som insett att världen förändrats sedan inkvisitionens dagar.
Fast det lär nog dröja många år innan en ändring kommer till stånd
eller som man plägar säga: kvinnans list övergår mannens förstånd, men den listen förgår när mannen får ....Ursäkta, men... med tanke på diskussionens ämne... kommer de till stånd?
Så...eh... liksom den riktiga delen av inlägget:
Som många andra skrivit, varken Påven eller den katolska kyrkan har väl aldrig direkt varit särskilt frammåtsträvande. Det är synd, för de har stort inflytande över en stor del av befolkningen i världen, och jag tror att en mjukare/öppnare linje hade varit till stor hjälp för många.
Men, Påven väljs av personer som i sin tur har fått sina ämbeten för att de följer en viss mall (typ ultrakonservativ). De väljer då, ganska naturligt, en Påve som följer det mönster som ger dem mest makt, de har ju inget att förlora och allt att vinna på att patriarket hålls starkt och kvinnor nedtryckta.
Och ... det är ju sant ....! Obehagligt nog. Det finns män som söker utomlands efter kvinnor som är mer underdåniga och som ser upp till dem som nån slags Silverback dominant male. Att kvinnorna de "hittar" sen inte nödvändigtvis (lyckligtvis) uppfyller deras förväntningar är en annan sak.Ärkebiskopen reagerar på påvens påstående om att svenska kvinnor är ”mycket starka, mycket duktiga. Och därför finns det en och en annan man som söker kvinnor från andra länder”.
Jag såg det bandade uttalandet. Han sa -"Jag har HÖRT att....." och han skrattade samtidigt.
Fast å andra sidan verkar inte svenska kvinnor vilja veta av de numera svenska kuvade feministiska männen och skaffar sig en riktig man. En exotisk.