Ett gem verkar oftast lösa problemet vad jag har settHar jobbat med just CS ett tag i butik och visst hände det ibland men det var aldrig några större krångel att fixa Sedan dess tänker jag att systemet borde utvecklats en hel del.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett gem verkar oftast lösa problemet vad jag har settHar jobbat med just CS ett tag i butik och visst hände det ibland men det var aldrig några större krångel att fixa Sedan dess tänker jag att systemet borde utvecklats en hel del.
Jo vet att vi står långt ifrån varandra i denna fråga.De problemen måste lösas på annat sätt än med kontanter.
Det är orimligt att ett helt samhälle skall behöva anpassa sig till att några få dårar förföljer och utgör ett hot mot andra människor.
Dårarna bör lämpligen låsas in eller förses med fotboja.
Jag tror också det är svårare att lära de unga det abstrakta i värdet av prylar när det inte finns fysiska bevis och fysiska exempel på transaktioner.Det kontantfria samhället stänger ute väldigt många människor, men de behöver man ju inte ta någon hänsyn till, de ska ju ändå dö inom de närmsta 20 åren eller så.
Det skulle jag lätt få, i skånehuset är det bara 1 hus mellan mig o affären o jag är nyinflyttad,alla kännar apan etc, hemma har jag handlat på våran ica så många är så jag är känd av både ägare o en del av personalen för att dom bor granne med mig.Skulle du få kredit hos din lokala Ica handlare?
Rånare anpassar sig utmärkt och swish rån är ju inte ovanligt och då med en målvakt som kontoinnehavare.Rånare och banditer anpassar sig också. Att på något vis tro att vi eliminerar rån och bedrägerier bara för att vi minskar på kontanthanteringen är ju rätt naivt.
Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.Under en mycket mattlig orkan i Florida ar det storsta problemet att fa tag pa bensin/drivmedel till bilen. Aven om manga av de stora mackerna har nod generatorer sa far de ingen pafyllning av drivmedel ... koerna till pumparna ar timmeslanga och snirklar ofta runt kvarteret och att ens fundera pa el till elbilar ar lonlost.
<snip> DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.
Ja, drivmedelsförsörjningen till reservkraften är iofs inte beroende av elektroniska betallösningar men haken är ju att det inte spelar så stor roll att vi kan elförsörja sjukhusen om personalen inte kan ta sig dit för att de inte kan köpa bränsle till sina bilar.Och aven om man har nodgeneratorer for att halla sjukhus och samhallsviktiga grejor igang sa fodras det drivmedel till generatorerna ... Jag har varit med om en vecka utan el och bensin, det var tamligen tomt pa hyllorna i slutet. Sjukhus, polis, och brandkar hade fortfarande bransle till nodgeneratorer ... men polisen rackte inte riktigt till att se till att folkmassor inte slog sonder och stal fran bade butiker och privata samtidigt som de behovde se till att allmanheten inte tog livet av sig sjalva genom att vara ute i ovadret.
Om du bär runt kontanter så finns risken för både och.Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
Jag tycker ju att priset och riskerna för resten av samhället blir för stort.Jo vet att vi står långt ifrån varandra i denna fråga.
Kontanter hjälper inte mot det.DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.
Jag skulle få det.Skulle du få kredit hos din lokala Ica handlare?
Hur tänker du där, varför skulle det inte vara möjligt att tanka sin bil för kontanter?Kontanter hjälper inte mot det.
Jag ser en övertro på kontanter och jag delar inte den.
Fördelarna med kontanter kommer inte att överväga nackdelarna.
På min närmast, obemannade, mack så går det bara att tanka med kort.Hur tänker du där, varför skulle det inte vara möjligt att tanka sin bil för kontanter?
Nu tänker vi olika. Tråden, och min argumentation, handlar ju inte om zombieapokalyps utan specifikt om elektroniska betalsystem (vs kontanter). Sådana kan sättas ur spel oavsiktligt eller avsiktligt utan att det råder total samhällskollaps, nationellt elavbrott och transportinfarkt.På min närmast, obemannade, mack så går det bara att tanka med kort.
Även på bemannade mackar är det osäkert om man alls får igång pumparna utan att de är anslutna digitalt.
Om man får igång pumparna så är det ändå olagligt att ta emot kontanter utan ett fungerande kassasystem.
Om man väljer att vara olaglig, det är ju kris, så kommer det ändå inte att gå att tanka utan elektrisk ström.
Och om man har elektrisk ström så kommer ändå bensin och diesel att ta slut inom några dagar om det inte kommer några tankbilar och fyller på.
Vid en samhällskollaps så kommer inte kontanter att fungera heller.
I varje fall inte Svenska Kronor.
Möjligtvis USDollar.
Visst är det underbart att kunna spåra pengar och varandra, sambos kan hålla koll på varandra och även bli tittade när dom flyr genom att spåra pengarna och glöm att kunna hyra bil om du har skyddad identitet och detta är bara några av problemen. Visst är det tryggt med kontanfritt.
Fanns ett ordspråk i Tyskland under och efter andra världskriget som gick "kontanter har inget minne" nä det har inget med att komma undan skatter att göra.