Det kontantlösa samhället

Nu tänker vi olika. Tråden, och min argumentation, handlar ju inte om zombieapokalyps utan specifikt om elektroniska betalsystem (vs kontanter). Sådana kan sättas ur spel oavsiktligt eller avsiktligt utan att det råder total samhällskollaps, nationellt elavbrott och transportinfarkt.
Jag tog med det också.
Min närmaste, obemannade, mack tar inte kontanter alls.
Så kontanter skulle inte hjälpa där

Sedan så är det olagligt att ta emot kontanter utan ett fungerande kassasystem.
Så om det fungerar med kontanter så fungerar det samtidigt med kort.

Jag ser en alldeles för stor övertro på vad kontanter skulle kunna lösa för problem.
Gissningsvis så kommer det inte att gå att tanka bilen alls i samband med ett kortare avbrott i betalsystemet.

Jag har för min egen del 3 olika betalkort som är kopplade till 3 olika banksystem. Jag har hittils inte upplevt att alla system ligger nere samtidigt. Ett av korten går till bensinmackens eget system.
 
Inte ställd till mig, men i fd hembyn hade jag fått göra det utan problem.

I nuvarande byn (mindre stad) kan jag aldrig tänka mig att det skulle funka, men! när min bank hade strul av något slag så det inte gick att använda kortet, så drog en anställd sitt kort (från annan bank) och jag swishade honom summan sen, så helt obetrodd är jag nog inte :up:

Jag har löst såna situationer genom att ha flera kort. Ett vanlig bankkort som är det jag vanligtvis betalar med. Ett digitalt kort som drar från bankkonto vanligtvis men som går att ställa om så att det kommer på faktura istället och ett kreditkort. En gång när jag skulle handla låg banken nere. Det var innan jag hade kreditkortet så jag bara ställde om det digitala kortet så att det blev faktura istället och sen kunde handla ändå. Det kostar dessutom ingen månadsavgift.
 
När jag har jobbat i butik och med hantering av betalningar och det av någon anledning inte gått att använda kassasystemet tog vi emot kontanter och skrev manuella kvitton.
Så det går att lösa.
När el inte finns eller när det är strömavbrott
Om det inte finns el framdragen på ditt försäljningsställe måste du själv ordna med egen elförsörjning eller använda ett batteridrivet kassaregister.
Om det skulle uppstå ett oväntat strömavbrott och du har ett nätanslutet kassaregister får du fortsätta att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister i avvaktan på att strömmen kommer tillbaka.

Du behöver alltså inte ha ett batteridrivet kassaregister som reserv. Däremot måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Försäljningen ska dokumenteras i enlighet med bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning. Det innebär att det är tillräckligt att du antecknar försäljningen i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda ett kvittoblock för att erbjuda kunden ett kvitto.

Källa
https://www.skatteverket.se/foretag...arknadshandel.4.5c1163881590be297b51bf03.html
 
Därav att man har en "nödkassa" med kontanter hemma.......

Ingen snackar om att man behöver har 10-tusentals kronor hemma, men jag skulle tro att de som skriker allra högst om digitala, elektroniska betalmedel nån gång skulle haverera en period, är de som påstår sig inte veta hur pengar ser ut numera och de som inte ser några risker utanför sin egna lilla värld och därför också föredrar digitala slantar.
Jag har en liten nödkassa. Det handlar om ett par tusen kanske. Det är som reserv vid en mycket kort kris. Men i övrigt så tror jag att lösningen är att härda våra elektroniska betalmedel. Inte att att bygga ett kontantsystem som reservlösning.
 
Avskaffandet av kontanter som betalmedel utgör en större risk på samhällsnivå än många vill inse.
Som redan diskuterats är elektroniska betallöningar sårbara, och det på en nivå som helt enkelt inte är möjlig att kompensera för med redundans och robusthet, åtminstone inte på kort och medellång sikt. Man behöver vara ärlig med att det handlar om ett kalkylerat risktagande där plussidan landar som effektiviseringsvinster i näringslivet (och till del i form av färre rån och skattefiffel) medan potentiella konsekvenser på minussidan är stor och akut negativ samhällspåverkan.
Kan du ge exempel på vad du menar med stor och akut samhällspåverkan?
DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.
Men det har ju absolut ingenting med betalningssättet att göra, köerna till bensinstationer i Florida under en orkan lär vara precis lika långa oavsett om man betalar med kort eller kontant eller på något annat sätt.
 
När el inte finns eller när det är strömavbrott
Om det inte finns el framdragen på ditt försäljningsställe måste du själv ordna med egen elförsörjning eller använda ett batteridrivet kassaregister.
Om det skulle uppstå ett oväntat strömavbrott och du har ett nätanslutet kassaregister får du fortsätta att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister i avvaktan på att strömmen kommer tillbaka.

Du behöver alltså inte ha ett batteridrivet kassaregister som reserv. Däremot måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Försäljningen ska dokumenteras i enlighet med bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning. Det innebär att det är tillräckligt att du antecknar försäljningen i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda ett kvittoblock för att erbjuda kunden ett kvitto.

Källa
https://www.skatteverket.se/foretag...arknadshandel.4.5c1163881590be297b51bf03.html

Ja? Det är jag fullt medveten om och det var ju även det som var poängen med mitt inlägg. Och i det läget funkar inte exempelvis kort.
Förstår inte varför du rabblar upp lagen. Är fullt insatt i bokföringslagen.

Jag anser kontanter vara viktiga i samhället och tycker det kontantlösa är väldigt problematiskt.
 
Rånare och banditer anpassar sig också. Att på något vis tro att vi eliminerar rån och bedrägerier bara för att vi minskar på kontanthanteringen är ju rätt naivt.

Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).

Vad tror du att de ska göra med bankID om de får tag på min telefon? Tar nån kortet så spärrar jag det.
 
Ja? Det är jag fullt medveten om och det var ju även det som var poängen med mitt inlägg. Och i det läget funkar inte exempelvis kort.
Förstår inte varför du rabblar upp lagen. Är fullt insatt i bokföringslagen.

Jag anser kontanter vara viktiga i samhället och tycker det kontantlösa är väldigt problematiskt.
Därför att när det är strömavbrott, d.v.s. tillåtet att ta emot kontanter utan kassaregister så går det ändå inte att tanka bilen eftersom att pumparna behöver elektricitet.
Ett betalsystem som havererat är inte en laglig anledning till att slippa kassaregister.
Då får man ta fram reservkassan om man vill fortsätta med kontant försäljning.
 
Ja, drivmedelsförsörjningen till reservkraften är iofs inte beroende av elektroniska betallösningar men haken är ju att det inte spelar så stor roll att vi kan elförsörja sjukhusen om personalen inte kan ta sig dit för att de inte kan köpa bränsle till sina bilar.
Men hur ska du lösa det med kontanter?

Alltså - jag håller helt med dig om att det är viktiga och svårlösta problem att fundera över hur vi löser i en kris, men det har ju fortfarande inte med sättet att betala att göra? Vi lever i ett generellt ganska sårbart samhälle med långa logistikkedjor som måste passa ihop, just-in-time-leveranser till mycket och varutransporter över hela världen. Vi är för väldigt mycket av vår verksamhet beroende av el, bensin, diesel och andra energikällor och det slår rätt hårt över hela samhället om något av detta slås ut under en längre tid. Men det är verkligen inte begränsat till elektroniska betalmedel, utan har att göra med hur vi människor byggt upp hela vårt samhälle. Vi är helt klart mer sårbara på det sättet än vi var för 100 eller 200 år sedan, men vi har också uppnått betydligt större välstånd för de allra flesta av oss, och de flesta av oss lever idag i större trygghet än vad de flesta gjorde då. Det vi kan göra, tycker jag, är att hitta alternativa sätt att försörja oss med livsnödvändiga varor under en kris. Kanske ska EN DEL av samhället gå tillbaka till att försörja sig mer lokalt, men jag tror verkligen inte att lösningen är att använda kontanter istället för elektroniska betalmedel.
 
Därför att när det är strömavbrott, d.v.s. tillåtet att ta emot kontanter utan kassaregister så går det ändå inte att tanka bilen eftersom att pumparna behöver elektricitet.
Ett betalsystem som havererat är inte en laglig anledning till att slippa kassaregister.
Då får man ta fram reservkassan om man vill fortsätta med kontant försäljning.
Bör inte pumparna förses med en manuell pump då?
För eventuella zoombieapokalypser och dylikt
För även om man får handla på kredit hjälper det ju inte om inte leveranserna inte kommer fram till butiken så det inte finns något att handla för sin kredit
 
Därför att när det är strömavbrott, d.v.s. tillåtet att ta emot kontanter utan kassaregister så går det ändå inte att tanka bilen eftersom att pumparna behöver elektricitet.
Ett betalsystem som havererat är inte en laglig anledning till att slippa kassaregister.
Då får man ta fram reservkassan om man vill fortsätta med kontant försäljning.

Men jag har väl inte pratat nåt om bensin?
Bilen är bra att alltid ha hyfsat tankad så man inte är strandad direkt.
För mig är exempelvis mat viktigare och det går att lösa med kontanter.
Jag är även fullt medveten om kassaregisterlagen. Men säg vid en kris så är det förmodligen ett fullt legitimt skäl till handskrivna kvitton som efterregistreras i kassaregistret.
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för eller emot. Förutom att man inte kan tanka utan el.
 
Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
Det är ju lätt att begränsa riskerna med både kort och BankID.
Jag har en mycket begränsad summa tillgänglig via mina bankkort.
Korten går fort och lätt att spärra, kontanter är borta.
BankID går också fort att spärra i banken.

Man får ha beredskap för det.
Min beredskap är ett extra BankID på min surfplatta. Med det kan jag fort gå in på banken och stoppa allt.
 
Ja? Det är jag fullt medveten om och det var ju även det som var poängen med mitt inlägg. Och i det läget funkar inte exempelvis kort.
Förstår inte varför du rabblar upp lagen. Är fullt insatt i bokföringslagen.

Jag anser kontanter vara viktiga i samhället och tycker det kontantlösa är väldigt problematiskt.
Men är det inte bättre att vi löser problemen med det kontantlösa istället för att ge konstgjord andning åt kontantsystemet?
 
Det är ju lätt att begränsa riskerna med både kort och BankID.
Jag har en mycket begränsad summa tillgänglig via mina bankkort.
Korten går fort och lätt att spärra, kontanter är borta.
BankID går också fort att spärra i banken.

Man får ha beredskap för det.
Min beredskap är ett extra BankID på min surfplatta. Med det kan jag fort gå in på banken och stoppa allt.

Ja, man har ju inte kortet kopplat till sitt sparkonto direkt.
 
Bör inte pumparna förses med en manuell pump då?
För eventuella zoombieapokalypser och dylikt
För även om man får handla på kredit hjälper det ju inte om inte leveranserna inte kommer fram till butiken så det inte finns något att handla för sin kredit
Ja det är ju sådana lösningar som kan behövas.
Vid samhällskollaps så kommer det att organiseras lösningar vart efter.
Det finns pumpar som går på traktordrift eller batterier och nödvändiga samhällsfunktioner kommer så småningom att kunna tanka på olika sätt.
Men det är inga kontanter inblandade i det.
 
Men jag har väl inte pratat nåt om bensin?
Bilen är bra att alltid ha hyfsat tankad så man inte är strandad direkt.
För mig är exempelvis mat viktigare och det går att lösa med kontanter.
Jag är även fullt medveten om kassaregisterlagen. Men säg vid en kris så är det förmodligen ett fullt legitimt skäl till handskrivna kvitton som efterregistreras i kassaregistret.
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för eller emot. Förutom att man inte kan tanka utan el.
Att kontanter inte är lösningen på problemet.
Det går att handla på krita med kort.
Men maten i butiken tar ändå slut om inte bilarna för distributionen kan tanka.

Mat bör man av massor av orsaker ha hemma för någon vecka eller i varje fall några dagar.
Lika länge som det kommer att finnas något i butiken utan leveranser.
 
Och jag tycker båda ska existera parallellt!
Kontantsystemet är dyrt, dåligt för miljön, osäkerhet och förfärligt omodernt.
Det finns absolut ingen anledning till att behålla det.
Däremot så måste de problem som kan uppstå utan kontanter lösas på något bra annat sätt.

Men kontanter är inte lösningen, de fungerar mest som en snuttefilt numera.
De kommer inte att fungera de heller.
Vi måste ha bättre lösningar.
 
Jag har en liten nödkassa. Det handlar om ett par tusen kanske. Det är som reserv vid en mycket kort kris. Men i övrigt så tror jag att lösningen är att härda våra elektroniska betalmedel. Inte att att bygga ett kontantsystem som reservlösning.
Jag har i stället bränsle, mat och egen elektricitet.
Gissningsvis så klarar vi någon månad utan att behöva något betalsystem.
Efter det så är det antingen ordnat på något sätt eller apokalypsen.
Inget av detta löses med Svenska kontanter.
Ev med USDollar om man vill lämna landet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp