Har en äldre släkting vars fru skött allt och då menar jag allt från deklaration till klädinköp till alla kontakter med myndigheter och företag
Frun gick hastigt bort och släktingen är nu ensam
Den digitala världen är en djungel för honom och det verkar väldigt svårt för honom att lära sig hur det fungerar
Till det kommer dålig syn och en livslång blyghet samt dåligt självförtroende
Det var likadant för min farmor när farfar gick bort - han hade skött allt från räkningar till deklarationer i hela deras liv som gifta (ca 55 år), farmor hade inte gjort någonting. Detta var 1988, så det var ju inte tal om något kontantlöst samhälle, men hon behövde lära sig hur man betalar räkningar (med bank- och postgiroblanketter i ett speciellt kuvert), hur man deklarerar (på papper på den tiden) osv. Hon var omväxlande hos oss och hos min fasters familj på helgerna och tog då helt sonika med sig veckans post och så fick pappa respektive faster hjälpa henne med det som behövde hanteras. Det tog väl något år, men till slut lärde hon sig att hantera det själv. Hon var då 77-78 år och var helt övertygad om att hon inte kunde "sånt där med ekonomi", men hon lärde sig ju och fick bättre självförtroende på kuppen.
Min poäng med detta är att alla i samhället behöver lära sig det som gör att de kan hantera sin egen ekonomi, och det kan vara svårt om man inte gjort det förut, men det har oftast ganska lite att göra med om lösningen i sig är digital eller inte. Farmor kunde ju lugnt fortsätta betala med kontanter i affären, men det var liksom inte tillräckligt för att klara att sköta sin ekonomi.
Och jag pratade med en annan person förra veckan som varken hade dator eller e-post
Men visst de personerna är få men de är inte obetydligt få
Ja, det finns ju de som inte har det. Jag tänker mig dock att det funkar att betala med kort även om man inte har dator, smartphone eller e-post? Hur man gör för att betala räkningarna analogt vet jag faktiskt inte när jag tänker efter. För pappas dödsbo, som jag hanterade när han gått bort, så var jag tvungen att fysiskt gå till banken och betala räkningarna där, så jag antar att det fortfarande är möjligt? Och även den lösningen är ju faktiskt kontantlös, när jag tänker efter
Blanketter fylls i och skrivs under, legitimation visas, men pengarna dras från kontot utan att man ser dem.