Det kontantlösa samhället

Ja det är ju olika det där.
Men den betallösningen kommer ju också att fallera vid trassel med uppkoppling och elektrisk ström.
Var riktigt skönt att kunna båda tanka och handla den fredagen när många swedbank kunder vaknade till minuskonto 😀

Även för 2 veckor sedan var jag och handlade tyger på ett ställe som hade problem med internetuppkopplingen så folk utan kontanter fick vänta eller åka hem tomhänta.
 
Du mfl har alltså heeelt missat att massor av folk blir av med 100-tusentals digitala kronor :confused:
Att sno folks digitala pengar verkar vara kriminellt plättlätt eftersom så många -uppenbarligen- verkar ha en gigantisk övertro på hur "stensäkra" digitala lösningar är.
Kriminaliteten tar nya vägar, bara. Istället för att ringa på fysiskt hos äldre, tränga sig in och sno värdesaker och eventuella kontanter, så har tillvägagångssättet nu blivit att ringa upp dem och lura dem att logga in med bank-id istället. Båda sätten att råna folk är såklart oacceptabla!
 
Men jag tänker ändå att i stort sett alla nu levande individer i Sverige har stött på olika digitala system under sin livstid och i sitt arbetsliv? Att man är äldre betyder ju inte att man inte kan lära nytt, och olika former av kontantfria sätt att betala har ju funnits länge. Min mamma hade ett kreditkort som hette "Köpkort" när jag var liten. Det var ju inte digitalt, utan det drogs i en apparat som skapade en kopia av kortuppgifterna och så fick mamma visa leg och skriva under slippen. Men kontantfritt var det ju - och det var nån gång under senare halvan av 70-talet (jag är född -71). Så jag köper inte riktigt att äldre skulle "behöva" kontanter bara för att de är äldre.
Har en äldre släkting vars fru skött allt och då menar jag allt från deklaration till klädinköp till alla kontakter med myndigheter och företag
Frun gick hastigt bort och släktingen är nu ensam
Den digitala världen är en djungel för honom och det verkar väldigt svårt för honom att lära sig hur det fungerar
Till det kommer dålig syn och en livslång blyghet samt dåligt självförtroende

Och jag pratade med en annan person förra veckan som varken hade dator eller e-post

Men visst de personerna är få men de är inte obetydligt få
 
Långt ifrån alla äldre hänger med lika bra som era föräldrar
Långt ifrån alla har någon de kan be om hjälp
Det finns fortfarande människor som inte har någon smartphone eller ens en epost adress eller dator
Då så får man se till att hjälpa dessa människor.
Det är ett ansvar som samhället måste ta.

Men det krävs inga kontanter för det utan det kan lösas på andra sätt.
 
Ja men vems ansvar ska det vara?
Säg att du faktiskt inte har någon familj vart vänder du dig då?
Samhällets.
Kommunen utser Gode Män till dem som inte klarar sin ekonomi själva.
Det där anser jag hamnar i den påsen.
Så man vänder sig till Socialtjänsten i sin Kommun.
 
Samhällets.
Kommunen utser Gode Män till dem som inte klarar sin ekonomi själva.
Det där anser jag hamnar i den påsen.
Så man vänder sig till Socialtjänsten i sin Kommun.
Jag tror inte det är så lätt för många äldre att vända sig till socialtjänsten och be att få bli omyndigförklarad

Dessutom behöver nog socialtjänsten betydligt mer resurser först för de sitter knappast och rullar tummarna
 
Jag tror inte det är så lätt för många äldre att vända sig till socialtjänsten och be att få bli omyndigförklarad

Dessutom behöver nog socialtjänsten betydligt mer resurser först för de sitter knappast och rullar tummarna
Man blir inte omyndigförklarad.
Det finns nämligen inte längre.
Man får hjälp att sköta sin ekonomi när man inte klarar av det själv av någon anledning.

En god man kan hjälpa dig att hantera din ekonomi och ta tillvara dina rättigheter om du inte klarar det själv. God man är ett frivilligt stöd.

Källa
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/god-man/

När man har lärt sig hur det fungerar så kan man välja att sedan klara sig själv.
 
Man blir inte omyndigförklarad.
Det finns nämligen inte längre.
Man får hjälp att sköta sin ekonomi när man inte klarar av det själv av någon anledning.

En god man kan hjälpa dig att hantera din ekonomi och ta tillvara dina rättigheter om du inte klarar det själv. God man är ett frivilligt stöd.

Källa
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/god-man/
Men fortfarande tror jag många äldre känner skam över att överhuvudtaget vända sig till socialtjänsten
 
Kan vi inte stoppa det först då
Och ta kontantproblemet sen
Det är ju två fundamentalt olika frågor från samhällets sida.
Brott av typen förföljelse och våld skall inte bekämpas med ett finansiellt system som håller i gång andra förfärliga brott.
Den gängkriminella världen och terrorism hålls igång med kontanter.
Det ger gatuskjutningar.

Jag tycker inte att problemet med kontanter kan vänta.
 
Har en äldre släkting vars fru skött allt och då menar jag allt från deklaration till klädinköp till alla kontakter med myndigheter och företag
Frun gick hastigt bort och släktingen är nu ensam
Den digitala världen är en djungel för honom och det verkar väldigt svårt för honom att lära sig hur det fungerar
Till det kommer dålig syn och en livslång blyghet samt dåligt självförtroende
Det var likadant för min farmor när farfar gick bort - han hade skött allt från räkningar till deklarationer i hela deras liv som gifta (ca 55 år), farmor hade inte gjort någonting. Detta var 1988, så det var ju inte tal om något kontantlöst samhälle, men hon behövde lära sig hur man betalar räkningar (med bank- och postgiroblanketter i ett speciellt kuvert), hur man deklarerar (på papper på den tiden) osv. Hon var omväxlande hos oss och hos min fasters familj på helgerna och tog då helt sonika med sig veckans post och så fick pappa respektive faster hjälpa henne med det som behövde hanteras. Det tog väl något år, men till slut lärde hon sig att hantera det själv. Hon var då 77-78 år och var helt övertygad om att hon inte kunde "sånt där med ekonomi", men hon lärde sig ju och fick bättre självförtroende på kuppen.

Min poäng med detta är att alla i samhället behöver lära sig det som gör att de kan hantera sin egen ekonomi, och det kan vara svårt om man inte gjort det förut, men det har oftast ganska lite att göra med om lösningen i sig är digital eller inte. Farmor kunde ju lugnt fortsätta betala med kontanter i affären, men det var liksom inte tillräckligt för att klara att sköta sin ekonomi.

Och jag pratade med en annan person förra veckan som varken hade dator eller e-post

Men visst de personerna är få men de är inte obetydligt få
Ja, det finns ju de som inte har det. Jag tänker mig dock att det funkar att betala med kort även om man inte har dator, smartphone eller e-post? Hur man gör för att betala räkningarna analogt vet jag faktiskt inte när jag tänker efter. För pappas dödsbo, som jag hanterade när han gått bort, så var jag tvungen att fysiskt gå till banken och betala räkningarna där, så jag antar att det fortfarande är möjligt? Och även den lösningen är ju faktiskt kontantlös, när jag tänker efter :) Blanketter fylls i och skrivs under, legitimation visas, men pengarna dras från kontot utan att man ser dem.
 
Att hantera digitala lösningar kräver ett bankkonto - vilket kan vara ett problem om man inte har permanent uppehållstillstånd eller är skuldsatt.

Jag personligen tycker att det är bra att det finns parallella system som bygger på olika teknologi. Jag ser inte antingen eller. Robusta system kräver redundans
 
Du mfl har alltså heeelt missat att massor av folk blir av med 100-tusentals digitala kronor :confused:
Att sno folks digitala pengar verkar vara kriminellt plättlätt eftersom så många -uppenbarligen- verkar ha en gigantisk övertro på hur "stensäkra" digitala lösningar är.
De blir lurade.
Bedragare har i alla tider lyckats att lura av andra människor pengar.
Mot bedragare hjäper bara det egna sunda förnuftet.
De lurar av dig dina pengar oavsett hur du förvarar dem, fysiskt eller digitalt.

Dessa bedragare får dig nämligen att frivilligt överlämna vad de vill ha.
De Sol och Vårar, säljer värdelösa aktier, ägnar sig åt pyramidspel eller luras på något annat sätt.
 
Sen får man väl ta i beaktande att framtida generationer är uppväxta med datorer och de lösningar som finns. Jag tror nog att de kommer få det lättare än dagens äldre som fick in detta relativt sent i livet. Åtminstone fler än idag, självklart inte alla.
 
Att hantera digitala lösningar kräver ett bankkonto - vilket kan vara ett problem om man inte har permanent uppehållstillstånd eller är skuldsatt.
Det får man ju då lösa på något sätt.
Digitala pengar på ett kort eller i en telefon, alternativt en statlig lösning för Migrationsverket.
Att se dagens digitala brister som så olösbara att endast kontanter är alternativet tycker jag är bakåtsträvande och fantasilöst.
Det finns definitivt brister som måste lösas.
Men kontanter är inte svaret som lösning.
De ger alldeles för många andra problem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp