Det kontantlösa samhället

Att hantera digitala lösningar kräver ett bankkonto - vilket kan vara ett problem om man inte har permanent uppehållstillstånd eller är skuldsatt.
Att inte kunna ha ett bankkonto under vissa omständigheter är ju ett annat problem än hur mycket (om några) kontanter vi ska ha i samhället. Även de som föredrar kontanter när de handlar osv har ju i de flesta fall ett bankkonto eller flera - för att ta emot lön, för sparande, för att betala räkningar etc (för de flesta räkningar betalas ju kontantfritt, oavsett om man gör det i internetbanken eller på ett fysiskt bankkontor).

Jag tycker att man bör se över lösningar för bankkonton även till asylsökande, skuldsatta etc. så att samhället faktiskt kan "tvinga" bankerna att tillhandahålla bankkonton (eventuellt med begränsningar) till de här kategorierna.

Jag personligen tycker att det är bra att det finns parallella system som bygger på olika teknologi. Jag ser inte antingen eller. Robusta system kräver redundans
Absolut, instämmer helt! Därmed inte sagt att något av de systemen måste bygga på kontanter, guldmyntfot eller något annat, bara att det är smart med redundanta system.
 
Sen får man väl ta i beaktande att framtida generationer är uppväxta med datorer och de lösningar som finns. Jag tror nog att de kommer få det lättare än dagens äldre som fick in detta relativt sent i livet. Åtminstone fler än idag, självklart inte alla.
Jag är 62 och ser mig som nästa generation pensionärer.
Och jag kommer definitivt inte att ha några problem med digitala lösningar i mitt liv.
 
Jag jobbar ju inom offentlig verksamhet område digitalisering och vi jobbar jättemycket för att göra användarvänliga, effektiva tjänster till våra invånare. Speciellt när vi går mot en tid där färre ska supporta fler, vi måste ha system och arbetssätt som automatiseras, digitaliseras osv eftersom vi inte kommer räcka till. Vi gör massor! Det anordnas utbildningstillfällen på olika träffpunkter där man exempelvis kan få hjälp med att skaffa och använda bank-id. Vi har ombud som kan hjälpa med digitala ansökningar i de fall man saknar bank-id. Vi skapar tjänster så att anhöriga kan agera ombud. Detta handlar ju om tillgänglighet för kunden också, en digital tjänst som kan användas 24/7, med uppdatering i ärendet i realtid och läshjälpmedel adderade är mil mer användarvänliga än gamla fysiska blanketter på byråkratispråk.

Sen ska vi inte glömma att det här med att "äldre kan inte internet" är ett ganska felaktigt antagande. Regelbundet användande av internet och andra tjänster ökar markant upp i åldrarna och det är en otjänst att se äldre som homogent oförmögna att ta del av digitala hjälpmedel.
 
Jag har ingen aning, men man verkar ju inte kunna klara sig utan ett så det måste vara himla besvärligt om man blir av med det. 😅
Någon kan hinna göra av med en jäkla massa av ens pengar innan man hinner upptäcka att kortet är borta och spärra det.

*kl
Jag har alltid tyckt att det känns rätt bra att bara ta med ett begränsat antal kontanter om jag är på festival, konsert, stranden utomlands eller någon annanstans där stöldrisken är större. Eller som ung om jag skulle ut på krogen och kunde tappa omdömet. Är som sagt hemskt glad att inte alla länder ser ut som Sverige verkar göra idag. :) Här Kan jag faktiskt klara mig utmärkt utan en smartphone till exempel.

Jo, men ingen har ju nån nytta av mitt bank-id på min telefon om jag inte också ger dem pin-koden till mobilen samt koden till bank-id appen. Utöver det måste jag dessutom låta bli att spärra allt.
 
Var riktigt skönt att kunna båda tanka och handla den fredagen när många swedbank kunder vaknade till minuskonto 😀

Även för 2 veckor sedan var jag och handlade tyger på ett ställe som hade problem med internetuppkopplingen så folk utan kontanter fick vänta eller åka hem tomhänta.

Fast det är ju inte speciellt förutseende att bara ha ett kort i en bank. Jag har tre olika betalningslösningar som är helt separata och kopplade till olika banker. Vanligt Master-kort som betalar det mesta med. Ett digitalt kort som kan ställas om till faktura istället för att dra från bankkontot samt ett vanligt kreditkort (som jag använder när jag tankar för att få rabatt på drivmedel).

När Swedbank låg nere en gång och jag ännu inte skaffat kreditkortet ställde jag bara om mitt digitala kort till faktura och handlade med det. Sen när fakturan kom några veckor senare hade Swedbank sen länge löst problemet och jag kunde betala.
 
Vilka människor stänger det ute?
Om du menar äldre så har du nog fel.
Min 87 år gamla mamma lever nästan helt kontantlöst.
Det är någon fikakassa kvar med kontanter.
Men hon skulle hellre Swisha om hon fick välja.
Oj vad du är otroligt världsfrånvänd många gånger i olika diskussioner, rent makalöst navelskådande vilket verkligen förvånat mig många gånger. Du och din mamma är alltså representativa för hela Sveriges befolkning? Du är helt ovetande att det finns de som inte får öppna konto hos diverse banker, än mindre får skaffa betal- eller kreditkort? :eek:

Det handlar inte enbart om att äldre skulle få problem med att hantera modern teknik, eller att de har problem med att komma ihåg sina koder. Jag känner många som varken har smartphone, dator, Internet. Det finns många fler i det svenska samhället som inte har tillgång eller möjlighet att skaffa eller hantera modern teknik.

Vi får inte stopp på varesig gängkriminalitet eller skjutningar för att vi blir kontantlösa, men vi slår undan benen för väldigt många svaga i samhället. Och nej, det är inte "bara" att samhället ska sköta allt åt de som själva inte kan, någon måste fortfarande se till att de får den hjälp de behöver när de själva inte vet eller kan be om den hjälpen. Det finns människor som ligger och dör ensamma även på vårdinrättningar och olika boenden, trots att de inte borde behöva göra det. Det finns de som vanvårdas och svälter ihjäl på boenden för att ingen ser till att de får vad de behöver för den omrörda maten på tallriken inte hamnade i magen. Din övertro på samhällets förmåga att lösa alla problem är makalös.

Grattis till att du löst en möjlighet till ö-drift hemma, att du har en påse potatis att idka byteshandel med, för det är ju mycket lättare att bära med sig när du behöver köpa någonting, än ett betalningsmedel som är allmänt accepterat. Tror du verkligen att en påse potatis hjälper dig bättre om du av någon anledning behöver lämna landet, varför du nu skulle göra det?
 
Jag har ingen aning, men man verkar ju inte kunna klara sig utan ett så det måste vara himla besvärligt om man blir av med det. 😅
Någon kan hinna göra av med en jäkla massa av ens pengar innan man hinner upptäcka att kortet är borta och spärra det.
Man kan ha flera BankID på olika enheter.
Jag har totalt 3 st och bär aldrig med mig alla.
Om jag blir av med en enhet (mobil, surfplatta, dator) så kan jag spärra det BankID som är på drift med något av de andra.
Man klarar sig utan smartphone så länge som man har en dator eller surfplatta i stället.

Man skall inte ha "en jäkla massa" pengar på kortet.
Om jag blir av med mitt kort så kommer en ev tjuv bara åt ca 700 Sek.
Skall jag göra något riskabelt så nollar jag det kontot först och för över pengar precis när jag skall använda dem.
 
Jag är 62 och ser mig som nästa generation pensionärer.
Och jag kommer definitivt inte att ha några problem med digitala lösningar i mitt liv.

Mamma är 73 och har inte heller problem. Men så har hon i många år bott ihop med en dataingenjör som började ta hem dator från jobbet väldigt tidigt.
 
Jo, men ingen har ju nån nytta av mitt bank-id på min telefon om jag inte också ger dem pin-koden till mobilen samt koden till bank-id appen. Utöver det måste jag dessutom låta bli att spärra allt.
En smartphone är ju på det sättet säkrare än ett kort. Kortet kan ju blippas x antal gånger för mindre inköp, medan telefonen kräver PIN från början!
 
Fö brukar ungefär en miljon människor stå utanför den digitala världen enligt rapporten Svenskarna och internet. Jag har dock inte kollat den senaste
Jag tror att det är lösbart tämligen enkelt.
I dag så utrustar skolorna eleverna med laptops eller surfplattor.
Det gör att de flesta har tillgång till den utrustning som behövs.
Kostnadsfri WiFi finns att tillgå på många platser.

Vilka är då dessa som blir kvar i digitalt utanförskap och vad behöver de för att kunna komma in?
Det behöver identifieras och avhjälpas pronto!
 
Det kan jag inte svara på utan att veta varför de inte kan det.
Lösningen blir olika efter förutsättningarna.

Somliga kan inte få kredit av olika skäl. Varför hitta på lösningar när det redan finns en fullt fungerande? Kontanter.
Att ta bort kontanter kommer inte göra att kriminaliteten minskar. Det kommer bara flytta på sig. Men det kommer slå undan benen för flera olika människor i vårt samhälle.

Det har vi inte heller om alla gamla pengar plötsligt blir ogiltiga.
Då blir det bara värdelösa papperslappar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...a-tiden-i-livet--far-inte-losa-in-sina-pengar

Då blir de digitala pengarna lika värdelösa. Dessa försvinner dessutom om det sedan vänder. Kontanterna finns kvar.

Det får man ju då lösa på något sätt.
Digitala pengar på ett kort eller i en telefon, alternativt en statlig lösning för Migrationsverket.
Att se dagens digitala brister som så olösbara att endast kontanter är alternativet tycker jag är bakåtsträvande och fantasilöst.
Det finns definitivt brister som måste lösas.
Men kontanter är inte svaret som lösning.
De ger alldeles för många andra problem.

Jag tror ingen här förespråkar endast kontanter. Däremot är de ett viktigt komplement i samhället.
Ska vi ta bort allt som kan provocera fram brott?
 
Var riktigt skönt att kunna båda tanka och handla den fredagen när många swedbank kunder vaknade till minuskonto 😀
Därav har jag flera olika bankkort.
Jag kunde tanka med BensinBolagets eget kort.

Även för 2 veckor sedan var jag och handlade tyger på ett ställe som hade problem med internetuppkopplingen så folk utan kontanter fick vänta eller åka hem tomhänta.
Jag har vid ett sådant tillfälle kunnat betala med Swish.


Det finns fler reservsystem än kontanter
 
Det var likadant för min farmor när farfar gick bort - han hade skött allt från räkningar till deklarationer i hela deras liv som gifta (ca 55 år), farmor hade inte gjort någonting
Hennes problem var ju inte frånvaro av kontanter.
Allt är svårt när man inte har lärt sig.
 
Sen ska vi inte glömma att det här med att "äldre kan inte internet" är ett ganska felaktigt antagande. Regelbundet användande av internet och andra tjänster ökar markant upp i åldrarna och det är en otjänst att se äldre som homogent oförmögna att ta del av digitala hjälpmedel.
Det!
Min mamma skulle känna sig oerhört förolämpad om hon inte ansågs kapabel till att hantera den digitala världen.
Man blir faktiskt inte dum i huvet av att bli gammal.
Ålder är bara en siffra.
Förmåga är en annan egenskap som inte är kopplad till just ålder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp