Att inte kunna ha ett bankkonto under vissa omständigheter är ju ett annat problem än hur mycket (om några) kontanter vi ska ha i samhället. Även de som föredrar kontanter när de handlar osv har ju i de flesta fall ett bankkonto eller flera - för att ta emot lön, för sparande, för att betala räkningar etc (för de flesta räkningar betalas ju kontantfritt, oavsett om man gör det i internetbanken eller på ett fysiskt bankkontor).Att hantera digitala lösningar kräver ett bankkonto - vilket kan vara ett problem om man inte har permanent uppehållstillstånd eller är skuldsatt.
Jag tycker att man bör se över lösningar för bankkonton även till asylsökande, skuldsatta etc. så att samhället faktiskt kan "tvinga" bankerna att tillhandahålla bankkonton (eventuellt med begränsningar) till de här kategorierna.
Absolut, instämmer helt! Därmed inte sagt att något av de systemen måste bygga på kontanter, guldmyntfot eller något annat, bara att det är smart med redundanta system.Jag personligen tycker att det är bra att det finns parallella system som bygger på olika teknologi. Jag ser inte antingen eller. Robusta system kräver redundans