Man behöver inte få kredit för att kunna använda sig av digitala betallösningar. Swish och debitkort bygger inte på kredit.Somliga kan inte få kredit av olika skäl. Varför hitta på lösningar när det redan finns en fullt fungerande? Kontanter.
Att ta bort kontanter kommer inte göra att kriminaliteten minskar. Det kommer bara flytta på sig. Men det kommer slå undan benen för flera olika människor i vårt samhälle.
Pratar vi om människor som idag inte ens kan få ett bankkonto så är ju det ett större problem som inte löses med kontanter. Där tycker jag att samhället borde kunna gå in med en lösning som innebär att man "tvingar" banker att förse även asylsökande, skuldsatta osv med bankkonto, mot att banken får vissa garantier att inte råka illa ut, och den enskilde beläggs med vissa restriktioner men iaf tillåts ha ett bankkonto för att t.ex. kunna ta emot lön.
Beror väl alldeles på vad det är som har hänt och som har gjort att bankerna "krashat". Papperspengar har ju bara det värde som de officiellt tilldelats och är inte immuna mot vare sig inflation, spekulation eller fritt fallande penningvärde. Händer det saker som t.ex. i Tyskland efter andra världskriget som helt raserar det ekonomiska systemet så hjälper det ju liksom inte att ha varken pengar på banken (digitalt) eller pengar i handen. De är inte värda något i alla fall. Du kan liksom fortfarande inte köpa något för en Reichsmark som du har i handen, trots att det gått snart 80 år sedan krigsslutet. Valutan är död. Och den väldigt fysiska sedelbunt med polska zloty som jag hittade i en byrå i ett uthus när jag köpte min gård kan jag inte heller växla in och få något för. Den valutan är också död, även om det skedde under betydligt mindre dramatiska former.Då blir de digitala pengarna lika värdelösa. Dessa försvinner dessutom om det sedan vänder. Kontanterna finns kvar.
Pengar, även fysiska sedlar och mynt, har ett imaginärt värde, ett värde vi människor genom överenskommelse har tilldelat dem. Om den överenskommelsen plötsligt upphör att gälla - genom en ny överenskommelse eller genom mer dramatiska händelser - så blir pengarna värdelösa. Ska vi inte ha det så, så måste vi återgå till att handla med guld-, silver- och kopparmynt som faktiskt HAR det värde som de blivit tilldelade.
Precis som du inte förespråkar att enbart kontanter ska användas, så förespråkar inte jag att de på något sätt ska förbjudas. Men jag har full förståelse för att t.ex. "mitt lokala bageri" eller den lilla klädbutiken som ligger precis intill eller min hovslagare faktiskt slutat hantera kontanter och vill ha betalt på annat sätt. Såna lite mindre verksamheter har ju kommit fram till att kontanter "kostar mer än de smakar" för deras verksamhet, inte minst med tanke på risken med att förvara och flytta runt kontanter.Jag tror ingen här förespråkar endast kontanter. Däremot är de ett viktigt komplement i samhället.
Ska vi ta bort allt som kan provocera fram brott?