Det kontantlösa samhället

Somliga kan inte få kredit av olika skäl. Varför hitta på lösningar när det redan finns en fullt fungerande? Kontanter.
Att ta bort kontanter kommer inte göra att kriminaliteten minskar. Det kommer bara flytta på sig. Men det kommer slå undan benen för flera olika människor i vårt samhälle.
Man behöver inte få kredit för att kunna använda sig av digitala betallösningar. Swish och debitkort bygger inte på kredit.

Pratar vi om människor som idag inte ens kan få ett bankkonto så är ju det ett större problem som inte löses med kontanter. Där tycker jag att samhället borde kunna gå in med en lösning som innebär att man "tvingar" banker att förse även asylsökande, skuldsatta osv med bankkonto, mot att banken får vissa garantier att inte råka illa ut, och den enskilde beläggs med vissa restriktioner men iaf tillåts ha ett bankkonto för att t.ex. kunna ta emot lön.

Då blir de digitala pengarna lika värdelösa. Dessa försvinner dessutom om det sedan vänder. Kontanterna finns kvar.
Beror väl alldeles på vad det är som har hänt och som har gjort att bankerna "krashat". Papperspengar har ju bara det värde som de officiellt tilldelats och är inte immuna mot vare sig inflation, spekulation eller fritt fallande penningvärde. Händer det saker som t.ex. i Tyskland efter andra världskriget som helt raserar det ekonomiska systemet så hjälper det ju liksom inte att ha varken pengar på banken (digitalt) eller pengar i handen. De är inte värda något i alla fall. Du kan liksom fortfarande inte köpa något för en Reichsmark som du har i handen, trots att det gått snart 80 år sedan krigsslutet. Valutan är död. Och den väldigt fysiska sedelbunt med polska zloty som jag hittade i en byrå i ett uthus när jag köpte min gård kan jag inte heller växla in och få något för. Den valutan är också död, även om det skedde under betydligt mindre dramatiska former.

Pengar, även fysiska sedlar och mynt, har ett imaginärt värde, ett värde vi människor genom överenskommelse har tilldelat dem. Om den överenskommelsen plötsligt upphör att gälla - genom en ny överenskommelse eller genom mer dramatiska händelser - så blir pengarna värdelösa. Ska vi inte ha det så, så måste vi återgå till att handla med guld-, silver- och kopparmynt som faktiskt HAR det värde som de blivit tilldelade.

Jag tror ingen här förespråkar endast kontanter. Däremot är de ett viktigt komplement i samhället.
Ska vi ta bort allt som kan provocera fram brott?
Precis som du inte förespråkar att enbart kontanter ska användas, så förespråkar inte jag att de på något sätt ska förbjudas. Men jag har full förståelse för att t.ex. "mitt lokala bageri" eller den lilla klädbutiken som ligger precis intill eller min hovslagare faktiskt slutat hantera kontanter och vill ha betalt på annat sätt. Såna lite mindre verksamheter har ju kommit fram till att kontanter "kostar mer än de smakar" för deras verksamhet, inte minst med tanke på risken med att förvara och flytta runt kontanter.
 
Oj vad du är otroligt världsfrånvänd många gånger i olika diskussioner, rent makalöst navelskådande vilket verkligen förvånat mig många gånger. Du och din mamma är alltså representativa för hela Sveriges befolkning?
Det är mest att vi finns vi också och fler med oss.
Ofta så glöms de som liksom bara fungerar i den värld som är bort.


Du är helt ovetande att det finns de som inte får öppna konto hos diverse banker, än mindre får skaffa betal- eller kreditkort? :eek:
Inte alls.
Men det kan lösas på andra sätt än med kontanter.
Om du inte avser det skuggsamhälle med människor som uppehåller sig illegalt i Sverige.
Men det är ju ett helt annat problem.


Jag känner många som varken har smartphone, dator, Internet. Det finns många fler i det svenska samhället som inte har tillgång eller möjlighet att skaffa eller hantera modern teknik.
Då så får man lösa det.
Lämpligtvis så får samhället tillhandahålla en utrustning som fungerar för vederbörande. Och i de fall som personen saknar förmåga att hantera tekniken ge praktiskt stöd där det behövs.
Teknikstödjare, en form av Boendestöd.


Vi får inte stopp på varesig gängkriminalitet eller skjutningar för att vi blir kontantlösa,
Jo det skulle vi nog få.
Den gängkriminella världen bygger till stor del på kontanter som byter ägare.


Din övertro på samhällets förmåga att lösa alla problem är makalös.
Du skall inte blanda ihop vad jag anser är samhällets ansvar med vad jag tror att samhället lyckas att leverera just nu.
Det finns oändliga brister men själva ansvaret ligger fortfarande på samhällsnivå.
Samma samhälle som förväntas tillse att kontanter skall finnas som betalningsmedel.


Grattis till att du löst en möjlighet till ö-drift hemma, att du har en påse potatis att idka byteshandel med, för det är ju mycket lättare att bära med sig när du behöver köpa någonting, än ett betalningsmedel som är allmänt accepterat.
Alla människor har möjlighet att ha mat för åtminstone en vecka hemma i stället för kontanter.
Om man vill lämna landet så är det USDollar eller ev Euro som gäller eller guld och ädla stenar.
Svenska kontanter hjälper dåligt då.

En bil full med mat kan nog däremot ta en ett ganska så långt stycke på vägen.
 
Somliga kan inte få kredit av olika skäl. Varför hitta på lösningar när det redan finns en fullt fungerande? Kontanter.
Att ta bort kontanter kommer inte göra att kriminaliteten minskar. Det kommer bara flytta på sig. Men det kommer slå undan benen för flera olika människor i vårt samhälle.



Då blir de digitala pengarna lika värdelösa. Dessa försvinner dessutom om det sedan vänder. Kontanterna finns kvar.



Jag tror ingen här förespråkar endast kontanter. Däremot är de ett viktigt komplement i samhället.
Ska vi ta bort allt som kan provocera fram brott?
https://kronofogden.se/om-kronofogd...nningtvatt-mojliggor-organiserad-brottslighet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JJWkd/flera-svenska-valutasmugglare-gripna-pa-kastrup
https://www.dn.se/sverige/i-kurirernas-spar-sa-smugglas-miljontals-kronor-ut-ur-sverige/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstankt-penningtvatt-i-lyxbutiker
https://www.expressen.se/nyheter/krim/avvikande-vaska-pa-arlanda-ledde-polisen-till-170-miljoner/

Pengarna finansierar terrorism både i Sverige och Utomlands.
 
Så värden är fri från folk som blir förföljda och det kommer aldrig hända igen.

Önskar jag oxå hade den tilltron till samhället men har inte ens det till vårt svenska samhälle att det aldrig kan hända.
Naturligtvis är världen inte fri från förföljelse och annan skit, men det är ju ganska långsökt att tro att vi skulle kunna "bota" det med kontanter? Det handlar nog inte om att ha en överdrivet stor tilltro till samhället, utan snarare om att ha andra idéer om vilka åtgärder som krävs.

Kontanter är bra om man är på flykt undan samhället, och det gäller ju i alla situationer. I ditt exempel med att judar under andra världskriget kunde handla med pengar utan minne trots att det var förbjudet, så är det ju något positivt och kanske räddade livet på någon. Men pengar utan minne används ju också av mer ljusskygga verksamheter, som gängkriminalitet, droghandel och skattebrott. Myntet (!) har ju faktiskt två sidor...
 
Betala med swish vid dålig internet? internet behövs för att kunna swisha, så hade det funnits internet skulle inte kortterminalen ligga mera pga dålig internettäckning.
Vid lite "mindre störningar" är det ju inte så svart eller vitt - det kan visst under vissa omständigheter funka att swisha fastän det inte funkar med kortbetalningar, och tvärtom. Jag har också mer än en gång varit med om att ett kort funkat men inte ett annat. Så generellt är det ju bra att vara förberedd på mer än ett sätt att betala.
 
Betala med swish vid dålig internet? internet behövs för att kunna swisha, så hade det funnits internet skulle inte kortterminalen ligga mera pga dålig internettäckning.
Min mobil fungerade utmärkt.
Olika nät.
Redundans utan kontanter.

Att butikens fiberanslutning krånglar eller ligger nere betyder inte att min mobiloperatör har problem samtidigt.
 
Man behöver inte få kredit för att kunna använda sig av digitala betallösningar. Swish och debitkort bygger inte på kredit.

Pratar vi om människor som idag inte ens kan få ett bankkonto så är ju det ett större problem som inte löses med kontanter. Där tycker jag att samhället borde kunna gå in med en lösning som innebär att man "tvingar" banker att förse även asylsökande, skuldsatta osv med bankkonto, mot att banken får vissa garantier att inte råka illa ut, och den enskilde beläggs med vissa restriktioner men iaf tillåts ha ett bankkonto för att t.ex. kunna ta emot lön.


Beror väl alldeles på vad det är som har hänt och som har gjort att bankerna "krashat". Papperspengar har ju bara det värde som de officiellt tilldelats och är inte immuna mot vare sig inflation, spekulation eller fritt fallande penningvärde. Händer det saker som t.ex. i Tyskland efter andra världskriget som helt raserar det ekonomiska systemet så hjälper det ju liksom inte att ha varken pengar på banken (digitalt) eller pengar i handen. De är inte värda något i alla fall. Du kan liksom fortfarande inte köpa något för en Reichsmark som du har i handen, trots att det gått snart 80 år sedan krigsslutet. Valutan är död. Och den väldigt fysiska sedelbunt med polska zloty som jag hittade i en byrå i ett uthus när jag köpte min gård kan jag inte heller växla in och få något för. Den valutan är också död, även om det skedde under betydligt mindre dramatiska former.

Pengar, även fysiska sedlar och mynt, har ett imaginärt värde, ett värde vi människor genom överenskommelse har tilldelat dem. Om den överenskommelsen plötsligt upphör att gälla - genom en ny överenskommelse eller genom mer dramatiska händelser - så blir pengarna värdelösa. Ska vi inte ha det så, så måste vi återgå till att handla med guld-, silver- och kopparmynt som faktiskt HAR det värde som de blivit tilldelade.


Precis som du inte förespråkar att enbart kontanter ska användas, så förespråkar inte jag att de på något sätt ska förbjudas. Men jag har full förståelse för att t.ex. "mitt lokala bageri" eller den lilla klädbutiken som ligger precis intill eller min hovslagare faktiskt slutat hantera kontanter och vill ha betalt på annat sätt. Såna lite mindre verksamheter har ju kommit fram till att kontanter "kostar mer än de smakar" för deras verksamhet, inte minst med tanke på risken med att förvara och flytta runt kontanter.

Att man inte behöver bli beviljad kredit för att kunna swisha eller ha debitkort är nog de flesta medvetna om.
Men du måste ändå ha ett bankkonto.
Vem ska ge banken dessa garantier?

Jag tror inte lösningen är att göra allting digitalt heller. Jag tror på att båda lösningarna kan samexistera. Jag är också för valfriheten om man som helt vanlig person föredrar att betala med kontanter i till exempel mataffären eller andra butiker ska kunna göra det. Som det är nu känns det som att man misstänkliggörs så fort man hanterar kontanter. Och jag anser att så länge det är ett lagligt betalmedel ska de flesta, i alla fall större kedjor, inte få lov att neka detta.
Sen förstår jag problematiken för mindre näringsidkare, men det är en annan diskussion. Undantag kan alltid finnas. Jag tänker att det kan regleraras om basis om företagets omsättning.


Såklart det är så, det är nog alla som läst något av historien medvetna om. Det jag menar är bara att pengarna är inte säkra bara för att de är digitala. Så som det var i tyskland efter WW2 kan definitivt ske igen. Men jag tror man är naiv om man tänker att det löses genom att ha pengar digitalt. Brakar det så brakar det nog på alla fronter. Men om det "bara" är attacker mot digital infrastruktur så lär man ändå kunna ta sig fram med kontanter.
Guld är inte alls fel att äga :)
 
Så värden är fri från folk som blir förföljda och det kommer aldrig hända igen.

Önskar jag oxå hade den tilltron till samhället men har inte ens det till vårt svenska samhälle att det aldrig kan hända.
Nej men lösningen heter inte kontanter.
Du försöker bota hjärtinfarkt med plåster.
 
Jag är också för valfriheten om man som helt vanlig person föredrar att betala med kontanter i till exempel mataffären eller andra butiker ska kunna göra det. Som det är nu känns det som att man misstänkliggörs så fort man hanterar kontanter. Och jag anser att så länge det är ett lagligt betalmedel ska de flesta, i alla fall större kedjor, inte få lov att neka detta.
Och jag anser att valfriheten även skall omfattas av att alla som vill slippa hantera kontanter skall få slippa det
Oavsett storlek på verksamheten.

Den som vill skall alltså ha rätt att neka att ta emot kontanter.
Jag är starkt emot tvång.
 
Att man inte behöver bli beviljad kredit för att kunna swisha eller ha debitkort är nog de flesta medvetna om.
Men du måste ändå ha ett bankkonto.
Vem ska ge banken dessa garantier?

Jag tror inte lösningen är att göra allting digitalt heller. Jag tror på att båda lösningarna kan samexistera. Jag är också för valfriheten om man som helt vanlig person föredrar att betala med kontanter i till exempel mataffären eller andra butiker ska kunna göra det. Som det är nu känns det som att man misstänkliggörs så fort man hanterar kontanter. Och jag anser att så länge det är ett lagligt betalmedel ska de flesta, i alla fall större kedjor, inte få lov att neka detta.
Sen förstår jag problematiken för mindre näringsidkare, men det är en annan diskussion. Undantag kan alltid finnas. Jag tänker att det kan regleraras om basis om företagets omsättning.


Såklart det är så, det är nog alla som läst något av historien medvetna om. Det jag menar är bara att pengarna är inte säkra bara för att de är digitala. Så som det var i tyskland efter WW2 kan definitivt ske igen. Men jag tror man är naiv om man tänker att det löses genom att ha pengar digitalt. Brakar det så brakar det nog på alla fronter. Men om det "bara" är attacker mot digital infrastruktur så lär man ändå kunna ta sig fram med kontanter.
Guld är inte alls fel att äga :)
Fast jag blir inte ens beviljad ett debitkort.
Så som tur är har jag redan ett
Annars hade det blivit svårt
 
Och jag anser att valfriheten även skall omfattas av att alla som vill slippa hantera kontanter skall få slippa det
Oavsett storlek på verksamheten.

Den som vill skall alltså ha rätt att neka att ta emot kontanter.
Jag är starkt emot tvång.
Jag är också starkt emot tvång.
 
Nu handlar det om extraordinära omständigheter. Som att ryssarna saboterar elnätet eller det går ner av någon annan anledning som tex ddos attack mot hela finanssystemet.

Och jag tror nog de flesta handlare, ffa mataffärer där det är är livsnödvändigt att få tillgång till matvaror kommer att vara resonabla även om de inte känner kundehn. Det kommer ändå få skriva upp för hand, namn, telefonnummer och vad en kund har handlat för eftersom de inte kan slå in någonting.

Tror inte att några kassasystem typ det här finns någonstans. Förutom på Skansen och några andra museum.

1688470877381.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp