Det kontantlösa samhället

Jo, men ingen har ju nån nytta av mitt bank-id på min telefon om jag inte också ger dem pin-koden till mobilen samt koden till bank-id appen. Utöver det måste jag dessutom låta bli att spärra allt.
Jag tänker mest att det mpste vara en jävla olägenhet. Kan du ens logga in och spärra dina kort utan bank-ID?

Man kan ha flera BankID på olika enheter.
Jag har totalt 3 st och bär aldrig med mig alla.
Om jag blir av med en enhet (mobil, surfplatta, dator) så kan jag spärra det BankID som är på drift med något av de andra.
Man klarar sig utan smartphone så länge som man har en dator eller surfplatta i stället.

Man skall inte ha "en jäkla massa" pengar på kortet.
Om jag blir av med mitt kort så kommer en ev tjuv bara åt ca 700 Sek.
Skall jag göra något riskabelt så nollar jag det kontot först och för över pengar precis när jag skall använda dem.
Jag skulle aldrig orka leva och planera på det viset. 😅 Jag har min första smartphone nu till exempel, har varit tvungen att använda bank-ID två gånger och det har varit ett jäkla härke. Jag har också bara ett bankkonto och ett kort, det känns inte jätteovanligt eller konstigt. Jag vill inte trampa runt med sju olika kort bundna till olika konton, flytta runt på pengar i parti och minut och hela tiden planera, gissa och fippla med en masa banker och appar.

Jag skulle aldrig orka leva och planera på det viset. 😅 Jag har min första smartphone nu till exempel, har varit tvungen att använda bank-ID två gånger och det har varit ett jäkla härke. Jag har också bara ett bankkonto och ett kort, det känns inte jätteovanligt eller konstigt. Jag vill inte trampa runt med sju olika kort bundna till olika konton, flytta runt på pengar i parti och minut och hela tiden planera, gissa och fippla med en masa banker och appar.

Har har vi inte bank-id ... jag vet faktiskt inte vad det ar ens. Om jag anmaler att nagon tagit ut fran mitt konto (innom rimlig tid, vilket verkar vara nagra dagar eller kanske mer) sa tar banken forlusten och ersatter pengarna pa mitt konto.
Jag har ibland fatt en text fran en bank om jag betalat med ett kreditkort pa en ny sorts affar eller rest till en plats utanfor min vanliga omgivning dar de undrar om det ar jag som anvant kortet. Svaret pa texten kraver en simpel 4 digit kod som jag sjalvklart inte har uppskriven nagonstans, men som jag bestamt sjalv och darfor kan komma ihag.

• Gilla
Reactions: Sel
Har har vi inte bank-id ... jag vet faktiskt inte vad det ar ens. Om jag anmaler att nagon tagit ut fran mitt konto (innom rimlig tid, vilket verkar vara nagra dagar eller kanske mer) sa tar banken forlusten och ersatter pengarna pa mitt konto.
Jag har ibland fatt en text fran en bank om jag betalat med ett kreditkort pa en ny sorts affar eller rest till en plats utanfor min vanliga omgivning dar de undrar om det ar jag som anvant kortet. Svaret pa texten kraver en simpel 4 digit kod som jag sjalvklart inte har uppskriven nagonstans, men som jag bestamt sjalv och darfor kan komma ihag.
Bank-ID är som legitimation och har typ superförenklat 95% av medborgarnas vardag. Alla kontakter med myndigheter, bank och företag och betala till andra privatpersoner funkar perfekt.

Utom när det legat nere, men det är ganska sällan.

Klart de kriminella anpassar sig. Men kan de inte använda kontanter så har de det enormt mycket svårare att utnyttja sina brottsvinster. Om de inte kan köpa en bil för kontanter och inte kan sätta in pengarna på banken så har vi gjort det svårare för dem att använda sina vinster. Och gjort det lättare för oss att fånga dem.
Mede tanke på hur mycket pengar som rullar inom brottsligheten, tänk bara på alla knarkpengar, så verkar ju just den delen inte vara ett problem alls.

Bank-ID är som legitimation och har typ superförenklat 95% av medborgarnas vardag. Alla kontakter med myndigheter, bank och företag och betala till andra privatpersoner funkar perfekt.

Utom när det legat nere, men det är ganska sällan.

Jag anvander fortfarande legitimation samt ibland fodelsedatum, mer sallan, och bara vid kansliga arenden, behover jag lagga till social security nummer.

Vi har inte bank-ID här heller, men jag har fortfarande ett aktivt svenskt bankkonto som används för transaktioner i släkten ibland och var därför nyligen tvungen att skaffa ett. Ett bank-ID alltså. Det har bara krånglat. Thanks, I hate it. 😅

Vi har inte bank-ID här heller, men jag har fortfarande ett aktivt svenskt bankkonto som används för transaktioner i släkten ibland och var därför nyligen tvungen att skaffa ett. Ett bank-ID alltså. Det har bara krånglat. Thanks, I hate it. 😅

Vi har bankdosa da vara Svenska pensioner gar in pa en Svensk bank. Problemen ar andlosa ... och med 8 eller ibland 9 timmars tidskillnad far vi ga upp mitt i natten for att kunna ringa banken. Tyvarr kanner vi ingen pa "vart" bankkontor langre och det ar helt fantastikt sa ohjalpsamma de kan vara och sa manga ganger man maste upprepa manovern att stiga upp mitt i natten for att ringa innan man far hjalp.

Vi har bankdosa da vara Svenska pensioner gar in pa en Svensk bank. Problemen ar andlosa ... och med 8 eller ibland 9 timmars tidskillnad far vi ga upp mitt i natten for att kunna ringa banken. Tyvarr kanner vi ingen pa "vart" bankkontor langre och det ar helt fantastikt sa ohjalpsamma de kan vara och sa manga ganger man maste upprepa manovern att stiga upp mitt i natten for att ringa innan man far hjalp.
Jag har också en bankdosa. Jag kommer inte ihåg vilken tjänst det var som krävde bank-ID, men något var det i alla fall... för att inte tala om att batteriet i dosan snart är slut och då är det ju kört med den. :)
Den kundtjänst jag pratade med var visserligen underbar och väldigt hjälpsam, men samtalet kostade skjortan. Tog säkert runt en timme.

Jag har också en bankdosa. Jag kommer inte ihåg vilken tjänst det var som krävde bank-ID, men något var det i alla fall... för att inte tala om att batteriet i dosan snart är slut och då är det ju kört med den. :)
Den kundtjänst jag pratade med var visserligen underbar och väldigt hjälpsam, men samtalet kostade skjortan. Tog säkert runt en timme.

Vi har bytt batterier i bankdosan. Banken vagrar ocksa att skicka en bankdosa utomlands, man maste alltsa ha kvar nagon i Sverige man kan ge fullmakt till banken att de kan skicka dosan till ... for att sedan skicka den vidare till oss. Vi bara vantar pa att systemet for utlandssvenskar ska skara ihop och att vi inte kan fa ut vara pengar fran banken.

Jag tänker mest att det mpste vara en jävla olägenhet. Kan du ens logga in och spärra dina kort utan bank-ID?
Det kan man. Det går att logga in i internet-banken med hjälp av en dosa + kort, och det går också att ringa banken. Åtminstone min bank har ett speciellt telefonnummer som man kan ringa för att spärra både kort och bank-id om/när det behövs. Har man spärrat "allt" måste man dock ta sig till ett bankkontor för att kunna skapa ett nytt bank-id och få ett nytt kort.

Det kan man. Det går att logga in i internet-banken med hjälp av en dosa + kort, och det går också att ringa banken. Åtminstone min bank har ett speciellt telefonnummer som man kan ringa för att spärra både kort och bank-id om/när det behövs. Har man spärrat "allt" måste man dock ta sig till ett bankkontor för att kunna skapa ett nytt bank-id och få ett nytt kort.
Jag tänker att det säkert är många idag som inte ens har en dosa. :)
Men ja, ett sådant nummer har nog de allra flesta banker... det är bara så himla omständligt att förlora en mobil eller ett kort med allt det innebär i sverige idag, minus pengarna de eventuellt lyckas använda. Då förlorar jag hellre bara en femtilapp eller vad jag nu råkade ha i fickan.

Sen kan man ha anmält sina kort till kortspärr med..

Och jag vill inte behöva trassla med kontanter.
Planera hur mycket som kan behövas, hämta ut dem på något ställe och sedan förvara dem säkert.
Ett himla besvär är det.
Nu så har jag alltid tillgång till mina pengar utan att behöva planera och behöver ändå aldrig förvara dem.
De kan sitta på ett konto med ränta tills att jag vill använda dem.

Du lär dig nog snart tekniken du också, du verkar mest ovan faktiskt.

Det finns ju andra sätt att spärra BankID.
Men jag har löst det genom att ha BankID på flera enheter.

De flesta har både en mobil och något annat typ av dator eller laptop.
Vad skriver du på just nu?
Gissningsvis så kan du ha BankID på det

Autogiro, e-faktura, bank-id, går till fysisk lokal och betalar manuellt över disk (går fortfarande på sina ställen vad jag vet.

Har personligen inte använt bankdosa på flera år.
Bankdosa måste man ha första gången som man skaffar BankID
Så i det läget har man en dosa någonstans.
E-faktura kräver något av bankdosa eller BankID som i sin tur kräver dosa.
Med autogiro vet jag inte och banker är svåra att besöka.

Det finns ju andra sätt att spärra BankID.
Men jag har löst det genom att ha BankID på flera enheter.

De flesta har både en mobil och något annat typ av dator eller laptop.
Vad skriver du på just nu?
Gissningsvis så kan du ha BankID på det

Verkligen inte! Det är ett extremt privilegierat synsätt att tro att "de flesta" har råd att ha flera smarta enheter (och dessutom byta dessa såpass ofta att säkerheten är hög nog att kunna köra säkra tjänster, det är under ett fåtal år som tillverkaren rullar ut nya uppdateringar till OS).

Precis som att det kostar pengar att ha flera kort och konton att dribbla runt med. Kanske inte betyder något för folk på ett ställe som buke, som ju fa är centrerat kring ett intresse som direkt utesluter den ekonomiskt svagare delen av befolkningen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 511
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024