Det kontantlösa samhället

Verkligen inte! Det är ett extremt privilegierat synsätt att tro att "de flesta" har råd att ha flera smarta enheter (och dessutom byta dessa såpass ofta att säkerheten är hög nog att kunna köra säkra tjänster, det är under ett fåtal år som tillverkaren rullar ut nya uppdateringar till OS).

Precis som att det kostar pengar att ha flera kort och konton att dribbla runt med. Kanske inte betyder något för folk på ett ställe som buke, som ju fa är centrerat kring ett intresse som direkt utesluter den ekonomiskt svagare delen av befolkningen.
Exakt, vet inte hur ofta jag har behövt köpa ny telefon som fungerar utmärkt men som inte anses tillräckligt säkra för banken och bank-id.

Finns 2 anledningar till varför jag skaffade en dumb phone för ett tag sedan 1, är trött på att behöva skaffa ny när det egentligen inte är något fel på telefonen 2, en ytligt bekant blev swish rånad på alla sina pengar, inte bara pengarna på kortet utan även det lilla som var sparat på annat konto.

Verkligen inte! Det är ett extremt privilegierat synsätt att tro att "de flesta" har råd att ha flera smarta enheter (och dessutom byta dessa såpass ofta att säkerheten är hög nog att kunna köra säkra tjänster, det är under ett fåtal år som tillverkaren rullar ut nya uppdateringar till OS).

Precis som att det kostar pengar att ha flera kort och konton att dribbla runt med. Kanske inte betyder något för folk på ett ställe som buke, som ju fa är centrerat kring ett intresse som direkt utesluter den ekonomiskt svagare delen av befolkningen.
Jag har ett av mina BankID på en mobil från 2017 med Android 7.
Den var billig redan då, 1300:-.
Den senaste mobilen som jag köpte som reserv kostade under 700:-.
Jag ser inte det som någon större kostnad.
Det går just i dag att köpa en fullt fungerande Smartphone på Elgiganten för 990:-.

Det finns flera ställen som erbjuder betalkort utan avgifter.
Klarna och bensinmackarna t.ex.

Jag ser däremot ett behov av utbildning som samhället måste ta hand om.

Exakt, vet inte hur ofta jag har behövt köpa ny telefon som fungerar utmärkt men som inte anses tillräckligt säkra för banken och bank-id.

Finns 2 anledningar till varför jag skaffade en dumb phone för ett tag sedan 1, är trött på att behöva skaffa ny när det egentligen inte är något fel på telefonen 2, en ytligt bekant blev swish rånad på alla sina pengar, inte bara pengarna på kortet utan även det lilla som var sparat på annat konto.
Märkligt.
BankID fungerar på Android 6 och högre.
https://support.bankid.com/sv/systemkrav/

Jag tar inte med iPhone då dessa är i en mycket högre prisklass som redan från början spräcker alla kalkyler.

Märkligt.

Jag tar inte med iPhone då dessa är i en mycket högre prisklass som redan från början spräcker alla kalkyler.

De androidversioner som fortfarande får säkerhetsuppdateringar i år är 11,12 och 13.

Som förespråkare av säkra digitala betalsystem kan man tycka att det borde vara ett absolut minimum att inte rekommendera utdaterade OS som lösning?

Att det går att köra kritiska applikationer på äldre system visar bara att vi har stora brister i säkerheten hos apparna... :banghead:

(En äldre iPhone kan mycket väl vara en bättre lösning, då apple supportar med uppdateringar i fem år efter att versionen släpptes. En begagnad tre år gammal iPhone går alltså att köra säkert i två år till, medan en tre år gammal Android kan vara "slut" beroende på tillverkare.)

Vi har onekligen ett utbildningsproblem...

Jag blev tex tvungen att byta ut min utmärkta Samsung s10 nu, eftersom Samsung supportar med uppdateringar i fyra år och de sista kom i mars. :banghead:Kommer ha kvar den som "nöjespryl" för att fota, men den kommer inte få ha mobilnät eller känsliga appar.

Senast ändrad:
Märkligt.

Skrev även bank och min bank skriver såhär

" För iOS funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de två tidigare versionerna. För Android funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de tre tidigare versionerna."

" För iOS funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de två tidigare versionerna. För Android funkar appen om du har det senaste operativsystemet eller någon av de tre tidigare versionerna."

Det är ju helt klart en avvägning man måste göra när man står för en viktig tjänst, att väga tillgänglighet mot säkerhet.

Jag hade önskat att man fick ordentliga säkerhetsvarningar varje man försöker köra bank-id och liknande på ouppdaterade OS, även om det behövs en viss acceptans för äldre system för att det inte ska vara för exkluderande.

Många vet inte ens att den aktuella appen ska vara ordentligt uppdaterad, att OS är gammalt måste man dessutom hålla koll på helt själv. Precis som att man måste vara medveten om vad som är ett säkert nätverk, vilka appar som kan medföra en säkerhetsrisk att bara ladda ner (även om man tar bort den direkt) osv.

IT-säkerhet har blivit extremt komplext nu när så många prylar är uppkopplade och telefonen i många fall ger tillgång till i princip allt du har och äger.

Jag har en tre år gammal telefon och har Android 12. De kan alltså släppa två till versioner innan BankID slutar fungera på min telefon

Jag har en tre år gammal telefon och har Android 12. De kan alltså släppa två till versioner innan BankID slutar fungera på min telefon

Det kommer fungera, men telefonen är extremt enkel att hacka så fort den inte längre får uppdateringar från tillverkaren (vilket i värsta fall kan vara nu eller nästa år, beroende på modell).

Min s10 har också Android 12, men får som sagt inte längre några uppdateringar till operativsystemet sedan mars i år. Apparna kommer funka ett bra tag till..

Det kommer fungera, men telefonen är extremt enkel att hacka så fort den inte längre får uppdateringar från tillverkaren (vilket i värsta fall kan vara nu eller nästa år, beroende på modell).

Min s10 har också Android 12, men får som sagt inte längre några uppdateringar till operativsystemet sedan mars i år. Apparna kommer funka ett bra tag till..
Såg att jag hade en ny uppdatering av Android. Detta är en telefonmodell som fortfarande säljs i butik.

Det är ju helt klart en avvägning man måste göra när man står för en viktig tjänst, att väga tillgänglighet mot säkerhet.

Jag hade önskat att man fick ordentliga säkerhetsvarningar varje man försöker köra bank-id och liknande på ouppdaterade OS, även om det behövs en viss acceptans för äldre system för att det inte ska vara för exkluderande.

Många vet inte ens att den aktuella appen ska vara ordentligt uppdaterad, att OS är gammalt måste man dessutom hålla koll på helt själv. Precis som att man måste vara medveten om vad som är ett säkert nätverk, vilka appar som kan medföra en säkerhetsrisk att bara ladda ner (även om man tar bort den direkt) osv.

IT-säkerhet har blivit extremt komplext nu när så många prylar är uppkopplade och telefonen i många fall ger tillgång till i princip allt du har och äger.
Själv är jag totalt okunniga när det kommer till
IT-säkerhet så har säkert kört osäkert en stor del.
Förr pratades det en hel del om säkerhet så som inte förvara kort och kod på samma ställe och senare att förvara dosan på ett säkert ställe men nu är det ju bankapp och bank-id på samma enhet och ofta även kortet på samma och det pratas ju aldrig tycker jag om säkerhet på våra teknikprylar.

Vi är fortfarande en del på buke som inte har häst och tillhör den ekonomiskt svagare delen av befolkningen
Så det är relevant

Och jag vill inte behöva trassla med kontanter.
Planera hur mycket som kan behövas, hämta ut dem på något ställe och sedan förvara dem säkert.
Ett himla besvär är det.
Nu så har jag alltid tillgång till mina pengar utan att behöva planera och behöver ändå aldrig förvara dem.
De kan sitta på ett konto med ränta tills att jag vill använda dem.

Du lär dig nog snart tekniken du också, du verkar mest ovan faktiskt.
Nej precis, du orkar och ids inte med kontanter, jag orkar och ids inte med för mycket apparater och teknik. Därför är det väl fantastiskt om det finns plats i samhället för oss båda? :)

Det finns liksom ingen motivering för mig att skaffa två-tre överflödiga prylar (typ telefon eller ipad) jag egentligen inte har råd med eller behov av bara för att jag vill vara säker på att kunna få tag på mina pengar. Inte heller har jag något behov eller någon nytta av att ha fyra olika konton i två olika banker att plutta runt mina hundralappar mellan när jag lever lön till lön.
Sedan betalar jag sällan med kontanter, men det är ett tryggt alternativ för mig. Har jag glömt kortet hemma har jag oftast en sedel eller två i fickan eller väskan. Ibland har jag fått ett par hundralappar i dricks till exempel.

Jag är varken ovan vid teknik eller outbildad, den bild du målar upp rimmar bara illa med hur min vardag fungerar.

Gällande dosan kan jag inte föreställa mig att alla behåller den sedan de väl kickat igång sitt bank-ID. Batterierna tar slut eller den försvinner i flytten, den används ju bara någon gång vart fjärde år ungefär. Jag vet att mamma hittade sin med dött batteri en gång när hon för första gången på ett antal år behövde använda den. Min håller också på att dö och det är ju ett härke för sig.

På min bank fungerar appen för Android 7 eller senare.

Dålig bank som kräver nya telefoner och inte dåligt med BankID på det viset.

Annars så kan man ju skaffa sig ett virusskydd.
Det är billigare än en ny telefon och antagligen säkrare
https://www.eset.com/se/home/mobile-security-android/

Bankdosa måste man ha första gången som man skaffar BankID
Så i det läget har man en dosa någonstans.
E-faktura kräver något av bankdosa eller BankID som i sin tur kräver dosa.
Med autogiro vet jag inte och banker är svåra att besöka.

Huruvida man behöver bankdosa, är beroende på bank. Skandiabanken kräver ingen bankdosa vad jag kan se.

Det kan man. Det går att logga in i internet-banken med hjälp av en dosa + kort, och det går också att ringa banken. Åtminstone min bank har ett speciellt telefonnummer som man kan ringa för att spärra både kort och bank-id om/när det behövs. Har man spärrat "allt" måste man dock ta sig till ett bankkontor för att kunna skapa ett nytt bank-id och få ett nytt kort.
Måste bara inflika att jag tappade min telefon i vintras på en promenad med hunden. Ringde min bank (nordea) för att spärra kort. De vägrade om jag inte kunde identifiera mig med bankid. Vilket jag inte kunde då det var i mobilen som var tappad. Dosan var urladdad. Det här hände en fredag kl.17 så de hänvisade mig till ett bankkontor 10 mil bort nästkommande vardag. Nu hittades telefonen ganska snabbt. Hade tappat den strax utanför porten när jag skulle ut så en granne hade plockat upp den. Men det är inte så bara att spärra heller..

Har också en s10 och det låter direkt skrämmande i min värld. Hur ofta bör man byta telefon egentligen och dessutom är frågan hur man kasserar en på ett säkert sätt?

Jag fick för några år sedan köpa en ny telefon för min android efter 1,5 år gick det inte att använda bankapp eller bank-id på. Det var verkligen inte ekonomiskt försvarbart men jag behövde tillgång till apparna. Helt absurt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 511
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Kattbilder #10