Samtidigt säger det ju lite om hur det är att vistas i Sverige om man inte bor här permanent och har vant sig. Att tex vara tvungen att ladda ner en ny app till sin telefon för varje stad man ska åka buss i är ju höjden av ogästvänligt. (Ja, jag vet att det finns många ställen där man åtminstone kan betala med kort eller sms. Här är det bara appen som gäller.)
Eller att förlita sig på svenska betallösningar som man bara kan få om man har bankkonto här (swish) är också rätt exkluderande.
Kanske inte samhällskritiskt att turism fungerar bra, men det är onekligen en stor del av vår ekonomi på många ställen.
Här i Skåne finns det iaf många olika sätt att betala för kollektivtrafiken som inte involverar appen (men det krävs ofta kort):
-Tåg: Biljettautomater finns på alla stationer (plus på Kastrup och Hovedbanegården i DK).
-Regionbussarna: Man kan blippa sitt betalkort på bussen.
-Stadsbussarna: I 10 städer (d.v.s. alla som har stadsbussar) kan man blippa betalkortet, använda Apple Pay eller Samsung Pay
-Nästan 60 ombud säljer biljetter. En del är mataffärer och där man kan man alltid använda kontanter. (plus 4 större kundcenter).
Det är ju alltid så när man är turist att man får ta reda på hur saker och ting fungerar och hur man betalar för sig. När jag var i Nederländerna förra året var det väldigt vanligt med affärer och restauranger som inte tog utländska kort alls. De tog bara nederländska kort. Det fick man ju förbereda sig på och se till att ha med kontanter även om man tycker att det är stenålders och bökigt. I en del länder ska man dricksa allt och alla stup i kvarten nåt jag tycker är irriterande. Men det är ju bara att anpassa sig efter hur det fungerar dit man åker. Det är alltid bra att kolla upp i förväg innan en resa så att man inte blir överraskad över att det inte fungerar som hemma.
Senast ändrad: