Det kontantlösa samhället

Det kontantfria samhället stänger ute väldigt många människor, men de behöver man ju inte ta någon hänsyn till, de ska ju ändå dö inom de närmsta 20 åren eller så. O_o
Vilka människor stänger det ute?
Om du menar äldre så har du nog fel.
Min 87 år gamla mamma lever nästan helt kontantlöst.
Det är någon fikakassa kvar med kontanter.
Men hon skulle hellre Swisha om hon fick välja.
 
Jag tycker ju att priset och riskerna för resten av samhället blir för stort.
Problemet måste lösas på annat sätt.
Detta då kontanter inte ens löser problemet.
Det finns andra sätt för förövarna.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-popular-teknikprodukt-kan-vara-livsfarlig-for-kvinnor/
Nä jag tycker inte priset är för stort.
Hur tycker du att det skulle lösas i Tyskland under och efter WW2 när affärer inte fick göras med judar och det bara finns pengar med minne?
 
Vilka människor stänger det ute?
Om du menar äldre så har du nog fel.
Min 87 år gamla mamma lever nästan helt kontantlöst.
Det är någon fikakassa kvar med kontanter.
Men hon skulle hellre Swisha om hon fick välja.
Jag har också funderat över det där, vilka personer som "stängs ute" av att samhället blir allt mer kontantlöst? Visst hade mina mor- och farföräldrar haft svårt med det digitala idag om de hade levat, för ingenting sådant fanns under den tiden de var i yrkesverksam ålder (de var födda mellan 1907 och 1911, så hade varit en god bit över 100 idag). Men mina föräldrar, som om de hade levt idag hade varit 84 respektive 85, har ju varit med om "den digitala revolutionen" under sitt arbetsliv. Pappa var matte- och naturkunskapslärare och började undervisa även i "data" redan på 80-talet. Mamma var vd-sekreterare och gick från att ha skrivmaskinen som sitt viktigaste arbetsverktyg till att använda olika ordbehandlingsprogram och sitta större delen av sin arbetsdag framför datorn. Självklart hade de inga problem med att börja sköta sina bankärenden digitalt.
 
Nä jag tycker inte priset är för stort.
Hur tycker du att det skulle lösas i Tyskland under och efter WW2 när affärer inte fick göras med judar och det bara finns pengar med minne?
Det är egentligen ett exempel på att kontanterna inte fungerade vid kris.
Pengarna blev värdelösa papperslappar p.g.a. inflationen.

Elektroniska pengar utan minne eller Dollar.
Euro kan också fungera.
Med Svenska Kronor kan du ju inte lämna landet.

Vi har en enorm brottslighet som lever av kontanter.
Människor blir skjutna i Sverige i dag p.g.a. denna brottslighet.
Det priset tycker jag är för stort.

Förföljelse av människor skall inte få förekomma och måste stoppas på annat sätt.
 
Nä jag tycker inte priset är för stort.
Hur tycker du att det skulle lösas i Tyskland under och efter WW2 när affärer inte fick göras med judar och det bara finns pengar med minne?
Självklart finns det poänger med att kunna göra icke spårbara ekonomiska transaktioner. Men det finns ju kanske andra och bättre sätt att försöka förebygga folkmord än att hålla fast vid systemet med kontanter?
 
Vilka människor stänger det ute?
Om du menar äldre så har du nog fel.
Min 87 år gamla mamma lever nästan helt kontantlöst.
Det är någon fikakassa kvar med kontanter.
Men hon skulle hellre Swisha om hon fick välja.
Jag har också funderat över det där, vilka personer som "stängs ute" av att samhället blir allt mer kontantlöst? Visst hade mina mor- och farföräldrar haft svårt med det digitala idag om de hade levat, för ingenting sådant fanns under den tiden de var i yrkesverksam ålder (de var födda mellan 1907 och 1911, så hade varit en god bit över 100 idag). Men mina föräldrar, som om de hade levt idag hade varit 84 respektive 85, har ju varit med om "den digitala revolutionen" under sitt arbetsliv. Pappa var matte- och naturkunskapslärare och började undervisa även i "data" redan på 80-talet. Mamma var vd-sekreterare och gick från att ha skrivmaskinen som sitt viktigaste arbetsverktyg till att använda olika ordbehandlingsprogram och sitta större delen av sin arbetsdag framför datorn. Självklart hade de inga problem med att börja sköta sina bankärenden digitalt.
Långt ifrån alla äldre hänger med lika bra som era föräldrar
Långt ifrån alla har någon de kan be om hjälp
Det finns fortfarande människor som inte har någon smartphone eller ens en epost adress eller dator
 
Skulle du få kredit hos din lokala Ica handlare?
Finns inga lokala ICA-handlare där jag bor. Bara ett stort komplex. Minsta "svenska" butiken är ett coop, mitt i ett större bostadsområde. ICA är fashionabelt. Dyrt, och där handlar de som har lite mer pengar.

Men gårdsbutiker finns. Ett lokalt slakteri med butik etc etc. Där skulle jag sannolikt kunna handla på krita. Tänker jag efter har jag nog redan gjort det.....
 
Jo, men om nu kontantsystemet börjar bli föråldrat och allt fler lämnar det. Ska vi då tvinga olika aktörer att behöva lägga resurs på det?

Jag tycker faktiskt det.
Kontanta betalmedel är viktiga för många människor. Och då syftar jag inte på de kriminella.
Jag tycker det är skrämmande att vi har sån övertro på teknik.

Att kontanter inte är lösningen på problemet.
Det går att handla på krita med kort.
Men maten i butiken tar ändå slut om inte bilarna för distributionen kan tanka.

Mat bör man av massor av orsaker ha hemma för någon vecka eller i varje fall några dagar.
Lika länge som det kommer att finnas något i butiken utan leveranser.
Alla kan inte handla på krita med kort. Hur ska dom lösa det?

Kontantsystemet är dyrt, dåligt för miljön, osäkerhet och förfärligt omodernt.
Det finns absolut ingen anledning till att behålla det.
Däremot så måste de problem som kan uppstå utan kontanter lösas på något bra annat sätt.

Men kontanter är inte lösningen, de fungerar mest som en snuttefilt numera.
De kommer inte att fungera de heller.
Vi måste ha bättre lösningar.

Omodernt tycker inte jag är samma sak som dåligt.
Jag betalar det mesta med kort och swish och via nätet.
Men jag anser ändå att det är viktigt att pengar finns "på riktigt". Tänk om alla banker kraschar? Vi har ingen aning om vad som händer med våra pengar då.
Att ha en mindre summa kontanter tillgängligt ser jag som en försäkring.
Till och med msb rekommenderar det.
Jag tycker många människor idag är oerhört naiva och sätter allt för stor tilltro till teknik.
 
Oj är det kontant automat det är nog säkert 15 år sedan jag såg någon sådan....
Ja, samma här! Mitt minne av den sortens automater var att de var väldigt "kräsna" i vilka sedlar de accepterade - har ägnat många minuter åt att stå och försöka släta ut sedlar för att kunna tanka! :rofl:
 
Vi har en enorm brottslighet som lever av kontanter.
Människor blir skjutna i Sverige i dag p.g.a. denna brottslighet.
Det priset tycker jag är för stort.

Förföljelse av människor skall inte få förekomma och måste stoppas på annat sätt.

Du mfl har alltså heeelt missat att massor av folk blir av med 100-tusentals digitala kronor :confused:
Att sno folks digitala pengar verkar vara kriminellt plättlätt eftersom så många -uppenbarligen- verkar ha en gigantisk övertro på hur "stensäkra" digitala lösningar är.
 
Vad tror du att de ska göra med bankID om de får tag på min telefon? Tar nån kortet så spärrar jag det.
Jag har ingen aning, men man verkar ju inte kunna klara sig utan ett så det måste vara himla besvärligt om man blir av med det. 😅
Någon kan hinna göra av med en jäkla massa av ens pengar innan man hinner upptäcka att kortet är borta och spärra det.

*kl
Jag har alltid tyckt att det känns rätt bra att bara ta med ett begränsat antal kontanter om jag är på festival, konsert, stranden utomlands eller någon annanstans där stöldrisken är större. Eller som ung om jag skulle ut på krogen och kunde tappa omdömet. Är som sagt hemskt glad att inte alla länder ser ut som Sverige verkar göra idag. :) Här Kan jag faktiskt klara mig utmärkt utan en smartphone till exempel.
 
Långt ifrån alla äldre hänger med lika bra som era föräldrar
Långt ifrån alla har någon de kan be om hjälp
Det finns fortfarande människor som inte har någon smartphone eller ens en epost adress eller dator
Men jag tänker ändå att i stort sett alla nu levande individer i Sverige har stött på olika digitala system under sin livstid och i sitt arbetsliv? Att man är äldre betyder ju inte att man inte kan lära nytt, och olika former av kontantfria sätt att betala har ju funnits länge. Min mamma hade ett kreditkort som hette "Köpkort" när jag var liten. Det var ju inte digitalt, utan det drogs i en apparat som skapade en kopia av kortuppgifterna och så fick mamma visa leg och skriva under slippen. Men kontantfritt var det ju - och det var nån gång under senare halvan av 70-talet (jag är född -71). Så jag köper inte riktigt att äldre skulle "behöva" kontanter bara för att de är äldre.
 
Kan du ge exempel på vad du menar med stor och akut samhällspåverkan?

Men det har ju absolut ingenting med betalningssättet att göra, köerna till bensinstationer i Florida under en orkan lär vara precis lika långa oavsett om man betalar med kort eller kontant eller på något annat sätt.
Drivmedelsförsörjning överlag är en kritisk funktion i samhället, av flera skäl. I just den här kontexten, betalsystem för (ffa) privatpersoner, handlar det främst om att människor som är beroende av bil för att ta sig till arbetet, inte kan ta sig till arbetet. Om t ex hälften av uskorna inte kommer till äldreboendet, hälften av förskolepedagogerna inte kommer till förskolan, hälften av läkarna inte kommer till sjukhuset, hälften av brandmännen och poliserna inte kommer till sina arbetsplatser... så blir ju resultatet fort ett mycket ansträngt samhälle. Begränsas eller upphör dessutom människors möjlighet att köpa mat (se t ex Kaseya-attacken 2021 mot COOP, den var inte riktad specifikt mot betalsystem men eftersom den påverkade kassaterminalerna så stängde 500 butiker) så blir det fort ännu skarpare läge.

De primära orsakerna till bränslebrist är förstås väsensskilda ifråga om orkan vs betalinfarkt, men konsekvenserna likartade.
 
Jag har ingen aning, men man verkar ju inte kunna klara sig utan ett så det måste vara himla besvärligt om man blir av med det. 😅
Någon kan hinna göra av med en jäkla massa av ens pengar innan man hinner upptäcka att kortet är borta och spärra det.

*kl
Jag har alltid tyckt att det känns rätt bra att bara ta med ett begränsat antal kontanter om jag är på festival, konsert, stranden utomlands eller någon annanstans där stöldrisken är större. Eller som ung om jag skulle ut på krogen och kunde tappa omdömet. Är som sagt hemskt glad att inte alla länder ser ut som Sverige verkar göra idag. :) Här Kan jag faktiskt klara mig utmärkt utan en smartphone till exempel.
Ja, en person kan hinna in på många affärer och blippa kortet innan det upptäcks :/ Finns säkert algoritmer på när kod behövs men mindre köp kan gå utan radarn.
Gjorde också så när jag brukade vara på krogen eller andra event som en budget, tappade jag då vad som var kvar av 500-lappen var det inte lika jävligt som att fixa nytt kort och enkelt att ha överblick.:angel:
 
Ja, en person kan hinna in på många affärer och blippa kortet innan det upptäcks :/ Finns säkert algoritmer på när kod behövs men mindre köp kan gå utan radarn.
Jag tror att gränsen är 400:-, åtminstone på mitt kort (kanske olika på olika banker). Det finns också ett maxantal köp i rad som man kan göra innan man måste ange kod oavsett belopp.
 
Vad jag ser hos mina far/morföräldrar är att de med åldern återgår ännu mer till kontanter. Det är vad de är vana vid och vad som är enklast, både för budget och för att minnet inte är vad det varit. Koderna är ett gissel, att veta var man ska lägga om kortet ska blippas och sånt som de vill hålla nere när handlingen tar så mycket kraft ändå. Nya generationer blir mer vana vid kort men jag tror det dröjer länge för att "få bort all kontantlust" från oss.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp