Jag uppskattar ditt försök till att sprida lite positivitet, men som historiker måste jag ändå reagera på det här. Utveckling är inte alltid positiv. Många kriser har fått övervägande negativa konsekvenser, både på kort och lång sikt.Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.
Jag är så himla trött på narrativet att vi är inne i någonslags icke-hejdbar, automatisk framgångssaga där allt blir bättre hela tiden oavsett vad vi människor gör för val. Blev itutad detta under hela min uppväxt, av både skola och familj och andra vuxna, och det är så naivt. I min mening ger det bara folk en ursäkt för att sätta på sig skygglapparna när saker går dåligt, och sätta någon slags irrationell tilltro till evig tillväxt och förbättring, som om vi inte aktivt måste jobba för att saker skall bli bättre, eller ens jobba för att de inte skall bli sämre!
Ja, jag vet, det är inte dig som individ som jag ska hålla till svars för detta, men just denna raden i ditt inlägg fick mig att tänka på det.