Ni som känner nedstämdhet pga. Covid-19, märker ni inte att solidariteten ökar? Jag kan märka att folk visar ökad hänsyn, många frivilliga handlar åt de i riskgrupp. Visst är isoleringen tärande men pandemin kommer att nå ett slut. Fler dör i den vanliga säsongsinfluensan än i Covid-19. Vi ska vara försiktiga då detta är ett oberäkneligt virus och slår det hårt så gör det det rejält och det kan man inte föringa men världen går inte under. Jag kommer att uppskatta umgänget med nära och kära mer när detta är över.
Tror även att vi kommer se ändrade beteenden vad gäller resor och konsumtion. Världen har stannat upp lite och jorden har börjat andas igen, jag tror att för de flesta är detta en väckarklocka. Var och en av oss kan ju göra skillnad genom medvetna val i framtiden. Vi behöver inte sluta att resa tex men vi kanske medvetet ska välja ett bättre transportmedel och därmed slå ut de sämre så att industrin börjar jobba än mer hållbart än idag, att stora företag satsar för klimatet för att det lönar sig.
Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.
Vad gäller nyheter så är dess uppgift att vinkla och visa det negativa i omvärlden. Det känns då som om att allt är negativt. Innan tv och radio så pågick det mer elände i världen,globalt sett, men det nådde inte ut på samma sätt. Man kan se en ökning av sämre folkhälsa sedan internets intåg i var mans hem. Våra hjärnor är inte skapta att filtrera alla intryck, reptilhjärnan är kodad att fokusera på en sak i taget och om fler saker pockar på, så utlöses adrenalin vilket också påverkar stress mm. En bra lösning på detta är att faktiskt koppla ner, och koppla av. Var mer ute, träffa människor (när vi får) och lev i nuet. Uppskatta det vi har ❤
.