Det kan bli krig i Sverige

Jag tror att viljan att försvara friheten är hög bland nyare svenskar. Det är en viktig anledning att de byggt upp sina liv här.

Men håller ändå med om att det är magstarkt att genom hot och splittring kräva rättning i ledet - och det är inte så man når framgång och enighet i kris.
Ja, jag säger inget emot den saken. Önskar bara att ledande politiker kom ihåg det, och inte bara framställer det som att de som kommer hit gör det för att utnyttja vår välfärd, eller kanske rentav som en del av "det stora folkutbytet".

Förresten så är det väl ungefär så Kristersson uttryckt sig nästan alla gånger som han hållit ett tal som statsminister, inget om att ena, bara splittra och misstänkliggöra.
 
Ja, jag säger inget emot den saken. Önskar bara att ledande politiker kom ihåg det, och inte bara framställer det som att de som kommer hit gör det för att utnyttja vår välfärd, eller kanske rentav som en del av "det stora folkutbytet".

Förresten så är det väl ungefär så Kristersson uttryckt sig nästan alla gånger som han hållit ett tal som statsminister, inget om att ena, bara splittra och misstänkliggöra.

Förutom när han fick stora frossan i samband med koranbränningarna och många Mellanösternländer hotade med bojkotter. Då var Sverige plötsligt islams bästa vän och alla svenskar, särskilt muslimer, värnades om.
 
Men då talade han ju egentligen till andra länders ekonomier, eller direkt till Erdoğan, inte direkt till Sveriges befolkning.

Men det så klart, de regimerna är de viktiga. Särskilt när näringslivet säkert tog honom i örat vid tanken på handelsbojkotter. Sveriges minoriteter är något man kan skylla Sveriges alla problem på. Nej, det påminner inte alls om andra populistiska regimer som utser en synlig minoritet till syndabock.

Sions äldste *hosthost*
 
Jag tror det är väldigt lätt att sitta och vara pk och stursk på buke och prata om att folk ska slåss för Sverige. Personligen har jag inget intresse alls i att kriga för Sveriges skull om jag ska vara ärlig. Finns det möjlighet tar jag mina barn och drar. Och med tanke på hur det ser ut i andra krig lär det nog vara ganska många som tycker så. Min man, som är en av de som det talas om här, har heller inget intresse att kriga för Sverige efter att ha flytt krig själv. Lika lite som jag skulle kriga för hans land om jag tog ut medborgarskapet (vilket jag har rätt till efter tre år som gifta).
 
Såvida ni inte gjort lumpen och är krigsplacerade, så behöver ni inte oroa er för att ni förväntas kriga för Sverige.
Jag har via min tjänst på statlig myndighet en krigsplacering. Eller ska ha. Men har ingen aning om var. Men det kvittar. Vi har lägenheter runt medelhavet som vi redan funderar på att flytta till. Blir det krig här flyttar vi (om det är möjligt att ta sig över gränserna såklart).
 
Jag tror det är väldigt lätt att sitta och vara pk och stursk på buke och prata om att folk ska slåss för Sverige. Personligen har jag inget intresse alls i att kriga för Sveriges skull om jag ska vara ärlig. Finns det möjlighet tar jag mina barn och drar. Och med tanke på hur det ser ut i andra krig lär det nog vara ganska många som tycker så. Min man, som är en av de som det talas om här, har heller inget intresse att kriga för Sverige efter att ha flytt krig själv. Lika lite som jag skulle kriga för hans land om jag tog ut medborgarskapet (vilket jag har rätt till efter tre år som gifta).
Att försvara friheten handlar om så mycket mer än att kriga och slåss bokstavligen mot angripare på territoriet. Men det ingår också.
 
Att försvara friheten handlar om så mycket mer än att kriga och slåss bokstavligen mot angripare på territoriet. Men det ingår också
Säkerligen. Jag tror ändå att många kommer att fly. Det ser vi ju som sagt på andra krig där det är möjligt att ta sig över gränser (som ju är en förutsättning).
 
Säkerligen. Jag tror ändå att många kommer att fly. Det ser vi ju som sagt på andra krig där det är möjligt att ta sig över gränser (som ju är en förutsättning).
Jag är inte lika säker på att den typen av krig som ger massflykt är lika sannolik som på andra platser. Svenskar är i allmänhet ganska svårflyttade, men krig är såklart inte nåt i närheten av det jag baserar den observationen på.
 
Jag tror det är ytterst få som kommer 'kriga' om Sverige hamnar i krig. Vad jag, och andra tror jag, pratar om är att som civila i ett ockuperat Sverige vara solidariska med varandra för att få ett civilt samhälle att öht fungera. Om då en minoritet inte har något intresse av att underordna sina egna behov och önskningar vilket man accepterar som 'svensk' då blir det ett problem för alla svenskar.

Jag tror att de som en gång förlorat allt är mer beredda på att försvara sitt nya hemland och inte tvingas på flykt igen. Däremot är det nog många 'svensk svenskar' som skulle fly vid första tecken på en invasion. Lite sorglustigt skulle det vara om våra grannländer stängde sina gränser och vissa segment skulle få uppleva hur det är att som civil fly ett krig.
 
Jag är inte lika säker på att den typen av krig som ger massflykt är lika sannolik som på andra platser. Svenskar är i allmänhet ganska svårflyttade, men krig är såklart inte nåt i närheten av det jag baserar den observationen på.

Eftersom vi inte haft krig på svenskt territorium sedan ryssen brände kusten så är det svårt att förutspå hur medelsvensson skulle reagera. Även om jag håller med om att de flesta nog inte skulle fly direkt, eftersom de skulle vara lamslagna av förundran att det händer i Sverige, att det drabbar svenskar. Att man inte bara kan stänga av tv och skänka en slant till Röda korset vid jul.
 
Jag är inte lika säker på att den typen av krig som ger massflykt är lika sannolik som på andra platser. Svenskar är i allmänhet ganska svårflyttade, men krig är såklart inte nåt i närheten av det jag baserar den observationen på.
Nej, du har säkert rätt. Men oavsett så tror jag många väljer att fly om det nu skulle bli krig (jag tänker väpnad konflikt då alltså, jag är inte alls säker på att alla svenskar är villiga att stanna kvar och slåss med eller utan vapen om det blir så, lika lite som i andra länder).
 
Jag tror att de som en gång förlorat allt är mer beredda på att försvara sitt nya hemland och inte tvingas på flykt igen. Däremot är det nog många 'svensk svenskar' som skulle fly vid första tecken på en invasion. Lite sorglustigt skulle det vara om våra grannländer stängde sina gränser och vissa segment skulle få uppleva hur det är att som civil fly ett krig.
Samtidigt finns det ju sådana konflikter, till exempel Palestina, där palestinier valt att fly vid flera tillfällen och inte stannat i de länder de flytt till (framförallt Syrien i nutid) för att kriga, just av de anledningarna som nämnts i tråden, att de efter att de flytt en gång blivit behandlade som skit i sitt nya land. Varför ska de då bidra för?

Och som sagt, personligen tillhör jag dem som skulle dra. Som inte skulle stanna. Jag har bott i konflikt och jag var till och med priviligierad i det samhället för att jag var utlänning, men det spelar ingen roll. Det räcker, om det finns alternativ.
 
Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.
Exakt. Jag flyttade till grannlandet i väst. Skillnaden är enorm. Sverige finns inte mer.
 
Samtidigt finns det ju sådana konflikter, till exempel Palestina, där palestinier valt att fly vid flera tillfällen och inte stannat i de länder de flytt till (framförallt Syrien i nutid) för att kriga, just av de anledningarna som nämnts i tråden, att de efter att de flytt en gång blivit behandlade som skit i sitt nya land. Varför ska de då bidra för?

Och som sagt, personligen tillhör jag dem som skulle dra. Som inte skulle stanna. Jag har bott i konflikt och jag var till och med priviligierad i det samhället för att jag var utlänning, men det spelar ingen roll. Det räcker, om det finns alternativ.

Jag skulle också dra, om inte annat än för att utan insulin dör jag, och att säkerställa insulinleveranser till svenska civila kommer inte vara prioriterat av krigsmakten som ockuperar Sverige. Vart, ja, jag vill inte direkt deporteras till Rwanda så UK går nog bort. Iofs så har jag familj i Kenya och det är lättare att ta sig från Rwanda till Kenya än från Sverige till Kenya.

Frågan är om det fortfarande skulle råda fri rörlighet inom EU eftersom merparten av alla länder skulle vara inblandade i ett eventuellt krig med Ryssland. Och en hel del andra länder skulle också vara på flykt. Ffa de baltiska staterna, Finland och Polen ligger nog ganska risigt till. Ungern skulle klara sig relativt ok eftersom Orban har slickat intima delar av Putin. Putin har ju inte gjort någon hemlighet av att de forna Warszawapaktländerna/Östeuropa ska återgå till att vara satellitstater till Ryssland.
 
Grejen är väl ordet NU. Det har pratats om den här problematiken länge . Om krisen eller kriget kommer skickades ut 2018 men än har inte myndigheterna fått tummen ur annat än att pytsa in lite mer pengar i försvaret.
Din sista mening ser jag mest som just propaganda som inte ska kunna sägas emot. Varken @Fruentimber eller jag har sagt att det bara är politiskt spel, jag har inte nämnt det alls, utan sagt att det kan överdrivas som ett politiskt spel.
Eh jo? Sedan 2015 har det jobbats med detta?
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp