Det kan bli krig i Sverige

Har vi gått med i NATO så hamnar vi i krig med Ryssland, Gotland eller inte Gotland. NATO/EU kommer vilja placera ut vapen och gör det därmed till ett prioriterat militärt mål för Ryssland. Då kommer gotlänningarna att flytta innan Ryssland invaderar.
Har vi inte gått med i NATO kommer samma att gälla, så på den punkten är det ingen större skillnad. Vi kommer hamna i krig den dag Ryssland känner det är dags att "ta tillbaka" Baltikum och Finland
 
Har vi gått med i NATO så hamnar vi i krig med Ryssland, Gotland eller inte Gotland. NATO/EU kommer vilja placera ut vapen och gör det därmed till ett prioriterat militärt mål för Ryssland. Då kommer gotlänningarna att flytta innan Ryssland invaderar.
Det är ju bättre att de flyttar till fastlandet än att de blir deporterade till Sibirien.
Kan jag tycka.
 
Eftersom vi pratar om många år så behöver inte ordet hittills betyda "fram till denna sekund" utan "fram till nyligen". Har du läst i normal press hört vid presskonferenser osv osv det senaste halvåret att man tänker ta tag i den undermåliga beredskapen vad gäller mat, vård, medicin osv?
Kanske har du rätt att vi pratar helt olika språk trots att vi använder samma ord för jag förstår inget av det du anklagar mig för att ha sagt, saker som jag delvis inte ens andats om.
Du får slå upp ordet och kika efter.
Jag har sett en hel del artiklar om hur beredskapen ökat eller ska ökas i vanlig dagspress, ja.
 
Du får slå upp ordet och kika efter.
Jag har sett en hel del artiklar om hur beredskapen ökat eller ska ökas i vanlig dagspress, ja.
Tack jag vet vad ordet betyder.
Inom för vanliga människor viktiga områden som sjukvård, självförsörjning och medicin? Den enda jag sett är uppmaningar om att se till att klara sig utan samhället, vilket är rimligt, men inget där det känns som om staten går före och visar vägen inom områden som folk verkligen kan relatera till.
 
Baserat på enbart dina citat så tyckte jag att det var en ganska rimlig åsikt.
Hur då? Med dagens retorik så får ju en stor del av befolkningen konstant höra att de är oönskade parasiter som inte bidrar eller någonsin kommer bidra till landet Sverige. Hur ska dessa människor känna att det finns ett värde i att försvara ett samhälle som klart och tydligt talar om att de är avskräde?
 
Jag tycker det var lite bra de tog i när de gjorde uttalanden, för att få gemene man till att börja tänka efter och det tror jag var syftet. Sen är det nog en del som blir riktigt oroliga men så kommer det ju alltid vara, svårt att hitta en nivå lagom för alla.

Jag har tänkt lite sen tidigare men uttalandena har fått mig bestämma mig för att det är dags ta tag i det, enkla saker som att skaffa en radio och fixa en krislåda inkl en bekväm, stabil ryggsäck. Har av och till funderat på att gå med i Blå stjärnan så det är dags höra mig för om ifall jag är välkommen(pga diagnoser är jag inte välkommen i Hemvärnet/Lottakåren).
 
Det är ju bättre att de flyttar till fastlandet än att de blir deporterade till Sibirien.
Kan jag tycka.

Att deportera 57,000 gotlänningar till Sibirien tar resurser. Ergo som jag skrev tidigare så kommer ryssarna antingen tvångsdeportera dem till fastlandet, eller alternativet de föredrar, att gotlänningarna redan har flytt till fastlandet och lämnat Gotland tomt.
 
Hur då? Med dagens retorik så får ju en stor del av befolkningen konstant höra att de är oönskade parasiter som inte bidrar eller någonsin kommer bidra till landet Sverige. Hur ska dessa människor känna att det finns ett värde i att försvara ett samhälle som klart och tydligt talar om att de är avskräde?

Det är din åsikt. Jag delar den inte. Enkelt förklarat.
 
Menar du att de citerade uttalandena är felaktiga?

Problemet Kristersson har är att de som enbart har permanent uppehållstillstånd är en liten minoritet. Den betydligt större delen som alieneras av hans uttalande är svenska medborgare där de flesta är födda i Sverige.

Jag ser det som en stor problematik att om det blir krig, en hel del svenska medborgare inte ser sig själva som svenskar (och i dagsläget inte ses vara svenskar). Är man inte svensk (även om man är född i Sverige och har svenskt medborgarskap), då är viljan att solidariskt bidra till civilsamhället i princip noll.
 
Problemet Kristersson har är att de som enbart har permanent uppehållstillstånd är en liten minoritet. Den betydligt större delen som alieneras av hans uttalande är svenska medborgare där de flesta är födda i Sverige.

Jag ser det som en stor problematik att om det blir krig, en hel del svenska medborgare inte ser sig själva som svenskar (och i dagsläget inte ses vara svenskar). Är man inte svensk (även om man är född i Sverige och har svenskt medborgarskap), då är viljan att solidariskt bidra till civilsamhället i princip noll.

Alla gör val i livet, inklusive att skapa det samhälle man vill leva i.
 
Själv har jag ingen illusion om att överleva ett väpnat angrepp speciellt lång tid. Beroende av livsviktiga mediciner och bor på en höjd i en av Sveriges största städer. Tänker bara leva ett så bra liv det går fullt ut och njuta av livet tills ett eventuellt väpnat angrepp sker. Om det nu alls gör det. Sen får jag väl se vilken lösning som är bäst för att slippa genomlida eländet. Ska inte tolkas som någon dödslängtan i sig bara att jag inte tänker invänta ett lidande som blir när mediciner börjar ta slut i samhället och man förmodligen ändå går mot en säker död.
 
Själv har jag ingen illusion om att överleva ett väpnat angrepp speciellt lång tid. Beroende av livsviktiga mediciner och bor på en höjd i en av Sveriges största städer. Tänker bara leva ett så bra liv det går fullt ut och njuta av livet tills ett eventuellt väpnat angrepp sker. Om det nu alls gör det. Sen får jag väl se vilken lösning som är bäst för att slippa genomlida eländet. Ska inte tolkas som någon dödslängtan i sig bara att jag inte tänker invänta ett lidande som blir när mediciner börjar ta slut i samhället och man förmodligen ändå går mot en säker död.

Jag är också beroende av en livsuppehållande medicin, som dessutom måste förvaras i kylen. Så blir det ransonering och brist på läkemedel så är jag körd.
 
Hur då? Med dagens retorik så får ju en stor del av befolkningen konstant höra att de är oönskade parasiter som inte bidrar eller någonsin kommer bidra till landet Sverige. Hur ska dessa människor känna att det finns ett värde i att försvara ett samhälle som klart och tydligt talar om att de är avskräde?

Verkligen. Magstarkt uttalande med tanke på den rasism och främlingsfientlighet som genomsyrar både politik och samhälle just nu och gjort under en längre tid. Men SD-svansen applåderar garanterat.
 
Fast problemet är inte vilka val minoriteten gör, utan i krig så krävs det att civila som grupp har viljan (och är 'patriotiska') för att civilsamhället i krigstider kan fungera. Har en minoritet inte den viljan, då är det inte bara deras val utan allas val som blir lidande.

Det jag menar är att om man är en del av samhället, som medborgare, så är man också själv en del av lösningen.
Att sen enskilda, såväl med inhemsk som utländsk bakgrund, kommer göra val som inte är till gagn för samhället är ju även det ett val. Dock inget man kan beskylla någon annan för.
 
Det jag menar är att om man är en del av samhället, som medborgare, så är man också själv en del av lösningen.
Att sen enskilda, såväl med inhemsk som utländsk bakgrund, kommer göra val som inte är till gagn för samhället är ju även det ett val. Dock inget man kan beskylla någon annan för.

Givetvis kan man lägga en del av ansvaret på förtryckande strukturer. Du kan knappast räkna med att en utrikesfödd medborgare som möter både rasism och främlingsfientlighet i samhället skulle ha samma patriotiska känsla som valfri blond infödd. Rasism är något vi har ansvar för som samhälle, inte bara på individnivå.
 
Givetvis kan man lägga en del av ansvaret på förtryckande strukturer. Du kan knappast räkna med att en utrikesfödd medborgare som möter både rasism och främlingsfientlighet i samhället skulle ha samma patriotiska känsla som valfri blond infödd. Rasism är något vi har ansvar för som samhälle, inte bara på individnivå.
Skulle förmodligen vara mer framgångsrikt att skapa förutsättningar för alla att kunna ingå i en gemenskap och erbjuda något värt att strida för, snarare än att pissa på minoriteter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp