Det kan bli krig i Sverige

Om vi tittar på Ukraina så lär de åtminstone stjäla barnen men troligtvis vill de ha alla. RyZZland behöver soldater men även människor som gör nya soldater.

Fast njaa, säg att det är 50 tusen som är i stridbar ålder, barn och äldre inte inräknat (dessa ska tränas även om de är kanonmat) vilket tar resurser från Ryssland. Och som sagt, om Ryssarna invaderar Gotland då är det ett tredje världskrig på gång.
 
Martin Klepke är alltid läsvärd, här reagerar han på vad som sagts i samband med konferensen, och jag håller helt med i kritiken mot Kristersson som främst verkar söka förrädare för att maskera nedskärningar i samhället. Tycker det är så jävla fult att passa på med kommentarer som de här:

"– … vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap.

– Medborgarskap är inte en resehandling.

– Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare, säger Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet."

https://arbetet.se/2024/01/09/ulf-kristerssons-hatpolitik-rustar-inte-sverige-for-krig/
 
Martin Klepke är alltid läsvärd, här reagerar han på vad som sagts i samband med konferensen, och jag håller helt med i kritiken mot Kristersson som främst verkar söka förrädare för att maskera nedskärningar i samhället. Tycker det är så jävla fult att passa på med kommentarer som de här:

"– … vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap.

– Medborgarskap är inte en resehandling.

– Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare, säger Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet."

https://arbetet.se/2024/01/09/ulf-kristerssons-hatpolitik-rustar-inte-sverige-for-krig/

Menar du att de citerade uttalandena är felaktiga?
 
Jag menar att Kristersson passat på att hitta ännu ett sätt att peka ut "förrädare" och misstänkliggöra istället för att lägga pengar på vad som är nödvändigt.

Ja, artikeln var ganska rakt på det som skaver rejält. Istället för samling, så är det splittring som gäller. Vilka är de riktiga medborgarna som bor här och vilka är det inte. Men det ligger helt klart i linje med den mycket tydliga retorik regeringen haft inför och efter valet. Det är inte en retorik som ingjuter förtroende för ett lands ledning att hantera en kris.
 
Gå inte på den här hysterin. OM det nu hänt något så akut att det finns risk för krig och så drar statsministern på utlandssemester till Argentina får ni börja lägga energin på att avsätta honom bums om vi ska ha en chans.
Finns väl ingen som påstår att det är nån akut risk för krig pga enskild händelse precis just nu.


-------

Att upplysa det naiva svenska folket som anser att 200 år av fred = kan aaaaaldrig bli krig här, om att det faktiskt kan bli krig är knappast hysteri och innebär faktiskt inte heller att det blir krig.
 
Martin Klepke är alltid läsvärd, här reagerar han på vad som sagts i samband med konferensen, och jag håller helt med i kritiken mot Kristersson som främst verkar söka förrädare för att maskera nedskärningar i samhället. Tycker det är så jävla fult att passa på med kommentarer som de här:

"– … vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap.

– Medborgarskap är inte en resehandling.

– Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare, säger Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet."

https://arbetet.se/2024/01/09/ulf-kristerssons-hatpolitik-rustar-inte-sverige-for-krig/

Jag reagerade också på de uttalandena. Fick inte någon go känsla. Återigen går man i SDs fotsteg, denna gång maskerat med förpliktelserna som gäller vid civilförsvar.
 
För att tillägga. Eftersom det är Gotland som främst är av strategiskt värde så är det mest troliga alternativet för ryssarna att deportera de drygt 57 tusen som bor permanent på Gotland och dumpa dem någon annanstans i Sverige.
Snarare i Ryssland.
Så att de inte gör Sverige starkare.
 
Verkligen! Jag tycker personligen det är lite svårt att ta varningarna helt seriöst när allt är just in time, eller snarare efter. Medicindebaklet är ett lysande exempel.
Notera att jag klippt det här citatet på samma sätt som du gjorde.
Just nu rekryteras det på bred front för att öka beredskapen, på bland annat dessa områden. Finns en intressant rapport gällande detta från Försvarsberedningen som heter Kraftsamling, den har nämnts av andra även tidigare i tråden.
Att läget är bristfälligt nu är väl inget bra argument för att avfärda en välbehövlig uppryckning som politiskt spel.

Grejen är väl ordet NU. Det har pratats om den här problematiken länge . Om krisen eller kriget kommer skickades ut 2018 men än har inte myndigheterna fått tummen ur annat än att pytsa in lite mer pengar i försvaret.
Din sista mening ser jag mest som just propaganda som inte ska kunna sägas emot. Varken @Fruentimber eller jag har sagt att det bara är politiskt spel, jag har inte nämnt det alls, utan sagt att det kan överdrivas som ett politiskt spel.

Jamen det rekryteras ju massor från myndigheterna, NU. Lite sent, kan man tycka, men klart bättre än aldrig.

Har jag kritiserat det?
Snälla läs vad jag skrivit istället för att lägga ord och åsikter på mig

Läs själv vad du skriver och vad jag svarar på, så kan vi prova igen sen.
Okej då tar vi inläggen i ordning. Jag skriver om att man skickat ut en skrift för 5-6 år sedan och att det under den tiden hänt väldigt lite från myndigheternas sida vad gäller förberedelse för en kris.. Här påpekar du gång på gång att man NU anställer folk och anklagar mig för att anse det dåligt. Hur får du ihop det?
Varför känner du dig manad att lägga ord i munnen på mig? Är det problem att jag pratar i imperfekt istället för presens? Det är ju många som är förvånade och förfasar sig över att så många inte förbereder sig. Jag är förvånad över att någon är förvånad med tanke på att myndigheterna ägnat sig åt extremt mycket snack och dito lite verkstad. Folk gör som man gör inte som man säger åt dem att göra. Myndigheterna har inte visat något annat än teoretisk oro över landets beredskap trots att den uppenbart för alla varit långt under all kritik. Notera att jag fortfarande skriver i imperfekt.
Hur presens ser ut kan vi kanske avgöra om ett par tre månader när folk och försvars jippot är över och borta från rubrikerna. Är det då fortfarande intressant att prata om krisberedskap och krigshot och framförallt är det då intressant att från samhällets sida investera i dessa saker. Det jag kan notera är att innan folk och försvar hände det väldigt lite så jag gissar att det ebbar ut i ointresse igen.
 
Notera att jag klippt det här citatet på samma sätt som du gjorde.









Okej då tar vi inläggen i ordning. Jag skriver om att man skickat ut en skrift för 5-6 år sedan och att det under den tiden hänt väldigt lite från myndigheternas sida vad gäller förberedelse för en kris.. Här påpekar du gång på gång att man NU anställer folk och anklagar mig för att anse det dåligt. Hur får du ihop det?
Varför känner du dig manad att lägga ord i munnen på mig? Är det problem att jag pratar i imperfekt istället för presens? Det är ju många som är förvånade och förfasar sig över att så många inte förbereder sig. Jag är förvånad över att någon är förvånad med tanke på att myndigheterna ägnat sig åt extremt mycket snack och dito lite verkstad. Folk gör som man gör inte som man säger åt dem att göra. Myndigheterna har inte visat något annat än teoretisk oro över landets beredskap trots att den uppenbart för alla varit långt under all kritik. Notera att jag fortfarande skriver i imperfekt.
Hur presens ser ut kan vi kanske avgöra om ett par tre månader när folk och försvars jippot är över och borta från rubrikerna. Är det då fortfarande intressant att prata om krisberedskap och krigshot och framförallt är det då intressant att från samhällets sida investera i dessa saker. Det jag kan notera är att innan folk och försvar hände det väldigt lite så jag gissar att det ebbar ut i ointresse igen.
Jag delar inte alls din bild om myndigheternas passivitet och ointresse. Jag har arbetat med samhällets krisberedskapsfrågor ungefär sen broschyren kom ut. Jag träffar varje månad ett stort antal samhällsaktörer på lokal, regional och nationell nivå. Jag ser en enorm skillnad på kunskap, förmåga och resiliens nu mot när jag började. Jag ser också en stor medvetenhet om otillräckligheten och en vilja att arbeta för att vi ska bli bättre och bättre. Jag ser ett samhälle som har förmåga att lära av erfarenheter, att utvärdera och förbättra/förstärka efter de händelser vi haft. Jag ser inte alls några tendenser till att frågan väcks vid Folk och försvar (eller Almedalsveckan, eller whatever) och sen ebbar ut. Jag ser att frågorna når media vid såna tillfällen, men för de som arbetar i vårt krisberedskapssystem, med att bygga upp det civila försvaret och att stärka samhället är det ingen skillnad då och övrig tid.
 
Jag delar inte alls din bild om myndigheternas passivitet och ointresse. Jag har arbetat med samhällets krisberedskapsfrågor ungefär sen broschyren kom ut. Jag träffar varje månad ett stort antal samhällsaktörer på lokal, regional och nationell nivå. Jag ser en enorm skillnad på kunskap, förmåga och resiliens nu mot när jag började. Jag ser också en stor medvetenhet om otillräckligheten och en vilja att arbeta för att vi ska bli bättre och bättre. Jag ser ett samhälle som har förmåga att lära av erfarenheter, att utvärdera och förbättra/förstärka efter de händelser vi haft. Jag ser inte alls några tendenser till att frågan väcks vid Folk och försvar (eller Almedalsveckan, eller whatever) och sen ebbar ut. Jag ser att frågorna når media vid såna tillfällen, men för de som arbetar i vårt krisberedskapssystem, med att bygga upp det civila försvaret och att stärka samhället är det ingen skillnad då och övrig tid.
Jag pratar om det som når folk i allmänhet. Folk i allmänhet ser att det inte finns någon beredskap inom vården (minns du "vi har skyddskläder för två veckor så vi klarar corona"?), folk i allmänhet ser att vi inte har någon beredskap vad gäller livsmedel och inga direkta planer på att bli mer självförsörjande (man köper fortfarande in utländsk mat till äldreboende, skolor osv osv eftersom den är billigare), folk i allmänhet ser att det inte finns någon beredskap när det gäller läkemedel eftersom det är brist på helt normala läkemedel i fredstid. Folk ser det som tillhör deras vardag och bristerna i den och eftersom mat och sjukvård är grundläggande i en kris och dessa rustas ner snarare än upp så blir det svårt till att motivera folk till att tro att det är någon fara på taket.
Vad de som jobbar inom en bubbla ser är givetvis något helt annat än det som når befolkningen i stort och säger inget om hur befolkningen i stort kommer värdera problemet.
 
Notera att jag klippt det här citatet på samma sätt som du gjorde.









Okej då tar vi inläggen i ordning. Jag skriver om att man skickat ut en skrift för 5-6 år sedan och att det under den tiden hänt väldigt lite från myndigheternas sida vad gäller förberedelse för en kris.. Här påpekar du gång på gång att man NU anställer folk och anklagar mig för att anse det dåligt. Hur får du ihop det?
Varför känner du dig manad att lägga ord i munnen på mig? Är det problem att jag pratar i imperfekt istället för presens? Det är ju många som är förvånade och förfasar sig över att så många inte förbereder sig. Jag är förvånad över att någon är förvånad med tanke på att myndigheterna ägnat sig åt extremt mycket snack och dito lite verkstad. Folk gör som man gör inte som man säger åt dem att göra. Myndigheterna har inte visat något annat än teoretisk oro över landets beredskap trots att den uppenbart för alla varit långt under all kritik. Notera att jag fortfarande skriver i imperfekt.
Hur presens ser ut kan vi kanske avgöra om ett par tre månader när folk och försvars jippot är över och borta från rubrikerna. Är det då fortfarande intressant att prata om krisberedskap och krigshot och framförallt är det då intressant att från samhällets sida investera i dessa saker. Det jag kan notera är att innan folk och försvar hände det väldigt lite så jag gissar att det ebbar ut i ointresse igen.
Alltså ”hittills” är inte imperfekt.
Jag har inte anklagat dig för det du påstår.
Vi har nog för olika läsförståelse för att ytterligare kommentarer ska vara givande.
 
Alltså ”hittills” är inte imperfekt.
Jag har inte anklagat dig för det du påstår.
Vi har nog för olika läsförståelse för att ytterligare kommentarer ska vara givande.
Eftersom vi pratar om många år så behöver inte ordet hittills betyda "fram till denna sekund" utan "fram till nyligen". Har du läst i normal press hört vid presskonferenser osv osv det senaste halvåret att man tänker ta tag i den undermåliga beredskapen vad gäller mat, vård, medicin osv?
Kanske har du rätt att vi pratar helt olika språk trots att vi använder samma ord för jag förstår inget av det du anklagar mig för att ha sagt, saker som jag delvis inte ens andats om.
 
Har vi gått med i NATO så hamnar vi i krig med Ryssland, Gotland eller inte Gotland. NATO/EU kommer vilja placera ut vapen och gör det därmed till ett prioriterat militärt mål för Ryssland. Då kommer gotlänningarna att flytta innan Ryssland invaderar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp