Det kan bli krig i Sverige

Att det inte är något påhitt just nu för att ta poäng i nästa val.
Möjligtvis ett uppvaknande.
Av alla utom V då.

Jag har inte skrivit att det är något "påhitt" eller att andra politiker sover kring detta. Jag har endast påpekat att den typ av retorik som använts i olika uttalanden från politiska sidor från gårdagens konferensstart också gynnar ett ytterligare syfte som inte nödvändigtvis har med vår faktiska beredskap att göra.
 
:confused: Ja, säkert? De kan ju börja med att återinföra våra beredskaps- och livsmedelslager till exempel.
Verkligen! Jag tycker personligen det är lite svårt att ta varningarna helt seriöst när allt är just in time, eller snarare efter. Medicindebaklet är ett lysande exempel. Andra exempel är att vi bygger bostäder som inte är i närheten av att klara en kris. Just nu finns det massor av filmer från Moskva där folk saknar värme i 25-30 gradig kyla. Det skulle se likadant ut här om något hände.
 
Jag har inte skrivit att det är något "påhitt" eller att andra politiker sover kring detta. Jag har endast påpekat att den typ av retorik som använts i olika uttalanden från politiska sidor från gårdagens konferensstart också gynnar ett ytterligare syfte som inte nödvändigtvis har med vår faktiska beredskap att göra.

Det var väldigt tydligt i morse i radion när Saabs VD fick ordet att det nu var av yttersta vikt att det gjordes enklare för försvaret att beställa från Saab den svenska försvarsindsustrin och drastiskt förkorta besluts- och behovsutredningsprocesserna. Tänk, det trodde jag att han har tyckt varit viktigt och jobbat för ända sedan sitt tillträde.

Hela den cirkus som utlöstes med krigsvarningar är jag inte heller säker på enbart gynnar vår möjlighet att ta rationella budskap kring beredskap och sedan genomföra uppgraderingarna.
 
Det var väldigt tydligt i morse i radion när Saabs VD fick ordet att det nu var av yttersta vikt att det gjordes enklare för försvaret att beställa från Saab den svenska försvarsindsustrin och drastiskt förkorta besluts- och behovsutredningsprocesserna. Tänk, det trodde jag att han har tyckt varit viktigt och jobbat för ända sedan sitt tillträde.

Hela den cirkus som utlöstes med krigsvarningar är jag inte heller säker på enbart gynnar vår möjlighet att ta rationella budskap kring beredskap och sedan genomföra uppgraderingarna.

Jag håller helt med.
 
Verkligen! Jag tycker personligen det är lite svårt att ta varningarna helt seriöst när allt är just in time, eller snarare efter. Medicindebaklet är ett lysande exempel. Andra exempel är att vi bygger bostäder som inte är i närheten av att klara en kris. Just nu finns det massor av filmer från Moskva där folk saknar värme i 25-30 gradig kyla. Det skulle se likadant ut här om något hände.

Ja, verkligen.
 
Gå inte på den här hysterin. OM det nu hänt något så akut att det finns risk för krig och så drar statsministern på utlandssemester till Argentina får ni börja lägga energin på att avsätta honom bums om vi ska ha en chans.
1704801708565.png
 
Verkligen! Jag tycker personligen det är lite svårt att ta varningarna helt seriöst när allt är just in time, eller snarare efter. Medicindebaklet är ett lysande exempel.
:confused: Ja, säkert? De kan ju börja med att återinföra våra beredskaps- och livsmedelslager till exempel.
Just nu rekryteras det på bred front för att öka beredskapen, på bland annat dessa områden. Finns en intressant rapport gällande detta från Försvarsberedningen som heter Kraftsamling, den har nämnts av andra även tidigare i tråden.
Att läget är bristfälligt nu är väl inget bra argument för att avfärda en välbehövlig uppryckning som politiskt spel.
 
Just nu rekryteras det på bred front för att öka beredskapen, på bland annat dessa områden. Finns en intressant rapport gällande detta från Försvarsberedningen som heter Kraftsamling, den har nämnts av andra även tidigare i tråden.
Att läget är bristfälligt nu är väl inget bra argument för att avfärda en välbehövlig uppryckning som politiskt spel.
Grejen är väl ordet NU. Det har pratats om den här problematiken länge . Om krisen eller kriget kommer skickades ut 2018 men än har inte myndigheterna fått tummen ur annat än att pytsa in lite mer pengar i försvaret.
Din sista mening ser jag mest som just propaganda som inte ska kunna sägas emot. Varken @Fruentimber eller jag har sagt att det bara är politiskt spel, jag har inte nämnt det alls, utan sagt att det kan överdrivas som ett politiskt spel.
 
För att tillägga. Eftersom det är Gotland som främst är av strategiskt värde så är det mest troliga alternativet för ryssarna att deportera de drygt 57 tusen som bor permanent på Gotland och dumpa dem någon annanstans i Sverige.
 
För att tillägga. Eftersom det är Gotland som främst är av strategiskt värde så är det mest troliga alternativet för ryssarna att deportera de drygt 57 tusen som bor permanent på Gotland och dumpa dem någon annanstans i Sverige.
Om vi tittar på Ukraina så lär de åtminstone stjäla barnen men troligtvis vill de ha alla. RyZZland behöver soldater men även människor som gör nya soldater.
 
Att läget är bristfälligt nu är väl inget bra argument för att avfärda en välbehövlig uppryckning som politiskt spel.

Ingen har avfärdat något, endast påpekat att utspelen också används för partiernas egna vinning (främst då M). Vanligtvis har jag förmågan att hålla flera tankar i huvudet samtidigt, också i denna fråga, trots att jag själv både "preppar" och sysslar med viss självhushållning just för ökad individuell beredskap sen flera år tillbaka. Icke desto mindre ska man inte bortse ifrån att viss retorik också stärker viss politik.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp