Det kan bli krig i Sverige

Det jag menar är att om man är en del av samhället, som medborgare, så är man också själv en del av lösningen.
Att sen enskilda, såväl med inhemsk som utländsk bakgrund, kommer göra val som inte är till gagn för samhället är ju även det ett val. Dock inget man kan beskylla någon annan för.
Problemet är att vissa har fler valmöjligheter än andra. Om du inte har några resurser (alltså pengar), saknar status och är dålig på språket så är dina valmöjligheter rejält begränsade.
Jag såg någon film någon gång om det här att alla har samma möjligheter från USA och den var så tydlig. Det var ett gäng ungdomar som stod på startlinjen för ett sprintlopp. Innan de startade så fick alla som hade föräldrar som tjänade mer än en viss summa ta ett steg framåt, alla som var vita ta ett steg, alla som var män ta ett steg, alla som hade engelska som modersmål ta ett steg osv. I slutändan så var startpositionen rejält skiftande och tyvärr speglar det ju hur samhället fungerar. De som står kvar där på den ursprungliga startlinjen har färre val att göra och färre möjligheter rent generellt i samhället. Det faller sig då rätt naturligt att de inte känner att samhället inte är för dem. Idag gör vi ju tyvärr väldigt lite för att jämna ut startpositionerna utan vi låter vissa hamna bakom och sen anklagar vi dem för att de inte når ända fram.
Tyvärr kan jag inte hitta filmen igen trots att jag letat efter den.
 
Problemet är att vissa har fler valmöjligheter än andra. Om du inte har några resurser (alltså pengar), saknar status och är dålig på språket så är dina valmöjligheter rejält begränsade.
Jag såg någon film någon gång om det här att alla har samma möjligheter från USA och den var så tydlig. Det var ett gäng ungdomar som stod på startlinjen för ett sprintlopp. Innan de startade så fick alla som hade föräldrar som tjänade mer än en viss summa ta ett steg framåt, alla som var vita ta ett steg, alla som var män ta ett steg, alla som hade engelska som modersmål ta ett steg osv. I slutändan så var startpositionen rejält skiftande och tyvärr speglar det ju hur samhället fungerar. De som står kvar där på den ursprungliga startlinjen har färre val att göra och färre möjligheter rent generellt i samhället. Det faller sig då rätt naturligt att de inte känner att samhället inte är för dem. Idag gör vi ju tyvärr väldigt lite för att jämna ut startpositionerna utan vi låter vissa hamna bakom och sen anklagar vi dem för att de inte når ända fram.
Tyvärr kan jag inte hitta filmen igen trots att jag letat efter den.

Den?
 
Givetvis kan man lägga en del av ansvaret på förtryckande strukturer. Du kan knappast räkna med att en utrikesfödd medborgare som möter både rasism och främlingsfientlighet i samhället skulle ha samma patriotiska känsla som valfri blond infödd. Rasism är något vi har ansvar för som samhälle, inte bara på individnivå.

Jag orkar inte ens gå in i en diskussion kring detta. Min åsikt är fortfarande den att som svensk medborgare så ska du vara beredd att försvara Sverige, oavsett om du är född här eller ej.
 
Problemet är att vissa har fler valmöjligheter än andra. Om du inte har några resurser (alltså pengar), saknar status och är dålig på språket så är dina valmöjligheter rejält begränsade.
Jag såg någon film någon gång om det här att alla har samma möjligheter från USA och den var så tydlig. Det var ett gäng ungdomar som stod på startlinjen för ett sprintlopp. Innan de startade så fick alla som hade föräldrar som tjänade mer än en viss summa ta ett steg framåt, alla som var vita ta ett steg, alla som var män ta ett steg, alla som hade engelska som modersmål ta ett steg osv. I slutändan så var startpositionen rejält skiftande och tyvärr speglar det ju hur samhället fungerar. De som står kvar där på den ursprungliga startlinjen har färre val att göra och färre möjligheter rent generellt i samhället. Det faller sig då rätt naturligt att de inte känner att samhället inte är för dem. Idag gör vi ju tyvärr väldigt lite för att jämna ut startpositionerna utan vi låter vissa hamna bakom och sen anklagar vi dem för att de inte når ända fram.
Tyvärr kan jag inte hitta filmen igen trots att jag letat efter den.

Givetvis har folk olika förutsättningar. Det är dock inte ett frikort till att vägra försvara sitt land.
Är du född i Sverige, som drogs upp som exempel, så har du fortfarande haft bland annat gratis skolgång, fri sjukvård och synnerligen goda möjligheter att lära dig språket.
Men som jag redan skrivit så är jag inte så intresserad av diskussionen kring detta. Min ursprungsfråga var till den som la upp UK:s citat.
 
Jag orkar inte ens gå in i en diskussion kring detta. Min åsikt är fortfarande den att som svensk medborgare så ska du vara beredd att försvara Sverige, oavsett om du är född här eller ej.

Jag tror inte någon har avvikande åsikt. Problemet är när svenska medborgare inte är beredda att försvara Sverige eftersom de inte ser sig själva (eller ses av andra) som svenskar.

Tilläggas ska att är det någon grupp som skulle försvara Sverige är det människor som redan flytt från krig till ett säkert land. Alternativt är det gruppen som först skulle fly eftersom de vet bättre än andra vad krig innebär för civila. Men det är alltså de som redan flytt från krig inte de som är födda i Sverige.
 
Givetvis har folk olika förutsättningar. Det är dock inte ett frikort till att vägra försvara sitt land.
Är du född i Sverige, som drogs upp som exempel, så har du fortfarande haft bland annat gratis skolgång, fri sjukvård och synnerligen goda möjligheter att lära dig språket.
Men som jag redan skrivit så är jag inte så intresserad av diskussionen kring detta. Min ursprungsfråga var till den som la upp UK:s citat.
Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.
 
Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.

Jag tror verkligen inte att du är ensam om den känslan. Jag tangerar emellanåt att känna likadant.
 
Lite galghumor. De som först borde kallas in till vapenplikt är de som redan kan använda vapen och att skjuta andra människor. Då kan man slå två flugor med samma smäll. Begränsa antalet gatubrottslingar och få erfaret folk i militären :angel:
Det är ju det RyZZland gör nu och sen släpps de ut i samhället som belöning ännu mer förhärdade och skapar kaos
 
Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.

Kort sagt, om det blir krig så pyser du så långt bort från Sverige du bara kan?




Det är ju kontentan av vad du mfl skriver.
 
Jag tror verkligen inte att du är ensam om den känslan. Jag tangerar emellanåt att känna likadant.
Det var faktiskt den här tråden och just den här delen av diskussionen som fick mig att tänka efter rejält. Jag har alltid sagt precis tvärt om men nej nu har jag bara förlorat hoppet om vårt samhälle och dess förmåga att leda till något gott.
Jag upprepar väl mitt vanliga mantra. Tack och lov att jag inte har några barn. Det är numera den mening jag tänker allra allra oftast.
 
Problemet är att vissa har fler valmöjligheter än andra. Om du inte har några resurser (alltså pengar), saknar status och är dålig på språket så är dina valmöjligheter rejält begränsade.
Jag såg någon film någon gång om det här att alla har samma möjligheter från USA och den var så tydlig. Det var ett gäng ungdomar som stod på startlinjen för ett sprintlopp. Innan de startade så fick alla som hade föräldrar som tjänade mer än en viss summa ta ett steg framåt, alla som var vita ta ett steg, alla som var män ta ett steg, alla som hade engelska som modersmål ta ett steg osv. I slutändan så var startpositionen rejält skiftande och tyvärr speglar det ju hur samhället fungerar. De som står kvar där på den ursprungliga startlinjen har färre val att göra och färre möjligheter rent generellt i samhället. Det faller sig då rätt naturligt att de inte känner att samhället inte är för dem. Idag gör vi ju tyvärr väldigt lite för att jämna ut startpositionerna utan vi låter vissa hamna bakom och sen anklagar vi dem för att de inte når ända fram.
Tyvärr kan jag inte hitta filmen igen trots att jag letat efter den.

The 100 dollar race?

Finns även i svensk tappning
1000 kronorsloppetså tänkvärd:heart
 
Tycker det är ganska magstarkt att förvänta sig en vilja att försvara Sverige, när man under flera år använt sig av ungefär samma retorik för att avhumanisera samma personer.
Jag tror att viljan att försvara friheten är hög bland nyare svenskar. Det är en viktig anledning till att de byggt upp sina liv här.

Men håller ändå med om att det är magstarkt att genom hot och splittring kräva rättning i ledet - och det är inte så man når framgång och enighet i kris.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp