Det kan bli krig i Sverige

Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.
Har du något bättre val?
Någon annan plats att ta vägen till?
För oavsett vad du tycker och hur du känner så kommer ju din vardag att påverkas.
Och din vardag i ett besvärligt läge blir bättre för dig om du är förberedd.
 
Lite galghumor. De som först borde kallas in till vapenplikt är de som redan kan använda vapen och att skjuta andra människor. Då kan man slå två flugor med samma smäll. Begränsa antalet gatubrottslingar och få erfaret folk i militären :angel:
Den Ryska lösningen.
Sveriges svar på Wagnergruppen.
 
Finns det möjlighet tar jag mina barn och drar.
Det gäller ju då att det finns någon säker plats att dra till.
Risken är ju att en så stor del av Världen blir indragen att ingen plats är säker.

Det är egentligen det som man behöver slåss emot.
Att hindra hela världen från att bli kaos.
Helst bör det lyckas redan nu i Ukraina så att eländet inte sprider sig.
Och inte för att Ukraina är "Mitt Land".
 
Jag har via min tjänst på statlig myndighet en krigsplacering. Eller ska ha. Men har ingen aning om var. Men det kvittar. Vi har lägenheter runt medelhavet som vi redan funderar på att flytta till. Blir det krig här flyttar vi (om det är möjligt att ta sig över gränserna såklart).
Och du tror på alldeles riktigt då att det kommer att vara säkert där?
Problemet är ju att det kommer att bli helt galet ungefär överallt.
Världskrig är ju just det, Världskrig.
Medelhavet kommer med garanti att bli inblandat.
Mellan Bosporen och Gibraltar.
 
Exakt. Jag flyttade till grannlandet i väst. Skillnaden är enorm. Sverige finns inte mer.
Men fienden är fortfarande Ryssland och problemen blir ganska lika.
Norge var dessutom ockuperat i förra kriget och människorna behövde hantera det.
Så behovet av att vara förberedd för egen del för sin egen skull blir ju inte mindre för det.
 
Jag skulle också dra, om inte annat än för att utan insulin dör jag, och att säkerställa insulinleveranser till svenska civila kommer inte vara prioriterat av krigsmakten som ockuperar Sverige. Vart, ja, jag vill inte direkt deporteras till Rwanda så UK går nog bort. Iofs så har jag familj i Kenya och det är lättare att ta sig från Rwanda till Kenya än från Sverige till Kenya.

Frågan är om det fortfarande skulle råda fri rörlighet inom EU eftersom merparten av alla länder skulle vara inblandade i ett eventuellt krig med Ryssland. Och en hel del andra länder skulle också vara på flykt. Ffa de baltiska staterna, Finland och Polen ligger nog ganska risigt till. Ungern skulle klara sig relativt ok eftersom Orban har slickat intima delar av Putin. Putin har ju inte gjort någon hemlighet av att de forna Warszawapaktländerna/Östeuropa ska återgå till att vara satellitstater till Ryssland.
Frågan är ju i det läget var det kommer att vara tillräckligt säkert samtidigt som du blir insläppt?
EU och NATO kommer nog att vara kaos.
UK stänger nog sina gränser mot EU.
Thailand kanske?

För egen del så äger jag mark att försvara.
Den är så oerhört svår att ta med sig.
 
Och du tror på alldeles riktigt då att det kommer att vara säkert där?
Problemet är ju att det kommer att bli helt galet ungefär överallt.
Världskrig är ju just det, Världskrig.
Medelhavet kommer med garanti att bli inblandat.
Mellan Bosporen och Gibraltar.
Nja, finns inget som talar för det i nuläget. Oavsett så krigar jag inte för Sverige. Det är inte mitt land längre. Jag känner så, att du inte håller med skiter jag ärligt talat blanka fan i.
 
Har du något bättre val?
Någon annan plats att ta vägen till?
För oavsett vad du tycker och hur du känner så kommer ju din vardag att påverkas.
Och din vardag i ett besvärligt läge blir bättre för dig om du är förberedd.
Du måste citerat fel inlägg för du svara på saker jag inte pratat alls om. Du får göra ett nytt försök och leta upp det inlägg du egentligen skulle svara på så kanske du kan få en respons på det du skriver :)
 
Nja, finns inget som talar för det i nuläget. Oavsett så krigar jag inte för Sverige. Det är inte mitt land längre. Jag känner så, att du inte håller med skiter jag ärligt talat blanka fan i.
Att inte kriga för Sverige är ju en sak.
Att kriga mot att hamna som lydstat under Ryssland en annan.

Om du jämför med WW2 så var det många som krigade för friheten och freden i andra länder än sina egna.
Tänker du helt strunta i att bekämpa Rysk invasion av andra länder?
Eller är du bekväm med att bli Ryss?

Jag tycker att fokus skall ligga på vad man bekämpar och inte på vilket land som man försvarar.
För egen del så är jag Globalist och vill inte ha Putins styre någon stans i Världen.
 
Jag skulle också dra, om inte annat än för att utan insulin dör jag, och att säkerställa insulinleveranser till svenska civila kommer inte vara prioriterat av krigsmakten som ockuperar Sverige. Vart, ja, jag vill inte direkt deporteras till Rwanda så UK går nog bort. Iofs så har jag familj i Kenya och det är lättare att ta sig från Rwanda till Kenya än från Sverige till Kenya.

Frågan är om det fortfarande skulle råda fri rörlighet inom EU eftersom merparten av alla länder skulle vara inblandade i ett eventuellt krig med Ryssland. Och en hel del andra länder skulle också vara på flykt. Ffa de baltiska staterna, Finland och Polen ligger nog ganska risigt till. Ungern skulle klara sig relativt ok eftersom Orban har slickat intima delar av Putin. Putin har ju inte gjort någon hemlighet av att de forna Warszawapaktländerna/Östeuropa ska återgå till att vara satellitstater till Ryssland.
Jag undrar hur bra Afrikanska länder skulle klara sig undan Ryssen.
De verkar liksom vara överallt och böka.
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/...rker--nu-spanner-ryssland-musklerna-i-afrika/
 
Att inte kriga för Sverige är ju en sak.
Att kriga mot att hamna som lydstat under Ryssland en annan.

Om du jämför med WW2 så var det många som krigade för friheten och freden i andra länder än sina egna.
Tänker du helt strunta i att bekämpa Rysk invasion av andra länder?
Eller är du bekväm med att bli Ryss?

Jag tycker att fokus skall ligga på vad man bekämpar och inte på vilket land som man försvarar.
För egen del så är jag Globalist och vill inte ha Putins styre någon stans i Världen.
Nu tvivlar jag på att dina skräckscenarion kommer bli sanna. Hela världen kommer inte bli ryssar, hela världen är ju liksom inte ryssar idag trots att Ryssland är allierad med flera stater, eller hur? Men oavsett, ändras ju gränser hela tiden om det är så. Jag vet inte om jag är bekväm med att bli ryss, jag vet att många svenskar idag inte skulle ha problem att leva under diktatur enligt undersökningar. Jag har bott i ockupation till skillnad från dig. Hellre fri och i så fall ryss än leva i krig och förtryck. Ingen vet hur det blir heller. Dina scenarion känns som väldigt långt bort i dagsläget, och då pratar jag kanske inte om ett krig, men går du igång på det så får du väl göra det. Jag kommer oavsett inte kriga för Sverige utan jag tillhör de som faktiskt kommer att dra. Huruvida det är säkert för mig dit jag drar är mitt problem, inte ditt.
 
Nja, finns inget som talar för det i nuläget. Oavsett så krigar jag inte för Sverige. Det är inte mitt land längre. Jag känner så, att du inte håller med skiter jag ärligt talat blanka fan i.
Jag har respekt för att inte alla som lever i Sverige idag kommer att bidra till ett fungerande samhälle om det blir konflikt. Det ser man även i Ukraina, att några väljer att lämna landet. En del måste fly. För att Ryssland ockuperar deras mark eller bombar deras bostäder. Andra har valt att t ex muta sig till en möjlighet att lämna landet. Men kan du inte hjälpa mig att förstå det här med att "det inte är ditt land"? Du verkar ändå ha valt att leva och bo i Sverige, hur är det då inte ditt land?
 
För egen del vet jag inte hur jag skulle göra.
Det känns som att det sätter jag lever på är så oerhört skört. Om tex elen försvinner så försvinner min förmåga att skaffa vatten, laga mat och hålla värmen. Ganska så grundläggande delar i livet. Så troligen skulle jag behöva förflyttas på något sätt för att överhuvudtaget kunna försvara landet.
Det känns som att väldigt många bor ungefär som jag. Och jag funderar på hur rimligt det är förvänta sig att alla ska få tillgång till vatten, mat och någon form av bränsle att hålla värmen med tilldelat på stationer. Jag inser ju att det inte finns något annat sätt att göra det på. Men det känns som att de resurserna gör mer nytta i själva kriget någon annan stans.

Sen har vi ju den lilla detaljen att jag får enormt mycket ångest och förlorar viljan att leva utan min ena medicin. Så jag skulle nog inte vara någon större tillgång i försvaret ändå.
 
Jag har respekt för att inte alla som lever i Sverige idag kommer att bidra till ett fungerande samhälle om det blir konflikt. Det ser man även i Ukraina, att några väljer att lämna landet. En del måste fly. För att Ryssland ockuperar deras mark eller bombar deras bostäder. Andra har valt att t ex muta sig till en möjlighet att lämna landet. Men kan du inte hjälpa mig att förstå det här med att "det inte är ditt land"? Du verkar ändå ha valt att leva och bo i Sverige, hur är det då inte ditt land?
Jag väljer inte att bo här. Jag är tvungen så länge barnen är minderåriga och deras pappa bor här, oavsett så flyttar vi när barnen flyttat då vi både har företag och boende utomlands. Läs gärna inlägget som @Shaggy skrivit tidigare i tråden i övrigt.
 
Frågan man måste ställa sig är då. Är det deras land?
Jag är osäker på om Sverige är mitt land längre och jag är född här av svenska föräldrar med god utbildning och har alla de fördelar som jag kunnat få med mig från födseln men det land jag växte upp i och som var mitt land, ja det landet finns inte längre. Det som var Sverige för mig, rent politiskt, det existerar inte längre, för mig existerar bara Sverige som ljusa sommarnätter, ett språk jag kan och liknande men resten? Idag lever vi i ett kallt exkluderande samhället där okunnighet, girighet, hat och avundsjuka är de mest gångbara egenskaperna som glatt hejas på från toppskiktet i samhället. Det är inte mitt land.
Jag finner trots denna sentida negativa utveckling utför ett sluttande plan, både ett stort ansvar för mina medmänniskor och en stark känsla av att vilja bidra till att deras och min vardag ska kunna fungera även i närvaro av konflikt. Men så känner jag inte heller samma form av ”kallt exkluderande samhälle” som det enda Sverige jag känner. Då kanske jag också skulle resonera mer liknande, men skulle nog då också välja annan plats att leva på - oavsett om det är konflikt eller inte.

Jag kan tänka att det är än viktigare att vi som står för upp för svenska värderingar blir ännu viktigare när det blåser hårdare, oavsett vilken idioti som fortsätter drivas av regeringen som försöker dansa tillräckligt med rasist- och splittringsdans för att inte förlora sitt parlamentariska stöd. Regeringar är för övrigt färskvara och jag hoppas verkligen att vi kan minnas denna mandatperiod som den mörka tid den utgör, stoppa nedmonteringen och splittringen och omstarta byggandet av vårt samhälle på ett bättre sätt.
 
Jag finner trots denna sentida negativa utveckling utför ett sluttande plan, både ett stort ansvar för mina medmänniskor och en stark känsla av att vilja bidra till att deras och min vardag ska kunna fungera även i närvaro av konflikt. Men så känner jag inte heller samma form av ”kallt exkluderande samhälle” som det enda Sverige jag känner. Då kanske jag också skulle resonera mer liknande, men skulle nog då också välja annan plats att leva på - oavsett om det är konflikt eller inte.

Jag kan tänka att det är än viktigare att vi som står för upp för svenska värderingar blir ännu viktigare när det blåser hårdare, oavsett vilken idioti som fortsätter drivas av regeringen som försöker dansa tillräckligt rasist- och splittringsdans. Regeringar är för övrigt färskvara och jag hoppas verkligen att vi kan minnas denna mandatperiod som den mörka tid den utgör, stoppa nedmonteringen och splittringen och omstarta byggandet av vårt samhälle på ett bättre sätt.
Tyvärr kommer nedmonteringen att pågå till dess det tredje världskriget bryter ut, lär inte hända mycket innan dess
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp