Det kan bli krig i Sverige

jag skulle göra extremt mycket bättre nytta bakom en skärm och ett tangentbord än i en strid med vapen, minst sagt...).
Det finns oerhört mycket nytta som man kan göra där i händelse av kris.
Var och kan ju bidra med vad de har och kan bäst.

Min plan är att anmäla mig som fordonsförare.
För det kan jag.
 
Varför bor du då i Sverige över huvud taget?
Om du nu tycker så illa om det?
För att rätten har bestämt det :grin: . Huruvida jag väljer att kriga eller inte har inget med det att göra dock. Inse att vi tycker olika utan att gå på personangrepp tack. Jag har inget behov alls av att få uppläxning av dig för att jag inte vill ta mitt gevär och skjuta ner ryssen för att försvara min hyreslägenhet.
 
Det finns oerhört mycket nytta som man kan göra där i händelse av kris.
Var och kan ju bidra med vad de har och kan bäst.

Min plan är att anmäla mig som fordonsförare.
För det kan jag.
Det är jag fullt medveten om och det är också helt rimligt att det är så. Jag bara vände mig mot Kristerssons uttalande att var och en ska vara beredd att gå ut i regelrätt strid om man nu tänkt sig att vara svensk medborgare - och det är jag inte beredd att göra. Lite lagom listiga cyberattacker mot Ryssland genomför jag dock gärna! :devil:
 
Jag har noll utbildning men det sunda förnuftet säger att försvunna ryska spanare inte kommer att passera oförmärkt och att ryska militären inte kommer att strunta i att undersöka varför spejare försvinner. Deras respons kommer att vara överväldigande. Och vi vet redan att de inte är intresserade av att hålla sig till Genèvekonventionen. Det ögonblick du tar tar till våld går du dessutom från civil till krigsförande och förlorar det eventuella skydd du har. Med facit i hand och om man ser på vad som händer i Ukraina så kommer ryssen rulla över och jämna ditt hus med grunden och minera dina ägor.

Den svenska landsbygden är inte Tora Bora. För ett framgångsrikt gerillakrig, vilket är det jag antar att du menar, krävs det flera vitala faktorer förutom att ta sitt gevär och ge sig ut och skjuta på ryssarna.

Edit: Även om jag inte har någon militär utbildning har jag relativt goda kunskaper i historia och vad som ligger bakom och avgör framgången av krigföring och hur militär och civilbefolkning agerar i skarpt läge.
Nej långt innan det.
Vem säger att någon skulle få veta något?
Vi har en grävmaskin.

Och de skickar inte en ny spejare efter en försvunnen.
Den riskerar ju i hög grad också att försvinna.

Men antagligen så skulle jag hävda självförsvar och överlämna vederbörande till Svenska myndigheter.
 
Nu tvivlar jag på att dina skräckscenarion kommer bli sanna. Hela världen kommer inte bli ryssar, hela världen är ju liksom inte ryssar idag trots att Ryssland är allierad med flera stater, eller hur? Men oavsett, ändras ju gränser hela tiden om det är så. Jag vet inte om jag är bekväm med att bli ryss, jag vet att många svenskar idag inte skulle ha problem att leva under diktatur enligt undersökningar. Jag har bott i ockupation till skillnad från dig. Hellre fri och i så fall ryss än leva i krig och förtryck. Ingen vet hur det blir heller. Dina scenarion känns som väldigt långt bort i dagsläget, och då pratar jag kanske inte om ett krig, men går du igång på det så får du väl göra det. Jag kommer oavsett inte kriga för Sverige utan jag tillhör de som faktiskt kommer att dra. Huruvida det är säkert för mig dit jag drar är mitt problem, inte ditt.
Hur får du ihop begreppet "fri" med Putins Ryssland?

En av de värre diktaturstaterna vi har.
 
Nej långt innan det.
Vem säger att någon skulle få veta något?
Vi har en grävmaskin.

Och de skickar inte en ny spejare efter en försvunnen.
Den riskerar ju i hög grad också att försvinna.

Men antagligen så skulle jag hävda självförsvar och överlämna vederbörande till Svenska myndigheter.

Men ärligt. Ryska militären skickar ut spanare till ditt område. Ryska spanare försvinner. Ryska militären säger, äsch vi struntar i att spejare har försvunnit. Vi har försvunna soldater så nu tänker vi inte göra något mer.

Ryska militären kommer att rulla över ägorna och krossa allt eventuellt motstånd, väpnat eller inte. Och de gör inte stor skillnad mellan civila och krigförande. Vilket vi ser dagligen i Ukraina.
 
Hur får du ihop begreppet "fri" med Putins Ryssland?

En av de värre diktaturstaterna vi har.
Det kanske var fel ordval, jag tror dock få vet hur det är i Ryssland, diktatur eller ej. Jag har några vänner som bor där, privilegierade dock, men folk går i skola, jobbar och äger saker där också. Jag är medveten att jag ser det ur ett annat sätt med en man som flytt just en raserad och, av västvärlden, påtvingad demokrati och innan bott i en rätt välfungerande diktatur i många år. Det får vara så. Och jag tror fortfarande inte att hela världen kommer bli ryssar. Blir det så får det bli ett senare problem att ta ställning till (för min personliga del alltså).
 
Men ärligt. Ryska militären skickar ut spanare till ditt område. Ryska spanare försvinner. Ryska militären säger, äsch vi struntar i att spejare har försvunnit. Vi har försvunna soldater så nu tänker vi inte göra något mer.

Ryska militären kommer att rulla över ägorna och krossa allt eventuellt motstånd, väpnat eller inte. Och de gör inte stor skillnad mellan civila och krigförande. Vilket vi ser dagligen i Ukraina.
Nej de ser i ett tidigt skede området som farligt.
Jag kommer ju inte att vara den enda med gevär här.
Och så får de hitta på något bättre.

Att skapa osäkerhet hos motståndaren är alltid bra
 
Det kanske var fel ordval, jag tror dock få vet hur det är i Ryssland, diktatur eller ej. Jag har några vänner som bor där, privilegierade dock, men folk går i skola, jobbar och äger saker där också. Jag är medveten att jag ser det ur ett annat sätt med en man som flytt just en raserad och, av västvärlden, påtvingad demokrati och innan bott i en rätt välfungerande diktatur i många år. Det får vara så. Och jag tror fortfarande inte att hela världen kommer bli ryssar. Blir det så får det bli ett senare problem att ta ställning till (för min personliga del alltså).
Det låter som Balkan.
 
Det kanske var fel ordval, jag tror dock få vet hur det är i Ryssland, diktatur eller ej. Jag har några vänner som bor där, privilegierade dock, men folk går i skola, jobbar och äger saker där också. Jag är medveten att jag ser det ur ett annat sätt med en man som flytt just en raserad och, av västvärlden, påtvingad demokrati och innan bott i en rätt välfungerande diktatur i många år. Det får vara så. Och jag tror fortfarande inte att hela världen kommer bli ryssar. Blir det så får det bli ett senare problem att ta ställning till (för min personliga del alltså).
Antidemokrater har många ansikten...
 
Antidemokrater har många ansikten...
Ursäkta? Så alla som inte väljer att kriga i alla jävla konflikter som finns i världen är antidemokrater? Jag är faktiskt rätt säker på att det finns både i den humanitära rätten och i mänskliga rättigheter att man har rätt att fly ett krig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp