Det kan bli krig i Sverige

Den brända jordens taktik och noll intresse av sina egna medborgare är en bra förklaring. Proletariatets diktatur en annan och en tredje att de precis som nu skjuter de som försöker retirera. Såväl Lenin som Stalin fortsatte med ett värre förtryck av sitt eget land och dess befolkning än vad någon gjort sedan Ivan den förskräcklige. De som överlevde kriget som krigsfångar skickades till lägren i bl a Sibirien som landsförrädare när de återvände.

Putin har återinfört godtyckliga arresteringar och den gamla Stalinterrorn. Jag har hört siffror på 60 miljoner döda ryssar under Stalins tid vid makten.

Det kan argumenteras att andra världskriget vanns pga den andra fronten i dåvarande Sovjetunionen. Stalin var en katastrof för ryssar (och vitryssar, ukrainare osv i ännu högre grad). Har också läst siffran 60 miljoner. Att Stalin dessutom slaktat i princip alla högre militärer innan invasion gjorde militären hopplöst inkompetent.

Det är intressant att spekulera hur Stalin agerat om Hitler inte hade invaderat. Han såg Västeuropa som ett i princip lika stort hot som Nazitysland och skulle möjligtvis ha nöjt sig med att var neutral. Vilket skulle gjort kriget i bästa fall mycket längre och kostat fler liv och i värsta fall slutat med att Tyskland vann kriget.
 
Jag lägger mig inte i bi-diskussioner men känns som några klargöranden behöver göras:
- Alla mellan 16 och 70 har totalförsvarsplikt som skrivits innan. https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt.
- Har man inte gjort värnplikt kommer du inte bli inkallad för någon "vapentjänstgörning".
-Allmän tjänsteplikt gäller vid höjd beredskap. Du kan vara krigsplacerad men det ska framgå från din arbetsgivare.
- Inom den humanitära rätten finns det olika personkategorier.
 
Jag lägger mig inte i bi-diskussioner men känns som några klargöranden behöver göras:
- Alla mellan 16 och 70 har totalförsvarsplikt som skrivits innan. https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/hojd-beredskap-och-krig/totalforsvarsplikt.
- Har man inte gjort värnplikt kommer du inte bli inkallad för någon "vapentjänstgörning".
-Allmän tjänsteplikt gäller vid höjd beredskap. Du kan vara krigsplacerad men det ska framgå från din arbetsgivare.
- Inom den humanitära rätten finns det olika personkategorier.
En stilla undran varför man drar gränsen vid 70?
Finns det inte många över sjuttio som absolut kan hjälpa till? Allt efter förmåga och hälsotillstånd såklart
Varför finns det ens en övre åldersgräns?
 
Bilkåren under kalla kriget.
Jag tror att jag har skrivit det tidigare.
Det var en ordentlig utbildning på den tiden inklusive pistolskytte för att kunna försvara ett fordon.
Vi var också med som transport i några stora övningar för att se hur allt fungerade tillsammans.
Det var naturligtvis viktat mot transporter men också mycket i hur man tar sig runt när man inte vet vem man kan lita på.

Mycket har hänt vad gäller krigsföring sen kalla kriget. Dina kunskaper kan säkert komma väl till pass - men inte hemma. Att föra ett resonemang kring att man ska skjuta ryska "spejare" och gräva ner dessa får dig lite att framstå som någon civil G.I. Jane. Problemet är bara att det med all förmodan knappast är så det kommer att gå till.
 
Några verkar ha bilden av att om Sverige dras in i en väpnad konflikt så kommer de att stå och dela ut vapen på torget så att alla kan "kriga för Sverige". Det är inte så det kommer att se ut.

Försvarsmakten står för det väpnade motståndet. I Försvarsmakten finns anställda soldater och officerare. Vid en mobilisering tar man dessutom in personer som är krigsplacerade och som tidigare fått en militär utbildning. För alla andra innebär konflikten att hjälpa till att driva samhället så att det kan fortsätta att fungera så vanligt som möjligt. Ingen kommer att begära att lärarna ska ta ett gevär och börja skjuta ryssar vid gränsen. Lärarna ska fortsätta att hålla skolorna öppna. Bönderna ska fortsätta att producera mat och Försäkringskassan ska fortsatt se till att folk får sina ersättningar. Att i dagsläget arbeta för motståndskraft innebär inte att man behöver gå med i en skytteförening och börja samla på sig ammunition. Se till att du kan klara dig i din bostad ett par veckor även om strömmen går istället. Det är att göra samhället motståndskraftigt. Och gå en sjukvårdskurs om du inte kan första hjälpen. Ha en vattendunk i garderoben. Se till att du klarar dig utan apoteket en månad. Sånt gör oss starkare och mer motståndskraftiga.
 
Som sagt, jag tror inte Sverige har ett demokratiskt system om 20-30 år som läget är nu i alla fall. . Jag kommer inte kriga. Jag flyr. Vilket är helt ok enligt humanitär rätt. Vad andra gör är upp till dem, men jag kommer lååångt ifrån vara den enda som väljer att fly om det nu skulle bli konflikt, ännu fler lär det bli om det blir fullskaligt krig.
Vilka länder tror du att det kommer vara bättre att fly till? Och där man också ska vara välkommen.
Om det är krig i Sverige tror jag det handlar om världskrig.. och då är det nog få platser som är trygga och demokratiska.
 
Om Sverige är i krig ( och då menar jag att kriget också utspelar sig på plats i Sverige) så tror jag det handlar om världskrig. För jag tror inte Sverige är det första landet att dras in i krig eller att få krig på svensk mark. Så de som pratar om att fly- var ska ni i såna fall fly och var ska ni vara välkomna?

Det är svårt att tänka hur det skulle vara att leva i ett krig om man aldrig har gjort det. Men spontant tänker jag att jag skulle vilja hjälpa till. Jag lär knappast få kriga men tänker att det lär väl finnas andra arbetsuppgifter som behöver utföras. För mig känns det inte rätt att fly själv men samtidigt tänka att andra ska offra sig. Och även om folk skriver att det inte är deras Sverige längre så har vi fortfarande många rättigheter och möjligheter som andra inte har. Det är rätt respektlöst att inte förstå att vi ändå har betydligt större rättigheter gällande; mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter, HBTQ, barns rättigheter.

Speciellt om vi pratar om de som i såna fall skulle vara motståndarna såsom Ryssland, Kina etc. För mig skulle det definitivt vara värt att försöka försvara de rättigheter vi har i Sverige mot en sådan motståndare. Självklart är allt inte perfekt i Sverige men jag lever ändå hellre i Sverige än i Ryssland, Kina etc.
 
Senast ändrad:
Vilka länder tror du att det kommer vara bättre att fly till? Och där man också ska vara välkommen.
Om det är krig i Sverige tror jag det handlar om världskrig.. och då är det nog få platser som är trygga och demokratiska.
Som sagt. Det får ju vara mitt problem att ta ställning till, inte ditt. Det har för övrigt diskuterats alternativ redan i tråden.
 
Jag tror de flesta är överens om att det måste finnas en beredskap för krig eller egentligen för kriser i allmänhet, se bara på covid till exempel. Hur totalt oförberett Sverige var på det. Eller på den senaste köldknäppen för bara några dagar sedan när strömmen försvann i -40 grader på flera håll i norra Sverige och det blev minst sagt jobbigt på en av vägarna i södra Sverige. Exempel på lägen då det blottas sårbarheter både hos samhället och enskilda individer. Så det är klart att folk bör vara förberedda, så att utsattheten minskar när saker slutar fungera som de vanligtvis gör.

Därifrån till att använda en retorik som ligger så nära en krigshysteri att nyheterna sänder inslag om barn som inte kan sova, att BRIS uttalar sig, samt att också vuxna i vissa fall tolkar det som att det fullskaliga kriget med största sannolikhet kan komma mycket snart, dit borde steget ändå vara ganska långt. Man borde kunna undvika onödig oro genom att använda formuleringar som tydligare beskriver det faktiska läget, vilket fortfarande är att sannolikheten för att ett fullskaligt krig bryter ut i Sverige imorgon, nästa vecka eller ens nästa månad är fortsatt ganska låg. Ungefär samma som den var för 5-6 år sedan när broschyren om beredskap för krig och kris skickades ut. Självklart kan man för den delen inte ta freden för given eller utesluta risken för krig, det kan man aldrig göra och särskilt inte i dagens politiska läge. Utöver det bör man förstås rusta sig även för andra kriser såsom extremväder och annat som delvis kräver samma sorts beredskap hos civilsamhället.

Men att som politiker hetsa kring risken för krig på just det sätt man gjort, bland annat genom att så splittring i befolkningen, framstår definitivt mer som en politisk strategi än som blott en oskyldig oro för Sveriges säkerhet och beredskap. Ett försök att försvara politiska beslut och prioriteringar, eller att ta fokus från sådant som är obekvämt. Kanske även framtida, mer långtgående, beslut, och det här är nog faktiskt något som oroar mig lite mer i nuläget än risken för ett fullskaligt krig här, sett till vilka som idag till stor del styr regeringen från skuggorna. Att leta syndabockar är för regeringen och deras stödparti helt gratis, som andra redan konstaterat. Retoriken är välbekant, vilka framtida beslut kommer man rättfärdiga med hjälp av den? Men det är sådant som effektivt drunknar i folks rädsla för krig.
 
Mycket har hänt vad gäller krigsföring sen kalla kriget. Dina kunskaper kan säkert komma väl till pass - men inte hemma. Att föra ett resonemang kring att man ska skjuta ryska "spejare" och gräva ner dessa får dig lite att framstå som någon civil G.I. Jane. Problemet är bara att det med all förmodan knappast är så det kommer att gå till.
Precis. Det kommer ju inte att komma någon snubbe klädd i stridsmundering, som sitter i ett dike så man blir honom varse och vid skymningen smyger över fältet för att speja på hur det ser ut på ägorna, och då är man beredd med sitt gevär.
Alla främmande makter vet redan nu hur terrängen ser ut, de kan titta på google maps. Behövs mer detaljerade uppgifter flyger de drönare.
Skulle något mot förmodan kräva att det tittas på på plats så är det ingen som smyger omkring i kamouflagekläder, utan en sportig tjej i moderna träningstights som springer på skogsstigarna och hejar glatt då hon träffar markägaren.
 
Mycket har hänt vad gäller krigsföring sen kalla kriget. Dina kunskaper kan säkert komma väl till pass - men inte hemma. Att föra ett resonemang kring att man ska skjuta ryska "spejare" och gräva ner dessa får dig lite att framstå som någon civil G.I. Jane. Problemet är bara att det med all förmodan knappast är så det kommer att gå till.
Hur kommer det att gå till då?
Skjuta prick på drönare är ju bättre ur ett mänskligt perspektiv.
 
Man borde kunna undvika onödig oro genom att använda formuleringar som tydligare beskriver det faktiska läget, vilket fortfarande är att sannolikheten för att ett fullskaligt krig bryter ut i Sverige imorgon, nästa vecka eller ens nästa månad är fortsatt ganska låg.
Något behövs ju ändå för att få människor att reagera.
Att inse att det är dags att ta saken på allvar.
Och det verkar ju ha gått fram.
 
Hur kommer det att gå till då?
Skjuta prick på drönare är ju bättre ur ett mänskligt perspektiv.
Du menar att du ska skjuta ner drönarna? Med tanke på att militära drönare som sonderar terräng kan flyga oerhört högt upp i luften och knappt är synbara så tror jag det blir svårt att rätt och slätt skjuta ner drönare om man inte är oerhört skillad med specialvapen. För övrigt, allt som skjuts upp kommer ju landa någonstans, vilket innebär att det då kanske landar på fel människa om det vill sig illa.
 
Precis. Det kommer ju inte att komma någon snubbe klädd i stridsmundering, som sitter i ett dike så man blir honom varse och vid skymningen smyger över fältet för att speja på hur det ser ut på ägorna, och då är man beredd med sitt gevär.
Alla främmande makter vet redan nu hur terrängen ser ut, de kan titta på google maps. Behövs mer detaljerade uppgifter flyger de drönare.
Skulle något mot förmodan kräva att det tittas på på plats så är det ingen som smyger omkring i kamouflagekläder, utan en sportig tjej i moderna träningstights som springer på skogsstigarna och hejar glatt då hon träffar markägaren.
Därför så är det bra att i dagsläget vara vaksam på främlingar.
De har t.ex. inte inne i byggnader att göra.
 
Du menar att du ska skjuta ner drönarna? Med tanke på att militära drönare som sonderar terräng kan flyga oerhört högt upp i luften och knappt är synbara så tror jag det blir svårt att rätt och slätt skjuta ner drönare om man inte är oerhört skillad med specialvapen. För övrigt, allt som skjuts upp kommer ju landa någonstans, vilket innebär att det då kanske landar på fel människa om det vill sig illa.
Här är det över vattnet så där finns ingen
Vi bor under inflygningen till en flygplats så de måste hålla sig under 100m för att inte fastna i flygets radar.
 
Tror samma som skrivits att det inte är så säkert att försvarsviljan, att försvara landet med vapen i öppen strid och riskera sitt eget liv är så stark i Sverige, L:s partiledare sa t,o.m. öppet att hon skulle dra direkt. Förutsättningen är en stark nationskänsla, nationalism, och politiken och bilden i media under de senaste 25-30 åren har ju varit den rakt motsatta, att all nationalism är av ondo och det har såklart haft stor påverkan
 
Det här är intressant (och tror jag redan tagits upp) att livet för den urbana medelklassen och överklassen i Ryssland inte har ändrats. De har numera ett ryskt IKEA och McDonalds om än av sämre kvalitet. De kan inte resa till Europa längre men väljer istället att besöka länder som Thailand och Bali i större utsträckning. De som har pengar undviker dessutom EU:s embargo genom att resa till Malta och köpa ett medborgarskap. Alltfler ryssar väljer att besöka Turkiet istället för Europa.

Livet för genomsnittsryssen har inte förändrats. Notera att den ryska mobiliseringen med tvingad värnplikt fokuserats på den ryska landsbygden och ryska etniska minoriteter. Livet i Tyskland under andra världskriget var också 'normalt' fram till 1944 när kriget började föras i Europa.

https://visitukraine.today/blog/2575/unwanted-tourists-which-countries-have-restricted-entry-for-russians#:~:text=In terms of direct entry,the border in this way.

https://www.eureporter.co/world/malta/2023/08/09/malta-has-a-soft-spot-for-russian-money/
Rätt många relativt välutbildade unga män verkar dra i förebyggande syfte, för att slippa värnplikten. Min mamma var nyss i uzbekistan och där var det väldigt många ryska unga män. De var ungefär lika nyfikna på vad de där gamla svenska tanterna gjorde där som tanterna var på dom, och förvånansvärt frispråkiga med tanke på läget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp