Det kan bli krig i Sverige

För att rätten har bestämt det :grin: . Huruvida jag väljer att kriga eller inte har inget med det att göra dock. Inse att vi tycker olika utan att gå på personangrepp tack. Jag har inget behov alls av att få uppläxning av dig för att jag inte vill ta mitt gevär och skjuta ner ryssen för att försvara min hyreslägenhet.
Men kanske för att slippa Ryssen?
 
Det kanske var fel ordval, jag tror dock få vet hur det är i Ryssland, diktatur eller ej. Jag har några vänner som bor där, privilegierade dock, men folk går i skola, jobbar och äger saker där också. Jag är medveten att jag ser det ur ett annat sätt med en man som flytt just en raserad och, av västvärlden, påtvingad demokrati och innan bott i en rätt välfungerande diktatur i många år. Det får vara så. Och jag tror fortfarande inte att hela världen kommer bli ryssar. Blir det så får det bli ett senare problem att ta ställning till.

Det här är intressant (och tror jag redan tagits upp) att livet för den urbana medelklassen och överklassen i Ryssland inte har ändrats. De har numera ett ryskt IKEA och McDonalds om än av sämre kvalitet. De kan inte resa till Europa längre men väljer istället att besöka länder som Thailand och Bali i större utsträckning. De som har pengar undviker dessutom EU:s embargo genom att resa till Malta och köpa ett medborgarskap. Alltfler ryssar väljer att besöka Turkiet istället för Europa.

Livet för genomsnittsryssen har inte förändrats. Notera att den ryska mobiliseringen med tvingad värnplikt fokuserats på den ryska landsbygden och ryska etniska minoriteter. Livet i Tyskland under andra världskriget var också 'normalt' fram till 1944 när kriget började föras i Europa.

https://visitukraine.today/blog/257... terms of direct entry,the border in this way.

https://www.eureporter.co/world/malta/2023/08/09/malta-has-a-soft-spot-for-russian-money/
 
Men kanske för att slippa Ryssen?
Vad är det du inte förstår? Jag, som många andra, skulle dra, om det finns möjlighet, i din värld verkar det inte finnas det, men i min värld gör det det, , sedan får vi se hur det blir. Om det ens blir något. Du kan föra dina skräckscenarier på andra, jag är oavsett inte intresserad att kriga. Och jag som besökt konflikter, humanitär rätt och arbetat med flyktingar sedan 2010 kan säga att få är intresserade att kriga. Det är därför människor väljer att leva på flykt, många gånger under vidriga omständigheter i flyktingläger, jag har själv besökt FNs läger i både Syrien, Libanon och mellersta Afrika, men man lever hellre så än att delta i krig. Det är svårt att förstå för dig, jag förstår det, men för mig är det det inte.
 
Hade egentligen lovat mig själv att inte skriva i tråden men blev för nyfiken, vilka svenska värderingar är det du tänker på mer konkret?

För att ta några; humanism, solidaritet, värnande om alla medborgares fri- och rättigheter oavsett vem man är, vill vara eller har för förutsättningar (där starka drag av utjämning krävs för att värna exempelvis funktionshindrades möjlighet att utöva sina fri- och rättigheter), värnande om andra staters medborgares rättigheter, den liberala sekulära demokratin och rättsstaten, fajten mot splittring, främlingsfientlighet och rasism. Alltså de värderingar jag stått för i långliga tider, men som är än viktigare idag när de ställs på ända av vår regering och ännu viktigare i en konflikt när de ofta får stå tillbaka för andra påstått mer akuta överväganden (vilka ibland är korrekta och i andra fall inte).
 
Det blir ett naturligt urval. De som väljer att stanna kvar och kriga blir ganska snabbt döda, särskilt om de väljer att beväpna sig och därmed blir krigförande. De som överlever är de som flyr.

Jag har jobbat med flyktingar både i Afrika och i Sverige och jag skulle definitivt hellre fly än illa fäkta.
 
Vad är det du inte förstår? Jag, som många andra, skulle dra, om det finns möjlighet, i din värld verkar det inte finnas det, men i min värld gör det det, , sedan får vi se hur det blir. Om det ens blir något. Du kan föra dina skräckscenarier på andra, jag är oavsett inte intresserad att kriga. Och jag som besökt konflikter, humanitär rätt och arbetat med flyktingar sedan 2010 kan säga att få är intresserade att kriga. Det är därför människor väljer att leva på flykt, många gånger under vidriga omständigheter i flyktingläger, jag har själv besökt FNs läger i både Syrien, Libanon och mellersta Afrika, men man lever hellre så än att delta i krig. Det är svårt att förstå för dig, jag förstår det, men för mig är det det inte.
Bra svar.
 
Jag är heller inte beredd att försvara Sverige med bössan i hand. Framförallt för att jag känner att jag skulle vara så otroligt mycket mer strategisk att ha i ett kök eller på en administrativ tjänst...
 
Ursäkta? Så alla som inte väljer att kriga i alla jävla konflikter som finns i världen är antidemokrater? Jag är faktiskt rätt säker på att det finns både i den humanitära rätten och i mänskliga rättigheter att man har rätt att fly ett krig.
Du uttalar gång på din vilja att hellre leva i "en fungerande diktatur" snarare än i Sverige.

Viljan att vare sig försvara Sveriges demokratiska system, eller Sverige som nation verkar väldigt låg.
 
Du uttalar gång på din vilja att hellre leva i "en fungerande diktatur" snarare än i Sverige.

Viljan att vare sig försvara Sveriges demokratiska system, eller Sverige som nation verkar väldigt låg.
Som sagt, jag tror inte Sverige har ett demokratiskt system om 20-30 år som läget är nu i alla fall. . Jag kommer inte kriga. Jag flyr. Vilket är helt ok enligt humanitär rätt. Vad andra gör är upp till dem, men jag kommer lååångt ifrån vara den enda som väljer att fly om det nu skulle bli konflikt, ännu fler lär det bli om det blir fullskaligt krig.
 
Det är inte riktigt det som kommer att hända först.
Utan först så kommer spanare som rekognoserar efter platser att använda.
Det är fördelaktigt om dessa spanare inte kommer tillbaka.

Har du någon militär utbildning?

Jag vet precis vad jag skall göra och när för att ställa till mest skada.
Jag är hemma och hittar bra, de är på främmande mark.
Det får man utnyttja.

Krig ser inte ut som på film.

Nej långt innan det.
Vem säger att någon skulle få veta något?
Vi har en grävmaskin.

Och de skickar inte en ny spejare efter en försvunnen.
Den riskerar ju i hög grad också att försvinna.

Men antagligen så skulle jag hävda självförsvar och överlämna vederbörande till Svenska myndigheter.

Å ena sidan påpekar du att krig inte ser ut som på film, å andra sidan får jag ändå intrycket av dina inlägg att du ändå inte verkar ha en särskilt verklighetstrogen bild heller, "militärutbildningen" till trots (vad består den av? Lumpen? Hemvärnet? Lottakåren?).
 
Du uttalar gång på din vilja att hellre leva i "en fungerande diktatur" snarare än i Sverige.

Viljan att vare sig försvara Sveriges demokratiska system, eller Sverige som nation verkar väldigt låg.
Den är obefintlig hos förvånansvärt många och jag skulle gissa att antalet av dessa som gjort lumpen är försvinnande litet = de kommer a l d r i g vara aktuella för att "kriga för Sverige".
 
Å ena sidan påpekar du att krig inte ser ut som på film, å andra sidan får jag ändå intrycket av dina inlägg att du ändå inte verkar ha en särskilt verklighetstrogen bild heller, "militärutbildningen" till trots (vad består den av? Lumpen? Hemvärnet? Lottakåren?).
Bilkåren under kalla kriget.
Jag tror att jag har skrivit det tidigare.
Det var en ordentlig utbildning på den tiden inklusive pistolskytte för att kunna försvara ett fordon.
Vi var också med som transport i några stora övningar för att se hur allt fungerade tillsammans.
Det var naturligtvis viktat mot transporter men också mycket i hur man tar sig runt när man inte vet vem man kan lita på.
 
Enligt Kristerssons lilla tal om medborgarskap, så anser ju han att alla medborgare borde vara beredda att med vapen i hand och risk för eget liv försvara Sverige. Så det verkar råda lite olika uppfattning om hur långt den där medborgerliga plikten går, även om du såklart formellt har rätt.

KL: Jag tror Kristersson gör ett misstag om han tror att man automatiskt känner sig beredd att offra sitt eget liv för Sverige bara för att man är född här, har etniskt svenska föräldrar och är blond och blåögd. Jag är personligen inte beredd att strida som soldat i en väpnad konflikt, då flyr jag hellre om jag kan. Alternativt stannar och hjälper till i civilsamhället om det känns rimligt och meningsfullt (jag skulle göra extremt mycket bättre nytta bakom en skärm och ett tangentbord än i en strid med vapen, minst sagt...).
Fast då kan ju din uppgift vara att genomföra tex cyberattacker, då är det ditt vapen. Sen har vi totalförsvarsplikt så de som tänker fly undan den kommer knappast släppas ut. Då får man nog dra långt innan det hettar till, och hur ska man veta när det är dags?
 
Om vi går tillbaka till andra världskriget där det var liberala demokratier som stridsförande nationer föll de snabbt till Nazisterna. England till en stor del beroende på sitt geografiska läge bet sig envist kvar. USA var aldrig hotad av invasion. Där kan vi verkligen prata om att livet för amerikaner var helt oberört av kriget.

Av de länder som visade störst försvarskraft var Ryssland det främsta. Belägringen av Leningrad, slaget om Stalingrad är fascinerande. Kommunisterna var helt hänsynslösa och malde ner tyskarna till en viss del med samma taktik man använder i Ukraina genom att helt enkelt skicka fler och fler soldater som kanonmat, tills det att deras överlägsna antal överväldigade motståndarna. Varför och hur ryssarna gjorde sånt hänsynslöst motstånd kan inte helt förklaras med rädsla för kommunisterna. Det verkar vara något i det ryska psyket där individen underordnar sig kollektivet.

Det kan till en viss del förklara varför kommunism var framgångsrik, att den ryska kulturen (precis som i Kina) framhäver kollektivet. Medan Västeuropas demokratier utgår från individens behov, en filosofi som kan dateras till Upplysningen på 1700-talet.
 
Fast då kan ju din uppgift vara att genomföra tex cyberattacker, då är det ditt vapen. Sen har vi totalförsvarsplikt så de som tänker fly undan den kommer knappast släppas ut. Då får man nog dra långt innan det hettar till, och hur ska man veta när det är dags?
Som jag svarade någon annan tidigare, så är det jag vänder mig mot i Kristerssons tal just det där om att för att man ska vara medborgare i Sverige så ska man kunna tänka sig att försvara Sverige med vapen i hand. Det kan, vill och tänker jag inte göra och jag sa att då flyr jag hellre om jag kan. Kan jag inte fly, eller om jag befinner mig i exil, så lovar jag att genomföra så många cyberattacker jag någonsin kan mot fienden! :D
 
Om vi går tillbaka till andra världskriget där det var liberala demokratier som stridsförande nationer föll de snabbt till Nazisterna. England till en stor del beroende på sitt geografiska läge bet sig envist kvar. USA var aldrig hotad av invasion. Där kan vi verkligen prata om att livet för amerikaner var helt oberört av kriget.

Av de länder som visade störst försvarskraft var Ryssland det främsta. Belägringen av Leningrad, slaget om Stalingrad är fascinerande. Kommunisterna var helt hänsynslösa och malde ner tyskarna till en viss del med samma taktik man använder i Ukraina genom att helt enkelt skicka fler och fler soldater som kanonmat, tills det att deras överlägsna antal överväldigade motståndarna. Varför och hur ryssarna gjorde sånt hänsynslöst motstånd kan inte helt förklaras med rädsla för kommunisterna. Det verkar vara något i det ryska psyket där individen underordnar sig kollektivet.

Det kan till en viss del förklara varför kommunism var framgångsrik, att den ryska kulturen (precis som i Kina) framhäver kollektivet. Medan Västeuropas demokratier utgår från individens behov, en filosofi som kan dateras till Upplysningen på 1700-talet.
Den brända jordens taktik och noll intresse av sina egna medborgare är en bra förklaring. Proletariatets diktatur en annan och en tredje att de precis som nu skjuter de som försöker retirera. Såväl Lenin som Stalin fortsatte med ett värre förtryck av sitt eget land och dess befolkning än vad någon gjort sedan Ivan den förskräcklige. De som överlevde kriget som krigsfångar skickades till lägren i bl a Sibirien som landsförrädare när de återvände.

Putin har återinfört godtyckliga arresteringar och den gamla Stalinterrorn. Jag har hört siffror på 60 miljoner döda ryssar under Stalins tid vid makten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp