Det kan bli krig i Sverige

Tyvärr så har jag inte SVD.
Så jag kan inte läsa artikeln.
Men det finns säkert någon annan källa som jag kan hitta.

Fokusera på att hitta färska källor istället för material från 2021. Det utdateras snabbt. Ryssland har spelat en mycket liten roll i Afrika ekonomiskt sett, så varför afrikanska länder inte skulle klara sig utan Ryssland ställer jag mig frågande till.
 
Jag finner trots denna sentida negativa utveckling utför ett sluttande plan, både ett stort ansvar för mina medmänniskor och en stark känsla av att vilja bidra till att deras och min vardag ska kunna fungera även i närvaro av konflikt. Men så känner jag inte heller samma form av ”kallt exkluderande samhälle” som det enda Sverige jag känner. Då kanske jag också skulle resonera mer liknande, men skulle nog då också välja annan plats att leva på - oavsett om det är konflikt eller inte.

Jag kan tänka att det är än viktigare att vi som står för upp för svenska värderingar blir ännu viktigare när det blåser hårdare, oavsett vilken idioti som fortsätter drivas av regeringen som försöker dansa tillräckligt med rasist- och splittringsdans för att inte förlora sitt parlamentariska stöd. Regeringar är för övrigt färskvara och jag hoppas verkligen att vi kan minnas denna mandatperiod som den mörka tid den utgör, stoppa nedmonteringen och splittringen och omstarta byggandet av vårt samhälle på ett bättre sätt.
Jag tror inte vi ska räkna med att Sverige har så jädra mycket till demokrati kvar inom 20 år, oavsett Ryssland eller inte. Nuvarande regering är tillräckligt sjuk för att ställa in omval om de har möjlighet, till exempel om de anser att Sverige ligger under reellt hot, vilket de uppenbarligen redan gör. Svenska värderingar är för min del redan borta, möjligt att jag ser det ur annat perspektiv med en utländsk man som faktiskt inte fått särskilt mycket från Sverige eller svenskar, mest att han borde dra åt helvete och flytta hem igen, att han våldtar allt som rör sig och att han knullar getter.
 
Nu tvivlar jag på att dina skräckscenarion kommer bli sanna. Hela världen kommer inte bli ryssar, hela världen är ju liksom inte ryssar idag trots att Ryssland är allierad med flera stater, eller hur? Men oavsett, ändras ju gränser hela tiden om det är så. Jag vet inte om jag är bekväm med att bli ryss, jag vet att många svenskar idag inte skulle ha problem att leva under diktatur enligt undersökningar. Jag har bott i ockupation till skillnad från dig. Hellre fri och i så fall ryss än leva i krig och förtryck. Ingen vet hur det blir heller. Dina scenarion känns som väldigt långt bort i dagsläget, och då pratar jag kanske inte om ett krig, men går du igång på det så får du väl göra det. Jag kommer oavsett inte kriga för Sverige utan jag tillhör de som faktiskt kommer att dra. Huruvida det är säkert för mig dit jag drar är mitt problem, inte ditt.
När man diskuterar saker så tycker jag att det ingår att dela med sig av sina tankar och ideer som hör ihop med det som man påstår.
Så om man påstår att det är bättre att åka någon annanstans så finns det ett informationsvärde i hur man tänker sig att det skall fungera och varför man föredrar det.
Att motivera sina planer är ju en del av diskussionen.
 
Jag finner trots denna sentida negativa utveckling utför ett sluttande plan, både ett stort ansvar för mina medmänniskor och en stark känsla av att vilja bidra till att deras och min vardag ska kunna fungera även i närvaro av konflikt. Men så känner jag inte heller samma form av ”kallt exkluderande samhälle” som det enda Sverige jag känner. Då kanske jag också skulle resonera mer liknande, men skulle nog då också välja annan plats att leva på - oavsett om det är konflikt eller inte.

Jag kan tänka att det är än viktigare att vi som står för upp för svenska värderingar blir ännu viktigare när det blåser hårdare, oavsett vilken idioti som fortsätter drivas av regeringen som försöker dansa tillräckligt med rasist- och splittringsdans för att inte förlora sitt parlamentariska stöd. Regeringar är för övrigt färskvara och jag hoppas verkligen att vi kan minnas denna mandatperiod som den mörka tid den utgör, stoppa nedmonteringen och splittringen och omstarta byggandet av vårt samhälle på ett bättre sätt.

Historiskt så är det inte de som skriker högst och mest om nationalism som faktiskt är de som är beredda att uppoffra sig för sitt land.
 
Fokusera på att hitta färska källor istället för material från 2021. Det utdateras snabbt. Ryssland har spelat en mycket liten roll i Afrika ekonomiskt sett, så varför afrikanska länder inte skulle klara sig utan Ryssland ställer jag mig frågande till.
Okej.
Jag skulle ju gilla bättre att Afrikanska länder står upp för sig själva och inte böjer sig för någon Rysk paramilitär styrka.
Eller läs Ryska plundrare.
 
När man diskuterar saker så tycker jag att det ingår att dela med sig av sina tankar och ideer som hör ihop med det som man påstår.
Så om man påstår att det är bättre att åka någon annanstans så finns det ett informationsvärde i hur man tänker sig att det skall fungera och varför man föredrar det.
Att motivera sina planer är ju en del av diskussionen.
Jag känner inte att jag behöver motivera det för dig.
 
Frågan är ju i det läget var det kommer att vara tillräckligt säkert samtidigt som du blir insläppt?
EU och NATO kommer nog att vara kaos.
UK stänger nog sina gränser mot EU.
Thailand kanske?

För egen del så äger jag mark att försvara.
Den är så oerhört svår att ta med sig.

Hur tänker du dig att försvara din mark, rent konkret?
 
Okej.
Jag skulle ju gilla bättre att Afrikanska länder står upp för sig själva och inte böjer sig för någon Rysk paramilitär styrka.
Eller läs Ryska plundrare.

Det är inte ryska plundrare i Afrika, det är kineser. De har ett enormt och växande inflytande i afrikanska länder. Vet inte om du menar Wagner när du hänvisar till en rysk paramilitär styrka, men de är oväsentliga och använder redan existerande interna konflikter som legosoldater. Ryssland är inte = Wagner.
 
För egen del vet jag inte hur jag skulle göra.
Det känns som att det sätter jag lever på är så oerhört skört. Om tex elen försvinner så försvinner min förmåga att skaffa vatten, laga mat och hålla värmen. Ganska så grundläggande delar i livet. Så troligen skulle jag behöva förflyttas på något sätt för att överhuvudtaget kunna försvara landet.
Det känns som att väldigt många bor ungefär som jag. Och jag funderar på hur rimligt det är förvänta sig att alla ska få tillgång till vatten, mat och någon form av bränsle att hålla värmen med tilldelat på stationer. Jag inser ju att det inte finns något annat sätt att göra det på. Men det känns som att de resurserna gör mer nytta i själva kriget någon annan stans.

Sen har vi ju den lilla detaljen att jag får enormt mycket ångest och förlorar viljan att leva utan min ena medicin. Så jag skulle nog inte vara någon större tillgång i försvaret ändå.
Det finns ju mycket som behöver göras i händelse av kristid.
Transporter, elförsörjning, vattenrening, matförsörjning, sophantering o.s.v.
Massor av saker behöver tas om hand och skötas om.

Jag var krigsplacerad som lastbilschaufför inom sophantering under kalla kriget.
Sopgubbe alltså.
 
Jag vet inte om jag skulle vilja kriga för Sverige. Detta för att det inte känns som mitt land längre. Det är för flummigt och vänstervurmande för att det skulle vara något värt att dö för. Hade det varit Sverige som det var på 90-talet hade det varit en helt annan sak.
 
Hur tänker du dig att försvara din mark, rent konkret?
Gevär i slutändan.
Och fram till dess att försöka bidra till att Sverige klarar av att skydda mina intressen på något sätt.
NATO känns som en bra ide där.
Inom NATO är äganderätten ganska så skyddad.
Upprustning inom Sverige med min egen försvarsplikt.

Jag är bra på transporter.
 
Gevär i slutändan.
Och fram till dess att försöka bidra till att Sverige klarar av att skydda mina intressen på något sätt.
NATO känns som en bra ide där.
Inom NATO är äganderätten ganska så skyddad.
Upprustning inom Sverige med min egen försvarsplikt.

Jag är bra på transporter.

Gevär mot ryska militären känns inte som en framgångsrik strategi.
 
Jag känner inte att jag behöver motivera det för dig.
Då så blir det ju svårt att ta ställning till dina åsikter och påståenden.
Du kan ju vara en arabisk prinsessa och ha ett fantastiskt liv som väntar dig i något annat land.
Och då blir ju situationen en helt annan än för oss andra.
 
Gevär mot ryska militären känns inte som en framgångsrik strategi.
Det är inte riktigt det som kommer att hända först.
Utan först så kommer spanare som rekognoserar efter platser att använda.
Det är fördelaktigt om dessa spanare inte kommer tillbaka.

Har du någon militär utbildning?

Jag vet precis vad jag skall göra och när för att ställa till mest skada.
Jag är hemma och hittar bra, de är på främmande mark.
Det får man utnyttja.

Krig ser inte ut som på film.
 
Då så blir det ju svårt att ta ställning till dina åsikter och påståenden.
Du kan ju vara en arabisk prinsessa och ha ett fantastiskt liv som väntar dig i något annat land.
Och då blir ju situationen en helt annan än för oss andra.
Men varför ska du ta ställning huruvida jag inte tänker kriga för sverige eller inte? Det övriga svarar jag inte på, det var så jävla dåligt så det finns inte. Hellre boende i en fungerande diktatur än en raserad demokrati med sådana som dig.
 
Jag finner trots denna sentida negativa utveckling utför ett sluttande plan, både ett stort ansvar för mina medmänniskor och en stark känsla av att vilja bidra till att deras och min vardag ska kunna fungera även i närvaro av konflikt. Men så känner jag inte heller samma form av ”kallt exkluderande samhälle” som det enda Sverige jag känner. Då kanske jag också skulle resonera mer liknande, men skulle nog då också välja annan plats att leva på - oavsett om det är konflikt eller inte.

Jag kan tänka att det är än viktigare att vi som står för upp för svenska värderingar blir ännu viktigare när det blåser hårdare, oavsett vilken idioti som fortsätter drivas av regeringen som försöker dansa tillräckligt med rasist- och splittringsdans för att inte förlora sitt parlamentariska stöd. Regeringar är för övrigt färskvara och jag hoppas verkligen att vi kan minnas denna mandatperiod som den mörka tid den utgör, stoppa nedmonteringen och splittringen och omstarta byggandet av vårt samhälle på ett bättre sätt.
Hade egentligen lovat mig själv att inte skriva i tråden men blev för nyfiken, vilka svenska värderingar är det du tänker på mer konkret?
 
Det är inte riktigt det som kommer att hända först.
Utan först så kommer spanare som rekognoserar efter platser att använda.
Det är fördelaktigt om dessa spanare inte kommer tillbaka.

Har du någon militär utbildning?

Jag vet precis vad jag skall göra och när för att ställa till mest skada.
Jag är hemma och hittar bra, de är på främmande mark.
Det får man utnyttja.

Krig ser inte ut som på film.

Jag har noll utbildning men det sunda förnuftet säger att försvunna ryska spanare inte kommer att passera oförmärkt och att ryska militären inte kommer att strunta i att undersöka varför spejare försvinner. Deras respons kommer att vara överväldigande. Och vi vet redan att de inte är intresserade av att hålla sig till Genèvekonventionen. Det ögonblick du tar tar till våld går du dessutom från civil till krigsförande och förlorar det eventuella skydd du har. Med facit i hand och om man ser på vad som händer i Ukraina så kommer ryssen rulla över och jämna ditt hus med grunden och minera dina ägor.

Den svenska landsbygden är inte Tora Bora. För ett framgångsrikt gerillakrig, vilket är det jag antar att du menar, krävs det flera vitala faktorer förutom att ta sitt gevär och ge sig ut och skjuta på ryssarna.

Edit: Även om jag inte har någon militär utbildning har jag relativt goda kunskaper i historia och vad som ligger bakom och avgör framgången av krigföring och hur militär och civilbefolkning agerar i skarpt läge.
 
Såvida ni inte gjort lumpen och är krigsplacerade, så behöver ni inte oroa er för att ni förväntas kriga för Sverige.
Enligt Kristerssons lilla tal om medborgarskap, så anser ju han att alla medborgare borde vara beredda att med vapen i hand och risk för eget liv försvara Sverige. Så det verkar råda lite olika uppfattning om hur långt den där medborgerliga plikten går, även om du såklart formellt har rätt.

KL: Jag tror Kristersson gör ett misstag om han tror att man automatiskt känner sig beredd att offra sitt eget liv för Sverige bara för att man är född här, har etniskt svenska föräldrar och är blond och blåögd. Jag är personligen inte beredd att strida som soldat i en väpnad konflikt, då flyr jag hellre om jag kan. Alternativt stannar och hjälper till i civilsamhället om det känns rimligt och meningsfullt (jag skulle göra extremt mycket bättre nytta bakom en skärm och ett tangentbord än i en strid med vapen, minst sagt...).
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
25 158
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp