Sorry jag vidhåller att "Den som överbevisas om ett brott ska naturligtvis ta den påföljd samhället bestämt oavsett om det står klart att han/hon inte kommer att återfalla i brott" och om du öppnar dina korpgluggar lite mer så ser du orden "påföljd samhället bestämt "
Du skriver "Samhället kan till exempel bestämma" vad skiljer det från vad jag skrev?
För bestämmer sig samhället för att låda nåd gå före rätt, ja då är det ju den "påföljd samhället bestämt " eller hur
Men då är vi antingen:
1. Överens om att vedergällning inte ska vara motiv till inlåsning och därmed kan vi släppa ut mördaren när denne konstaterats ha tillräckligt låg återfallsrisk med tillräcklig tillförlitlighet.
2. Icke-överens, då du anser att mördaren ska sitta inlåst som vedergällning för det brott hen begått oavsett om det finns risk för återfall eller inte.
Så om samhället skulle bestämma att all inlåsning ska baseras på återfallsrisk (skydd för övriga) och inte vedergällning (dvs ta bort alla straffsatser som inte har med återfallsrisk att göra), så är du med på tåget? Med dina inlägg tolkar jag dig fortfarande som (2) och du är kvar på perrongen som står i medeltiden. Nu är du inte ensam, så det är lugnt. Min åsikt är lite kontroversiell i ämnet, så jag får nog åka tåg i solitär ett tag till.