landsbygdsbo
Trådstartare
Jag ser det ju så istället, att jag har delvis rättDu har delvis fel.
Vid mängdrabatten, så man utgår från det grövsta brottet. I ditt fall då mord. Sen får man fastställa (det är en bedömning domstolen gör) ett straffvärde för det aktuella brottet. Dvs var mellan minimi och maximistraff hamnar det aktuella mordet. OBS att sedan straffskärpningen för mord blir det inte så knivigt med just mord då straffet i normalfallet ska vara livstids fängelse.
Hursom, när man fastställt straffvärdet för det grövsta brotten, så går man vidare och kikar på det näst grövsta, och sedan det näst-näst grövsta osv. I ditt fall har vi då våldtäkt och människorov. Då fastställs ett straffvärde för respektive brott dvs var mellan minimi och maximistraff hamnar man.
Sen finns det lagar som gör att ett maximistraff för ett brott inte får överskridas med mer än X års fängelse. Så redan där har du ett tak, även för samlad brottslighet. Men för enkelhetens skull struntar vi i det. Vi har alltså nu ett straffvärde för respektive brott. För det grövsta brottet tar man hela straffvärdet, men sedan så slår rabatten så att för det näst grövsta brottet sätts straffet ner lite, för det näst-näst grövsta sätts straffet ner lite mer osv. Så ja det kan komma brott längre ner i listan som helt bakas in, och inte skärper straffet alls.
Hängde du med? I just ditt ex så skulle det bli livstids fängelse och ja våldtäkten och människorovet skulle faktiskt helt falla ifrån straffskärpningsmässigt. Men det är bara för att normalstraffet för mord är livstid och vi dömer inte ut längre än livstid i Sverige. Om det varit innan straffskärpningen, så säg att mordet skulle ha ett straffvärde på 10 år, människorovet på 5 år och våldtäkten på 3 år, då skulle personen få 10 år för mord, men få lite rabatt på 5 resp 3 år. Hen skulle dock få påökt på de tio åren för båda de efterföljande brotten, dock inte med 5 + 3 år utan kanske med 3,5 + 1 år. (Orkar inte räkna utan höftar bara)
Och det skulle betyda att efter 10 år, skulle han ha rätt att bli prövad för tidsbegränsat straff För mordet
Säg 18 år totalt Sedan skulle på dessa 18 år läggas 8 år för de övriga brotten. det skulle jag se som en acceptabel lösning