Det här talar verkligen för ett avskaffande av "straffrabatter"

Och ändå gör de bara ett inbrott om året. Eller menar du att de kan få straffrabatt om de rapporterar inbrott som de inte har gjort ?
Ja, så är det nog.
Problemet till att börja med, är väl att knappast ngn i den här gruppen nöjer sig med ett inbrott per säsong.
Och som tur är så ska vårt rättssystem inte acceptera falska erkännanden.
Jag skriver ska eftersom det tydligen kan slinka igenom sådana i alla fall.
Och på vilket sätt skulle individen tjäna på att erkänna fler brott än de han verkligen gjort. Totalsumman minskar ju inte på straffet, varken idag eller med den systemändring jag föreslår.

Problemet till att börja med, är väl att knappast ngn i den här gruppen nöjer sig med ett inbrott per säsong.
Och som tur är så ska vårt rättssystem inte acceptera falska erkännanden.
Jag skriver ska eftersom det tydligen kan slinka igenom sådana i alla fall.
Och på vilket sätt skulle individen tjäna på att erkänna fler brott än de han verkligen gjort. Totalsumman minskar ju inte på straffet, varken idag eller med den systemändring jag föreslår.

Du har ju slagit fast att han gör ett inbrott per år, för han skulle ju sitta inne 50 år och då gör han inte 50 inbrott. Om han erkänner att han inte har gjort ett inbrott som han tänkte göra, då måste det ju räcka med 49 år.

Du har ju slagit fast att han gör ett inbrott per år, för han skulle ju sitta inne 50 år och då gör han inte 50 inbrott. Om han erkänner att han inte har gjort ett inbrott som han tänkte göra, då måste det ju räcka med 49 år.
Skrev jag inte "tja, med tanke på att 50 år skulle förmodligen resultera att 50 inbrott inte skulle ske så..."

Så du drar nog en del egna slutsatser.

Frågan var ju, ska vi ha mängdrabatt på brott eller inte?

Jag anser att man inte ska ha det.

3 grova våldtäkter ska resultera i minst 3x4års fängelse.

Men du anser kanske att han ska 50% mängdrabatt och få en dom på 6 år och komma ut villkorligt efter 4 år eller?

Skrev jag inte "tja, med tanke på att 50 år skulle förmodligen resultera att 50 inbrott inte skulle ske så..."

Så du drar nog en del egna slutsatser.

Frågan var ju, ska vi ha mängdrabatt på brott eller inte?

Jag anser att man inte ska ha det.

3 grova våldtäkter ska resultera i minst 3x4års fängelse.

Men du anser kanske att han ska 50% mängdrabatt och få en dom på 6 år och komma ut villkorligt efter 4 år eller?

Det beror ju på hur många inbrott han inte gör under den tiden.

50 år = 50 färre inbrott => ett inbrott om året.

Det beror ju på hur många inbrott han inte gör under den tiden.

50 år = 50 färre inbrott => ett inbrott om året.
Det underliga är ju att du argumenterar mot bättre vetande!
Du vet att ingen i förväg kan säga hur många brott och vilken typ av brott en människa kan tänkas utföra.
Du vet (för jag tror inte du är blåst) att narkomaner, eller småbyket som polisen säger ibland, ständigt begår brott för att finansiera sitt missbruk.

Att lyfta ut det här klientelet tjänar flera syften
1 Antal snatterier, inbrott o småstölder minskar drastiskt.
2 Avsättningen för narkotika påverkas även den negativt
3 Möjligheten att avgiftas och ev skaffa sig en vettig yrkesutbildning skulle kunna ordnas.

Sedan, rent principiellt så anser nog de flesta att det inte är ok samma typ av brott bestraffas mindre ju fler av den typen som brottslingen ska dömas för. Snarare tvärtom, de flesta man frågar anser att den som upprepar brott ska få en hårdare påföljd ju fler brott han / hon begår.

Nu behöver vi ju inte använda samma princip som vid beskattning, det räcker med en rak påföljdsskala, dvs ett brott lika med en normal påföljd. 10 brott av samma typ lika med 10 ggr påföljden

Nej då, du har tydligt förklarat hur det fungerar. Ett inbrott per år förhindras. Då är det ju lätt att räkna ut som vi alla vet.

Så du menar att de inte gör inbrott varje år de sitter i fängelse?
Eller gör de inbrott i fängelset? Hmmmmm, hur gör du då?
Om du inte förstår vad jag menade i mitt senaste inlägg så finns det väl ingen anledning att lägga mer energi på det hela.
Jag förmodade en sak i inlägg 105, du överbevisade mig om att jag hade fel, tråkigt, men det måste jag ju acceptera ;)

Om jag begår ett skattebrott erhåller jag ingen straff rabatt Då handlar det om vedergällning från statens sida alltså?

Nej varje brott som kan bevisas ska lagföras för sig och ingen rabatt ska medges. Snarare tvärtom

Om du begår bokföringsbrott, skattebrott, bedrägeri, försvårande av skattekontroll osv osv samtidigt så kommer du att få straffrabatt. Ingen skillnad där.

Om du begår bokföringsbrott, skattebrott, bedrägeri, försvårande av skattekontroll osv osv samtidigt så kommer du att få straffrabatt. Ingen skillnad där.
Hm om jag lurar staten på 1 mille om året i 5 år får jag betala tillbaka 5 mille + skattetillägg eller får jag rabatt på paketet ?

Nä just det ingen rabatt där inte ;)

Hm om jag lurar staten på 1 mille om året i 5 år får jag betala tillbaka 5 mille + skattetillägg eller får jag rabatt på paketet ?

Nä just det ingen rabatt där inte ;)

Fast nu får du åtminstone hålla dig till att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Du påstod att du inte får straffrabatt om du begår skattebrott. Det är helt sant så länge det är ETT skattebrott. Men det du startar tråden med är ett ex där en person som dömts till flera brott samtidigt fått straffrabatt. det gäller även ekonomisk brottslighet - så döms du för flera skattebrott samtidigt får du straffrabatt.

Du måste skilja på straff (enligt Brottsbalken) och sådant som inte är straff utan tex annan påföljd eller sanktion. Det förstnämnda kan man få mängdrabatt på - som i ditt ex i inledningen. vilket gäller även straffet för skattebrott - dvs du döms inte till full tid i finkan för alla dina skattebrott om du döms för flera.

Sen kan du försöka dribbla för att få in nån illasmakande underton, men faktum kvarstår att man får mängdrabatt på fängelsestraffet om man travar skattebrott på varandra med.

Fast nu får du åtminstone hålla dig till att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Du påstod att du inte får straffrabatt om du begår skattebrott. Det är helt sant så länge det är ETT skattebrott. Men det du startar tråden med är ett ex där en person som dömts till flera brott samtidigt fått straffrabatt. det gäller även ekonomisk brottslighet - så döms du för flera skattebrott samtidigt får du straffrabatt.

Du måste skilja på straff (enligt Brottsbalken) och sådant som inte är straff utan tex annan påföljd eller sanktion. Det förstnämnda kan man få mängdrabatt på - som i ditt ex i inledningen. vilket gäller även straffet för skattebrott - dvs du döms inte till full tid i finkan för alla dina skattebrott om du döms för flera.

Sen kan du försöka dribbla för att få in nån illasmakande underton, men faktum kvarstår att man får mängdrabatt på fängelsestraffet om man travar skattebrott på varandra med.
Jag beskrev alldeles nyss ngn sm begick 5 skattebrott. så vitt jag förstår så är regeln den att han skulle få betala tillbaka hela summan för varje brott, han skulle få skattetillägg för varje brott alltså ingen straffrabatt.
Kör jag bil mellan Xköping och Xstad, blir plåtat 5 ggr för fortkörning så kan du nog vara ganska säker på att jag får betala fulla böter för varje tillfälle, ingen rabatt där inte.

Jag beskrev alldeles nyss ngn sm begick 5 skattebrott. så vitt jag förstår så är regeln den att han skulle få betala tillbaka hela summan för varje brott, han skulle få skattetillägg för varje brott alltså ingen straffrabatt.
Kör jag bil mellan Xköping och Xstad, blir plåtat 5 ggr för fortkörning så kan du nog vara ganska säker på att jag får betala fulla böter för varje tillfälle, ingen rabatt där inte.

Om du läser mitt inlägg som du citerade igen så tror jag att det ljusnar lite för dig. Men för att slippa lägga energi på någon som inte vill förstå, så den "mängdrabatt" som ges när domstolen gör sin straffmätning och fastställer vilket straff som ska utdömas, den är inte kopplad enbart till vissa brottstyper.

Sen kan man diskutera huruvida den alls är berättigad eller ej, men du kan sluta oroa dig för att den bara gäller vissa brott.

Om du läser mitt inlägg som du citerade igen så tror jag att det ljusnar lite för dig. Men för att slippa lägga energi på någon som inte vill förstå, så den "mängdrabatt" som ges när domstolen gör sin straffmätning och fastställer vilket straff som ska utdömas, den är inte kopplad enbart till vissa brottstyper.

Sen kan man diskutera huruvida den alls är berättigad eller ej, men du kan sluta oroa dig för att den bara gäller vissa brott.
Vi kan väl enas om att den inte gäller alla förseelser.
Körkortet kan du ju bara bli av med en gång, så där får du en rabatt.
Sedan kan du ju få vänta olika länge för ett tillstånd.
Men jag anser trots det att det kan verka som ett hån mot offren när verkligheten blir den att bara för att en förövare begick många övergrepp så blir straffet sett per övergrepp lägre än om han bara begått ett övergrepp.

Vi kan väl enas om att den inte gäller alla förseelser.
Körkortet kan du ju bara bli av med en gång, så där får du en rabatt.
Sedan kan du ju få vänta olika länge för ett tillstånd.
Men jag anser trots det att det kan verka som ett hån mot offren när verkligheten blir den att bara för att en förövare begick många övergrepp så blir straffet sett per övergrepp lägre än om han bara begått ett övergrepp.

STRAFF-rabatt. Definitionen för straff hittar du i brottsbalken. Som sagt - hade du läst vad jag skrivit hade det ljusnat.

Naturligtvis är det skillnad mellan påföljd o straff. Juridiskt sett men för individen själv så...

Ditt startinlägg i den här tråden berör straff, och tar inte upp något om att det är orättvist att det som för individen upplevs som ett straff men juridiskt inte är det inte ger mängdrabatt. Ditt påstående om att skattebrott inte ger straffrabatt tog heller inte upp något om att det kan ses som straff om...

Så, det där köper jag inte. Och den del av diskussionen jag svarade på och är den enda jag tänker delta i (eftersom jag inte har lust att diskutera vad man kan anse det finns för syften med straff etc, än mindre nationalitetsrelaterat trams) så där gäller det jag skrev hur många gånger du än försöker skruva det åt diverse andra håll istället för att bara konstatera att du hade fel. Det är ingen skillnad på brottstyp vad gäller den straffrabatt för mängdbrott som du hänvisar till i ditt startinlägg. Så den är synnerligen rättvis. Du ansåg dessutom att anledningen att avskaffa straffrabatten var att straffet i ex blev för lågt - inte att det var orättvist för de som får körkortet indraget...

Ditt startinlägg i den här tråden berör straff, och tar inte upp något om att det är orättvist att det som för individen upplevs som ett straff men juridiskt inte är det inte ger mängdrabatt. Ditt påstående om att skattebrott inte ger straffrabatt tog heller inte upp något om att det kan ses som straff om...

Så, det där köper jag inte. Och den del av diskussionen jag svarade på och är den enda jag tänker delta i (eftersom jag inte har lust att diskutera vad man kan anse det finns för syften med straff etc, än mindre nationalitetsrelaterat trams) så där gäller det jag skrev hur många gånger du än försöker skruva det åt diverse andra håll istället för att bara konstatera att du hade fel. Det är ingen skillnad på brottstyp vad gäller den straffrabatt för mängdbrott som du hänvisar till i ditt startinlägg. Så den är synnerligen rättvis. Du ansåg dessutom att anledningen att avskaffa straffrabatten var att straffet i ex blev för lågt - inte att det var orättvist för de som får körkortet indraget...
Startinlägget innehöll kritik mot att vi i Sverige har en sk straffrabatt.
Att priset för varje enskilt brott blir lägre, ju fler brott man begår.
Att om man är uppe för ett grovt brott så, har jag för mig, stryks de mildare brotten,
Om någon exempelvis mördar en kvinna.
Efter det att han med våld fört bort henne, våldtagit henne så döms han för mordet med de andra två tas inte upp till sitt fulla straffvärde.

Det anser jag fel.

Var står du?

Startinlägget innehöll kritik mot att vi i Sverige har en sk straffrabatt.
Att priset för varje enskilt brott blir lägre, ju fler brott man begår.
Att om man är uppe för ett grovt brott så, har jag för mig, stryks de mildare brotten,
Om någon exempelvis mördar en kvinna.
Efter det att han med våld fört bort henne, våldtagit henne så döms han för mordet med de andra två tas inte upp till sitt fulla straffvärde.

Det anser jag fel.

Var står du?

Du har delvis fel.

Vid mängdrabatten, så man utgår från det grövsta brottet. I ditt fall då mord. Sen får man fastställa (det är en bedömning domstolen gör) ett straffvärde för det aktuella brottet. Dvs var mellan minimi och maximistraff hamnar det aktuella mordet. OBS att sedan straffskärpningen för mord blir det inte så knivigt med just mord då straffet i normalfallet ska vara livstids fängelse.
Hursom, när man fastställt straffvärdet för det grövsta brotten, så går man vidare och kikar på det näst grövsta, och sedan det näst-näst grövsta osv. I ditt fall har vi då våldtäkt och människorov. Då fastställs ett straffvärde för respektive brott dvs var mellan minimi och maximistraff hamnar man.

Sen finns det lagar som gör att ett maximistraff för ett brott inte får överskridas med mer än X års fängelse. Så redan där har du ett tak, även för samlad brottslighet. Men för enkelhetens skull struntar vi i det. Vi har alltså nu ett straffvärde för respektive brott. För det grövsta brottet tar man hela straffvärdet, men sedan så slår rabatten så att för det näst grövsta brottet sätts straffet ner lite, för det näst-näst grövsta sätts straffet ner lite mer osv. Så ja det kan komma brott längre ner i listan som helt bakas in, och inte skärper straffet alls.

Hängde du med? I just ditt ex så skulle det bli livstids fängelse och ja våldtäkten och människorovet skulle faktiskt helt falla ifrån straffskärpningsmässigt. Men det är bara för att normalstraffet för mord är livstid och vi dömer inte ut längre än livstid i Sverige. Om det varit innan straffskärpningen, så säg att mordet skulle ha ett straffvärde på 10 år, människorovet på 5 år och våldtäkten på 3 år, då skulle personen få 10 år för mord, men få lite rabatt på 5 resp 3 år. Hen skulle dock få påökt på de tio åren för båda de efterföljande brotten, dock inte med 5 + 3 år utan kanske med 3,5 + 1 år. (Orkar inte räkna utan höftar bara)

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 981
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar