Det här med tjejgym...

Och tänk att där jag gymmar finns det allt från muskelknuttar till gravt överviktiga som tränar trots avsaknaden av "tjejavdelning" :confused:
Klart det är olika, jag skrev inte att det är så på alla gym utan på gymmen jag har varit på. Är det blandat av alla olika typer är ju det bara positivt men det är det uppenbart inte på dom gymmen jag har i närheten. Förutom detta då med tjejdelen. Så för min del hjälper det väldigt mycket med en sån del.

Och dom tjejerna som vågar och orkar ta plats lär ju bli fler om alla andra tjejer viker av?

Vad gäller det sistnämnda så se mitt svar till Mineur.

Så om man inte vågar ta plats, då är man en dålig medspelare?
Alla är inte bekväma med att gå fram och hävda sin plats och köra sitt race, när det gäller gymmet. Jag vågar till och med påstå att det är färre som vågar det än som inte vågar, åtminstone om jag kollar på min omgivning.

Hade inte mitt gym haft en tjejavdelning så hade jag valt ett annat. Hade det inte funnits något sånt alternativ så hade jag inte tränat på gym alls. Min känsla grundar sig i social fobi, vilket jag jobbade mig ur så gott som helt för ca 7 år sedan. Jag hatar när folk kollar på mig när jag utför saker jag inte är helt säker på, för jag känner mig bedömd då och får för mig att folk sitter och klankar ner på mig i sitt huvud. Att då gå ut bland ett gäng killar, som visslar åt en när man går förbi och hela gruppen står och råglor åt ens håll om man kollar däråt, det är inte ett alternativ eftersom jag där VET att dom kollar på vad jag gör. Att dom sen säkert inte tänker "nej nu använder hon inte den där muskeln riktigt korrekt" spelar ingen roll, för så blir det i mitt huvud ändå när folk kollar.
Dessa visslingar är givetvis inte okej, men eftersom dom (ja, det har hänt många gånger) alltid sker när gymmet är obemannat så finns det liksom ingen att säga till. Jag tänker inte ställa mig som ensam tjej och försöka läxa upp en grupp (vanligen 3-5 personer) biffiga killar i ett gym där ingen annan (eller möjligen någon i andra änden) vistas just då. Inte för att jag är rädd för dom, men för att det känns som en så jäkla onödig risk OM det skulle hända något. Och att försöka gå till gymmet dagen efter för att sätta dit dom skulle bli fantastiskt svårt, med tanke på medlemsantalet och att jag är dålig på att komma ihåg hur folk ser ut.

Jag är på gymmet för att träna. Inte för att visa upp mig eller ragga.

@cili Jag har gymat mycket, även om jag numera inte gör det med någon större intensitet. Varit på många gym både storstaden och nu ute i småstadshålan.

Om någon hade kommenterat mig, min kropp eller visslat efter mig hade jag (för sådan är jag) sett till att på ett tydligt sätt markera att jag inte uppskattar påhittet.

Är man inte som jag (de flesta är ju inte det...) hade jag absolut givit rådet att vid annat tillfälle påtala stämningen för ledningen. Det kan OMÖJLIGEN ligga i ledningens intresse att det förekommer dylikt uppträdande i deras lokaler. Sedan behöver man inte ange någon, men jag hade absolut sett till att framföra det. Det är aldrig OK att uppföra sig så oavsett tillfälle.

Har inte läst hela tråden, men kan svara på hur jag själv ser på det med tjejavdelning:

Hade mitt närmaste gym haft sådan, då hade jag börjat gymma igen. En av anledningarna till att jag slutade på gym var just att jag inte fick vara ifred.

Här finns det ett gym där jag har råd att träna. Tyvärr gör nog det låga priset också att folk inte tar seriöst på träningen där, för nästan varje(!) gång jag tränade så kom det fram någon man till mig för att vara "social". De hade alla flera saker gemensamt: De var betydligt äldre än mig, halvfeta och framstod som smått socialt inkompetenta. De kom fram för att prata om träning, för att erbjuda sig att hjälpa mig med allt möjligt och försökte flörta på otroligt ocharmiga vis.

Hade det varit en miljard bodybuilders på gymmet hade jag inte haft något emot att träna mitt bland alla, trots att jag är otränad själv. Men just alla som verkar se gymmet som något raggningsställe... Ok om de stirrar, men fan, låt mig träna ifred.

Just kontaktförsöken tycker jag är lätt att råda bot på. Jag kör alltid med hörlurar och antingen ljudbok eller musik. Och om någon tilltalar mig tittar jag först oförstående (lite för länge), sedan suckar jag högt och sedan plockar jag med stort besvär bort hörlurarna. SEDAN hoppas jag verkligen att det är viktigt, det som ska sägas. Typ att det brinner i omklädningsrummet, tredje världskriget har utbrutit utanför, någon har sprängt bilen.

Ungefär. Jag är inte på gym för att vara social. Jag är där för att träna. Vill jag vara social med socialt inkompetente främlingar går jag på krogen, ensam.

Jag började träna på gym just av anledningen att det finns ett separat tjejgym. Det är i anslutning till tjejernas omklädningsrum, så jag antar att de som definierar sig som kvinnor byter om där och således får tillgång till tjejgymmet. Eller så borde det ju vara iallafall.

Men jag tycker det är så väldigt skönt att ha en frizon utan män omkring mig när jag är i en utsatt och osäker position. Jag är liksom inte vältränad, vet inte hur maskiner fungerar osv och tycker hela situationen är jävlig jobbig. Då är det skönt att iallafall minimera andelen jobbiga moment så gott en kan liksom!

@cili

Ja, det tycker jag att man är. Det är inte så att jag kräver att man kör värsta Gandalf med skivstången, men att uppmärksamma ledningen/personalen att det finns personer som förpestar träningsmiljön för andra tycker jag är en självklarhet. Och gör man inte det, så ja, då är man en dålig medspelare för det gör jobbet tusen gånger tyngre för dom som faktiskt försöker. "Gnällkärring" blir man, för ingen annan har ju samma problem. Eller så kan man ju bara strunta helt i problemet som får fortsätta gro medan man är inne på kvinnoavdelningen.

Att avvisa och utdela varningar är inte medlemmars arbetsuppgift och är inte heller det jag menat att du eller någon annan ska göra. Men personalen kan ju knappast göra något åt miljön om ingen säger något, eller hur?

Och så är vi där igen. Att vara på ett gym där andra visslar efter en och glottar (i sådan utsträckning att jag måste gå till ett annat rum för att få vara ifred) är för mig ett gym med dålig policy. Och jag personligen är inte intresserad av att betala för sådant skit.

Mitt gym är öppet från 04-00 mån-sön med bemanning endast ett fåtal timmar under vardagarna. Jag har aldrig varit med om att andra visslat efter mig, stört under tiden som jag tränar eller håller på att glo. Har inte uppmärksammat att någon annan blivit utsatt för sådant heller. Jag har tränat tidiga morgon, sena kväll/natt, ensam och tillsammans med ett fåtal andra män. Det förekommer inte att någon skulle bete sig så där för det är inte accepterat. Bättre att ha det så, än att acceptera skitstövlar bara för att dom också kan betala.

Visst är det positivt om det får fler att träna, men personligen ser jag inte vitsen som sagt.

Visst kan det kännas lite "dumt/läskigt" att gå in och gymma bland 10 muskelknuttar, fast jag tycker det känns lika "läskigt" bland 10 tjejer som verkar ha stenkoll på det dem gör.

Ang att se snygg ut... är inte vi tjejer bäst på att döma varandra?

Är det verkligen så illa ställt att tjejer/kvinnor har så dåligt självförtroende/självkänsla överlag att de är obekväma med att träna i en lokal där det finns andra människor (som kan mer, är mer vältränade etc.)???

Då är något fel överlag tycker jag och jag vet inte om speciella avdelningar på gymmet hjälper eller löser problemet, för så måste de ju känna överallt i så fall och inte bara på gymmet? Orsaken händer det ju inget med, men man maskar kanske symptomen och det anses kanske räcka?

Jag som själv är kraftigt överviktig har aldrig tänkt tanken på att ett tjejgym skulle få mig att känna annorlunda. Jag tycker den tanken nästan känns lite nedlåtande- så bara för att man är överviktig ska man automatiskt ha dåligt självförtroende och må dåligt i sin kropp och inte trivas på gym? Och varför skulle jag som överviktig ha svårare att umgås med män än med kvinnor?

Det jag tycker är intressant är att många säger att om man är nybörjare eller inte så vältränad känner man sig mer hemma i Tjejdelen. Nyfiken fråga- vad är det som gör att ni inte känner er hemma bland män? Måste man vara kunnig för att kunna träna bland män?
Jag har aldrig, trots otränad och tidgiare nybörjare tyckt att det kännts jobbigare att vara bland män än kvinnor. Dock så finns det ju också många tjejlopp så jag antar att behovet finns.
Dock när jag var i tidiga tonår så älskade jag att det inte var så många killar inom ridsporten. Antagligen för att jag alltid annars inom sporten tyckte att det var killarna som kom först- de fick bästa träningstiderna - de ansågs bäst etc.

Men får du inte göra övningar i fred och kan göra fel om det är en man som står bredvid?
Däremot håller jag med om lukten- det luktar bättre enligt min mening när kvinnor tränar.. mitt enda argument för tjejgym..:D

Men får du inte göra övningar i fred och kan göra fel om det är en man som står bredvid?
Däremot håller jag med om lukten- det luktar bättre enligt min mening när kvinnor tränar.. mitt enda argument för tjejgym..:D

haha nä men det är så trångt vid de fria vikterna på det "allmänna" mkt lugnare inne i tjejgymmet, man kan ta hur många spegelselfies man vill ;)

@Lillkumpula Jag tycker att det känns bakvänt att skuldbelägga varje tjej som inte orkar ta en strid för att kunna vara på gymmet i fred.
Men vem förutom ni två pratar om STRID? Är det att ta strid att säga till personalen "igår när jag tränade höll ett gäng med två killar på att vissla efter mig och stirra, det var sjukt obehagligt och ni borde kanske öka bemanningen lite".

Jag tycker det är lika naturligt att göra så som att ringa polisen vid misstänkt brottslighet.

Men vem förutom ni två pratar om STRID? Är det att ta strid att säga till personalen "igår när jag tränade höll ett gäng med två killar på att vissla efter mig och stirra, det var sjukt obehagligt och ni borde kanske öka bemanningen lite".

Jag tycker det är lika naturligt att göra så som att ringa polisen vid misstänkt brottslighet.
Nu vet jag inte vilka vi två är men vill du byta ordet strid mot "orka tjafsa/säga till/känna obehag/krångla" el dyl så be my guest.

Min poäng är att när man folk orkar säga ifrån: :up: Men man ska inte shamea folk som tycker att det känns jobbigt. Jag satt liksom aldrig på mitt gamla jobb och hackade på muslimerna om de inte sa något när nån idiot kläckte ur sig något puckat om muslimer. Det var uppenbart att de upplevde obehag men vem är jag att säga att de borde göra x eller y?

Nu vet jag inte vilka vi två är men vill du byta ordet strid mot "orka tjafsa/säga till/känna obehag/krångla" el dyl så be my guest.

Min poäng är att när man folk orkar säga ifrån: :up: Men man ska inte shamea folk som tycker att det känns jobbigt. Jag satt liksom aldrig på mitt gamla jobb och hackade på muslimerna om de inte sa något när nån idiot kläckte ur sig något puckat om muslimer. Det var uppenbart att de upplevde obehag men vem är jag att säga att de borde göra x eller y?

Och ibland får man bita ihop och göra sådant som känns jobbigt för den stora nyttan.

Jag och min vän hade en rattfyllerist framför oss en gång, hon sa i efterhand att hon inte förstod hur jag vågade ringa polisen och sen kräva att hon skulle följa efter föraren. Hon tyckte att det var pinsamt och jobbigt att ta tag i det.

Hur långt ska "jobbigt" få användas som ursäkt? Snubben på gymmet kanske tar sitt beteende ett steg längre veckan efter att man tyckte det var så jobbigt att behöva säga till, och går fysiskt på en tjej? Precis som rattfylleristen kanske kör ihjäl någon. För att det är för jobbigt för någon.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 113
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?