Det här med tjejgym...

Tror att lite med tanken med tjejgym är att tjejer med slöja/diverse religiös klädsel ska kunna träna i mer praktiska kläder. På mitt gym är det dock ofta manlig personal i tjejdelen och städar/ lagar saker osv.

Jag tycker faktiskt det är rätt praktiskt med tjejdel, dels för att fria vikterna ofta är lediga och dels för att om man som jag ibland tränar mitt i natten så det är max två personer på hela gymet så känns det faktiskt bra att kunna slippa den andra personen om man uppfattar den som obehaglig.

Men hur tänker du att man ska lösa det då @Lillkumpula? Tycker du att alla som vill bli medlem på ett gym ska gå igenom någon slags intervju och personlighetstest för att gymmet ska kunna säkerställa att de inte är "respektlösa" som du skriver?

Var inte löjlig. Det räcker gott att personalen och ledningen för gymmet sätter upp en tydlig policy som måste följas. Och efterföljs den inte kan man kyssa sitt medlemskap och inbetalade avgift hejdå. Likabehandling brukar det gå under, om jag inte misstar mig.

Sedan är det ju verkligen inte så att gymmet i fråga "knuffar undan kvinnor till en särskild avdelning" som du säger; de ger helt enkelt bara kvinnor en chans att välja att träna i en annan avdelning, i fall de vill eller känner sig bekvämare med det.

Vilket enligt mig är kontraproduktivt och indirekt är att knuffa undan kvinnor. För om jag känner mig obekväm med att män stirrar medan jag gör knäböj i den allmänna avdelningen, så är gymmet så generösa att dom erbjuder mig en avdelning där jag kan vara om jag känner mig bekvämare med det.

Jag är bekväm med att män och kvinnor som stirrar och skapar dålig stämning får en varning, och i allvarliga eller upprepade fall blir av med sitt medlemskap.

Sen har jag en fundering. Vem är välkommen på tjejavdelningen? De som är födda med det fysiska könet kvinna och behållit detta är väl ganska självklart, men de som helt bytt kön åt något håll? De som håller på att byta kön åt något håll? De som fysiskt är män men identifierar sig som kvinna?

Har aldrig gymmat på ett gym med tjejavdelning. Vilka är välkomna att lösa medlemskap på gymmen för bara tjejer eller gå in på tjejavdelningarna?

@Ainon Men du missar min poäng. Saken är inte att män de facto tittar/stirrar utan att kvinnor känner sig obekväma eftersom de objektifieras i samhället i stort, och den känslan är inte så lätt att bara skaka av sig och gå in på fria-vikter-avdelningen när man är helt grön på gymmet. Alltså, jag är rätt självsäker av mig, men när jag var helt grön var det riktigt jobbigt att gå ut bland de fria vikterna. Jag tycker fortfarande att det kan vara jobbigt när jag är på nya gym där jag inte hittar. Så jag kan ha förståelse för att andra kanske inte kan palla att vara så "starka" att de bara går ut och tar plats.

Jag menar, personligen har jag svårt att inte träna, men för de som tvingar sig iväg till gymmet kan det vara den sista droppen som får dem att stanna hemma, och då är det väl skitbra om de slipper just den bördan också.

Sedan ska man såklart jobba på att minska objektifieringen av kvinnokroppen i samhället etc, men under tiden är det skitbra att det finns ställen där kvinnor kan träna utan att känna att de måste vara snygga för en man. Och återigen, det handlar ju om känsla, inte att det faktiskt är på ett visst sätt.

Så det här är väl också delvis svar på @Lillkumpula också. Att det inte behöver handla om kass attityd från gymmet, utan att det pga vårt samhälle gör att det finns ett behov och att det därmed är ett försäljningsknep för att sälja sin produkt till de personer som pga kasst samhällsklimat känner sig utsatt i vissa situationer.

Alla kan inte göra så. Det är jättebra att det finns tjejer som är starka och vågar gå ut och ta plats, men alla gör ju inte det.

Och jag ser inte att tjejer knuffas undan på något sätt. Det är helt frivilligt att gå in i tjejgymmet eller stanna i de allmänna delarna av lokalen.

Och dom tjejerna som vågar och orkar ta plats lär ju bli fler om alla andra tjejer viker av?

Vad gäller det sistnämnda så se mitt svar till Mineur.

Sen har jag en fundering. Vem är välkommen på tjejavdelningen? De som är födda med det fysiska könet kvinna och behållit detta är väl ganska självklart, men de som helt bytt kön åt något håll? De som håller på att byta kön åt något håll? De som fysiskt är män men identifierar sig som kvinna?

Har aldrig gymmat på ett gym med tjejavdelning. Vilka är välkomna att lösa medlemskap på gymmen för bara tjejer eller gå in på tjejavdelningarna?

Vilken intressant fråga! Jag ska aktivera mitt medlemskap på en gymkedja med tjejgym på måndag, ska definitivt fråga dem då!

Jag har hittat ett gym med tjejdel och det är nog det bästa gym jag varit på. I den delen där det är blandat är det bara jättetränade snygga typer, sådana som man ser tränar väldigt mycket och vet vad dom gör. I tjejdelen så är det alla "normala" tjejer, alltså sådana som inte är extremt vältränade med magrutor och hela kittet, lite sådana som mig, lite amatörer och vissa är väldigt överviktiga och vissa bara mulliga. Vanligt folk helt enkelt. Kanske det bara är jag som känner mig allmänt bortkommen bland alla dessa vältränade människor.

Dessutom är detta det enda gymmet jag faktiskt sett överviktiga träna på, det måste ha att göra med tjejdelen.

@Mammas

Men att det är jobbigt att vara ny på gymmet är knappast ett problem som just kvinnor bär på. Jag tror nog alla nya tycker det är jobbigt att stå där och veva med vikter, det är speglar överallt, alla andra är så mycket starkare och så vidare.

Vad jag tror skulle göra gymklimatet mycket trevligare för alla, nya, erfarna, kvinnor, män och hens, är om det var uppdelat i avdelningar helt och hållet. Alltså inte en "kvinnoavdelning" eller så, utan att det fanns skiljeväggar och smårum. Men det blir väl säkert svårt att få ihop med all utrustning som kräver så mycket utrymme, och luften skulle säkert bli sämre också.

Tycker det känns knepigt pga ovanstående bland annat. Tycker dock det är bra för de som vill träna enbart bland tjejer av religiösa skäl. Men då känns det inte som att någon som fötts som kille skulle vara välkommen? Vilket känns väldigt dåligt.

Själv skulle jag antagligen trivas dock. Hatar i allmänhet att bli tittad på av både kvinnor och män vid dom ytterst få tillfällen jag varit på gymmet. Mest på grund av att jag känner mig som dallrig gele och inte vet vad jag pysslar med, vilket gör att jag helt enkelt struntar i att gymma för att slippa känna mig så, vilket i sin tur resulterar i att jag blir mer dallrig. Ett nybörjargym hade jag tyckt om! Enbart för folk som inte vet hur man gör och svettas bara av tanken på att gå dit och skämma ut sig.

@Ainon Men du missar min poäng. Saken är inte att män de facto tittar/stirrar utan att kvinnor känner sig obekväma eftersom de objektifieras i samhället i stort, och den känslan är inte så lätt att bara skaka av sig och gå in på fria-vikter-avdelningen när man är helt grön på gymmet. Alltså, jag är rätt självsäker av mig, men när jag var helt grön var det riktigt jobbigt att gå ut bland de fria vikterna. Jag tycker fortfarande att det kan vara jobbigt när jag är på nya gym där jag inte hittar. Så jag kan ha förståelse för att andra kanske inte kan palla att vara så "starka" att de bara går ut och tar plats.

Jag menar, personligen har jag svårt att inte träna, men för de som tvingar sig iväg till gymmet kan det vara den sista droppen som får dem att stanna hemma, och då är det väl skitbra om de slipper just den bördan också.

Jag håller med (även om jag vill ha; några kvinnor känner sig osäkra pga objektificeringen i samhället och några osäkra pga andra orsaker) och jag tycker väl inget av detta motsäger det jag skrev. Speciellt inte det sista stycket då jag skrev nästan samma sak i inlägg #7

Dessutom är detta det enda gymmet jag faktiskt sett överviktiga träna på, det måste ha att göra med tjejdelen.

Så olika det kan vara! Jag håller till på ett gym där alla stans fitness och kroppsbyggare håller till, och jag ser jätteofta överviktiga där och tränar. Vi är en väldigt blandad kompott av medlemmar med en trevlig stämning, det går att fråga om hjälp men annars lämnas man ifred från både blickar och kommentarer :)

Var inte löjlig. Det räcker gott att personalen och ledningen för gymmet sätter upp en tydlig policy som måste följas. Och efterföljs den inte kan man kyssa sitt medlemskap och inbetalade avgift hejdå. Likabehandling brukar det gå under, om jag inte misstar mig.

Vilket enligt mig är kontraproduktivt och indirekt är att knuffa undan kvinnor. För om jag känner mig obekväm med att män stirrar medan jag gör knäböj i den allmänna avdelningen, så är gymmet så generösa att dom erbjuder mig en avdelning där jag kan vara om jag känner mig bekvämare med det.

Jag är bekväm med att män och kvinnor som stirrar och skapar dålig stämning får en varning, och i allvarliga eller upprepade fall blir av med sitt medlemskap.

Jo, jag förstår vad du menar egentligen. Jag menar bara att detta blir oerhört svårt för gymmet att efterhålla, även om det är en fin tanke som sådan. Regler och policies är jättebra och viktiga att ha, men att se till att de följs - för att inte tala om att bevisa motsatsen - är ofta alldeles för svårt. Gymkedjan jag syftar på i det här fallet har öppet dygnet runt och vad jag har sett är det som mest 1-2 anställda på plats samtidigt - om ens någon alls. Det i kombination med att jag tyvärr tror att det finns väldigt få personer där ute - kvinnor som män - som faktiskt skulle våga/orka/tycka det var värt att göra slag i saken och "anmäla" någons opassande beteende får mig att tvivla på att det skulle fungera med någon slags "anmälningssystem" som sådant. Men visst, det vore ju såklart den bästa av lösningar.

@Lillkumpula Ja, jag tog ju också upp att jag vet män som känner sig obekväma av att träna tillsammans med kvinnor, så det är ju inte på något vis något som är enbart för kvinnor. Men jag kan ha förståelse för att det är ett större problem bland kvinnor för att så mycket i samhället säger oss att vår kropp är till för att se snygg ut, inte för funktion. Och det gör att jag förstår att det finns kedjor som väljer att rikta in sig på tjejavdelningar, för att det finns en marknad för det.

Och jag tror att problemet är så mycket större (eftersom jag ser det som ett samhällsproblem) att jag inte tror att tjejavdelningar gör varken till eller från på den fronten. Mer än att det kan underlätta för de som idag lider av de normer vi har.

Idén med mindre avdelningar låter trevlig, det kanske kommer att gå mot det om det nu blir ute med "stora öppna ytor" som är inne för tillfället.

@Ainon Aha, jag trodde du menade att du tyckte att folk förstorade blickar osv att de måste tycka att det finns blickar till att börja med, när jag menade på att det var känslan som var poängen till att avdelningen finns.

@yodadog En bra idé! Frågan är ju bara vad man gör när man väl känner sig mer bekväm, är man inte välkommen då? :p

Men det skulle ju kunna vara något, att ha tider när det finns lite personal tillgänglig ute i gymmet för att visa nybörjare och marknadsföra det som "nybörjartid", kanske bekvämare om det finns personal tillgänglig + fler nybörjare, att som ny ta sig ut i gymmet?

Synd att jag inte jobbar på ett gym, haha! ;)

Men det skulle ju kunna vara något, att ha tider när det finns lite personal tillgänglig ute i gymmet för att visa nybörjare och marknadsföra det som "nybörjartid", kanske bekvämare om det finns personal tillgänglig + fler nybörjare, att som ny ta sig ut i gymmet?

Ska vi starta eget? :D

@yodadog En bra idé! Frågan är ju bara vad man gör när man väl känner sig mer bekväm, är man inte välkommen då? :p

Nej då får man sluta:sneaky:

Hehe nej, men precis som du säger, någon särskild tid som är till för nybörjare hade jag gillat! Det hade känts mycket mer bekvämt.

@yodadog Ja, för det är otroligt jobbigt att gå till gymmet, och jag menar ofta är det ju inte bara känslan av att ge sig in på något nytt, ofta har en ju dåligt självförtroende för sin kropp, kroppskontroll, osäker och kanske visst motstånd till att börja träna till att börja med, osv. Då är det ännu ett hinder liksom. Så ja, det borde gymmen börja med!

[USER=13058]@Ainon
Aha, jag trodde du menade att du tyckte att folk förstorade blickar osv att de måste tycka att det finns blickar till att börja med, när jag menade på att det var känslan som var poängen till att avdelningen finns.
[/USER]

Ja vissa förstorar/"hittar på" blickar medvetet, vissa förstorar/hittar på blickar omedvetet, vissa har bara en känsla av att killar kollar, vissa är obekväma pga att de förväntas att alltid vara snygga och vissa är obekväma pga religion, finns säkert fler anledningar. Samtliga utom då de som Egentligen vill ha blickarna kan nog vilja träna på gym/gymavdelningar med bara tjejer.
Ena utesluter ju inte de andra.

Så olika det kan vara! Jag håller till på ett gym där alla stans fitness och kroppsbyggare håller till, och jag ser jätteofta överviktiga där och tränar. Vi är en väldigt blandad kompott av medlemmar med en trevlig stämning, det går att fråga om hjälp men annars lämnas man ifred från både blickar och kommentarer :)
Så är det säkerligen på dom flesta gym antar jag men det tar inte för mig iallafall bort känslan av att vara väldigt malplaserad. Jag tror ju folk skiter fullständigt i om man inte är perfekt och vet exakt vad man gör. Men jag som inte har världens bästa självförtroende i sådana sammanhang tycker det är ganska skönt när flera är lite otränade i alla möjliga åldrar.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 113
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar