Det här med tjejgym...

Jag tycker att jämförelsen "tjej på gymmet som hellre tränar i tjejdel än säger till varenda gång någon man gör något som ger henne obehag - person som inte ringer polisen om rattfyllo kör framför" är allt annat än gångbar. Jag köper den inte överhuvudtaget och tycker ännu mer nu än innan att det är fult att skuldbelägga tjejer som inte pallar. Det är fan inte mitt fel om jag inte sagt till om nån idiot och han sedan våldtar någon - det är hans eget jävla fel.

Mannen som fysiskt går på någon gör det inte "för att det är för jobbigt för någon" han gör det för att han VILL.

Herregud, snacka om snedvriden skuld.

Mitt nuvarande gym har tjejdel och tja... jag tränar där inne ibland. Dels för att det finns mer plats där inne, och dels för att det är ett 24-timmars gym och tjejdelen har dimmade fönster så man slipper visa sina moves för alla på gatan utanför. :D

Å ena sidan så är det bra om det ger möjlighet till fler att träna, å andra sidan är det tråkigt att vissa maskiner bara finns i tjejdelen. Så jag vet inte riktigt var jag står.

Jag tror det kan vara bra, speciellt för nybörjare för att de ska våga sig ut till gymmet. Det betyder väl inte att man som tjej är portad från resten av gymmet? Så jag tycker det är ett bra alternativ om man känner sig obekväm att träna öppet och vill vara lite mer fredad.

Jag tycker att jämförelsen "tjej på gymmet som hellre tränar i tjejdel än säger till varenda gång någon man gör något som ger henne obehag - person som inte ringer polisen om rattfyllo kör framför" är allt annat än gångbar. Jag köper den inte överhuvudtaget och tycker ännu mer nu än innan att det är fult att skuldbelägga tjejer som inte pallar. Det är fan inte mitt fel om jag inte sagt till om nån idiot och han sedan våldtar någon - det är hans eget jävla fel.

Mannen som fysiskt går på någon gör det inte "för att det är för jobbigt för någon" han gör det för att han VILL.

Herregud, snacka om snedvriden skuld.

Det handlar om samma princip, att inte se elefanten i rummet för att det är för jobbigt/pinsamt/obehagligt/whatever. Och jag tycker att man helt enkelt får ta och bita ihop och göra det som måste göras för den större nyttan, och gör man inte det så är man enligt mig en sämre lagspelare.

Jag anser att man ska göra sitt yttersta för att undvika att man själv och sina medmänniskor ska behöva vara med om tragiska saker. Självklart är det inte ens fel om någon blir våldtagen. Men det kan vara för att man sa ifrån som någon inte behövde bli våldtagen. Du säger att en våldtäktsman våldtar för att han vill, jag vill tillägga för att han även KAN. Och det kan han inte om man lyckas stoppa honom redan innan.

Jag förstår att du tycker det är en snedvriden skuldbeläggning med tanke på att du läser det jag skriver som fan läser bibeln, vilket du säkert lär göra med även detta inlägg. Jag känner att det inte finns tid nog att sitta och försöka förklara åt dig vad det är jag menar, eftersom att du egentligen redan bestämt dig för vad jag menar. Därför kommer jag inte svara dig fler gånger. Trevlig söndag!

Jag är inte ett dugg lagspelare. För fem öre. Ever. Jag skulle lugnt säga ifrån om det handlar om rattfylleri eller annan allmänfara.

Men jag väljer mina strider och ser faktiskt inte att det skulle vara någon skydlighet att i alla tjejers namn orka driva saken i det här fallet.

Min mormor går på ett gym där det bara är kvinnor och snittåldern är ca 65. :D Hade aldrig tänkt på det innan, men när hon berättade det tyckte jag det kändes svinmysigt.

Och om jag rannsakar mig själv så har jag nog stannat hemma från gymmet ett antal gånger just bara för att jag inte orkar vara "inför folk". Och kvinnor (särskilt äldre kvinnor) är betydligt mer neutralt för mig än en massa hoppiga gym-män.

Vill helst vara helt ensam på gymmet, så att slippa män är ju typ halvvägs? :p

Just kontaktförsöken tycker jag är lätt att råda bot på. Jag kör alltid med hörlurar och antingen ljudbok eller musik. Och om någon tilltalar mig tittar jag först oförstående (lite för länge), sedan suckar jag högt och sedan plockar jag med stort besvär bort hörlurarna. SEDAN hoppas jag verkligen att det är viktigt, det som ska sägas. Typ att det brinner i omklädningsrummet, tredje världskriget har utbrutit utanför, någon har sprängt bilen.

Ungefär. Jag är inte på gym för att vara social. Jag är där för att träna. Vill jag vara social med socialt inkompetente främlingar går jag på krogen, ensam.
Rena kontaktförsök kan ju vara lättare att hantera än att bara känna sig glodd på, ibland. Och även om man är duktig på att stänga ute omvärlden så är det ju en påfrestning att ständigt behöva göra det.

Träning kan ju vara en ganska privat sak. Tror inte jag är direkt ensam om att vilja vara lite ifred när jag pressar mig fysiskt och psykiskt på det sättet. Men ändå är nästan alla gym lysrörsbelysta, med "öppen planlösning" och tusen speglar, så att man ska känna sig så iakttagen och övervakad som möjligt? :confused: Aldrig fattat den tanken. Jag kan inte koncentrera mig i såna lokaler, presterar sämre, och går därifrån mer stressad än innan.

@AVB Jag förstår hur du tänker, personligen gillar jag att det är mycket speglar eftersom jag vill se min teknik, men så tränar ju jag så gott som jämt när det är lite folk. Det ÄR jobbigt att träna när det är mycket folk, överlag liksom. För det är precis som du säger väldigt privat.

JAg tycker den här tråden är jätteintressant, har aldirg tänkt på det här sättet ang tjejgym. Men min fråga är; Hur tänker ni om tjejlopp? Hur kommer det sig att de har blivit så populära? Är det samma sak där som på tjejgymmen? Fast i loppen är det ju massa folk..

Och ibland får man bita ihop och göra sådant som känns jobbigt för den stora nyttan.

Jag och min vän hade en rattfyllerist framför oss en gång, hon sa i efterhand att hon inte förstod hur jag vågade ringa polisen och sen kräva att hon skulle följa efter föraren. Hon tyckte att det var pinsamt och jobbigt att ta tag i det.

Hur långt ska "jobbigt" få användas som ursäkt? Snubben på gymmet kanske tar sitt beteende ett steg längre veckan efter att man tyckte det var så jobbigt att behöva säga till, och går fysiskt på en tjej? Precis som rattfylleristen kanske kör ihjäl någon. För att det är för jobbigt för någon.

Jag tycker inte att det är ett dugg jobbigt att ringa polisen, gripa folk eller sitta med kriminella i ett litet rum, eftersom jag jobbar med det. Men jag känner mig rent obekväm med att stövla fram till en grupp okända män för att läxa upp dom för att dom visslat efter mig, när vi befinner oss i ett utrymme dit bara medlemmar kan ta sig in och det är dålig insyn från gatan. Skulle det hända något där så har jag liksom inte så mycket att säga till om, eftersom jag saknar både backup och överfallslarm i det läget. Det handlar om riskanalys, snarare än vilket mod man besitter. Jag har ingen aning om vad det är för grabbar, och sätter mig därför inte i den situationen. Men det betyder inte att jag låter händelsen passera som om ingenting hänt. Däremot kan jag inte peka ut personerna, och de kan därför inte få en varning, vilket leder till att samma sak händer igen och igen. Jag kan knappast ta upp telefonen och knäppa en bild på dom i det läget.
Anledningen till att gymmet är billigt är ju för att de inte har det bemannat under hela öppettiderna (vilket är dygnet runt).

Och på vilket sätt blir det MITT fel om dessa killar tar sitt beteende ett steg längre? Det är vuxna killar det handlar om, dom ska inte behöva nån barnvakt som påpekar rätt och fel dagarna i ända. Det är ungefär lika illa som att skylla på att en tjej hade för kort kjol.

JåkAg tycker den här tråden är jätteintressant, har aldirg tänkt på det här sättet ang tjejgym. Men min fråga är; Hur tänker ni om tjejlopp? Hur kommer det sig att de har blivit så populära? Är det samma sak där som på tjejgymmen? Fast i loppen är det ju massa folk..
Såna tjejlopp är ju i princip företagsevent. Anledningen att de är stora är väl att de är så korta och långsamma så ALLA ska kunna vara med. Sen peppar de upp det med nummerlappar och speakers och låtsas att det är en jätteprestation haha. (Sist jag råkade gå förbi ett sånt så promenerade jag snabbare än hela klungan sprang. Och det var ändå typ mitten av startfältet.)

Sen tycker jag det är skillnad på träning och lopp/tävling. Det störiga med gymmännen är ju ofta att de behandlar träningen som en uppvisning/tävling (eller ser sig som domare när andra tränar :crazy:). Ett lopp däremot ÄR ju en uppvisning/tävling, helt annan sak för mig.

Jag har inte provat på rena tjejgym (fanns i min stad) men har varit på lite olika gym och har aldrig känt mig obekväm pga killarna, däremot har jag valt att inte träna på ett av gymmen pga att stämningen bland tjejerna var så himla jobbig. Mycket status, putande med bröst och rumpa sneda blickar på dem som inte kom sminkade och uppklädda till tänderna.
Så jag tränar hellre bland killar faktiskt.

Intressant tråd! Jag vet faktiskt inte ens om det finns ett gym med tjejdel här i stan, jag vet att det fanns ett tjejgym ett tag men det kanske inte var så poppis här för det slog igen ganska snabbt.

Personligen känner jag inget behov av att träna bland endast tjejer, folk tittar väl på varandra lite så där överlag på ett gym men så är det ju. Jag kollar ganska mycket på andra när jag vilar mellan mina set och så, inte så kul att stå och glo på hantlarna typ:p Det som låter nice med tjegym är ju som några skriver att där finns mer plats, men det hade jag väl önskat lite allmänt sådär:D

Sen ser jag inget större problem med att det finns rena tjejgym, det verkar ju finnas folk som är intresserade av detta. Men hade jag varit kille hade jag kanske varit lite avundsjuk, lite orättvist att bara tjejer får befinna sig i den softa delen med massa extra space?;)

Jag tycker inte att det är ett dugg jobbigt att ringa polisen, gripa folk eller sitta med kriminella i ett litet rum, eftersom jag jobbar med det. Men jag känner mig rent obekväm med att stövla fram till en grupp okända män för att läxa upp dom för att dom visslat efter mig, när vi befinner oss i ett utrymme dit bara medlemmar kan ta sig in och det är dålig insyn från gatan. Skulle det hända något där så har jag liksom inte så mycket att säga till om, eftersom jag saknar både backup och överfallslarm i det läget. Det handlar om riskanalys, snarare än vilket mod man besitter. Jag har ingen aning om vad det är för grabbar, och sätter mig därför inte i den situationen. Men det betyder inte att jag låter händelsen passera som om ingenting hänt. Däremot kan jag inte peka ut personerna, och de kan därför inte få en varning, vilket leder till att samma sak händer igen och igen. Jag kan knappast ta upp telefonen och knäppa en bild på dom i det läget.
Anledningen till att gymmet är billigt är ju för att de inte har det bemannat under hela öppettiderna (vilket är dygnet runt).

Och på vilket sätt blir det MITT fel om dessa killar tar sitt beteende ett steg längre? Det är vuxna killar det handlar om, dom ska inte behöva nån barnvakt som påpekar rätt och fel dagarna i ända. Det är ungefär lika illa som att skylla på att en tjej hade för kort kjol.

Men åter igen, jag säger ju inte att man behöver göra en Gandalf med skivstången. Jag tycker verkligen inte att man ska ta en konfrontation med berörda om det känns obehagligt - låt dom som får betalt för att göra det jobbet ta den konfrontationen. Men att påtala åt gymmets personal att det finns personer som inte uppför sig, det bör man göra! Strunt samma om man inte vet vilka det där eller kan återge deras utseende, gymmet borde kunna lösa det hur som helst.

Men mitt gym har inte heller bemanning hela tiden, större delen av öppettiden är obemannad. Men det skulle ta gymmet max fem minuter att hitta vilka potentiella personer det kan röra sig om som uppfört sig illa. Men då är vi åter igen vid pudelns kärna; vilken policy gymmet har och hur dom väljer att hantera problem på sin anläggning.

Och jag har inte sagt att det skulle vara ditt fel, lägg inte ord i min mun. Speciellt inte så pass allvarliga saker.

JAg tycker den här tråden är jätteintressant, har aldirg tänkt på det här sättet ang tjejgym. Men min fråga är; Hur tänker ni om tjejlopp? Hur kommer det sig att de har blivit så populära? Är det samma sak där som på tjejgymmen? Fast i loppen är det ju massa folk..

Tycker jag är helt ok, i de flesta idrotterna tävlar män och kvinnor separat eftersom att vi oftast har väldigt olika förutsättningar. Det är ju oftast den som kommer först i mål som anses vara vinnare, vilket innebär att vinnande kvinna som kommer efter x antal män inte får riktigt samma uppmärksamhet eller samma känsla av att faktiskt ha vunnit loppet.

Tycker jag är helt ok, i de flesta idrotterna tävlar män och kvinnor separat eftersom att vi oftast har väldigt olika förutsättningar. Det är ju oftast den som kommer först i mål som anses vara vinnare, vilket innebär att vinnande kvinna som kommer efter x antal män inte får riktigt samma uppmärksamhet eller samma känsla av att faktiskt ha vunnit loppet.

Dessutom är rena tjejlopp en förutsättning för att kunna sätta officiella rekord i åtminstone löpning. Man får nämligen inte tävla med "hare" vilket det blir i en blandad klass.

För att återgå till grundfrågan tycker jag det finns många infallsvinklar.

En är att jag som tjej blir ganska irriterad på att tjejer ska behöva curlas så. Är det lättare för en manlig nybörjare att gå ut i gymmet? En liten sparris som inte vet vad som är upp och ner på redskapen bland de tuffa byggarna? (Nej, byggarna i gymmet är förmodligen skittrevliga eftersom det är deras vardagshäng, men det är inte vad som verkar röra sig i den genomsnittlige nybörjarens hjärna.) Samtidigt är allt som kan locka nya människor till träning positivt. Likaså möjligheten att träna i vettiga kläder om man inte kan göra det i blandade miljöer.

Ett av gymmen jag tränar i är obemannat större delen av gymmet, och där är det bättre ordning än på de flesta gym jag varit. Dock kan jag förstå om man inte vill stå ensam med någon bakom ryggen heller.

För min del hade jag hellre sett gym där man aktivt jobbade för att få alla att känna sig välkomna, snarare än att isolera en grupp i en skyddad verkstad.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 113
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar