Det här med tjejgym...

Mineur

Trådstartare
Moderator
... vad tycker vi om det egentligen? Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller lite fånigt. Samtidigt som jag uppskattar det när jag går själv - enbart för att det alltid är rätt folktomt i tjejavdelningen - kan jag inte låta bli att tycka att det känns lite olustigt och fel på något vis. Det känns nästan lite nedvärderande, som att tjejer skulle behöva/vilja ha sin egen låsta del av ett gym där de kan gömma sig för de stora starka männen ungefär - eller som att gymmet för tjejer skulle vara en så otroligt stor grej att de behöver sin egen avdelning när de går dit... Det gör liksom hela den stereotypiska uppdelningen av könen så mycket tydligare tycker jag.

Nu är jag nyfiken på andras åsikter - hur ser ni på saken?

Jag har nog aldrig varit på ett gym med tjejdel, men tycker också att det känns lite överdrivet och fånigt.

Nähä, det kanske inte är så vanligt förekommande som jag trodde då! Jag vet bara att den gymkedjan jag går på i Malmö har en låst tjejavdelning på åtminstone 5 av sina gym, och detta är något de marknadsför väldigt hårt.

... vad tycker vi om det egentligen? Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller lite fånigt. Samtidigt som jag uppskattar det när jag går själv - enbart för att det alltid är rätt folktomt i tjejavdelningen - kan jag inte låta bli att tycka att det känns lite olustigt och fel på något vis. Det känns nästan lite nedvärderande, som att tjejer skulle behöva/vilja ha sin egen låsta del av ett gym där de kan gömma sig för de stora starka männen ungefär - eller som att gymmet för tjejer skulle vara en så otroligt stor grej att de behöver sin egen avdelning när de går dit... Det gör liksom hela den stereotypiska uppdelningen av könen så mycket tydligare tycker jag.

Nu är jag nyfiken på andras åsikter - hur ser ni på saken?
Jag uppskattar det. Då slipper jag de killar som stirrar så pass att de nästan glömmer av vad de egentligen håller på med. Nu menar jag givetvis inte att alla killar är sånna, men dom är heller inte ovanliga. När jag är på gymmet vill jag vara ifred och fokusera på det jag kom dit för, och det kan jag inte riktigt göra när folk glor.

En annan fördel är att kvinnor som normalt sett bär slöja och heltäckande kläder kan gymma där inne. Har sett det flertalet gånger, att dom kommer in genom ytterdörren iklädda stora bylsiga "tygskynken" (har inte koll på vad de olika varianterna heter), och väl inne i tjejgymmet kan klä av det yttersta lagret och träna i lite mindre kläder.

Jag är tudelad. Dels tycker jag att det inte ska behövas. Å andra sidan har vi ett samhälle där kvinnor är otroligt objektifierade, och då kan det behövas en "fredad zon" där fokus kan vara att träna och inte att "vara snygg" om du förstår hur jag menar? Nu går jag in i mig själv väldigt mycket + tränar dagtid när det inte är så mycket folk, men bland de fria vikterna på mitt gym är det rätt öppet liksom, jag förstår att det inte är så kul att gå in där om det är lite mer folk och hänger en massa snubbar där. Speciellt inte om man är lite ny och inte har exakt koll på hur och vad man ska göra.

Så tja, det skulle egentligen inte behövas, men nu ser samhället ut som det gör och då är det bra att det finns. Jag har inte tränat på något ställe med tjejavdelning, men jag vet att mitt nya gym har, så jag kan återkomma med ett uttalande efter att jag testat. Gissar att den övning jag känt mest behov av att göra utan publik, enhandsrodd med hantel när man står framåtlutad så jag tycker att det känns som att hela gymmet spanar in min röv, inte kommer att vara möjligt att göra där ändå, eftersom jag gissar att de inte kommer att ha hantlar på 16-20 kg på tjejavdelningen. Men det kan vara mina fördomar. :p

Sedan beror det också på gymmet säkert, på mitt gym har det inte varit ett problem med snubbar som stirrar, men då är det ju lite folk när jag tränar också. Hade det varit ett annorlunda klimat på gymmet hade jag säkert tyckt att det var en bra grej även utan att ha testat. :)

Tycker det är lite löjligt. Hade inte varit accepterat med en del bara männen fick vara på.

Fast får det fler att träna så kan det kanske få finnas, men inget jag skulle nyttja någonsin (sålänge det inte är trångt på vanliga delen med fria vikter :angel: ). För kan förstå att endel tjejer inte vågar in bland fria vikterna om det är som på gymmen när jag tränat, jag och 8-10 grabbar, fast samma sak gäller iofs också för osäkra killar.

Jag tycker det är en jättebra idé, framförallt av det skälet att muslimska kvinnor kan träna utan att behöva oroa sig för om dom visar för mycket hud eller hår, vilket lätt sker om du springer på ett löpband eller liknande. Det ger folk av alla religioner möjlighet att hålla sig friska och sunda.

Sen är många tjejer så jäkla neurotiska. Visst förekommer det enstaka killar som kanske stirrar på någon tjej men jag har sällan sett det på något gym trots att vissa tjejer tränar i genomskinliga tajts och sportbh.
Däremot många tjejer som tror att killarna stirrar på dem, trots det bara var en snabb blick och/eller stirrande ut i luften killen var skyldig till. Snabba blickar mellan set är nog alla skyldiga till, jag med, någon väldigt snygg, någon med konstig teknik/snygg teknik, någon som man blir imponerad av hur tungt de kör, någon med förskräckligt klädesplagg osv osv.

Senast ändrad:
Jag tycker det är rätt så löjligt faktiskt och på "mitt" gym finns ingen sådan avdelning heller.

Sen tror jag personligen att många tjejer/kvinnor inbillar sig att killar/män glor mer än de i själva verket gör. De allra flesta är faktiskt där för att träna, inte för att glo på motsatta könet.

@Ainon Rätt otrevligt att kalla folk för neurotiska imo. Saken är ju den att vi har ett samhälle där kvinnors kroppar hela tiden objektifieras, och det skapar ju en känsla av att man måste se snygg ut, ffa inför det motsatta könet, hela tiden. Och då spelar det inte så stor roll om snubbarna glor eller inte - det är ju KÄNSLAN som gör att de känner sig obekväma. Och om då gymkedjor inser att här finns det en kundgrupp vi kan sälja in oss till genom att förändra vår produkt att passa dem, och det gör att fler kvinnor börjar träna och vara aktiva - vad kan vara fel i det?

Ja men det är jäkligt bra att du är så säker i dig själv att du kan låta bli att bry dig, men alla är inte det och för dem finns den här produkten, och det är bra.

Tycker att det är så jäkla drygt att racka ner på kvinnor som mår dåligt på grund av att vi har ett askasst samhällsklimat, bara för att man själv klarat av att må bra i det klimat vi har.

Har aldrig varit på ett sådant men sett reklam för det. Tycker både bra och dåligt. Dåligt för att det känns ojämnställt, bra för att man slipper bli utstirrad eller alla som står och speglar musklerna mer än tränar för att impa

Sedan vet jag att det finns män som känner sig obekväma och uttittade av att träna med kvinnor också, så behovet finns säkert i viss grad även åt andra hållet. Men på så sätt är ju kvinnor mer utsatta än män och då känns det som en bra grej samtidigt som vi jobbar på att förändra samhället.

Jag skulle rata ett sådant gym.

Om män stirrar så löser man inte det problemet genom att ta bort kvinnorna och sätter dom i en egen avdelning. Problemet är inte kvinnorna. Problemet är respektlösa män med kass attityd, och dom finns kvar.

Om religiösa kvinnor inte kan konditionsträna utan att vara orolig så löser man inte det genom att sätta dom i en avskild avdelning. Problemet är inte religiösa kvinnor. Problemet är en upfuckad religion som säger att kvinnor inte kan ha vettiga löparkläder på sig, och den synen och tolkningen finns kvar.

Jag som kvinna ska kunna känna mig trygg och bekväm för den feta slanten jag betalar för att kunna komma in på gymmet. Om gymmet har en så kass policy att man tillåter respektlösa människor som stirrar, gör en obehaglig till mods och helt enkelt förpestar miljön till den grader att man anser att kvinnor måste få en fristad, så är jag inte intresserad av det gymmet.

Jätteintressant att läsa era åsikter! Den religiösa/kulturella aspekten av det hela har jag faktiskt inte reflekterat över, men det är ju självklart en jättebra anledning att ha separat tjejavdelning. Jag gillar!

Sedan det här med objektifieringen och att det kan vara jobbigt att känna sig utstirrad är ju jättetrist, men samtidigt ett problem som jag kan tänka mig är ganska vanligt förekommande. Tyvärr. Jag kan också känna mig lite obekväm när jag går på gymmet här (där det inte finns någon tjejavdelning), men har ändå lyckats bli tillräckligt säker i min träning för att inte tycka att det är jobbigt längre. Kan dock tänka mig att många tycker att det är rätt obekvämt och jobbigt att stampa in bland 10 muskelknutten till karlar och börja köra, och det är ju jättetrist om det ska hindra dem från att träna överhuvudtaget.

@Lillkumpula
Självklart behöver man jobba med roten till problemen, men det kommer inte lösa sig över en natt. Därför tycker jag att tjejgym är en vettig lösning, det är ju ingen som kommer till skada för att det råkar finnas en avdelning med en kvinnosymbol på dörren.

halvt kl
Här i Uppsala finns åtminstone 3 gym som enbart tar emot tjejer som medlemmar. Och eftersom dom finns till och går runt så finns det uppenbarligen en efterfrågan. Kan vi inte då unna dom personerna det? Det är ju som sagt inget som skadar någon annan. Vill män ha gym för bara män så är dom välkomna att starta sådana (om det nu inte redan finns).

@Lillkumpula
Självklart behöver man jobba med roten till problemen, men det kommer inte lösa sig över en natt. Därför tycker jag att tjejgym är en vettig lösning, det är ju ingen som kommer till skada för att det råkar finnas en avdelning med en kvinnosymbol på dörren.

Men HUR ska kvinnor kunna ta plats i det offentliga rummet, utan att faktiskt ta plats? Enda lösningen jag ser är att kvinnor står kvar, visar att "nej, jag flyttar inte på mig - men du din jävel, dig ska jag säga till i repan om". Jag ser verkligen inte hur man på något vis försöker lösa något genom att tillämpa en avskild del för kvinnor. Det är för mig bara ett sätt att bota symptom på, och samhället blir inte friskare av det.

Och sen står jag fast vid att det för mig är ett tecken på att gymmet har en dålig policy, när man väljer att "lösa" sin problem genom att knuffa undan kvinnor till en särskild avdelning. Där vill inte jag vara och riskera att bli utsatt för något, usch nej.

Men hur tänker du att man ska lösa det då @Lillkumpula? Tycker du att alla som vill bli medlem på ett gym ska gå igenom någon slags intervju och personlighetstest för att gymmet ska kunna säkerställa att de inte är "respektlösa" som du skriver?

Sedan är det ju verkligen inte så att gymmet i fråga "knuffar undan kvinnor till en särskild avdelning" som du säger; de ger helt enkelt bara kvinnor en chans att välja att träna i en annan avdelning, i fall de vill eller känner sig bekvämare med det.

Men HUR ska kvinnor kunna ta plats i det offentliga rummet, utan att faktiskt ta plats? Enda lösningen jag ser är att kvinnor står kvar, visar att "nej, jag flyttar inte på mig - men du din jävel, dig ska jag säga till i repan om". Jag ser verkligen inte hur man på något vis försöker lösa något genom att tillämpa en avskild del för kvinnor. Det är för mig bara ett sätt att bota symptom på, och samhället blir inte friskare av det.

Och sen står jag fast vid att det för mig är ett tecken på att gymmet har en dålig policy, när man väljer att "lösa" sin problem genom att knuffa undan kvinnor till en särskild avdelning. Där vill inte jag vara och riskera att bli utsatt för något, usch nej.
Alla kan inte göra så. Det är jättebra att det finns tjejer som är starka och vågar gå ut och ta plats, men alla gör ju inte det.

Och jag ser inte att tjejer knuffas undan på något sätt. Det är helt frivilligt att gå in i tjejgymmet eller stanna i de allmänna delarna av lokalen.

@Mammas
Det är ett personlighetsdrag och jag upplever de som neurotiska alternativt kämpande efter högre "status" från omgivningen genom föreställningen att uppmärksamhet från män ger detta och därför kanske förstorar en kort blick eller ingen blick alls för "statusen". (Det senare upplevdes ofta när man var frekvent besökare på krogen :p)
Var bara en enkel snabbformulerad beskrivning av mina egna observationer från mina besök på olika gym.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 113
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar