Det här med övergångar, övas det på det?

Sv: Det här med övergångar, övas det på det?

Det tog mig två år att lära mig rida i övergångar... ;) Det finns inget annat att göra än att träna, träna, träna. Man måste bygga upp styrkan i hästen först och främst, sen får man bita ihop ännu lite till och träna ännu mer. Det bästa är ju att ha tillgång till en tränare.
Jag har en "elev" så att säga som i måndags lyckades göra sin första riktigt bra övergång från trav till skritt, hon sken av lycka!

Som när man bygger hus och lämnar allt "småskräp" till sist och sen blir det aldrig av, för huset funkar ju ok ändå, men när man väl gör det så har det en ENORM betydelse för helhetsintrycket.

Kanonbra jämförelse! Håller med till fullo!:bow:

Det är inte det att man struntar i det, men rider man en LB har man inte alltid kommit så långt än /Vira, som plötsligt kände ett behov att försvara sig. Man kan ju undra varför:angel:

Fast, så kan man resonera så att övergångar borde vara något av det första man lär sig också? :angel:

men för att få riktigt bra övergångar krävs det att hästen orkar hålla sin balans och får rätt hjälp av ryttaren.
som Saigon säger märks det tydligt i övergångarna om ryttaren verkligen kommit till ridning (och det kan ta lååång tid innan man gör)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat