Det här med NH.

Sammet

Trådstartare
Många vill ha hjälp med ett problem men som jag ser det så är ju problemet vi ser egentligen en symptom.

Om man har ett problem med sin häst, låt säga lastningsproblem som är väldigt vanligt, så ser man det som problemet, med det är egentligen symptomen. Det egentliga problemet ligger i att hästen inte vill gå in i transporten därför att den inte litar fullt ut på den som ber om det.
Här brister det i ledarskapet.

Nu låter jag ju prålig och så men jag kan själv säga att jag haft det problemet förr.
När jag var yngre hade jag bara min islänning på foder, han var svårlastad och ville inte alls gå ens i närheten av en transport. Vi kunde tillbringa timmar vid lastningen.
Men hans dåvarande ägare, en gammal man som var närmare 70 (om inte mer) kunde ta honom i vanlig grimma (fastän jag inte ens hade koll på honom i träns) och knalla upp i transporten utan att hästen ens tvekade.
Trotts att Höttur bara skulle behövt slita till så att gubben flög all världens väg så följde han honom utan att tveka.

Samma sak när jag skulle hämta honom i hagen. I början kunde det gå åt två timmar och jag kunde ändå lämna hagen utan Höttur, gubben gick in i hagen och möttes utav Höttur! Och som om det inte var nog, han följde efter gubben lös in i stallet!

Magi? Knappast. Höttur såg denna man som en väldigt säker ledare, för han hade alla de saker Höttur ville ha i en sann ledare. Han brusade aldrig upp, han var tålmodig och lugn, han utgjorde ingen fara trotts att han var ett rovdjur och han hade en alldeles speciell hand med djur.



Våra problem idag är orsaken av att vi inte är nog mycket ledare över vår häst. För varför skulle hästen tveka att göra det vi ber om ifall det litade på oss till 110%?

ALLA våra problem kanske inte sitter till hundra procent i ledarskapet. Ta tex. att hästen gapar vid ridning, oftast tas nosgrimma till som lösningen för att "bli av" med probelemt. Det enda vi då gör är att hämna symtomen, eftersom problemet egentligen finns kvar.
De vanligaste problemen är tandproblem eller ryttarens hand, det första lättare än det andra att åtgärda. Men man löser inte problemet med en nosgrimma.
Sen kan det också vara så att hästen en lång tid efteråt går och gapar fastän problemet är löst (vanligast då hästen lärt sig att komma undan handen genom att gapa eller om den haft vassa tänder i munnen som stört den.) Här måste man träna bort problemet vilket tar tid men är väl värt det.

(Ett kort inlägg om gäspning, väl värt att tänka igenom. När hästen får möjlighet att gäspa släpper den spänningar i hals och bog (Detta har jag lärt mig av Per-Martin Andren och av vad jag sett av honom är han mkt. duktig.) Med nosgrimma hindras hästen att gäspa.)


Sedan har vi alternativet att hästen inte förstår men då har vi gått för fort fram i vår utbildning.

Väl värt att tänka på.
 
Nu skriver jag svar, fast jag eg. inte får. :cool:

Jag kan hålla med om allt du skriver, men varför kalla det NH? :)
Jag tycker mest att det liknar vanlig sund hästhantering. :)
Jag tror också att "gubben" aldrig har hört talas om NH, än mindre läst några böcker i ämnet.

Problemet i dag, som jag ser det.
Många ridskolor lär inte ut hästhantering, ofta p.g.a. att eleverna/föräldrarna har betalat för att sitta PÅ hästen, inte gå bredvid.
Den hästhantering som dom eleverna har med sig är bara en kopia av det dom sett på ridskolan, utan att ens fundera på/ifrågasätta varför man gör si eller så.
"Så har vi alltid gjort", "Så gjorde dom på ridskolan" är ganska vanliga svar man får när man frågar varför ryttare gör på ett visst vis.
Jag har t.o.m. blivit utskälld av en "ridskoleryttare" för att det saknades nosgrimma :confused: på en av turridningshästarna där jag red förut.
Den ryttaren hade gått 6 år i en stor kommunal ridskola!!

Att dölja symtomen är oftast enklare än att bota problemet.
Man slipper ju tänka! :D

Jag tror/vet att både NH-människor och vi vanliga har en hel del saker som vi kan dela med till varandra.
Vi har ju alla samma mål (hoppas jag), att hantera hästen på ett sätt som är så bra som möjligt för hästen OCH människan!

Jag tycker inte alls om den uppdelning som har blivit.
Antingen hanterar man hästen bra eller dåligt, några andra alternativ finns ju inte.
Dåligt är när hästen far illa fysiskt/psykiskt av hanteringen.
 
:rofl:

PM gillar min ponny fast han var elak och klämde henne i munnen sist :D

Om man bara har det enda problemet då?

(Och jo buffningarna men det är för att jag inte har varit benhård och vaktat min zon så nu kollar hon läget, har även testat att hota med bakbenen, ger inget det heller).
 
Många visa ord. Låter i alla fall såp i mina öron. Men jag vill inte påstå att det är detta man hittar inom (nu "grenen") NH.

Ett problem är ett symptom - helöt rätt. Och ett symptom kommer inte av sig själv. Det måste ha en orsak. Orsaken är till 90% människans okunskap(ska tilläggas att det är min egen åsikt).

När ett problem uppstår hos en häst så uppstår även ett problem hos ryttaren. Ryttaren rider inte hästen perfekt - för att hästen inte går perfekt. Då ser man dumt nog till att endast ryttarens problem tas ur värden genom att hindra hästen från att visa symptom av sitt problem - förstog ni det där? :p
Ingen häst gör något utan orsak.
 
Du får svara på mina trådar iallafall. :smirk:

Nåja, jag hävdar fortfarande att du utövar NH.

*tvingar på Bengall en "I love NH kepa*

Du vet bara inte om det! :D

Jag anser också att det är vanlig hästhantering men det har fått ett namn, precis som dressyr och hoppning och allt vad det nu finns.

Namnet "Natural Horsemanship" härstammar från Pat Parallis bok, han är inte alls särdeles förtjust över att det blivit ett namn. (av vad jag har hört iallafall)...

Men eftersom det ska vara enklare att förklara vad man gör så är det praktist att säga NH (fast jag har valt att säga att jag arbetar mina hästar med ledarskap, och min instruktörsutbildning är Ledarskapsinstruktör).

Man har ju delat in vanlig engelsk ridning i hoppning och dressyr, varför kan man inte dela upp hästhantering då?

Men vikten av att kunna säga, jag håller på med ledarskap, är att man är medveten om att det är en ledare man vill bli. Att "träna" ledarskap är ju fel, men ska inta alls "träna" det, det ska användas! I all hantering, inte bara på ridplanen eller i ridhuset.

Det är ingen träningsmetod utan ett synsätt helt enkelt.


Och det jag kallar vanlig hästhantering har jag lagt inom "", detta av en anledning, därför att det är det många kallar det, men egentligen kanske det inte alls är det som alla håller på med, som i ditt fall Bangall, utan man håller på med "ett förstadie" av ledarskap!
Det jag kallar "vanlig" hästhantering är då man inte alls är snäll med sin häst. Då man sliter och drar, sparkar och slår. Och dit tillhör inte Bengall (om jag förstått det rätt) och inte alls särskillt många som skriver här. Och vill man inte katigorisera sig in i det, då är man ett mellanting mellan det vanöliga och Ledarskap.

Se det som en linje:
"NH"------------"Mitten"------------"Vanlig hästh."

Här kan alla lägga in sig själva.

Alla använder en viss form av ledarskap, hur mycket beror på var man är på linjen...
Om jag följde med en person i stallet, en som var i mitten på denna linje så skulle jag se mkt. hon/han gjorde som skulle kunna klassas som ledarskap, men även mycket som inte skulle klassas som det. Saker som är omedvetet uttänkta efter våra egna erfarenheter som rovdjur. Kanske inte ett aggresivt beteende men ändock sånt som vi tror är rätt bara för att vi är rovdjur.

Ex. Personen tycker inte att hästen ska få gå över henne/honom, ledarskap eftersom ledaren inte flyttar sig för en ranglägre häst. Men personen kanske blir rädd när hästen han/hon rider blir orolig när de är ute och rider. Så hon/han klämmer sig fast på hästryggen, kurar ihop sig, och tar fast i tyglarna, typiskt rovdjursbeteende. När ett rovdjur blir rädd kryper den ihop, den försöker hålla sig fast (tänk på en katt som håller på att rammla ner från en famn) och ryttaren tar tag i hästen för att försöka få kontrollen. Det rätta hade varit att slappna av, om man är rädd för att falla av pga. dåkig balans kan man hålla sig i man/framvalv, sätta fram handen/händerna och be hästen att gå förbi det farliga. Är hästen alltför rädd så har man gått för fort fram i utbildningen. Man har missat att träna på något hästen är rädd för.
 
Fast du är ju en av dom som fattat vad NH är...en del tror att allt bara går ut på ledarskap och blir förtvivlade eller bekymrade om dom gör ETT enda fel och tror att dom blir av med sitt sk ledarskap :crazy: en god ledare blir inte av med det i första taget.Många läser böcker , går på clinics och glömmer att titta på sin häst, att känna av den och att kunna improvisera..
Mina egna hästar kan jag få att göra precis vad jag vill, utan att ha varken öppnat böcker om NH eller gått på clinics, dom litar på mig och jag litar på dom, dom får gärna bralla och dra en grävare då o då..vi vet vart vi har varandra...unghästarna har jag en helt annan koll på, då mest unghingstarna...
Eftersom jaghar sån omsättning på hästarna istallet och jag får mycket hingstar så finns inget utrymme för att specialbehandla dessa(läs ledarskaps övningar )mer än det ledarskap jag har med mig naturligt...dels för att det inte hinns med på den tid dom är hos mig, och dels för att det kommer iallafall inte att fullföljas när dom kommer tillbaka till sin tränare
Men konstigt nog så har jag inga problem med dom, inget som JAG tycker är problem iallafall....att dom ibland inte är så sugna på att åka finka tycker inte jag är ett stort problem(dom är vana att åka hästbuss)det tar bara lite längre tid att få på dom, ibland med utmattningsmetoden och ibland med lina eller "blinda" dom, sen beror det ju på VARFÖR dom inte går på, en del är rädda, andra är hysteriska, en del är faktiskt bara vrånga.....
Att göra saker med måtta är ju oxå en ide....en kvinna ringde mig för ett par månader sen och stolt berättade hon att hon jobbat sin häst i rundcorall enl NH i 3 ÅR!!!!!!!!!! ....och det går sakta men säkert framåt och hästen har gjort enorma framsteg :crazy: :crazy:
Jaha, sa jag....och sen vart jag bara stum...
Det verkar också tyvärr som att det är många som håller på och håller på och håller på med sina hästar och det är aldrig nån ände på eländet :crazy: :crazy: DET kan väl iallafall inte vara meningen :confused:
 
Vettiga du!

:bow: Tackar för kepan! :bow:
Lovar att ha den på min första clinic. :)

Vet och vet? Misstanken har väl funnits. :D :D

Gissa om jag är glad över en NH-människa som INTE har en knivskarp gränsdragning. Så SKA det vara!

Vet inte om P.P. är missnöjd, men kan tänka mig att bankkontot inte är det. :)

"Bok i ena handen". Med det jag menar är ju att en del gör på det viset och dessutom tolkar boken ordagrant, i ställer för att läsa in andemeningen bakom och använda texten som vägledning/råd.

Jag har ju sett en del som har lagt upp träningsschemor här på Buke, som får mig att undra om dom vet vad dom gör :confused::
- mån - hoppning
- tis - dressyr
- ons - NH
- tors - uteritt
- fre - vila
o.s.v. *suck*

Eller varför inte att köra igenom "Seven Games" på 2 veckor och vara fullfjädrad NH-människa. :crazy:

Jaja, du vet nog vad jag menar.

*räcker ut en försonande hand*
 
*S* Oj, tre år...*hmmm* Ja, det var ju ett tag...

Jag köpte min hingst (14 årig nsv travare) för ett år sedan. Han var svår, lite knepig, för han kunde vara snäll och sen provade han på att utmana mig. Blev biten i ryggen vid tre tillfällen innan jag lärde mig... :smirk:

Tack vara Jaana som jag gick kurs hos i sommar så har vi fått en otroligt underbar komunikation. Givetvis måste den underhållas, det är precis som ridning, men grunderna ska ju inte ta hur länge som helst.

Jag förstår dig helt och hållet att du inte tränar de hästar som är hos dig tillfälligt, för jag antar att det inte är det de är hos dig för att bli tränade i...
Träna är ju egentligen fel ord eftersom ledarskap inte ska tränas fram. Eftersom träna ofta innebär att man beger sig till ridhus/ridbana och tränar där , men inte vid övrig hantering. Men något måste det kallas trotts allt. och man tränar ju de olika övningarna. (*suckar* Detta skulle jag ju i och för sig kunna sitta och diskutera i en evighet så jag ger upp detta...) :smirk:


*S* Nåja, nu tror jag att jag börjar gå ur spår. Svarar på lite annat...
 
Re: Vettiga du!

*skakar hand*

Ja, tyvär så blir man inte ledare bara för att man kör igenom 7 games på 2 veckor, om det vore så enkelt. :smirk:

Jag förkastar inte iden att träna ledarskap, man måste ju lära sig någongång och underhålla, men ledarskap är inte bara träningen, den ska underhållas varje dag, utan att man medvetet tränar det. Om häste tex. tar ett steg in i zonen och man inte korrigerar det bara för att det inte är ens tränardag, så har ju hästen haft en diskution och fått bekräftat att du inte är ledare "på heltid"

Man behöver inte följa ett schem, men om man ska träna medvetet, att man tex ska ha en lektion för mig, så måste man göra vissa saker före andra. Liksom att hästen måste lära sig halt innan den kan göra en piaff.

Man måste lära hästen vad zon är tex, innan man kan börja att be den flytta rumpan. (fråga om du inte hänger med) För hur ska hästen ens veta att jag menar allvar med att min zon är privat, om jag inte sagt det åt den. Zon är "övning" ett. Rumpflyttning "övning" 3.

Men om man lyckas lära hästen att flytta rumpan innan man lär den zon (den kan ju förståss allt det där med zon, men den har oftast lärt sig att inte respektera människans zon, (respekt är något positivt för mig vill jag påpeka))

Jaja, nu ser jag att jag fått ett meddelande i min "PM brevlåda" ska ta en titt där bara...
 
Du menar lastning? Jag skulle träna på det.
Och hur du tränar bort det är upp till dig. Skulle jag kopmma ut och hjälpa dig så skulle jag göra på mitt sätt, att först lära hästen lite annat, tex zon, backa, flytta rumpan mm.
Sedan skulle jag gå vidare till att börja lastträna. om hästen är svårlastad blir det fler laktioner innan vi börjar träna vid transporten.

Men detta är mitt sätt. Kan man komma till rätta med problemet på ett annat sätt och man är tillfreds med detta så är det ju bara bra! :)
 
Re: Vettiga du!

Jag vet inte riktigt om jag kvalar in som nh-mänska om det innebär att man följer en slags lära som är som en lag.Men jag kallar mig själv för nh-intresserad, för jag tycker det är så himla intressant med alla de nya tankarna om hästar, som ju förstås är alldeles urgamla egentligen.
Ledarskap är ju naturligtvis att hästen följer en och känner tillit och så.Men jag kom att tänka på en sak till, det är därför jag skriver detta inlägget nu. Nämligen att tiden hjälper en att bli en bra ledare. Mina hästar kanske inte litar på mig i första sekund, just för att jag inte är lika duktig som 70-åriga gubben du berättade om Sammet, men om jag tillbringar mkt tid med dom så lär dom sig att jag är ganska schysst ändå. Och i slutändan så har jag blivit en ganska god ledare. Svamligt.Hoppas det går fram vad jag menar trots att jag förklarar lite kasst.
Jag vill lära mig ALLT som finns att veta om hästar i hela världen. Fast det hinner jag nog inte i denna livstiden. :smirk:
 
Re: Vettiga du!

Det är ingen lag.
Se det snarare som, vetenskap...eller etologi. (är det de nu då?...eller, visst är det det de heter?) Läran om djurs beteende.

Sen är det upp till dig att lära dig att få hästen att göra en viss sak, men den enklaste vägen är att följa vissa riktlinjer, vissa övningar och vissa tankesätt. men kan du komma till ledarskap på ett annat sätt, då är det ju bra! :)

Men om man ser tanken bakom den "lära" som jag följer som riktlinje/hjälpmedel så är det att man måste lära sig själv att förstå hästen och hästen att ta människan på allvar.
Och detta gör jag enklast genom att lära hästen lite olika "övningar", som tex. zon.

Men å andra sidan kan man inte komma ifrån vissa "lagar" som att hästen är ett flockdjur, att den är ett bytesdjur, att den fungerar på ett visst sätt helt enkelt. :)



Nä, nu blir det FÖR flummiga inlägg, dags att ge upp och gå och titta på Star trek! :p
 
Re: Vettiga du!

ledarskap är för MIG ärlighet och förtroende...med ärlighet så menar jag att jag är ärlig i mina känslor för mina hästar...är jag arg så är jag det...har du lyhörda hästar som har förtroende för dig så märker dom det direkt...dom tappar INTE förtroendet för dig för sånt..är jag glad o sprallig, ja då blir hästarna det också(inte alla men de flesta)Jag märker på hästarna när dom kommer till mig att dom inte riktigt hänger med i svängarna och hoppar till och undrar vad jag är för en, för jag busar gärna med dom och skriker Buuu och hoppar till ibland på väg till t ex hagen....dom som har varit med ett tag tycker det är kul :D
Det är viktigt att vara ärlig i sina känslor och det gäller åt BÅDA hållen, ofta när hästarna inte vill göra saker dom gärna gjort innan så provocerar jag aldrig för att få rätt , utan provar nån annan dag istället.
JAG har haft hand om hästar i så många år och så många olika individer så jag känner in dom direkt och vet vad som är vad...visst finns det dom som alltid vill komma undan, antingen det är lathet eller som oftast nåt som är helgalet med hästen...tror inte det beror på taskigt ledasrskap iallafall...sen finns ju hästar med mer eller mindre intelligens, men det är en annan diskussion :angel:
 
Hon är egentligen inte svårlastad, snarare dumlastad.

Hon vet exakt var min zon går och respekterar den men sen är *jag* lite slapp. Hon kan backa för skak på linan, jag kan flytta rumpan genom att "peka" med linan och har börjat jobba på att flytta sida på "distans" med hjälp av spöet, pekar med det också. Kan även flytta benen ett och ett med pet av spöet.

Jag kan skicka henne genom bommar lagda på hinderstöd osv, smalare än transport. Jag kan skicka henne under den läskiga traktorskopan, kan skicka henne över diken, under grenar jag håller i osv.

Dvs det fungerar överallt utom vid transport där jag iofs ärligt inte har testat att skicka henne fullt ut. Kanske ska testa det nästa gång jag och Y lasttränar våra monster.

Linan är okej just nu men jag vill som sagt kunna lasta själv.

När hon väl är på så står hon där hon står tills man ber om något annat. Kan lasta av själv, tar loss henne, sen bommen, sen går jag upp och backar ut henne (och vill bli föst framifrån). Hon är lastad med sin mamma sedan hon var liten, uppfödarna åkte lite hit och dit med dem.

I början gick hon rakt på men sen gjorde jag misstaget att låta morfar köra :crazy: Och sen åkte vi till klinik ett par omgångar och det var ju döööööötrist och sen började bökerierna.

Vänta ut henne är bara att glömma, hon kan vänta tills hon svälter ihjäl. Har stått flera timmar mitt i natten i pissmörker på väg HEM på varsin sida om ett dike. Jag gav upp först men då var jag genomfrusen.

Sen, hon skulle säkert gå in för dig men det hjälper ju inte mig, himla märr! :D

(jo det är klart att hon är min ögonsten, hon är en klippa :love:)
 
Jag får väl inte heller svara, men du har helt rätt i vad du säger - hittar man inte ORSAKEN till symptomet så är det ingen ide att ge sig in i att träna bort olaten, så länge själva orsaken finns kvar så kommer hästen hitta på olat efter olat tills själva källan är löst.
 
Att göra saker med måtta är ju oxå en ide....en kvinna ringde mig för ett par månader sen och stolt berättade hon att hon jobbat sin häst i rundcorall enl NH i 3 ÅR!!!!!!!!!! ....och det går sakta men säkert framåt och hästen har gjort enorma framsteg :crazy: :crazy:

Jesuses!

Var det det enda hon gjort? Inget annat?

Jag vet också såna där varianter fast då kallas det inte NH.
Deras hästar kan allt de begär och är såååå duktiga och lyhörda!

Man kan leda, tränsa och man kan lägga sadel på.

Man kan leda, tränsa och man kan lägga sadel på! (den blir INTE rädd. Oh nej! Den är såååå trygg)
Man kan leda, tränsa och lägga sadel på...

Javisst BRAVO! Heja heja! Men SEN då? :crazy:

Det är klart som fan att dom är såååå duktiga och att det går såååå bra och det är INGA problem när man inte GÖR någonting, när man inte ställer några krav?

Sedan blir hästen större och större och större och så blir den tre-fyra år och börjar ta för sig lite mer som sig bör av en sund tre-fyraåring och då är den jättestor och då när man börjar ana att det är dags att börja rida ...
Då säljer man hästen (för att den inte hade rätt färg eller nån annan bra ursäkt) och så skaffar man en ny liten krabat, snäll och rar. Den är givetvis såååå duktig för man kan leda den, tränsa den och lägga sadel på den.

På så vis är man alltid den fullfjädrade hästmänniskan som aldrig misslyckas! Enkelt eller hur?

En annan är naturligtvis inte lika lyckad eftersom man hela tiden testar nya saker, höjer kraven och aldrig är nöjd och dessutom alltid råkar ha en häst med rätt färg.

Frid Kokopelli Mana - Genom eld och vatten
 
Jag kände inget behov av att vidareutveckla det samtalet :rofl: :rofl: :rofl: Men man blir mörkrädd ibland :crazy:
Va enkelt det verkar att vara fullfjättrad :bump: :bump:
 
Nu har jag inte läst alla inläggen, utan ville bara säga att det nog är därför som det ofta blir så få svar på NH-trådar. Kan vara 150 som har läst, men inga svar ibland...
Eftersom NH går ut på att förstå hästen, och hitta orsaken till problemet, så kan det vara jättesvårt att svara på en tråd som t.ex. lyder "Min häst stegrar sig helt utan förvarning". Troligen så ger hästen tydliga förvarningar, t.ex. går undan när man kommer med sadeln, eller lägger öronen bakåt när man skänklar, men det kan ju inte vi på nätet se!
Hmmm...jag vet inte riktigt vad min poäng var *förvirrad*
Jag har i alla fall funderat över saken, sedan att Martha för ett tag sedan (ett par månader tror jag) kommenterade att det gavs så få svar på trådarna...
/Marie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 094
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp