Det här med NH.

Det är rätt.
Jaana sa just det på instruktörsutbildningen jag var på. Om någon ringer och säger "Hej min häst gör så här, varför det och vad ska jag göra?" Så svarar hon att hon tyvärr inte kan hjälpa denna person, just pga. att hästägaren kan missa små signaler, men också för att hästägaren kan läsa av hästen fel, den kanske inte alls ser envis ut, den kanske klart och tydligt visar att den har ont.

Det är också en del av ledarskap, att kunna läsa av en häst så man kan förutse dess handling, reaktion och vad det är den försöker säga.



:)



Just därför borde mina standarsvar på "hur ska jag lösa detta?" här på bukefalos vara "Ta ledarskapslektioner." Inte därför att jag är säker på att hästägaren som skriver behöver det, utan just eftersom jag inte är säker på att h*n behöver det. För om jag aldrig träffat ekipaget tillsammans kan ju inte jag säga var det felar...


Men...å andra sidan kan det vara trevligt med lite tips, om man kan följa ett tankesätt som förklarar varför man ska göra en sak.

Tex, varför man ska backa hästen ett steg då och då när man lasttränar.



Nä, nu ska ja ta och sova, har haft tre ridgrupper i kväll, sista 10 och jag är dödligt trött. Go natt på er alla. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 095
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp