Det här med namn...

Flixon

Trådstartare
Känns nästan löjligt att posta denna tråden, men jag börjar bli knäpp i jakten på ett namn till det kommande barnet.

Vi funderar på Nora, men så är det det här med rimmande som varenda unge ägnar sig åt i en viss ålder. En del av mig känner att det är tramsigt att lägga vikt vid det, en annan del känner att barn kan vara rätt taskiga även utan ett namn som rimmar på hora liksom... Å tredje sidan så behövs det ju inget jobbigt namn för att barn ska vara elaka om de vill. Min man har exakt samma kval som jag, så han är inte till någon hjälp.

Så är det någon här som heter tex Nora, Britta, Ulla eller liknande som kan berätta för mig att jag är hormonell och töntig och bara förstorar upp något som inte är ett problem. Eller som kan rädda vårt framtida barn från ett svinjobbigt namn?

Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har en son på 13 och väldigt många barn i hans generation och neråt har "unika" namn. Namn som när jag var i hanns ålder hade lett till öknamn och mobbing. Men ungarna idag verkar inte höja på ögonbrynen över namn. Min generation döptes efter "vanliga" namn. Det fanns typ 3 av varje namn i klassen :meh:

Min lillasyster har två av de namn du räknar upp, ett i förnamn och ett i andranamn. Hon blev rimmad på när hon var liten men det var en kort övergående period, det blev inte någon mobbing av det utan i stort sett alla i klassen fick väl sin beskärda del. Och hon älskar sina namn säger hon! Vuxen idag.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har en son på 13 och väldigt många barn i hans generation och neråt har "unika" namn. Namn som när jag var i hanns ålder hade lett till öknamn och mobbing. Men ungarna idag verkar inte höja på ögonbrynen över namn. Min generation döptes efter "vanliga" namn. Det fanns typ 3 av varje namn i klassen :meh:
Ja samma här, jag tror hälften av tjejerna i min klass hette Hanna eller Anna.

Jag tror också att detta med namn är mindre känsligt idag. Så många barn har ju så annorlunda namn jämfört med för 20-30 år sedan när det som sagt var Anna, Hanna, Emma, Jakob, Simon och Pontus osv. Nu har det blivit något av en sport att ge sina barn de mest originella namnen tycker jag 🙄🤔

Men ungarna idag verkar inte höja på ögonbrynen över namn.

Jag har precis samma erfarenhet, min äldsta är nio.

Däremot har båda mina stora barns namn varit lite ”problematiska” under en period, i ett fall för att jämnåriga barn i småbarnsåldern förknippade namnet med en sagokaraktär och i det andra för att namnet innehåller en bokstavskombination som barnet själv inte kan uttala vilket gör att okända inte förstår vad han heter. Ingen av de grejerna hade jag kunnat förutse... tredje barnets namn kommer inte att leda till just någon av de grejerna som tur är :p

Jag kommer försöka undvika namn det går rimma på, mitt namn rimmades det på under högstadiet. Inte ett lika grovt ord som hora, men jag tyckte det var pinsamt och tråkigt. Å andra sidan älskar jag verkligen namnet Nora :heart

Nora är jättefint, go for it!

Vår dotter heter Kajsa, och vi har såklart haft en del funderingar kring detta... Hon har en gång blivit kallad Kajsa Bajsa av en pojke i sexårsåldern, men då var hon själv typ 2 och verkade inte uppfatta det. Men det är klart att det kommer att hända igen... Jag tycker å ena sidan inte att man ska låta bli namn på grund av detta, mycket på grund av det du också nämner (om barn vill vara elaka så är de det oavsett, tyvärr) men å andra sidan så valde jag bort bl.a Nora nu när dotter nummer två föddes, då det kändes dumt att båda barnen skulle ha "rim-namn" 🙈

Jag själv heter Ulrika och har kallats Ullis och kan inte påstå att det varit så illa, även om enstaka Kn... såklart kommit. Då tycker jag personligen att det är jobbigare med namn som sig automatiskt leder till smeknamn, jag föredrar namn som inte "kräver" smeknamn.

Jag har inte så mycket nytt att tillföra som inte redan sagts. Jag tycker Nora är ett superfint namn! Absolut toppnamn på vår tjejnamnslista vi hade. :) Jag kan tänka mig att det blivit mer poppis i och med SKAM. Jag hade faktiskt inte gjort kopplingen med vad det rimmar på innan. Så himla svårt det är med namn. :crazy: Om ni ändå funderar på alternativ pga vad det rimmar på är Lova ju annars ett liknande namn, också jättefint tycker jag! Men det kanske också rimmar på något jag inte kommit på än. :p Jag tror på att ni ska ta Nora om ni känner starkast för det namnet. :)

Jag tycker det är sämre med långa namn, de kan ta tid för barn att lära sig stava till Sebastian..
Lika med namn med R i... Jobbigt som tusan att inte kunna säga sitt namn ens när man är 5 eller 6 år. Robin blir Dobbin, och Rune blir Lune.... =(
Namn med S i början kan vara jobbigt för de som läspar, men de kan man kanske lättare kan jobba bort.
Hur som helst tycker jag att det det är "snällast" att ge sitt barn ett lätt uttalat namn.
Kör för det som känns "rätt" =)

* Jenny *

Jag tycker det är sämre med långa namn, de kan ta tid för barn att lära sig stava till Sebastian..
Lika med namn med R i... Jobbigt som tusan att inte kunna säga sitt namn ens när man är 5 eller 6 år. Robin blir Dobbin, och Rune blir Lune.... =(
Namn med S i början kan vara jobbigt för de som läspar, men de kan man kanske lättare kan jobba bort.
Hur som helst tycker jag att det det är "snällast" att ge sitt barn ett lätt uttalat namn.

* Jenny *

Å, det ligger något i det. Jag har ett långt namn och det tog mig nog rätt länge att lära mig säga det. Jag sa något annat gulligt istället men man fick väl fråga min mamma vad jag hette om man ville veta det riktiga. :D Fast ska man räkna bort alla långa namn, alla namn med R och S, alla namn som rimmar på något "olämpligt" etc så blir det inte så fasligt många namn kvar att välja bland. :)

* Jenny *

Barn kan få svårt med i princip alla bokstäver. R, s, sje- och tje- är väl vanligast då de kommer sent barns uttalsutveckling. Men även j, l och alla varianter där två konsonanter följer på varandra (kristina) är svåra. Som logoped så träffar jag därutöver en drös barn som inte heller fixar k och g.

Som flera sagt så blir det inte många namn kvar om man ska säkra upp för allt. Ska man tänka uttal är väl Moa det namn som är säkrast. Vokaler, m, n, p och b kommer tidigt (det är ingen slump att det heter mamma och pappa.)

Åh, det är så fint! Jag älskar både Nora och Flora, men har också tänkt som du med rimmen. (Mannen vägrar dock Flora för han tänker margarin.)

Men go for it säger jag! Vill någon retas så lär de hitta nåt att retas för oavsett vad man heter tänker jag.

Min 7 månaders dotter heter Nora :angel:
Men jag kan erkänna att jag hade samma funderingar som dig, att det rimmar illa...
Och visst det kommer säkert vara en och en annan glöttig unge som kommer rimma på hennes namn, men samtidigt kommer hon ev ha glasögon (jag har synfel, brytningsfel) och jag har funderat över det med, att barn kommer kalla henne glasögonorm osv.
Och får hon tandställning blir det väl tågrälsen eller att dem gör ”tågljud”..
Det känns som det kan uppstå smeknamn oavsett tilltalsnamn..

Jag ville att sonen skulle heta Nore, men maken tänkte omedelbart på en klasskamrat som kallats Snor-Nore :cautious:. Nora är så fint och jag tror personligen det överlag är lättare att heta Nora eller Kajsa än typ Moonlight eller Elheonohré. Jag skulle inte ha tvekat! Som flera andra har skrivit är det ju jättesvårt att undvika alla potentiella fallgropar. Minns grannens flicka som har fyra bokstäver i sitt namn som hon inte kan uttala och barn på äldsta sonens förskola som hetat Lias eller Bastian, och gång på gång fått frågan "Elias?" respektive "Sebastian?" när de sagt sina namn. Och är man kreativ går det förstås att göra sig lustig över de flesta namn eller smeknamn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 418
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar