Det här med namn...

Vad märkligt! Jag har också tre namn och tilltalsnamnet sist men har aldrig varit med om att ngn myndighet el dyl skrivit fel. Senast idag var jag på VC och uppgav mitt pers.nr varpå personen, efter att ha knappat in det i datorn, läser upp mitt tilltalsnamn. Konstigt att det kan vara så olika!

Jag har samma, mitt tilltalsnamn är sist av tre namn. Någon gång har någon frågat vilket mitt tilltalsnamn är, men inte så att jag upplevt det jobbigt eller har stött på problem!

Min sambo har tilltalsnamn som namn nummer två. Senast han var ute och flög så höll på att inte få komma med på planet eftersom det stod olika på pass och biljett (biljetten hade frågat efter just tilltalsnamn).

Alla våra barn har tilltalsnamn först därför

Min sambo har tilltalsnamn som namn nummer två. Senast han var ute och flög så höll på att inte få komma med på planet eftersom det stod olika på pass och biljett (biljetten hade frågat efter just tilltalsnamn).

Precis, vi har båda har strul ibland pga samma ordning. Så onödigt när det bara går att sätta tilltalsnamnet först.

Jag har samma, mitt tilltalsnamn är sist av tre namn. Någon gång har någon frågat vilket mitt tilltalsnamn är, men inte så att jag upplevt det jobbigt eller har stött på problem!

Inte jag heller. Vill inte ändra ordning för det skulle inte låta lika bra och får vi en tjej nu vill jag att hon får mitt förstanamn och sen sitt tilltalsnamn.

Inte jag heller. Vill inte ändra ordning för det skulle inte låta lika bra och får vi en tjej nu vill jag att hon får mitt förstanamn och sen sitt tilltalsnamn.

Mitt skulle nog funka att ändra på, heter lilly emma felicia, så felicia lilly emma låtet inte helt knepigt, men som sagt, har inte haft problem hittills med namnet :)

Senast han var ute och flög så höll på att inte få komma med på planet eftersom det stod olika på pass och biljett (biljetten hade frågat efter just tilltalsnamn).

Mitt tilltalsnamn är mitt tredje namn i ordningen så alltid när jag bokar flyg skriver jag antingen det första eller alla tre. Har aldrig några bekymmer.

Just detta med att inte ha tilltalsnamnet först är något som aldrig varit besvärligt för mig, så jag blir lika förvånad varje gång jag ser hur detta målas upp som nåt jättebesvärligt här på Buke.

Mitt tilltalsnamn är mitt tredje namn i ordningen så alltid när jag bokar flyg skriver jag antingen det första eller alla tre. Har aldrig några bekymmer.

Just detta med att inte ha tilltalsnamnet först är något som aldrig varit besvärligt för mig, så jag blir lika förvånad varje gång jag ser hur detta målas upp som nåt jättebesvärligt här på Buke.

Nä det blir ju inga bekymmer om man anpassar sig efter hur tex flygbolagen vill ha det. Skriver man alla eller bara första så funkar det och ser man det som obesvärligt är det ju frid och fröjd. Men det är ju en anpassning även om den inte är nån big deal.

Och mig har det retat hela livet, blivit uppropad med fel namn i skolan, hiss tandläkaren, post adresserad till fel namn osv. Samma för min man, så vi bestämde oss tidigt för att framtida barn skulle slippa det problemet, även om det inte är något enormt försvårande i vardagen.

Och mig har det retat hela livet, blivit uppropad med fel namn i skolan, hiss tandläkaren, post adresserad till fel namn osv. Samma för min man, så vi bestämde oss tidigt för att framtida barn skulle slippa det problemet, även om det inte är något enormt försvårande i vardagen.
Mig med faktiskt. Det är irriterande att bli kallad Eva när man heter mandalaki. Både min syster och jag har namnen i fel ordning.

Oj, jag har inte haft några problem alls. Att ropas upp med fel tilltalsnamn hos tandläkaren har nog hänt några gånger men det är verkligen ingenting som någonsin stört mig.

Oj, jag har inte haft några problem alls. Att ropas upp med fel tilltalsnamn hos tandläkaren har nog hänt några gånger men det är verkligen ingenting som någonsin stört mig.

Mina döttrar har ett mellannamn i form av deras pappas efternamn.
En gång när vi var på läkarbesök så ropades
Stina Struts upp ungefär hundra gånger innan hon fattade att det var hon.

Ungen heter Pippi Stina Struts Duvhök.

Hennes dagliga namn är således första förnamnet Pippi och efternamnet Duvhök.

@cirkus Okej..? Det verkar ju bökigt antar jag? Jag har blivit uppropad med Namn nr 1 i ordningen samt efternamn och har således förstått varenda gång att det är mig de menar.

@cirkus Okej..? Det verkar ju bökigt antar jag? Jag har blivit uppropad med Namn nr 1 i ordningen samt efternamn och har således förstått varenda gång att det är mig de menar.

Jag förstår det.
Det jag illustrerade var att folk verkar själva hitta på och välja vilket namn som verkar lämpligast att ropa upp dessutom, inte ens välja det första.

Oavsett så stör det nog folk olika mycket.

Det var aldrig besvarligt for mig heller i Sverige ... Svenskan som har det utmarkta ordet "tilltalsnamn" tillexempel. Jag kan inte ens rakna alla de ganger jag har varit tvungen att forklara hur jag kan anvanda mitt andranamn i stallet for mitt forsta namn sedan jag flyttade ut ur Sverige.
Och som sagt ... ibland rackte inte forklaringen.:cautious:

Nä det blir ju inga bekymmer om man anpassar sig efter hur tex flygbolagen vill ha det. Skriver man alla eller bara första så funkar det och ser man det som obesvärligt är det ju frid och fröjd. Men det är ju en anpassning även om den inte är nån big deal.

Fast det hjalper ju inte om man har signerat passet med mellan namnet ... Ibland i vissa situationer och lander gar det inte att "overtyga" om att passet som ar signerat med mellannamnet faktiskt ar akta och att man faktiskt har ratt att resa med det. :banghead: Eller nar det star mellannamnet pa lone checken och det inte stammer med forstanamnet i passet :rage:

Jag heter Görel som förstanamn och har ett andranamn som är "enklare" d v s är mer välkänt och lättare att uttala. Det har flera gånger hänt att jag på typ läkarmottagningar blivit uppropad som mitt andranamn och inte fattat att det var jag som menades. När det hänt några gånger frågade jag varför hon inte valt förstanamnet och fick till svar just att det var lättare att veta hur det uttalas.

Det jag illustrerade var att folk verkar själva hitta på och välja vilket namn som verkar lämpligast att ropa upp dessutom, inte ens välja det första.
Alltså bör man bara ge sitt barn ett enda (enkelt) namn om man vill minimera risken att hen någon gång blir uppropad med fel namn :).

Vi anmälde tilltalsnamn till Skatteverket. Således markeras det namnet när myndigheter,vårdcentraler osv söker på personnummer.
Barnet skulle ha de namn han har och de hade låtit väldigt märkliga i någon annan ordning.

Jag har mitt tilltalsnamn sist av mina tre namn och tycker det kan vara lite knöligt när jag ska boka flygbiljetter i vissa fall.

När jag var utbytesstudent hade dom registret mig vid mitt första namn så i alla deras system hette jag Sara istället för Anette. Det funkade men var lite onödigt bökigt att alltid förklara att jag faktiskt inte hette Sara, även om det står att jag gör det.

Jag och båda mina systrar (som har namnen i samma ordning) känner stark för att våra barn/eventuella barn ska ha sitt tilltalsnamn först.

Angående Nora så håller jag med övriga som har svarat, om barn vill rimma på någons namn så gör dom det oavsett vilket namnet är. Nora är superfint och om ni båda gillar det borde ni köra på det ❤️

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 418
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar