Det här med namn...

Jag har mitt tilltalsnamn sist av mina tre namn och tycker det kan vara lite knöligt när jag ska boka flygbiljetter i vissa fall.
Men på vilket sätt är det knöligt? Antingen skriver man alla namn eller så skriver man det som står först?

Vad märkligt! Jag har också tre namn och tilltalsnamnet sist men har aldrig varit med om att ngn myndighet el dyl skrivit fel. Senast idag var jag på VC och uppgav mitt pers.nr varpå personen, efter att ha knappat in det i datorn, läser upp mitt tilltalsnamn. Konstigt att det kan vara så olika!

Jag är med om det väldigt ofta, typ 7/10 ggr att de tar fel namn eller frågar vilket som är tilltalsnamnet. Jag har bott på lite olika ställen i landet och råkat ut för det på samtliga platser. Det är samma med brev och sådant från olika myndigheter. Det stör mig dock inte lika mycket som att namnet inte är med på körkortet..

Det stör mig dock inte lika mycket som att namnet inte är med på körkortet..
Men vad konstigt!? Är inte ditt namn registrerat som ditt tilltalsnamn? Jag har tre långa namn och sen två långa efternamn och mina namn som står som L P Niphredil på mitt körkort. Dvs första bokstaven i de två första och sen hela tilltalsnamnet.

Men vad konstigt!? Är inte ditt namn registrerat som ditt tilltalsnamn? Jag har tre långa namn och sen två långa efternamn och mina namn som står som L P Niphredil på mitt körkort. Dvs första bokstaven i de två första och sen hela tilltalsnamnet.

Det ska det vara. På vissa brev så står ju rätt namn iaf. På mitt körkort står det "Amanda Sandra N"
och då är N tilltalsnamnet. Måste ringa och kolla varför de särbehandlar folk :cautious:
Båda efternamnen är med.

Men kollade ratsit nu som säger att det inte är registrerat. De kanske lyckades avregga det på något vis när vi gifte oss och jag skickade in om nytt körkort? Alltså på skatteverket när jag skickade in om att lägga till ett efternamn/ha det gamla som mellannamn. För det var på det körkortet som namnet inte kom med, innan vi gifte oss så stod det med.

@MM Ring och hör med dem! Låter urkonstigt som sagt. Jag har ju så att säga alltid haft mina tre namn men det var först när jag fick två efternamn som de började skriva de två första förnamnen med endast första bokstaven. Så hör med dem, blev nog nåt märkligt när du grejade med efternamnen!

@MM Ring och hör med dem! Låter urkonstigt som sagt. Jag har ju så att säga alltid haft mina tre namn men det var först när jag fick två efternamn som de började skriva de två första förnamnen med endast första bokstaven. Så hör med dem, blev nog nåt märkligt när du grejade med efternamnen!

Ja, jag får göra det. Kanske kan regga det som tilltalsnamn utan att behöva beställa nya bankkort m.m. Det är bara körkortet som felar och som jag isf vill ha nytt.

Men på vilket sätt är det knöligt? Antingen skriver man alla namn eller så skriver man det som står först?

I Sverige funkade det superbra for mig ... men nar jag flyttade utomlands var det ett problem. Jag har annu inte stott pa nagot annat land som har ett ord som "tilltalsnamn" ... overallt jag varit (Mellar Ostern, Asien, Nord Afrika, USA) har det har det antagits att "forsta namnet" varit det som gallt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 418
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar