Det här med MOMS?!

L

loizzanne

Om man har inackorderade och har räknat ut kostnaden för tjänst samt el m.m(Kallhyra) ska man då plussa på 25% moms?? Eller vad är det som gäller?

Här räknat ut en hyra inkl, foder m.m ska jag då plussa på momsen även för kostnader på höet?

När är det man kan dra av momsen? Jordbruksfastighet?

En jag känner har funderingar å att bilda en förening, vad gäller för föreningar, behöver dem betala moms på det som köps in eller betalas in till föreningen?

/-Förvirrad Loizzanne

Sv: Det här med MOMS?!

Jag tror att skattemyndigheten kan ge svar på sånt.

Alla beräkningar ska göras exl. moms och sen lägger du på den. Ska du ta betalt för tjänster måste du ha F-skatt. Vill du göra det enkelt för dig lägger du in din arbetskostnad i stallhyran o redovisar inte det separat så slipper du ansöka om F-skatt. Som redan skrivits är det alltid bäst att kolla med skattemyndigheten vad som gäller olika former av bolag o föreningar men vad jag känner till ska all moms redovisas.

Allt du säljer eller hyr ut, tjänster, foder, stallplats osv ska momsas.
tex:
Stallplats 1800:- (kallhyran inkl. servicen)
Foder 800:-

Det blir: 2600:-
Sen på med momsen: 650:-
Kunden betalar: 3250:-

Om du har momsredovisning varje månad ska du på blanketten skriva in dina intäkter plus utgående och ingående moms.
Ingående moms är den moms du betalt för tex foder, el, försäkringar, anläggningskostnader i största allmänhet.
Sen blir det en uträkning på hur mkt du får eller måste betala in på skattekontot.
Ska du driva verksamhet, kan du inte köpa foder av bonden svart... Ja, kan kan du men, inte så smart eftersom du inte kan ta upp det i fakturan. Skaffa F-skattsedel endå, det är det minsta problemet om du ska bedriva verksamhet. Har du enskild firma, se till att du står på plus minus noll så slipper du massa momskostnader i slutet på året. Det är lite svårt och man måste hålla råkoll och vara duktig på att deklarera... Tänk på att när du har en enskild firma åker du på ALLT personlligen om det brakar. Ska du ha en verksamhet som omsätter mer än ett par tusen i månaden ska du regga ett AB. Du kan få hjälp av företagskonsulter med att köpa ett befintligt AB, men köp inget sånt från en privatperson eftersom om bolaget vart igång kan det dyka upp gamla skulder... Inte bra, men ett bolag som vart vilande och legat och förvaltats av en företagskonsult som jobbar med företagskonstruering är det ingen fara.

Är ni två, se till att ett ordentligt kompanjonsavtal finns som reglerar allt. AB, bäst, men enklast o regga ett HB.
Kolla på Nutek eller almis hemsidor, det finns gott om info där!
/cj

Men vilka är det som får tillbaka på momsen?

Om man köper in foder och dylikt, kanske en transport, får man då dra av momsen? Då blir det rejält mycket billigare!

En jag känner har hästgård och hon köpte en hästtransport, frågade lite då vad den kostade, då sa hon:
"50 000 kr inkl. moms sen fick vi jag dra av momsen så den kostade 40 000kr"
Hur kan detta vara möjligt, är det så att man får dra av momsen om man behöver något för att driva verksamheten??

*förvirrad*

Google ger 1 160 000 träffar...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=moms&btnG=Sök&meta=cr=countrySE

Moms=mervärdesomsättningsskatt

I korta drag så ska du som näringidkare (om du nu är det alltså) betala moms på skillnaden mellan det du köper in en vara för och det du säljer den för.

Du köper in en vara för 80 kr + 25% moms = 100 kr. Den ingående momsen är alltså 20 kr. När du sedan säljer den vidare för t ex 150 kr inkl moms så är alltså den utgående momsen 30 kr (150 x 0,8). Mellanskillnaden (10 kr) skall betalas in till staten. Om du inte säljer för mer än du köpt in för är det staten som ska betala pengar till dig.

Det finns olika momssatser och ett gäng med undantag men detta är huvudregeln. Detta innebär att om du inte säljer hästtransporten vidare så får du tillbaka momsen.

joo, nog är det väll det. Men alla har inte med det i sin hyra. Dem "fuskar"....

Skilj på hyra av boxplats och uppstallningsavgift. Grundprincipen för moms är att det är moms på alla varor och tjänster. Sedan är det ett undantag att det inte ska vara moms på hyror och arrenden. Sedan finns det några undantag till undantaget.... Det är tex jordbruksarrenden, där ska det vara moms. För uthyrning av verksamhetslokaler kan man i vissa fall begära frivillig skattskyldighet, men det kräver att även hyresgästen är momsredovisningsskyldig.

Men, om det är en uppstallningsavgift det handlar om, dvs ej kallhyra utan något mer ingår, så ska det vara moms på hela uppstallningsavgiften.

Liknande trådar

Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 855
Senast: hoppsann
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 448
Senast: avslutat medlemskap
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 251
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar