Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

På vilket sätt anser du att mockning inte är något jobb?

Mockar man till fyra hästar och rider en varje gång man rider så agerar man hästskötare. Rider man en häst och sköter man om den så utövar man sin hobby.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Mocka hör väl till när man tar hand om hästen? Eller anser du att jag, min syster och den tredje hästägaren också var svartjobbande hästskötare när vi mockade åt allas hästar?

Måste en medryttare bara ta hand om hästen en eller ett par dagar i veckan? Hepzheba tog hand om min häst på heltid. Kanske fel att kalla det medryttare då jag inte red nåt själv. Fodervärd utan att betala nåt kanske var mer korrekt beskrivning.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Då betalar man ju ändå indirekt, genom att utföra ytterligare mockning till andra hästar.

Det man kan utläsa i de flesta trådar ang medryttare som betalar är att om de ska göra iordning till hästen också, då borde man inte betala eftersom det anses vara en form av jobb/betalning. Utför man då samma syssla även till andra hästägare, så får man ju anse det som en ridande hästskötare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Då betalar man ju ändå indirekt, genom att utföra ytterligare mockning till andra hästar.

Det man kan utläsa i de flesta trådar ang medryttare som betalar är att om de ska göra iordning till hästen också, då borde man inte betala eftersom det anses vara en form av jobb/betalning. Utför man då samma syssla även till andra hästägare, så får man ju anse det som en ridande hästskötare.

Jag förstår vad du menar. Absolut!

Tror dock inte, vid närmare eftertanke, att man kunde kalla Hepzheba för medryttare. Hon var mer "jag" eftersom jag inte fanns med i bilden alls, mer än som ägare. Men för enkelhetens skull så kallade vi det för medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du skriver att medryttaren mockade sin andel och hade hästen på heltid. Som jag uppfattade Hepzheba så red hon 2 gånger i veckan kanske fler och mockade till alla hästarna var gång.

Antingen beskriver ni två olika situationer eller så stämmer inte båda versionerna.
-----------------

Jag har inte sagt att det är fel (utom ur skatte/pensions etc), men om man rider en häst och mockar åt 4 varje gång så är man mer hästskötare än medryttare. Givetvis stämmer det inte in på om man rider en häst och mockar åt 4 var fjärde gång man har sin häst.

Vad ni egentligen gjort är ointressant, jag kommenterade det som framkom av inlägget och inte det som verkligen hände.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du skriver att medryttaren mockade sin andel och hade hästen på heltid. Som jag uppfattade Hepzheba så red hon 2 gånger i veckan kanske fler och mockade till alla hästarna var gång.

Antingen beskriver ni två olika situationer eller så stämmer inte båda versionerna.
-----------------

Jag har inte sagt att det är fel (utom ur skatte/pensions etc), men om man rider en häst och mockar åt 4 varje gång så är man mer hästskötare än medryttare. Givetvis stämmer det inte in på om man rider en häst och mockar åt 4 var fjärde gång man har sin häst.

Vad ni egentligen gjort är ointressant, jag kommenterade det som framkom av inlägget och inte det som verkligen hände.

Ibland får man inte riktigt fram det man vill när man skriver! Vi beskriver samma situation men uttrycker oss nog olika. Hepzheba fick rida hur mycket hon ville men pga avståndet till stallet blev det i stort sett bara de dagarna då hon även mockade.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men jisses, finns det en magisk gräns som skiljer medryttare och hästskötare åt beroende på vilka sysslor de gör? Att om du mockar åt 4 men inte 1 så får du inte kalla dig medryttare?

I en kompis stall finns det 4 boxar. Kompisen skaffade medryttare till en av sina hästar, men denna medryttare passade på att mocka hela stallet om hon kom dit först på eftermiddagen. Det tog inte särskilt lång stund att mocka ut alla 4 och för att vara snäll gjorde hon det då hon var först på plats. Kallar du henne hästskötare också bara för den handlingen?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Javisst finns dett skillnader på att vara hästskötare och medryttare eller menar du att orden är synonymer? Särskilt magiskt är det inte dock.

Och du man behöver nog mocka mer än 3 boxar vid ett tillfälle för att ens avgöra vad man ska kalla det, mer än att det är en hjälpsam kompis. Jag mockar jämnt två boxar eller ingen, det är mest praktiskt så.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
Jag förstår inte varför ni krånglar till det? Ta bort orden "medryttare" och "fodervärd" (och "hästskötare" osv...) och se till varje situation istället. En människa äger en häst och behöver ekonomisk hjälp för att kunna ha den kvar och tar betalt för att någon annan rider hästen. En annan människa behöver hjälp med hästen på grund av tidbrist och tar inte betalt för att någon annan rider hästen. En tredje människa behöver hjälp med hästen på grund av tidbrist eller för att hästen behöver utbildas eller vad vet jag och betalar för att någon annan rider hästen. En fjärde människa vill hemskt gärna kunna rida några gånger i veckan, men vill /kan inte ha egen häst och betalar för att få rida någon annans häst.

Det hela handlar om att människor ingår avtal med varandra utifrån olika förutsättningar och behov, varför hitta på regler kring vilka ord som används? Vi skulle ju kunna hitta på en hel massa ord för en hel massa olika konstellationer, men det har ju ingen betydelse, det viktiga är de avtal olika människor gör sinsemellan, inte var det heter eller vad det ska/bör kosta eller inte. Alla behöver inte göra lika eftersom alla inte har samma behov.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Även jag har haft det upplägget med min medryttare. När man är i stallet så ser man till att allt är klart när man åker därifrån. I gengäld så får medryttaren styra och ställa lite som denne vill, och får därmed lite mer känslan av "egen häst".

I dagsläget gäller det då att hon rider en häst och mockar åt 3, nu i höst blir det ev åt 4. Men jag ska försöka få min mor att ta hand om sina hästar, och 2 av hästarna är hennes, för jag vet att jag kommer tröttna rejält om jag ska ta hand om 4 hästar + jobba mer än 100% och sköta om 2 hundar, samt hennes hundar när hon jobbar :cool:

För mig är det inte jobb. Skulle medryttaren inte mocka och lägga fram foder åt alla hästar så är hon inte värd att få rida mina hästar. Då besparar hon inte mig så pass mkt tid att jag skulle låta henne rida dem.

Och med hon så menar jag inte specifikt henne, utan bara människa som sådan.

Alla andra betalar för sin hobby, varför ska inte en medryttare göra det?

Min medryttare betalar dock inte. Hon har inga fasta dagar utan vi kommer överens från vecka till vecka, ibland blir det mer, ibland mindre, beroende på hur jag jobbar, och hur mkt hon måste plugga.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Egentligen kan man kalla allt vad man själv vill, men det blir förvirrande när folk säger som en hel del gör "det är fel att ta betalt av medryttaren" och det sedan visar sig att medryttaren betalar genom att utföra hästskötarjobb (sköta stalljobb utöver det som hör till medryttarhästen). Det blir då klarare om man kallar medryttaren vad denne i mina ögon egentligen är, en hästskötare som får betalt i ridning och inte jämför prislappen eller bristen på betalning med den som endast fixar med "sin häst". Jag skulle kunna så vad om att de som tar betalt, förutom att de ofta bor i storstäderna, i genomsnitt har mindre mängd syslor att sköta i jämförelse med de som inte tar betalt och inte alls är så nobla (nu syftar jag på de som fördömer betalning men kräver utfört jobb själv) att de låter folk rida gratis.

Det finns det vissa tveksamheter rent skattemässigt/arbetsgivarmässigt, inte för jag tror skatteverket eller facket bryr sig ett dyft om om man som privatperson låter någon ta hand om en extra häst, men blir extra arbetet mer omfattande så är det svartjobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL


Det hela handlar om att människor ingår avtal med varandra utifrån olika förutsättningar och behov, varför hitta på regler kring vilka ord som används?

Det blir så mycket lättare om man använde språket på ett likartat vis:idea:. Ett språk är per definition ljudkombinationer som har olika betydelser utifrån givna regler. Struntar man i reglerna så blir det mest kaos.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det där måste skilja sig kraftig mellan olika delar av landet och olika ridskolor.

Jag förstår vad det ursprungliga inlägget var riktat mot. Men vara medryttare på dina villkor, leta noga vad du vill ha och känner man att betala i kontanta pengar är fel då gör man inte det. Men som medryttare ingår väl ändå att sköta hästen dom dagar man rider, mocka, fodra etc? Eller? Har ingen aning då jag aldrig varit medryttare men för mig skulle det vara självklart oavsett om jag betalade i pengar eller fick betalt av ägaren.

På tal om ridskolor igen, tycker det är synd att elever missar biten med borstning och sadling med sin häst. Ridskolan där jag och min familj red (red där även när jag var liten) är mer upplagd att du tar mer ansvar för hästen som helhet, dvs du tar hand om hästen både innan och efter lektion. I min ridgrupp var vi som mest 5 personer och döttrarnas var det max 8... Så extremer åt båda håll finns.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men dom dagar man rider hästen, ska man väl ändå sköta hästen på så sätt att den fodras när man är där, box mockas, den får gå ut till hage, borstas etc. Eller är jag ute och cyklar nu? Vem ska göra det om inte medryttaren?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja visst finns det en hel drös med upplägg, men vad som vill uppnås är att belysa hur en betalning kan se ut förutom att betala i rena pengar. Sammantaget så kan man säga att det inte är så många som faktiskt rider gratis.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Med undantag för de som står i fullservicestall är det nog vanligast att man sköter mockning mm åt den hästen man rider ja. Men det som diskuterades var ju de som rider "gratis" och samtidigt förväntas sköta om x antal andra hästar förutom den de rider.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det håller jag med om! Jag tycker inte det är fel att ta betalt. Även om jag känner att jag inte kan ta betalt iomed att medryttaren gör så mkt mer, även om jag i realitet redan tar betalt, om än inte i pengar.

Men hade jag haft det så att medryttare hade ridit en häst, haft tillgång till ridhus, ridbana osv och bara skött om den hästen så hade jag lätt kunnat ta 300-500 kr/månad, utan dåligt samvete tycker jag. Jag tycker ändock att mocka och fixa foder och div åt den hästen man rider ingår i det hela.

Medryttaren jag har nu älskar jag! De dagar hon är här så är jag verkligen LEDIG. Hon frågar inte massor självklara saker, utan sköter sig själv, gör det hon ska (och en hel del till emellanåt!).
Dessutom, som grädde på moset, så rider hon riktigt bra! :love: Jag tänkte bjuda henne på en lektion till hösten, men har svårt att hitta tränare som kan tänka sig att träna ett arabekipage tyvärr.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Får man gratis hjälp med utbildning så är det bara att tacka och ta emot, men i mina ögon är det inte en medryttare utan gratis arbetskraft eller i ditt fall förmodligen svart arbetskraft om du inte har för avsikt att betala sociala avgifter på de 5% medryttaren får i ersättning.

Jag antar att du känner hästverksamma lika bra som jag gör och därför gör ovanstående antagande. Dock är jag, och har varit under lång tid, stark motståndare till såkallad "svart" arbetskraft då det urholkar förtroendet för alla oss som vill att hästverksamheter ska ses som en potential i svenskt näringsliv. Som svar på ditt påstående så JA vi betalar alltid skatt och sociala avgifter på all form av ersättning vi lämnar för arbetet med våra hästar samt håller alla som rider ordentligt försäkrade. Även medryttare som inte erhåller betalning för att de motionsrider vissa av våra hästar.

Medryttare är för mig någon glad amatör som rider på en privatpersons häst. Det låter mest som du har ett flera hästar för försäljning/tävling, även om du råkar ha det som privatperson så ligger du utanför det jag menar med medryttare. Det är förmodligen därför våra åsikter går isär.

Ja, förr var det som du beskriver ovan. Men idag känns det som att ordet medryttare fått en helt annan innebörd. Många medryttare är, förutom väldigt glada, även ganska duktiga amatörer. Många har bra känsla för ridningen och faktiskt riktiga talanger. Jag personligen tycker det är väldigt roligt att uppmuntra dessa talanger, därav ersättningen. Men även här kan man stöta på problem med definitionen medryttare. Har i dagsläget en liten tjej som tävlar en av våra ungponnyer, hon är bara 12 år gammal, hon har nu lärt sig så pass mycket att hon faktiskt kan utbilda ungponnyn. Då blir det genast knepigt med betalning, det skulle se fint ut med "barnarbete" i bokföringen...
Här vet jag inte riktigt hur vi ska göra framöver, det är jättesvårt.

Personligen har jag definitivt råd att missa den talangfulla ryttaren, faktum är att det är definitivt inte det jag skulle sökt om jag letat efter en medryttare utan en hygglig ryttare som vill få chansen att rida någon/några gånger i veckan.

Ok, det är din åsikt och jag respekterar att du tycker så. Men alla har inte samma åsikt. Då är det bra att man som TS får lite olika input från hur olika människor tänker runt detta med medryttare.

Jag håller inte med dig om att man ska sätta priset i efterhand, ja jag menar inte att det är fel, det är upp till var och en vad de gör. Vill man ha ekonomisk hjälp så hjälper det inte direkt med värdens bästa och mest luspanka människa och har man knappt med tid och är beroende av att medryttaren verkligen dyker upp för det mesta så prioriterar man knappast talangen som har väldiga problem med tider och dagar. Av hänsyn till den tilltänkta medryttaren bör man för övrigt upplysa om kostnaden redan innan, hur trist är det inte att bli förälskad i en häst, provrida den flera gånger och sedan få svarat, ja du är välkommen som medryttare men eftersom du rider ganska taskigt så kostar det maxpriset jag angav i månaden och inse att det har man inte råd med.

Okej, men man behöver ju inte tala om att vederbörande rider dåligt och därmed får betala mer?? Eller hur tänkte du? Då är man ju högst osmidig som människa. Det finns ju dessutom alltid ett förhandlingsläge i alla situationer. Jag brukar alltid uppge "pris enligt överenskommelse". Dessutom så gäller ju samma spelregler för när priset är förhandlingsbart som när det är fast, klara du inte av hästen rent kunskapsmässigt så får ju nästa intressent prova. Det är ju inget annorlunda.
Nä, jag förstår inte din poäng här. Jag tycker att en överenskommelse om priset är det absolut bästa i alla lägen. Men jag tycker ju förstås att ryttarens samspel med hästen är viktigare än att jag får in några hundralappar varje gång personen ifråga rider.

Det är iallafall mina åsikter, hoppas att TS blir hjälpt av detta i sitt val av medryttare och betalning.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag antar att du känner hästverksamma lika bra som jag gör och därför gör ovanstående antagande. Dock är jag, och har varit under lång tid, stark motståndare till såkallad "svart" arbetskraft då det urholkar förtroendet för alla oss som vill att hästverksamheter ska ses som en potential i svenskt näringsliv. Som svar på ditt påstående så JA vi betalar alltid skatt och sociala avgifter på all form av ersättning vi lämnar för arbetet med våra hästar samt håller alla som rider ordentligt försäkrade. Även medryttare som inte erhåller betalning för att de motionsrider vissa av våra hästar.
All heder åt dig att du driver en vit verksamhet, men jag är lite tveksam till vad man klassar motionsryttare som inte får betalt som, men det är en win-win situation.


Ja, förr var det som du beskriver ovan. Men idag känns det som att ordet medryttare fått en helt annan innebörd. Många medryttare är, förutom väldigt glada, även ganska duktiga amatörer. Många har bra känsla för ridningen och faktiskt riktiga talanger. Jag personligen tycker det är väldigt roligt att uppmuntra dessa talanger, därav ersättningen. Men även här kan man stöta på problem med definitionen medryttare. Har i dagsläget en liten tjej som tävlar en av våra ungponnyer, hon är bara 12 år gammal, hon har nu lärt sig så pass mycket att hon faktiskt kan utbilda ungponnyn. Då blir det genast knepigt med betalning, det skulle se fint ut med "barnarbete" i bokföringen...
Här vet jag inte riktigt hur vi ska göra framöver, det är jättesvårt.

Ja du verkar ha en verksamhet och medryttare på dessa hästar, kan tänkas att du inte direkt stöter på den typiska medryttaren. Ja det bli knepigt att betala en 12-åring men vid 13 blir det väl enklare? Åtminstone var det en ålder förr när det var tillåtet med lättare arbete.


Ok, det är din åsikt och jag respekterar att du tycker så. Men alla har inte samma åsikt. Då är det bra att man som TS får lite olika input från hur olika människor tänker runt detta med medryttare.
Det handlar inte så mycket om tyckande utan om olika situationer. Jag ha skaffat mig en häst för att lära mig och utvecklas tillsammans med hästen, en mycket vanlig situation hos privatryttare, då vill jag inte ha någon superduktig talang som rider bättre än mig som utbildar hästen åt mig. Hellre att det tar 10 år istället för 1 för att komma till en viss nivå och göra jobbet själv (gärna med instruktörshjälp).

Hade jag haft en verksamhet med många hästar så är duktiga ryttare eller än hellre talanger att föredra.

Okej, men man behöver ju inte tala om att vederbörande rider dåligt och därmed får betala mer?? Eller hur tänkte du? Då är man ju högst osmidig som människa.
Hur jag tänker? Jag skulle aldrig i livet komma och provrida en häst utan att veta det ungefärliga prisläge (från dig eller någon annan exv andra medryttare/tidigare medryttare). Blir det ett högt pris (inom intervallet) så krävs det inte mycket för att räkna ut vad det beror på. Men visst annars håller jag med dig, givetvis ska man komma överens om priset, men nog brukar folk komma överens annars blir det liksom inget av det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 004
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp