Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker det mesta du skriver liknar ett jobb där man kan förhandla om "lönen" beroende på hur bra man rider. Medryttare förhandlar inte om några löner. Svart eller inte svart spelar ingen roll. Låter som en hästjobb med väldigt lite betalt.

Men det är väl också tycker jag, om man som "medryttare" kan få betalt för att man rider. Men då är det inte riktigt medryttare tycker jag utan billig arbetskraft som kan utveckla och rida hästarna.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Var är den där gilla knappen igen?

Zephira verkar att ha bra intentioner, men om nog så tangerar en del av uppläggen definitivt svartjobb. Och att tala om medryttare när de rider till eller motionsrider verksamhetshästar känns sisådär, det ingår inte i min bild av medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja du... Folk som säger att de ska kolla lite, sedan ringa upp. De ringer aldrig upp. Man mailar, smsar och ringer dem, men de svarar inte. Askul, verkligen :cool:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är precis likadant om rider travare, fjording, tinker, ardenner, vuxen på ponny eller andra ovanliga raser.....
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja du... Folk som säger att de ska kolla lite, sedan ringa upp. De ringer aldrig upp. Man mailar, smsar och ringer dem, men de svarar inte. Askul, verkligen :cool:

Konstigt, jag rider islänning ochhar inte haft några problem att hitta dressyrtränare. De har tyckt det varit spännande och utvecklande bara.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Samma här, förutom mina "vanliga" har jag en bruksnordis och tränarna tycker bara att det är kul om jag vill komma med honom. Alla raser är välkomna. Däremot vill de flesta ha återkommande ekipage som tränar regelbundet, så att boka någon enstaka träning är inte särskilt prioriterat.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu blandar du ihop medryttare och fodervärd. Två helt olika saker. Medryttare lånar hästen några dagar för att rida sen kan säkert flera sidoavtal finnas inbakade, vad som ingår i dealen. Min systerdotter får t.ex. betalt för att rida sin medryttarhäst, ägaren behöver helt enkelt hjälp. Tror att det diffar var i landet du bor. I Stockholmsområdet verkar det vanligare att ta betalt av medryttaren...

Fodervärd, där lånar man ju en häst för att ha som sin egen för en viss tid. Kontrakt upprättas. I och med att det då är "din" häst betalar fodervärden givetvis allt kring hästen som uppstallning, foder, skoning etc. försäkring är nog dock vanligare att ägaren betalar.

Angående medryttarstrejk:) Har inte en aning. Tycker det verkar finnas både ägare och medryttare som har svårt att samspela, ägare som inte släpper in medryttare eller medryttare som inte tar tillräckligt med ansvar till exempel. Sen verkar det finnas många därute som har bra medryttare och är nöjda med överenskommelsen.

Både ja och nej. Det kanske blev missvisande i rubriken men jag skrev ju även att jag hjälpte min mamma med att annonsera ut hennes valack på foder varför jag även spanade på vissa som sökte medryttarhästar (och ställde någon fråga om de kunde tänka sig foderhäst). Det var i fodervärdssammanhang som jag personligen blev påhoppad vilket gjorde mig ännu mer upprörd ;) Både innan och efter har jag ju sett lite varstans att personer blivit påhoppade för att andra "inte tycker att man ska betala för att jobba".
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*KL*

Som många andra här tycker jag det handlar om tillgång och efterfrågan. Många vill rida och eftersom det kostar att ha häst så är det varken orimligt eller omöjligt att få tag på någon som vill betala en slant för nöjet. Får man som hästägare inte tag på en vettig medryttare kanske man får inse att man kräver för mycket(i pengar eller arbete) i förhållande till vad man erbjuder(enbart skritturer på en outbildad häst som står långt bort i skogen exempelvis). Om man som hästlös inte hittar någon häst att bli medryttare kanske man också har för höga krav eller bor någonstans där det finns få hästar i förhållandet till hur många som vill rida.

Jag tycker inte det går att jämföra att vara medryttare med att rida på ridskola. Jag har lärt mig enormt mycket av mina två medryttarhästar. Den första kanske jag inte utvecklades så mycket ridmässigt på men jag fick uppleva "ponnytiden", vilket var jätteroligt eftersom jag började rida först i sena tonåren. Den andra hästen lärde jag mig mer av på ett halvår än vad jag gjort under alla mina övriga år som häst- och ridintresserad. För första gången fick jag en någorlunda korrekt sits t ex.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det blir så mycket lättare om man använde språket på ett likartat vis:idea:. Ett språk är per definition ljudkombinationer som har olika betydelser utifrån givna regler. Struntar man i reglerna så blir det mest kaos.

Uppenbarligen är det många som inte har klart för sig vilka regler som finns, eller som har olika regler för vad "medryttare" innebär, det var det jag ville sätta fingret på egentligen. Eftersom det finns så många olika typer av konstellationer som menas med uttrycket kan det bli onödiga kontroverser. Ordet "medryttare" verkar inte vara lika tydligt som t.ex. "fodervärd" möjligen p.g.a. att man i vissa fall skriver fodervärdskontrakt? Hur många skriver medryttarkontrakt? Det kanske vore bättre att ta bort ordet och skriva ett tydligt kontrakt för varje situation?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är klart praktiskt att ha namn på en företeelse, det funkar dåligt att säga "jag är ... Vänta lite ska jag hämta kontraktet så du får läsa själv.... ". Det blir så himla opraktiskt. Vi behöver helt enkelt ord på det mesta för att kunna kommunisera på ett vettigt vis.

Just fodervärd är de flesta dessutom överens om det är gränsen mellan medryttare och hästskötare som är mer problematisk.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inte jag heller, med min arabtjej.

Jag har inte heller problem att hitta tränare. Min tränare "giller egentligen inte araber" och ändå är åtminstone 6 av de hästar hon tränar just araber..

Jag har råkat ut fördomsfulla människor, men än så länge aldrig nån som vägrat träna mig oavsett om jag haft travare, övervuxen ponny eller arab.

/Lavinia, som upprepar hur glad hon är i sin medryttare, hon förtjänar ALLT beröm i världen :love:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Konstigt, jag rider islänning ochhar inte haft några problem att hitta dressyrtränare. De har tyckt det varit spännande och utvecklande bara.

KL min själv och tillägger: Den ena jag tränar för har deltagit i OS. Jag var den första med islänning han tränat med han tycker bara att det är kul. Och så tycker han att de är så gulliga att han bara vill ta hem dem och gossa med dem :D

Andra rider svårklass och är B-instruktör. Hon har tränat några med islänningar innan och tycker det här med deras gångarter är skoj men på det stora hela bryr hon sig inte ett vitten om vilken häst man sitter på.

Ingen av de två tyckte det verkade konstigt eller knäppt att inte rida halvblod. Den manlige tränaren konsterade bara glatt efter första träningen: "Man kan ju rida dressyr på de där också!"
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är klart praktiskt att ha namn på en företeelse, det funkar dåligt att säga "jag är ... Vänta lite ska jag hämta kontraktet så du får läsa själv.... ". Det blir så himla opraktiskt. Vi behöver helt enkelt ord på det mesta för att kunna kommunisera på ett vettigt vis.

Just fodervärd är de flesta dessutom överens om det är gränsen mellan medryttare och hästskötare som är mer problematisk.

Visst är det praktiskt att ha ett namn, men när namnet betyder olika saker och om folk t.ex. blir "osams" med hästägaren p.g.a. det är det ju lite synd. Att vissa vill ta betalt och andra betala är ju ett faktum som kan innebära onödig osämja om vissa anser att ordet "medryttare" innebär att man hjälper hästägaren att motionera hästen och andra anser att det betyder att man hjälper hästägaren ekonomiskt...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Osämjan bottnar sig knappast i vad ord man använder för ord utan i att man är oense om betalning och om det ens är etiskt att ta betalt eller om det möjligen är oetiskt att kräva jobb (eller åtminstone svartjobb). Det försvinner inte för att man "förbjuder" ordet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ok, men så var det inte jag menade utan jag menade (hypotetiskt) att någon som exempelvis börjat som betalande medryttare och sedan får höra att "medryttare" innebär att man inte betalar och då börjar tycka att man inte SKA betala bara för att det kallas "medryttare" och därmed blir oense med hästägaren som redan från början talat om att hen vill ha medryttare för att få ekonomisk hjälp. I detta fall är det olyckligt att man sätter ordet "medryttare" i samband med "icke-betalande" och då skulle det vara bättre att inte kalla det medryttare. Jag har aldrig sagt att man bör förbjuda ordet, utan tycker bara att diskussionen om vad en "medryttare" är skulle behöva nyanseras mer eftersom det finns så många olika lösningar.

summan av kardemumman blir att jag inte alls syftade på någon osämja i denna tråd utan på en hypotetisk osämja mellan en hästägare och någon som hjälper till med hästen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du den som är beredd att bråka över ett kontrakt beroende på vilket ord man valt att beskriva situationen lär bråka i vilket fall som helst. Och om någon kommer med åsikter om vad denne SKA betala så finns det ett utmärkt svar. "Tack för den här tiden, lycka till att hitta en ny häst att rida som passar dig bättre." Givetvis kan man diskutera kostnaderna, men om någon är så fåning att de bråkar om ett ord så orkar jag då inte lägga energi på det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Håller med dej.....

Jag har i olika omgångar annonserat att jag vill ha en MEDryttare med betoning på ordet MED, då jag pga sjukdom inte ska rida själv....

I dom flesta fall har det fungerat men jag har också fått fatt i ett riktigt stolpskott som efter 3e turen ansåg att jag inte behövde övervaka henne då hon hade ridit mycket för 20 år sedan och minsann kunde rida... öööhhhh.....

Behöver jag tala om att jag bad henne att hitta ett annat ställe att rida på ? ! ? !
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Själv föredetta hästägare och nu medryttare!
Tog aldrig betalt av min medryttare då hon hjälper mig dom dagarna jag inte hade tid. Dock var det mest skogsridningen hon fick göra. Är nu medryttare åt 2 travare och betalar inget då ägaren tycker jag gör dom en tjänst får rida när jag vill och hur jag vill. Varför ska man ta betalt om man gör en annan människa en tjänst? är en annan sak om man får rida mer seriöst och kanske tävla eller får ta lektioner av ägaren. Då skulle jag betala men inga stora summor. För tar man mycket betalt så skulle man ju lika gärna kunna börja rida på ridskola och få ut mer. Blir alltid arg då man ser folk ta massa betalt för 1gång i veckan och då får dom bara skritta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp